De uitdagingen van de Koninklijke....

Mijn conclusie was misschien wat te scherp geformuleerd, excuus daarvoor. Vanaf nu zal ik weer genuanceerd reageren.

Af en toe scherper formuleren heeft overigens wel als resultaat dat mensen die meestal alleen lezen, zich ook in de discussie mengen. Altijd goed. Van harte welkom op dit forum dus, Blue man.

Ik neem meteen van je aan dat je een blauw hart hebt. En tegelijk voelde je je aangesproken als 'boze man'. En daarbij neem ik aan dat die boosheid zich op VNV richt.

Ik ben erg benieuwd naar de bron van die boosheid. Dus ik ben ook oprecht benieuwd naar wat er in een enquete zou moeten staan.

Een enquete kan een middel zijn om feeling met de leden te houden. Het bestuur krijgt echter nu ook al via veel kanalen feedback van de leden. De belangrijkste is via de ledenraad, maar je kan ook rechtstreeks met het bestuur mailen, bellen en appen. Of natuurlijk langskomen in Badhoevedorp. Als jij graag je hart wilt luchten bij het bestuur, ben je van harte welkom en wordt er meteen zoveel tijd voor je vrij gemaakt die jij nodig denkt te hebben. En last but not least: Zelf in de LR gaan zitten. (En vervolgens niet te snel opgeven. De eerste vergaderingen en vooral de eerste eigen initiatiefmotie kunnen tegenvallen).

De meeste leden maken echter weinig gebruik van deze mogelijkheden. In mijn tijd in de ledenraad werd ik nauwelijks benaderd door mijn achterban. In de aanloop naar de huidige CAO en vlak na de totstandkoming ervan werd de frequentie hoger, maar dat was meer vanwege mijn postings op het forum.

Een enquete kan dus fungeren als extra middel om feedback te geven aan het bestuur. Vaak is de drive achter een enquete echter om zaken te willen veranderen. Maar ook daar is de ledenraad voor. Als er signalen uit de achterban komen, worden er initiatiefmoties ingediend. Die halen het vaak niet, maar er wordt wel intensief gedebatteerd, alle voors en tegens passeren de revue en alles wordt genotuleerd. Weinigen lezen echter de notulen, waardoor de indruk kan ontstaan dat er niets gebeurt.

Dus vandaar mijn twijfels over het doel en nut van een enquete, bovenop de middelen die er al zijn. Desondanks ben ik nog steeds benieuwd wat er in die enquete zou moeten staan.

Overigens ben ik natuurlijk niet onbekend met het begrip boosheid. Ik ben zelf nog steeds boos over het feit dat KLM destijds éénzijdig de uitvoeringsovereenkomst met het pensioenfonds opzegde, notabene terwijl we net fors ingeleverd hadden. En waar ik me eerlijk gezegd ook nogal aan stoorde in mijn ledenraadsperiode is het gebrek aan besef van nogal wat leden waar onze arbeidsvoorwaarden vandaan komen. Die zijn namelijk geen persoonlijke verdienste. Die zijn te danken aan het collectief en tientallen jaren van hard en effectief onderhandelen van vele besturen. Zonder het belang van KLM uit het oog te verliezen.

Het is weer een lang epistel geworden van een 'bestuursknuffelaar'. Hopelijk weerhoudt het je er niet van hier een betoog op te schrijven over wat er moet veranderen.

Met collegiale groet!
 
Daar is niet echt een Nederlandse term voor. Het betekent dat, als je in het buitenland woont, je vanaf daar je werk kunt beginnen en eindigen. Je hoeft dan dus niet eerst in eigen tijd naar of van je basis te vliegen, al dan niet gefaciliteerd.
Dit soort tewerkstellingen worden vooral door Aziatische maatschappijen aangeboden, om zo westerlingen te verleiden bij hen te komen werken, maar wel in bv. Europa te kunnen blijven wonen. Deze regeling bestaat niet voor de reguliere KLM vliegers.
 
Volgens mij betekent back-to-back: 2 longhaul trips zonder dagen vrij tussendoor. Dit is sowieso door EASA alleen nog maar mogelijk als de eerste vlucht een bestemming heeft met minder dan 4 uur tijdsverschil van je thuisbasis.
 
Je kunt het natuurlijk zo ingewikkeld maken als je wilt!
Hou het simpel zou ik zeggen. Stel je werkt voor korean en woont in NL.
Je vliegt dan werkend AMS-SEL. Daarna vanaf SEL een willekeurig op-en -neertje. Daarna weer SEL-AMS. Allemaal werkend. Dat is een B2B schema.
 
