Need for Speed
Veteran
Mijn conclusie was misschien wat te scherp geformuleerd, excuus daarvoor. Vanaf nu zal ik weer genuanceerd reageren.
Af en toe scherper formuleren heeft overigens wel als resultaat dat mensen die meestal alleen lezen, zich ook in de discussie mengen. Altijd goed. Van harte welkom op dit forum dus, Blue man.
Ik neem meteen van je aan dat je een blauw hart hebt. En tegelijk voelde je je aangesproken als 'boze man'. En daarbij neem ik aan dat die boosheid zich op VNV richt.
Ik ben erg benieuwd naar de bron van die boosheid. Dus ik ben ook oprecht benieuwd naar wat er in een enquete zou moeten staan.
Een enquete kan een middel zijn om feeling met de leden te houden. Het bestuur krijgt echter nu ook al via veel kanalen feedback van de leden. De belangrijkste is via de ledenraad, maar je kan ook rechtstreeks met het bestuur mailen, bellen en appen. Of natuurlijk langskomen in Badhoevedorp. Als jij graag je hart wilt luchten bij het bestuur, ben je van harte welkom en wordt er meteen zoveel tijd voor je vrij gemaakt die jij nodig denkt te hebben. En last but not least: Zelf in de LR gaan zitten. (En vervolgens niet te snel opgeven. De eerste vergaderingen en vooral de eerste eigen initiatiefmotie kunnen tegenvallen).
De meeste leden maken echter weinig gebruik van deze mogelijkheden. In mijn tijd in de ledenraad werd ik nauwelijks benaderd door mijn achterban. In de aanloop naar de huidige CAO en vlak na de totstandkoming ervan werd de frequentie hoger, maar dat was meer vanwege mijn postings op het forum.
Een enquete kan dus fungeren als extra middel om feedback te geven aan het bestuur. Vaak is de drive achter een enquete echter om zaken te willen veranderen. Maar ook daar is de ledenraad voor. Als er signalen uit de achterban komen, worden er initiatiefmoties ingediend. Die halen het vaak niet, maar er wordt wel intensief gedebatteerd, alle voors en tegens passeren de revue en alles wordt genotuleerd. Weinigen lezen echter de notulen, waardoor de indruk kan ontstaan dat er niets gebeurt.
Dus vandaar mijn twijfels over het doel en nut van een enquete, bovenop de middelen die er al zijn. Desondanks ben ik nog steeds benieuwd wat er in die enquete zou moeten staan.
Overigens ben ik natuurlijk niet onbekend met het begrip boosheid. Ik ben zelf nog steeds boos over het feit dat KLM destijds éénzijdig de uitvoeringsovereenkomst met het pensioenfonds opzegde, notabene terwijl we net fors ingeleverd hadden. En waar ik me eerlijk gezegd ook nogal aan stoorde in mijn ledenraadsperiode is het gebrek aan besef van nogal wat leden waar onze arbeidsvoorwaarden vandaan komen. Die zijn namelijk geen persoonlijke verdienste. Die zijn te danken aan het collectief en tientallen jaren van hard en effectief onderhandelen van vele besturen. Zonder het belang van KLM uit het oog te verliezen.
Het is weer een lang epistel geworden van een 'bestuursknuffelaar'. Hopelijk weerhoudt het je er niet van hier een betoog op te schrijven over wat er moet veranderen.
Met collegiale groet!
Af en toe scherper formuleren heeft overigens wel als resultaat dat mensen die meestal alleen lezen, zich ook in de discussie mengen. Altijd goed. Van harte welkom op dit forum dus, Blue man.
Ik neem meteen van je aan dat je een blauw hart hebt. En tegelijk voelde je je aangesproken als 'boze man'. En daarbij neem ik aan dat die boosheid zich op VNV richt.
Ik ben erg benieuwd naar de bron van die boosheid. Dus ik ben ook oprecht benieuwd naar wat er in een enquete zou moeten staan.
Een enquete kan een middel zijn om feeling met de leden te houden. Het bestuur krijgt echter nu ook al via veel kanalen feedback van de leden. De belangrijkste is via de ledenraad, maar je kan ook rechtstreeks met het bestuur mailen, bellen en appen. Of natuurlijk langskomen in Badhoevedorp. Als jij graag je hart wilt luchten bij het bestuur, ben je van harte welkom en wordt er meteen zoveel tijd voor je vrij gemaakt die jij nodig denkt te hebben. En last but not least: Zelf in de LR gaan zitten. (En vervolgens niet te snel opgeven. De eerste vergaderingen en vooral de eerste eigen initiatiefmotie kunnen tegenvallen).
De meeste leden maken echter weinig gebruik van deze mogelijkheden. In mijn tijd in de ledenraad werd ik nauwelijks benaderd door mijn achterban. In de aanloop naar de huidige CAO en vlak na de totstandkoming ervan werd de frequentie hoger, maar dat was meer vanwege mijn postings op het forum.
Een enquete kan dus fungeren als extra middel om feedback te geven aan het bestuur. Vaak is de drive achter een enquete echter om zaken te willen veranderen. Maar ook daar is de ledenraad voor. Als er signalen uit de achterban komen, worden er initiatiefmoties ingediend. Die halen het vaak niet, maar er wordt wel intensief gedebatteerd, alle voors en tegens passeren de revue en alles wordt genotuleerd. Weinigen lezen echter de notulen, waardoor de indruk kan ontstaan dat er niets gebeurt.
Dus vandaar mijn twijfels over het doel en nut van een enquete, bovenop de middelen die er al zijn. Desondanks ben ik nog steeds benieuwd wat er in die enquete zou moeten staan.
Overigens ben ik natuurlijk niet onbekend met het begrip boosheid. Ik ben zelf nog steeds boos over het feit dat KLM destijds éénzijdig de uitvoeringsovereenkomst met het pensioenfonds opzegde, notabene terwijl we net fors ingeleverd hadden. En waar ik me eerlijk gezegd ook nogal aan stoorde in mijn ledenraadsperiode is het gebrek aan besef van nogal wat leden waar onze arbeidsvoorwaarden vandaan komen. Die zijn namelijk geen persoonlijke verdienste. Die zijn te danken aan het collectief en tientallen jaren van hard en effectief onderhandelen van vele besturen. Zonder het belang van KLM uit het oog te verliezen.
Het is weer een lang epistel geworden van een 'bestuursknuffelaar'. Hopelijk weerhoudt het je er niet van hier een betoog op te schrijven over wat er moet veranderen.
Met collegiale groet!