De uitdagingen van de Koninklijke....

Er wordt op geen enkele wijze invulling gegeven aan de performdoelstelling. De -1 mogen ze houden, maar dat is a) onvoldoende en b) niet structureel. De directie is gewoon ordinair door de knieën gegaan en bezweken.

Letterlijke tekst uit de interne KLM Newsapp van gisteren:

"Deze maatregelen voldoen aan de kaders van het PERFORM 2020 programma"

Precieze getallen worden nog niet gegeven, de details moeten kennelijk nog worden uitgewerkt. Met de (bijna) acties van deze week wordt nogmaals aangetoond dat het Nederlandse managementdeel van AFKL niet de stomach heeft voor stakingen, waarbij in o.a. de UK, Duitsland en Frankrijk de schouders worden opgehaald. En voor deze actie leek de animo al niet bijster hoog.


Yteke is op d'r vrije zondag in de pen gekropen voor een lekker genuanceerd verhaal:

https://www.telegraaf.nl/financieel/1510500/klm-piloten-kwaad-om-cadeautje-cabinepersoneel

Geen woord over het verdwijnen van een eenbander op ICA.
 
Ik ben ff lost. Is de directie domweg gezwicht of zit er wel iets slims in?

Is het nu een pure kosten verhoging of zit er wel iets slims in? .. de purser achter de kar is dat de besparing?

Het nut van een 700 snap ik sowieso niet. De 190 is een prima produkt .. alleen door 2x ca gelimiteerd naar 100 pax. Een 195 kan hoeveel stoelen meer hebben? Ik ziet iets van 130 versus 106 op de 190 (op dezelfde spec) - in KLM config is dat dan ca 125-130? Het lijkt me dat een klc 195 een fors goedkopere operatie is dan een 700?

En wat zou het kostenverwchil zijn tussen een 700 en 800 zijn? Uitfasering ten faveure van 800 & 900 lijkt me logisch.. op veel bestemmingen is alles toch al vol..

En uitbreiden met klc met grotere kisten.

De % loons verhoging klinkt heel veel maar is relatief .. 1% van 2000 bruto of 1% van 15000 bruto .. is toch anders..
 
Nee, WSH, dat hebben we eerder al uitgelegd. Er zit een bodem van 50€ in. Dat is op 2000€ bruto dus 2,5% loonsverhoging . De vraag is alleen of die bodem ook voor de tweede en derde ronde geldt. Zo komen we op minimaal 5 en maximaal een dikke 7% salarisstijging. Dat mag je gerust extreem noemen.
 
Het nut van een 700 snap ik sowieso niet. De 190 is een prima produkt .. alleen door 2x ca gelimiteerd naar 100 pax. Een 195 kan hoeveel stoelen meer hebben? Ik ziet iets van 130 versus 106 op de 190 (op dezelfde spec) - in KLM config is dat dan ca 125-130? Het lijkt me dat een klc 195 een fors goedkopere operatie is dan een 700?

En wat zou het kostenverwchil zijn tussen een 700 en 800 zijn? Uitfasering ten faveure van 800 & 900 lijkt me logisch.. op veel bestemmingen is alles toch al vol..

En uitbreiden met klc met grotere kisten.
Leuk verzonnen, maar dat kan niet, of KLM moet met E195s gaan vliegen
 
@Pjotr
Het is een gedachte ..

Ik kan mij voorstellen dat KLM de ca 18 700 (al dan niet geleidelijk) zal vervavngen voor 800s en e195e2s waarbij 800s op drukke routes worden ingezet die nu vaak vol zitten en e195 op routes die kritischers zijn en waar een goedkopere KLC operated e195 beter tot haar recht komt?

Ik kan me niet voorstellen dat een 700 zoveel goedkoper vliegt dan een 800. Ik kan me wel voorstellen dat een klc e195 veel goedkoper is dan een klm 700?
 
Is het de bedoeling dat er permanent op alle ICA vluchten een eenbander van boord gaat? Is dat niet een permanente -1ca regeling?

@Paella .. volgens de tekst van VNC is het minimum van 50€ alleen bij de eerste ronde.. maar ik kan mij voorstellen dat ca 85% van de cabine dit krijgt?

Ik neem aan dat alleen een Senior Purser hoger zit?
 
Nee, WSH, dat hebben we eerder al uitgelegd. Er zit een bodem van 50€ in. Dat is op 2000€ bruto dus 2,5% loonsverhoging . De vraag is alleen of die bodem ook voor de tweede en derde ronde geldt. Zo komen we op minimaal 5 en maximaal een dikke 7% salarisstijging. Dat mag je gerust extreem noemen.

Ik zou het 'akkoord' iets minder enthousiast benaderen:

Eerst het aanvangssalaris



Dan het VNC 'akkoord'






Alleen voor specifiek de onderste aanvangsschaal wordt dan het salaris met uiteindelijk 4,91% verhoogd. Een vergelijkbaar akkoord werd al gesloten inzake de 50,- euro met de grondbonden.
 
Leuk verzonnen, maar dat kan niet, of KLM moet met E195s gaan vliegen

Alles is te koop in Badboevendorp, dus ook een 130-zitter voor KLC. :biertje:



Is het de bedoeling dat er permanent op alle ICA vluchten een eenbander van boord gaat? Is dat niet een permanente -1ca regeling?

Dat probeer ik nu al 2 dagen uit te leggen. ;)
Eenbander er af, opgevangen door meer pax per resterende CA en purser aan de kar. Werkbaar gemaakt door een verder versoberd product.

