De uitdagingen van de Koninklijke....

Meende een getal van 30 miljoen per jaar te hebben gelezen ergens, maar kan het niet meer terugvinden. Het FNV referendum loopt nog, met een negatief stemadvies van de bond. Niet dat het zal uitmaken, de VNC en KL tekenen uiteindelijk wel voor de deal nadat de VNC ledenraad unaniem vóór heeft gestemd afgelopen week. De verwachting is dat het CAO proces van de afgelopen maanden FNV-Cabine flink wat nieuwe leden zal opleveren, vnl. afgezeken eenbanders.
Btw, de dames van KLC hebben nu ook een akkoord met dezelfde loonsverhoging er in verwerkt en ook zij profiteren mee van de verbeterde winstdelingsregeling. Het is deze keiharde werkers van harte gegund gegund. Nu wij arme vrachtvliegers nog. (Ain't gonna happen) :grijns:

Leuker speculeer-nieuws: wel of geen nieuwe narrowbodies? Elbers zegt van niet, De Janaillac zegt van wel:

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nie...-vervanger-boeing-737-vloot-nog-niet-in-beeld

en:

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nie...t-jaar-besluit-over-europese-vlootvernieuwing

Schiet mij maar lek.
Als klant zie ik liever de NEO met de P&W GTF, maar voor KL zal het wel de MAX worden. Yuk.
 
Laatst bewerkt:
Het is de cabine inderdaad van harte gegund, maar wel heel bizar dat er een afspraak met KLM is gemaakt dat als de vliegers een hogere loonsverhoging krijgen, zij automatisch met ons mee liften.

Waar eindigt zoiets?
 
Ik vind dat helemaal niet bizar, maar juist verstandig. Door het haantje-de-voorste gedrag van het VNV- bestuur in september 2015, al een geblunder op zich, ook nog eens niet conditioneel te maken aan de andere domeinen, zitten de vliegers nu in een herstel situatie. Daar zal de VNC dus zeker niet inkomen. Heel verstandig dus, en een lesje CAO voor het kneuzenbestuur van Hudding.
 
Laatst bewerkt:
Dat de vnc prima onderhandeld heeft staat buiten kijf. Wij achteraf “te” veel hebben ingeleverd ook. Toentertijd stond ik hier zeker achter.

Maar....... als de vnc in een akkoord eist dat ze dezelfde loonsverhoging boven de 3.5% krijgen als de VNV meer eruit onderhandeld vind ik erg vreemd. Waar houdt het dan op. Moeten wij dan nu ook 3.5% vragen en een Lease auto ter compensatie of heel kortlopende cao. Om vervolgens bij de volgende ronde erna 20% te vragen met de eis dat de vnc maar 2% krijgt.

Snap ook niet zo goed waarom de Klm hier mee akkoord is gegaan om het optenemen in een akkoord. Als stok achter de deur in onze onderhandeling??..

Westlander
 
Wellicht dat men een en ander gelijk wil trekken als 1 bedrijf?
De vliegers er 1 Procent bij betekend ook de cabine er 1 procent bij. En vica versa.
Voorkomt discussies dat het ene deel meer (in)levert dan de andere partij en dat geen van allen meer een voortrekkersrol heeft.
Maakt het ook makkelijker met de volgende loonsonderhandeling. Zowel cabine als cockpit aan 1 tafel
Met de cao knderhandelingen over loon? Just a wild guess?
 
...maar wel heel bizar dat er een afspraak met KLM is gemaakt dat als de vliegers een hogere loonsverhoging krijgen, zij automatisch met ons mee liften.

Slim gespeeld van KLM. Nu zit de cabine als een betonblok aan ‘t been van de VNV. ‘t Bemoeilijkt de onderhandelings positie van de VNV en ‘t moge duidelijk zijn dat derhalve de ‘winst’ in de komende onderhandelingen (reparatie van de inlever CAO) onder druk staat. VNV staat nu effectief buiten spel. Knap gedaan van Elbers en kornuiten...

Dit gaat nog een hete winter worden...
 
Dat zie ik toch anders. Die conditionering van de loonsverhoging naar de andere domeinen ( dus niet alleen de vliegers) staat er in relatie tot productieverhoging. Het staat er niet andersom. Dus als de VNV de WRR repareert ( wat keihard nodig is, en wat mij betreft voor loonsverhoging gaat) en tevens die 3,5% binnenharkt, past dat prima binnen deze disclaimer.
 
Door het haantje-de-voorste gedrag van het VNV- bestuur in september 2015

Misschien laat mijn geheugen me in de steek, maar is de huidige 'inlever' CAO niet juist tot stand gekomen onder zware druk van de achterban en was het toenmalige bestuur daar juist helemaal niet zo happig op? Zijn Haag en Hud niet uiteindelijk gezwicht voor alle doomsday voorspellingen die vanuit het korps de kop op staken?

