Need for Speed
Active member
Er is inderdaad uitgebreid stilgestaan bij het voorstel om een uitzondering te maken voor diegenen die niet wilden doorvliegen en dan dus ook niet zouden hoeven in te leveren. Daar was veel animo voor, ook in de LR. De junioren zouden het ook geen probleem hebben gevonden. Dat voorstel werd naar ik meen afgedaan met de gebruikelijke dooddoener dat het een package deal was.
Persoonlijk zou ik geen moeite hebben gehad met die optie. Sterker nog, ik zou hebben overwogen om ook m'n vinger op te steken.
Er zijn een aantal redenen die ik zou kunnen bedenken waarom zowel KLM als bestuur daar niet in wilden mee gaan. Ik hoop dat je van me wilt aannemen dat ik dit hier zelf probeer te beredeneren en dat mij dit niet is 'ingefluisterd' door het bestuur. Ik heb het verder nooit met het bestuur gehad over deze optie die het niet gehaald heeft in de LR.
- Als teveel ICA gezagvoerders hun vinger zouden opsteken om toch te stoppen met 56, zou dat te weinig geld opleveren voor KLM.
- De verleiding is groot om terug te rekenenen hoeveel stagnatie jij zou veroorzaken als individuele vlieger, maar dat is lastig. De maatregel om twee jaar langer door te vliegen veroorzaakt stagnatie, niet de vliegers bovenin. Het is onmogelijk om uit te rekenen hoeveel stagnatie iemand op plek 200 op de lijst veroorzaakt voor iemand op plek 1600. De dag dat de collega op plek 1600 promotie krijgt, is uiteindelijk afhankelijk van veel meer factoren.
- Dat argument over package deal zit toch wel wat in. Zowel KLM als bestuur zaten er niet op te wachten om de deal open te breken met een complexe 'opt-out'.
Dan nog even over 'stagnatie', 'schade' en 'pijn' voor de junioren. Dat is niet zo aan de orde wat mij betreft. Niemand heeft echt schade. Je mag cq. moet twee jaar langer door met je vak. Dat is voor de één wat leuker als de ander, maar niemand gaat er financieel op achteruit. Daarom was ik het er ook mee eens dat men in de LR vond dat het bestuur het woord 'schade' niet meer in de mond moest nemen. Waar het om gaat is dat ICA gezagvoerders puur financieel gezien ondanks het inleveren nog steeds een mega voordeel hebben en dat coco's vrijwel nul voordeel hebben. Daar is nu wat aan gedaan. Dus zwaarste lasten op sterkste schouders. Ook op de schouders van hen die alles bij het oude hadden willen laten.
Je had natuurlijk kunnen zeggen dat de junioren zich niet moeten aanstellen en dat dat compensatie geld ook aan KLM zou toekomen. Dan had KLM zich wellicht minder zorgen gemaakt of er wel genoeg geld op tafel zou komen en was ze welwillender geweest om toe te staan dat er een 'opt-out' zou komen. Maar KLM wilde zelf perse dat er gecompenseerd zou worden. En dat zal ongetwijfeld ook een juridische reden hebben gehad: Al die rechtszaken die KLM/VNV in het verleden om hun oren hebben gekregen van de doorvliegers, waren op basis van het kern-argument van stagnatie gewonnen door KLM/VNV. Als je daar nu al te makkelijk over heen stapt, kun je de volgende lading rechtszaken verwachten. (En zoals eerder gezegd had KLM de hete adem van Den Haag in de nek om 56 van tafel te halen. Ook de AF vliegers hamerden vanuit de holding continu op die 56 van KLM vliegers, zijzelf zitten op 60)
En dan tot slot: Ik realiseer me ook wel dat deze deal het nooit gehaald had in de LR als er niet gecompenseerd zou worden. Daarvoor zitten er teveel junioren in de LR en dat was inderdaad 'de olifant in de kamer' zoals betoogd door een tegenstander. Dat er een forse politieke component in zat ben ik het dus wel mee eens.
