De uitdagingen van de Koninklijke....

76-er. Vind ik ook. Sterker nog ik heb helemaal niets met die zetel. Als ik daar en voor die aandelen 12% moet inleveren!? Maar dat is even niet de kwestie hier.
Het gaat erom dat het VNV bestuur boterzachte afspraken heeft gemaakt. “ een maximale inspanning” is iets dat je nauwelijks kunt meten. Een resultaat kun je wel meten. Dat is nu dus nul. Bovendien staat Elbers volledig in zijn hemd. Het zal de sfeer in arbeidsvoorwaardenland niet ten goede komen , om het maar eens eufemistisch uit te drukken.
 
Maxrate. Analyse is correct. Bovendien heeft VNV nagelaten om een zwaargewicht als kandidaat in te zetten. Dan leg je het logischerwijs af tegen een -wel-zwaargewicht als Bouts . Weer een totale blunder dus. Die vlag gaat overigens uit als eerbetoon voor hun goede manier van onderhandelen. Keer op keer laten zij zien aan het VNV-bestuur dat zij precies weten hoe het spelletje werkt. Wij op -12% en zij leveren niet, gaan niet leveren en intussen met deze RvC zetel, ook nog de buit binnen.
Dus nogmaals: opstappen dit VNV bestuur.
 
Hierbij de reactie van het VNV- bestuur, waaruit verbittering blijkt. Uiteraard wordt er totaal geen hand in eigen boezem gestoken, want dit bestuur maakt geen fouten, al jaaaaren niet.
Vandaag vergadert de AFKL-bedrijfsleiding met de AFKL European Works Council (EWC). Tijdens deze vergadering zal de EWC haar kandidaat voorgedragen voor de 18de RvC-zetel. Dit betreft de tweede werknemerszetel die gecreëerd wordt in relatie tot het toekennen van een 16de en 17de RvC-zetel aan Delta en China Eastern. De Franse wet en AFKL-statuten geven aan dat de EWC deze kandidaat mag voordragen voor een periode van twee jaar. Omdat de wisseling tijdens de reguliere aandeelhoudersvergadering in mei plaatsvindt, zal deze tweede werknemerszetel slechts een looptijd hebben van anderhalf jaar.
Dat deze RvC-zetel tweejaarlijks opnieuw wordt gekozen, bood de KLM-directie een mooie opstap naar de invulling van een permanente KLM-pilotenzetel zoals afgesproken in het cao-protocol 2015-2017. Dit zag ook de AFKL CEO en hij heeft zich hardgemaakt bij de EWC dat deze zetel naar een Nederlandse werknemer zou gaan. Daarna lag de bal vervolgens bij de KLM-directie om ervoor te zorgen dat een KLM-piloot de enige Nederlandse kandidaat zou worden. We moeten nu concluderen dat het de KLM-directie niet is gelukt om de gelederen binnen de Nederlandse OR te sluiten en om alleen een KLM-vlieger voor te dragen aan de EWC. Uiteindelijk zijn vanuit Nederland meerdere kandidaten voorgedragen aan de EWC en deze ochtend kopte het NRC dat de EWC een Nederlandse purser heeft gekozen uit de vier voorgedragen kandidaten. De Nederlandse OR heeft in onze ogen gefaald in het bereiken van een compromis.
Dit betekent dat de KLM-directie nu niet twintig, maar nog slechts twee maanden de tijd heeft om invulling te geven aan dit deel van de cao. De cao loopt eind van het jaar af. De VNV zal in het kader van deze aflopende cao de balans gaan opmaken. Dit gebeurt feitelijk langs twee assen: de balans over de drie cao’s van grond, cockpit en cabine, omtrent wie heeft wat ingeleverd, en de balans tussen de vliegers en KLM, wat hebben de piloten ingeleverd en wat hebben we daarvoor teruggekregen. Dit heeft het VNV-presidentiële team vrijdag jl. in een regulier overleg nog besproken met de KLM-directie.
Tot slot heeft dit proces bevestigd dat de partij die als eerste en volledig heeft geleverd hiervoor niet beloond wordt. Als de KLM-directie als reden hiervoor opvoert niet overal controle over te hebben, dan onderschijft dit nogmaals de invloed & inspraak-paragraaf uit het cao-protocol. Aan de Nederlandse overlegtafels zitten niet meer de partijen die informatie uit eerste hand kunnen geven en waar we zoals vroeger alle afspraken mee kunnen maken. Voor de drie I’s – Informatie, Invloed en Inspraak – moeten we tegenwoordig in Parijs zijn.
 
Nee. Als je gewoon het rapport als bron raadpleegt ipv de telegraaf lees je dat KLM wel toegeeft dat er contacten zijn geweest met Schiphol maar dat hierin volgens de AC&M geen overtredingen zijn gepleegd. Telegraaf gooit hier natuurlijk een Ytekke sausje overheen.
 
Het klinkt misschien raar, maar hier mag je de Russen dankbaar voor zijn. Het zet een enorme druk op het totaal krankzinnige Schiphol en slotbeleid wat de afgelopen jaren gevoerd is. De wellicht hoofdverantwoordelijke hiervoor neemt intussen de benen.
 