Bij FNV-Cabine zijn intussen wel wat vraagtekens gerezen, dit is nog geen done deal. Vooral omdat de lasten vrijwel volledig bij de eenbanders en pursers komen te liggen, voor tweebanders en de senior purser verandert er bijna niets. Die krijgen weliswaar te maken met die rampzalige on-demand service in de Business (ik wil rust in de tent!), maar dat staat los van deze CAO.
 
Die krijgen weliswaar te maken met die rampzalige on-demand service in de Business (ik wil rust in de tent!), maar dat staat los van deze CAO.

Heb je ervaring met on-demand service als passagier? Het is juist heel erg fijn om te kunnen eten wanneer je dat zelf wilt, met het lawaai valt het ook wel iets mee in mijn ervaring.
 
Heb je ervaring met on-demand service als passagier? Het is juist heel erg fijn om te kunnen eten wanneer je dat zelf wilt, met het lawaai valt het ook wel iets mee in mijn ervaring.

On demand service word zoals Paraglider zegt inderdaad heel erg gewaardeerd door de passagiers. Als ik zelf met Emirates of onszelf vlieg is de on-demand service voor eten juist super in business class en first class en je kan dan tenminste zelf bepalen wanneer je slaapt of eet.

Als niet KLM-er kan iemand mij alsjeblieft al die banden uitleggen en wat de functie van iedere verschillende band aan boord en op de grond is? Ik kom uit een wereld waar alleen de titels Purser en main Cabin Crew gebruikt worden.

Over banden gesproken wat is de geschiedenis binnen KLM waar al die banden vandaan komen. Er lopen er tussen de (grond) steward(dessen) bij die meer strepen op hun mouw en een bontere collectie hebben dan de gele strepen die de KLM captain heeft incl de hoofd refueler ;)
 
Laatst bewerkt:
Als niet KLM-er kan iemand mij alsjeblieft al die banden uitleggen en wat de functie van iedere verschillende band aan boord en op de grond is?(...)Over banden gesproken wat is de geschiedenis binnen KLM waar al die banden vandaan komen. Er lopen er tussen de (grond) steward(dessen) bij die meer strepen op hun mouw en een bontere collectie hebben dan de gele strepen die de KLM captain heeft incl de hoofd refueler ;)

Dat is inderdaad iets waar andere maatschappijen ons (terecht) gráág mee belachelijk maken. Ik zal een poging doen tot een korte opsomming:

- Eénbander: stewardess op zowel Europa als op ICA (Economy Only).
- Tweebander: stewardess op ICA (Business Class Only).
- Assistent Purser: uitstervend ras. Deze functie is mij ook niet helemaal duidelijk.
- Purser: leidinggevende Europa en rechterhand van de Senior Purser op ICA. Is op ICA voornamelijk bezig met de Economy Class.
- Senior Purser: ICA only. En tot op heden alleen leidinggevende. Doet (in theorie) niet actief mee in de service.

Als je het mij vraagt een zéér achterhaald en duur systeem. VNC bestaat echter voornamelijk uit de oude garde, die echt niet hun strepen (en daarmee onderlinge status) op gaan geven. FNV is hier echter juist voorstander van, om de boel flexibeler te maken. Was dan ook één van hun voorstellen richting KLM deze ronde. Benieuwd of er nog iets van terecht zal komen.
 
Tot nu toe 2x de Anytime for You service mogen meemaken, op de JNB-AMS. Een latertje, dus mijn standaard routine is een lichte snack in de lounge en daarna bij gear up de stoel in 180 graden stand en pitten maar. Geheel in lijn met het normale bioritme. Het onophoudelijke gestommel om je heen is dan erg storend, ondanks de oordoppen. Dat sommige pax deze service zien als een 10 uur durend all-you-can-eat festijn (Hollanders hè..) draagt nou niet bepaald mee aan de weldadige rust die je normaliter in de Business hebt. Vind het maar niks, al moet ik wel zeggen dat het intercontinentale C-class product an sich prima is op de warme hap na. Het enige wat nog mist is een matrasje voor het slaapcomfort, verder niets meer aan doen.
 
Dank je wel voor die pagina Need for Speed en Lowpass voor de duidelijke uitleg.

Een vergelijkbaar systeem wat wij altijd gehanteerd hebben (en waarschijnlijk iedere andere flag carrier gedaan heeft of nog doet) iets minder titels maar in principe kwam het op hetzelfde neer. Zo ouderwets is het niet.

Wel worden bij ons nu sinds een aantal jaar alle crew aangenomen als Mixed Fleet CC die een hele andere structuur hebben (vliegen SH en LH door elkaar). Er is een CSM (customer service manager) en de rest is main crew. Op SH werkt meestal de CSM in business class en de main crew assisteert daarbij en werkt in Econ en op LH werkt de CSM meestal in Business en werken de main crew in Econ, Econ+, First, en assisteren de CSM in Business.
 
Het staatje van de FNV gaat voorbij aan de Purser die weer (voor de helft) aan de kar gaat. Het is dus feitelijk CA- 1/2 aangezien de P een halve trolley covered en op sommige types de tweebander samen met de SP 18 pax voor haar rekening neemt.

De Eenbanders en de Pursers betalen dus de rekening in dit (mogelijke) akkoord.
 
Het akkoord is gebaseerd op een volledige -1 op alle ica vluchten. Dit betekent harder werken en de purser moet ook in de sterkte meedraaien. Daarvoor in de plaats iets meer flexibiliteit en loonsverhoging.

Er zit dus wel degelijk een besparing in.. Het lijkt mij zelfs een vrij forse besparing.

FNV kan dat niet leuk vinden maar je kan niet alles hebben. Dus is het kiezen.. of dit of ?
 
Terug
Bovenaan