Dit scenario staat me nog bij, maar ja, Alzheimer Light hè.. ;)

En die percentages. tja.
3.5% van 30k voor een eenbandertje of 3.5% van 2 ton+ is nogal wat.
 
Misschien laat mijn geheugen me in de steek, maar is de huidige 'inlever' CAO niet juist tot stand gekomen onder zware druk van de achterban en was het toenmalige bestuur daar juist helemaal niet zo happig op? Zijn Haag en Hud niet uiteindelijk gezwicht voor alle doomsday voorspellingen die vanuit het korps de kop op staken?

Dit scenario staat me nog bij, maar ja, Alzheimer Light hè.. ;)

En die percentages. tja.
3.5% van 30k voor een eenbandertje of 3.5% van 2 ton+ is nogal wat.

Toch niet geheel onbelangrijk is dat naast een eventuele loonsverhoging voor Vliegend. Er ook nog sprake is van een aanzienlijke pensioennota.

94 Miljoen voor de (eeuwigdurende) looninflatie voor 2017
100 Miljoen afkoop inzake STROT akkoord, en omgaan naar CDC regeling.

Bij elkaar 194 Miljoen te betalen aan het Pensioenfonds Vliegend, naast de gebruikelijke premie. Geen van de andere domeinen kwamen met een dergelijke rekening aanzetten.

Het Netto resultaat over 2017 zal een aanzienlijke deuk oplopen omdat er 1,3 Miljard moet worden afgeboekt. Dat zal reeds gebeurt zijn.
 
Paella

Over de inhoud van de besturen kan ik niet oordelen maar het valt mij op dat je wel heel erg negatief bent. Net of je echt heel zwaar tekort komt.

In de 'normale' wereld buiten de luchtvaart .. worden de arbeids- en salariscondities van piloten niet echt als armoedig ervaren. Zeker niet die van carriers als KLM.

Er zit nogal een verschil in het verdienmodel tussen grond, cabine en vlieger. De eerste twee hebben voor een groot deel een salaris van ca 2 - 3k bruto op fulltime basis en moeten daar vaak hun gezin van onderhouden. 1% daar is echt iets anders dan 1% bij een FO ICA of Cap EU.

Los daarvan was .. en is nog steeds .. de werkelijkheid dat KLM moest veranderen. Je kan alleen maar ontzettend veel respect hebben voor ... en blij zijn met ... Elbers die als eerste directeur wel heeft gedaan wat allang had moeten gebeuren.

Het feit dat VNV daarin is meegegaan verdient ook lof want het zijn allemaal factoren die mede (naast ook opleving economie en lage brandstofprijs) ervoor hebben gezorgd dat KLM nu een stuk sterker en gezonder is.

Had AF nu maar hetzelfde gedaan .. het eeuwige aanmodder, hopen dat het probleem vanzelf verdwijnt model of dat de overheid weer alle C klasse tickets opkoopt is echt de oplossing niet. Als AF had meegedaan was nu de balans weer echt op niveau.. Helaas .. dat is ie dus nog steeds niet.. Er moet nog heel veel hersteld worden.

De vlieger is beloond met weer een gezonde toekomst, modernisering van vloot, groei en dus weer beweging op de ladder en een goede winstdelingsregeling.. Echt geen slechte deal.

Nu nog een pensioenleeftijd die past bij deze tijd.


<<sorry maar moest dat even kwijt>>
 
Beste WSH, ik ben het met je eens dat Elbers een prima CEO is. Het ging in 2015 bar slecht en hij heeft aardig orde op zaken gesteld plus de moraal flink opgekrikt. Petje af.

Vervolgens hebben de vliegers bijna 15% ingeleverd en een aantal zaken teruggevraagd die geen pijn zouden doen op de balans. Het was de hoop dat andere domeinen zouden volgen en dat Elbers zou doorgaan met flink saneren.

Dat is helaas niet gelukt. Het saneren is gestopt en het waterhoofd blijft intact. Het lukt hem vanaf hier niet meer. Daarbij opgeteld dat KLM alles wat VNV heeft toegezegd in een paar maanden geregeld had, terwijl de zaken die KLM toegezegd had nog steeds niet geregeld zijn. In plaats daarvan kregen we als vliegers nog even als blijk van waardering een dolk in de rug door opzeggen van de uitvoeringsovereenkomst met pensioenfonds en tevens door het telkenmale niet nakomen van reeds bestaande CAO afspraken.

Dus op z'n zachtst gezegd zullen de vliegers de komende jaren geen enkele beweging richting KLM maken en rustig achterover leunen. Om niet te zeggen dat ze wat gaan terugvorderen.

Het is de vraag of KLM klaar is om de volgende crisis het hoofd te bieden. Mocht dat niet zo zijn, dan is het misschien maar beter dat KLM op de fles gaat en vervolgens een doorstart maakt. Dat is dan kennelijk de enige manier om van het waterhoofd af te komen en KLM weer gezond en lean te krijgen.

Ook al gaan de vliegers voor het minimumloon aan de slag, het zet onvoldoende zoden aan de dijk. In de eerste plaats omdat het te weinig impact heeft op de totale personeelskosten (32000 mensen die moeten leven van 200 vliegtuigen) en B omdat een forse inlever actie van de vliegers kennelijk geen enkele indruk maakt op de andere domeinen.

"Het gaat nu toch weer goed met KLM?"
 
Beste NFS,

dank voor je reactie. Leeft echt het beeld dat er niets is ingeleverd elders?

Voor de grond kan ik het niet staven maar voor cabine een volledige -1 zal wel iets opleveren? De pensioen correcties leveren ook op (ondanks dat er ook een zware voorziening voor moet worden genomen).

Ik neem aan dat er ook in de management lagen fors gesneden is, al dan niet vrijwillig via de afvloeingsregelingen? Wat het ingewikkeld maakt is dat tegelijkertijd KLM meer is gaan vliegen met dezelfde vloot. Dus is er ook groei en moeten er overal handjes bij..

En de vliegers hebben ook aandelen gekregen of krijgen die nog? Overigens .. de discussie die nu ontstaat omdat de prijs ineens veel hoger is .. die is echt onterecht.. Dit is een keuze van toen.. tenzij er in het contract staat dat het om een pakket x ter waarde van y gaat.

Ik begrijp dat VNV niet voorop gaat lopen om nog iets te doen .. maar de pensioenleeftijd blijft een heikelpunt .. en de concurrentie op die manier helpen is ook verre van handig.

De vraag is .. wat wil het vliegerscorps ?

- meer geld?
- betere wrr?
- meer geld voor (individuele) pensioensopbouw of oude dags voorziening?
- langer doorvliegen met bijv beperking tot 67% na 60 en vrijwillig waarbij een deel van de besparing terugvloeit naar de jongeren?

Stuk voor stuk prima te verdedigen standpunten, maar wel voor verschillende groeperingen.

Voorlopig zijn de lijsten op, kan KLS het niet aan en wordt er ook weer extern geworven... er zijn dus geen verplichtingen. Misschien is het uitonderhandelen van een menukaart wel de beste optie.

In the end is het allemaal nog steeds een luxeprobleem .. en begrijp ik de frustratie van Paella maar moet je wel blijven beseffen dat linksom of rechtsom het vliegerscorps het heel goed heeft en dat is prima en dat is gegund.

De echte interessante tendens is dat nu de lowcost mannen gas geven en reparatie eisen.. dat gaat in ieder geval zorgen voor een klein beetje nivellering in de kosten. Als je als carrier piloot dan niet te gekke dingen gaat doen is dat prima voor je toekomst.
 
Duidelijk wsh. Die pensioenleeftijd zal ooit nog wel eens omhoog gaan, maar gezien het gedrag van KLM de afgelopen jaren is die optie nog heel erg lang onbespreekbaar.

Voor wat betreft de te leveren aandelen: Er staat zwart op wit dat er X aantal aandelen geleverd worden tegen de koers op/van datum Y. Dus daar is juridisch geen speld tussen te krijgen. Merkwaardig dat KLM het dan toch weer op een arbitrage laat aankomen. En niet alleen op dit onderwerp.
 
Duidelijk wsh. Die pensioenleeftijd zal ooit nog wel eens omhoog gaan, maar gezien het gedrag van KLM de afgelopen jaren is die optie nog heel erg lang onbespreekbaar.

Voor wat betreft de te leveren aandelen: Er staat zwart op wit dat er X aantal aandelen geleverd worden tegen de koers op/van datum Y. Dus daar is juridisch geen speld tussen te krijgen. Merkwaardig dat KLM het dan toch weer op een arbitrage laat aankomen. En niet alleen op dit onderwerp.

Er is hier sprake van een Inspanningsverplichting dat ligt iets genuanceerder:

 
Laatst bewerkt:
Wel een bijzondere tekst..

Er staat tegen de waarde van het moment .. maar er staat waarde op datum x, y en z.
Overigens .. ondanks dat het om een inspanningsverplichting gaat ... KLM moet dit gewoon honoreren. De piloten hebben wel verantwoordelijkheid genomen en daarmee daadwerkelijk bijgedragen aan het herstel. Dan moet je ook niet flauw doen.

De eis van de piloten van AF is wel helemaal de bloody limit.. Die zijn echt compleet geschift.. Het bedrijf maakt winst dankzij KL en engineering ... Zij hebben niets bijgedragen aan het herstel.. Echt een andere planeet.

Het wordt tijd dat Macron een stakingsverbod instelt en de macht van de bonden breekt. Dit is echt niet meer uit te leggen.
 
Wel een bijzondere tekst..

Er staat tegen de waarde van het moment .. maar er staat waarde op datum x, y en z.
Overigens .. ondanks dat het om een inspanningsverplichting gaat ... KLM moet dit gewoon honoreren. De piloten hebben wel verantwoordelijkheid genomen en daarmee daadwerkelijk bijgedragen aan het herstel. Dan moet je ook niet flauw doen.

De eis van de piloten van AF is wel helemaal de bloody limit.. Die zijn echt compleet geschift.. Het bedrijf maakt winst dankzij KL en engineering ... Zij hebben niets bijgedragen aan het herstel.. Echt een andere planeet.

Het wordt tijd dat Macron een stakingsverbod instelt en de macht van de bonden breekt. Dit is echt niet meer uit te leggen.

Dit is wat men beoogde back in 2015:



De piloten hebben wel verantwoordelijkheid genomen en daarmee daadwerkelijk bijgedragen aan het herstel.

En dit is wat men bereikt heeft bij het domein vliegend:



Dat is niet zoveel dus.

Dan het Eigen Vermogen van AFKL (de Holding) per 30 september 2017:



Daar komt nog bij het Netto Resultaat over het 4e kwartaal 2017, en er moet nog 1,3 Miljard af vanwege het beëindigen van het STROT akkoord. Vergeet ook niet dat de Perpetual gewoon een lening is zonder afloopdatum, er wordt dus wel rente over betaald.

Er is ook nog flink geëmitteerd, waarbij vermeldingswaardig is dat AFKL voor het laatst in 2008 (0,58) dividend heeft uitgekeerd.



16 februari dan worden de cijfers bekend gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Na een paar uur denken over de cijfers die je aanhaald over de gerealiseerde besparing, heb ik het idee dat het niet “eerlijk” is om het zo te zien.

De pensioendeal is helemaal geen onderdeel geweest van onze cao. Erger nog is het feit dat er in de afgelopen jaren meerdere honderden miljoenen euro’s zijn bespaard door de KLM op pensioenafdrachten en ze afgelopen jaar (volgens de regels,strotakkoord) nog eens een paar honderd miljoen mochten bijstorten.....

Gr westlander
 
Orange

knap hoe jij altijd weer met feiten weet te komen.

vraag: wat is de indexatienota?

vraag: het feit dat KL nu af is van defined benefit moet toch ook een besparing zijn?

vraag: wat je hier meeneemt zijn de harde financials. Wat je hier niet meeneemt is het feit dat door een lagere WRR er meer geproduceerd wordt met dezelfde mensen. Dat zal ook een besparing zijn. Is daar een getal van?
 
Nieuwe uitdaging: Wordt KLM een longhaul LCC?

Nieuwe uitdaging: Wordt KLM een longhaul LCC?

Voor een LCC heb je een efficiënte bedrijfsvoering nodig. Indien je dan een bedrijf in je concern hebt dat bewezen heeft efficiënt te kunnen opereren dan lijkt de keuze over "wie dat gaat worden?" voor een directie een stuk makkelijker.

Indien de berichten uit de media op waarheid berusten, moeten we erop voorbereid zijn dat het succes van kostenreductie bij KLM, gebruikt gaat worden om het bedrijf om te vormen tot longhaul-lowcost carrier in de AF/KLM groep.

Je doet je huiswerk en wordt dan omgetoverd tot iets wat je helemaal niet wilt. Lijkt mij ook voor de medewerkers een aderlating: Ben je gewend aan arbeidsvoorwaarden die marktconform zijn voor een netwerkcarrier, krijg je straks een salaris dat marktconform is voor een LCC.

De soep zal wellicht niet zo heet gegeten worden maar dit nieuws is toch op zijn minst "verrassend" te noemen:

https://www.telegraaf.nl/financieel/1618058/prijsvechter-klm-in-de-maak

Volgens mij moest Schiphol gebruikt gaan worden voor de netwerkfunctie van KLM. Indien het een LCC wordt moet het bedrijf wellicht samen met FR en HV naar de polder verkassen. Wie het weet mag het zeggen......
 
Voilà...

15548356-D2A5-48A0-936E-D5BB19F937D7_zpsin2sh5gx.jpeg


10 Stuks hè, was de bedoeling. :mad:
 
Terug
Bovenaan