KLM to "share slots" with ABC reports TASS as Schiphol row grows
31 / 10 / 2017

Netherlands passenger and cargo airline KLM is to share its slots at Amsterdam Schiphol Airport with Air Bridge Cargo (ABC), according to a Russian-language report by the TASS news agency, quoting the Russian Federation’s Ministry of Transport.

Moscow-based TASS said that the aviation authorities of the two countries are negotiating on this issue, quoting the Ministry of Transport.

The move follows earlier press reports that Russia was threatening to close its airspace to all Netherlands-registered aircraft in retaliation to Schiphol’s axing of ABC slots at the airport, due to capacity constraints which has seen other cargo carriers move to Brussels and Liege airports.

Russian owned ABC has announced that it will increase its freighter services from Liege in the winter schedule.

According to the reports, Russia has given the Netherlands until next Saturday to settle the landing rights issue, insisting that ABC should be able to continue its activities at the Dutch airport.

TASS said that closing Russian airspace would increase flight times for Netherlands-based airlines to Japan, China and South Korea by between 3-5 hours, increasing the cost to carriers by €300-€500 per passenger.

In addition, Dutch airlines would not be able to operate flights to Moscow or St Petersburg. In a statement, ABC said that it was performing its flights to Amsterdam Schiphol “according to the published winter schedule 2017-18. Usage of any country's airspace is under the jurisdiction of the CAA of the country.”

A KLM Cargo spokesperson was unable to confirm the report by TASS.

Bron:
http://www.aircargonews.net/news/ai...iphol-row-grows-reports-tass-news-agency.html


Slots delen? Wtf?
 
KLM verschuilt zich achter de minister, wijzend met de vinger naar Schiphol en Schiphol verschuilt zich zoals gewoonlijk achter de slot-coördinator.

Dat gaat nu moeilijk worden. Het lijkt er op zoals Paella zegt: Nijhuis heeft Schiphol en daarmee KLM in een onmogelijke positie gemanoeuvreerd. Ben benieuwd welke opvolger de rommel kan opruimen. Edith Schippers?
 
Slots

Slots

Het klinkt misschien raar, maar hier mag je de Russen dankbaar voor zijn. Het zet een enorme druk op het totaal krankzinnige Schiphol en slotbeleid wat de afgelopen jaren gevoerd is. De wellicht hoofdverantwoordelijke hiervoor neemt intussen de benen.

In aansluiting op:

Wat ik mij tot voor kort niet gerealiseerd had is dat het gebruik van slots wordt gemeten over de periode 1 november tot en met 31 oktober:

20162017slots.gif


Dat blijkt uit deze brief: http://slotcoordination.nl/wp-content/uploads/2017/05/Cap.dec_.-W17-18-brief-1.pdf

Ga je kijken naar het feitelijk slot gebruik op schiphol over die periode, dan onstaat dit staffeltje:

20162017slots02.gif


Gemeten over de eerste 11 van de 12 maanden is er een stijging van het slot gebruik met 4,23%. Het is dus bijna een zekerheid dat in oktober 2017 waar het cijfer nog ontbreekt minimaal 45.000 used slots gaan verschijnen.

Totaal zit je dan op jaarbasis ~ 496.000 used slots. In feite is er niets over want er zullen altijd door onvoorziene omstandigheden op jaarbasis een paar duizend slots unused blijven. Als we het hebben over 8 dagen mist en 2 dagen storm dan kost dat een paar duizend slots.

Waar ik heen wil is dat het slotprobleem niet een probleem voor over 2 maanden is (einde kalenderjaar) maar een probleem wat vandaag moet worden aangepakt. Het is dus veel dringender dan men zich realiseert. Vanuit de politiek hadden de voorgaande Staatssecretaris (Dijksma) en Minister (Schulz) dit probleem niet op deze manier over de balk mogen gooien. De huidige Minister van Infrastructuur en Waterstaat (Cora van Nieuwenhuizen) is 16 jaar lang (1991 - 2007) dierenarts assistente geweest van haar man, het is een utopie te denken dat deze mevrouw dit probleem voortvarend aan kan pakken. Bovendien heeft ze al geprobeerd in aanloop naar haar benoeming dit dossier in de mik van haar Staatssecretaris te schuiven hetgeen dus mislukt is.

 
Laatst bewerkt:
Ah, je kon er op wachten, Singapore is next:

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nie...ore-airlines-wil-meer-vluchten-vanaf-schiphol

Welke landen zijn er nog meer benadeeld in deze clusterf*ck? Turkije, de UAE en Saudi Arabië schieten me zo te binnen. Als die nu eens met z’n allen (unlikely, I know) met eenzelfde dreigement komen als de Rusky’s kan de BV Nedeland z’n lol op. Dat zijn bij elkaar aardig wat geblokkeerde vierkante kilometers voor De Koninklijke.
 
Het zou wel mooi zijn als dit eindelijk de idiotie van de slots op Schiphol eens op de kaart zet. Ken nog wel een paar maatschappijen die graag meer slots willen..
 
Terug
Bovenaan