:offtopic:
Back to back in BA termen is simpelweg 2 of meer trips achter elkaar zonder dag vrij ertussen. Dit is grotendeels vrijwillig en geeft als voordeel meer dagen vrij achtereen.
Dus ipv 3 daagse trip-2 dagen vrij - 3 daagse trip - 2 dagen vrij bijvoorbeeld 6 dagen werken en dan 4 dagen vrij. Fijn voor mensen die verder weg wonen en persoonlijk vind ik het minder vermoeiend.

Sinds de easa regels van kracht zijn geworden zijn de mogelijkheden beperkter.
Mijn persoonlijke hefstigste pre-easa was LAX-Narita b2b, geen goed idee maar was wel legaal...

B2b greep uit 747 roosters v deze maand:

Dubai-Dallas
Joburg-Washington
Nairobi- mex city
Capetown-jfk
 
IMHO is de interpretatie van Bobermo en SG de juiste. Heb het jaren op die manier gedaan, al was in mijn geval sprake van 2 lokale nachten op homebase, om daarna een langere periode aaneengesloten vrij te zijn. Dat heb ik persoonlijk liever dan het door KL gebruikte afrekensysteem.


Actueel in het nieuws: geen motiveringen meer van VNC/FNV vanaf 1 oktober:


https://www.fnvcabine.nl/1274-hardere-acties-vanaf-zondag-1-oktober

Dit is geen nieuws. Zie mijn bericht van 1 september 2017 om 1844. Toen heb ik het al gepubliceerd . Net zoals ik allang hier gepubliceerd heb dat er grote arbeidsonrust bij de cabine aan zou komen.
Weg met René de Groot. Totaal incapabel op gebied van communicatie!
Hij beschadigt totaal onnodig de KLM.
Verder: wat bij de één b2b heet , heet bij de ander gewoon koppelen. Dit is een zinloze discussie over een term die per bedrijf een andere lading heeft. Ik stop over dit onderwerp.
 
Eh? Referentie over die 4 uur ergens te vinden?

Flight time limitations in onze Ops Manual (EASA). Het is iets gecompliceerder dan 4 uur (o.a. lengte van de trip). Maar als het tijdsverschil 4 uur of groter is, dan heb je bij return to base minimaal 2 local nights vrij nodig bij ons. Ik neem aan dat deze basisregels bij elke EASA operator hetzelfde zijn? B2B zijn bij ons een keuze en kunnen in principe niet door het bedrijf worden geroosterd zonder toestemming. Anyway, terug naar de KLM ????
 
Volgens mijn info is de zetel van de RvC naar de VNC gegaan.
Als het bestuur hier nog steeds geen conclusies uitstrekt en onmiddellijk aftreed, er is geen sprake meer van vliegervertegenwoordiging. We zijn nu zo ongeveer 2 jaar aan het lijntje gehouden door ze, met vage beloftes . Niets , nul, komma , nul, is het resultaat .
 
Klopt ja, want het huidige bestuur is verantwoordelijk voor wat er in de vorige bestuursperiode gebeurd is. Waarom denk je dat de VNV de kaarten voor de borst houd omtrent de inzet van de CAO onderhandelingen?

Feit is dat het gewoon een heel smerig een-tweetje is geweest tussen de VNC en VHKP. Onder cabine personeel gaat ondertussen de vlag uit.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mijn info is de zetel van de RvC naar de VNC gegaan.
Als het bestuur hier nog steeds geen conclusies uitstrekt en onmiddellijk aftreed, er is geen sprake meer van vliegervertegenwoordiging. We zijn nu zo ongeveer 2 jaar aan het lijntje gehouden door ze, met vage beloftes . Niets , nul, komma , nul, is het resultaat .

Sorry voor mijn onwetendheid als buitenstaander, maar het verkrijgen van die zetel was onderdeel van de "inleverCAO" toch?
 
Kwoot:

De European Works Council in Parijs heeft gekozen voor Mathi Bouts, een senior purser bij KLM met ruime ervaring in medezeggenschap. Van 2004 tot 2010 was Bouts voorzitter van de KLM-ondernemingsraad, van 2006 tot 2010 was hij vice-voorzitter van de Europese ondernemingsraad. Hij is ook voorzitter van een stichting voor kennisuitwisseling tussen multinationale ondernemingsraden. Bouts studeerde wiskunde en filosofie in Nijmegen.

Prima credentials toch? Lijkt me een goede vertegenwoordiger voor de NL-tak. Toevallig geen VNV’r, nou en?
 
Terug
Bovenaan