Ik geloof dat we nu wel weer alles gehad hebben. Al met al geen fiasco wat mij betreft, die term triggerde mij even. Ik stop er ook mee.
Persoonlijk zou ik geen moeite hebben gehad met die optie. Sterker nog, ik zou hebben overwogen om ook m'n vinger op te steken.
Er zijn een aantal redenen die ik zou kunnen bedenken waarom zowel KLM als bestuur daar niet in wilden mee gaan. Ik hoop dat je van me wilt aannemen dat ik dit hier zelf probeer te beredeneren en dat mij dit niet is 'ingefluisterd' door het bestuur. Ik heb het verder nooit met het bestuur gehad over deze optie die het niet gehaald heeft in de LR.
- Als teveel ICA gezagvoerders hun vinger zouden opsteken om toch te stoppen met 56, zou dat te weinig geld opleveren voor KLM.
- De verleiding is groot om terug te rekenenen hoeveel stagnatie jij zou veroorzaken als individuele vlieger, maar dat is lastig. De maatregel om twee jaar langer door te vliegen veroorzaakt stagnatie, niet de vliegers bovenin. Het is onmogelijk om uit te rekenen hoeveel stagnatie iemand op plek 200 op de lijst veroorzaakt voor iemand op plek 1600. De dag dat de collega op plek 1600 promotie krijgt, is uiteindelijk afhankelijk van veel meer factoren.
- Dat argument over package deal zit toch wel wat in. Zowel KLM als bestuur zaten er niet op te wachten om de deal open te breken met een complexe 'opt-out'.
Dan nog even over 'stagnatie', 'schade' en 'pijn' voor de junioren. Dat is niet zo aan de orde wat mij betreft. Niemand heeft echt schade. Je mag cq. moet twee jaar langer door met je vak. Dat is voor de één wat leuker als de ander, maar niemand gaat er financieel op achteruit. Daarom was ik het er ook mee eens dat men in de LR vond dat het bestuur het woord 'schade' niet meer in de mond moest nemen. Waar het om gaat is dat ICA gezagvoerders puur financieel gezien ondanks het inleveren nog steeds een mega voordeel hebben en dat coco's vrijwel nul voordeel hebben. Daar is nu wat aan gedaan. Dus zwaarste lasten op sterkste schouders. Ook op de schouders van hen die alles bij het oude hadden willen laten.
Je had natuurlijk kunnen zeggen dat de junioren zich niet moeten aanstellen en dat dat compensatie geld ook aan KLM zou toekomen. Dan had KLM zich wellicht minder zorgen gemaakt of er wel genoeg geld op tafel zou komen en was ze welwillender geweest om toe te staan dat er een 'opt-out' zou komen. Maar KLM wilde zelf perse dat er gecompenseerd zou worden. En dat zal ongetwijfeld ook een juridische reden hebben gehad: Al die rechtszaken die KLM/VNV in het verleden om hun oren hebben gekregen van de doorvliegers, waren op basis van het kern-argument van stagnatie gewonnen door KLM/VNV. Als je daar nu al te makkelijk over heen stapt, kun je de volgende lading rechtszaken verwachten. (En zoals eerder gezegd had KLM de hete adem van Den Haag in de nek om 56 van tafel te halen. Ook de AF vliegers hamerden vanuit de holding continu op die 56 van KLM vliegers, zijzelf zitten op 60)
En dan tot slot: Ik realiseer me ook wel dat deze deal het nooit gehaald had in de LR als er niet gecompenseerd zou worden. Daarvoor zitten er teveel junioren in de LR en dat was inderdaad 'de olifant in de kamer' zoals betoogd door een tegenstander. Dat er een forse politieke component in zat ben ik het dus wel mee eens.
Ik geloof dat we nu wel weer alles gehad hebben. Al met al geen fiasco wat mij betreft, die term triggerde mij even. Ik stop er ook mee.
Laatst bewerkt: