De uitdagingen van de Koninklijke....

Om even wat perspectief te geven:

leraren primair onderwijs:
http://ambtenarensalaris.nl/wp-content/uploads/2017/02/Salarisschalen-PO_2016_2017.pdf (bijlage A2 - blz 368)

leraren voortgezet onderwijs: http://ambtenarensalaris.nl/wp-content/uploads/2016/11/Salarisschalen-vo-2016-2017.pdf

Ik ken toch echt heel veel mensen in functies die heel goed werk verrichten en niet in de buurt komen. Toch vind de politiek dat hier dringend meer geld naar toe moet.


Ik begrijp even niet waarom je mij quote. Docenten in het onderwijs vind ik juist onderbetaald. Discussies over wie veel of weinig verdient gaan we ook niet winnen. Verbaasde mij alleen over het salaris wat vermeld werd en daarna over de argumentatie van Paella.
 
Ik ben van mening dat het topsalaris wel gerechtvaardigd is. En ik spreek vanuit de praktijk . Ik zie gewoon wél dat juist zeer lange ervaring in dit werk een enorme meerwaarde geeft aan de invulling van de baan. Sterker nog: hoe vaak maak ik het mee dat een gewone CA een brandje ( figuurlijk dan) niet geblust krijgt en de purser wel. Heeft alles te maken met jarenlange ervaring, kennis van bedrijfsbelangen en gewoon ook leeftijd. Dat kun je marginaliseren, BK, maar ik zie gewoon dat dát een enorme meerwaarde heeft. Het komt dan ook bijna niet voor bij ons , dat er een beroep op mij gedaan wordt. Gelukkig maar, want dan zit je dus al eigenlijk op het escalatienivo. En daar wil je niet zijn.
 
Ik ben het er hardgrondig mee oneens. Als ik zie hoe de zeer jonge dames bij KLC het vaak stukken beter doen in de meeste situaties en dan ook nog eens klantvriendelijker en efficiënter zie werken, daar kan de gemiddelde Inflight medewerker bij KLM nog wat van leren.

Maar het is de heren en dames van harte gegund, daar niet van.
 
Las vanochtend een artikel op luchtvaartnieuws.nl over de onderhandelingen met KLM en de FNV, maar er zijn dus cabineleden die 5000 bruto per maand verdienen?! Ik mag hopen dat die op 1 hand te tellen zijn voor mensen met 20 dienstjaren. In mijn ogen een wel heel hoog salaris voor een (ongeschoolde) functie. Geldt vast ook voor cabine bij BA en LH, maar in mijn ogen enigszins overbetaald.

Bij LH ook, en zelfs bij Air Berlin zitten pursers die dat krijgen.

Of dat te veel is? Ik zou zeggen, als ze het kunnen krijgen in een commercieel bedrijf, dan schijnbaar niet. De vergelijking met lerarensalarissen gaat op verschillende manieren mank. Wat verdient een hotelmanager?
 
De eerste uurtjes van de werkonderbreking van een deel van het cabinepersoneel zit er op. Volgens KLM is er natuurlijk niks aan de hand en is de deelname minimaal. Een beetje puzzelen op Teletekst en Schiphol.nl levert pakweg een half uur vertraging op voor de gemiddelde Europa-vlucht momenteel (Ex KLC). Dat rijmt redelijk met het geplande uurtje dat de VNC heeft bedacht, de helft daarvan pak je natuurlijk vrij snel terug.
Nog 3 dagen wachten op de uitslag van het FNV-referendum en dan weten we meer.
 
Ja, KLM liegt. Alle vluchten zijn vertraagd en er zijn zelfs meerdere annuleringen.
Maar goed, allemaal geen verrassing , want ik had dit ruime tijd geleden al voorspeld.
Maar volgens een ander forum lid gingen "we " er wel uitkomen.
Niet dus. Net als het Catalaanse referendum hebben hier 2 partijen de hakken heel diep in het zand gezet .
 
Hetzelfde forumlid :)

Overigens zie ik niet significant meer annuleringen als op een andere dag (met dezelfde weersomstandigheden)...
Wel dat vertragingen gedurende de dag iets toenemen (logisch, Staking rotatie 1 +LIA+staking rotatie 2 dat loopt langzaam op)

De hakken zitten zo diep dat het FNV ze er alweer uitgehaald heeft?
 
FNV KAN niet meedoen, want daar loopt het referendum nog onder alle leden. En het eindbod is daar neutraal voorgelegd. Ik kan moeilijk speculeren over de uitslag, maar denk wel te weten dat de stemverhoudingen daar genuanceerder zullen liggen dan bij de VNC, waar getrapt gestemd is via de ledenraad die daar niet representatief is voor de CA. Er is daar een overwicht aan kadervertegenwoordiging.
Wellicht uit angst dat het er bij de FNV wel doorkomt, zijn deze opruiende acties georganiseerd , omdat bij aanname de KLM het akkoord algemeen verbindend kan verklaren. Dan zal er trouwens weer een nieuw oorlogje geboren zijn. Waarom opruiend? Omdat de VNC zelfs leden van de FNV oproept om mee te doen, terwijl deze bond niet achter deze acties staat. Niet fris, eigenlijk schaamteloos.
We zijn er nog lang niet bij de cabine.
 
Kan het zijn dat een gedeelte van de vertragingen veroorzaakt zijn door de naweëen van de storm?

En verder: KLM gedraagt zich sinds het vertrek van Wim Kooiman en sinds de komst van Elbers en de Groot anders in de CAO onderhandelingen. Angelsaksischer. Daar moet iedereen nog behoorlijk aan wennen.
 
Volgens de VNC heeft 33% meegedaan. Ik zei het al, de KLM liegt.
Verder denk ik dat je bedoelt de tweede verdieping in het BMC.
Daar moeten de stakers verblijven. De eerste is juist voor de werkwilligen.
En vwb de opmerking van NvS. De storm was 2 dagen eerder. Zeker op Europa is dat naijl effect niet zo lang. In principe is er na iedere nacht een"reset", itt ICA, dat een doorlopend 24 uurs circus is. Wel is bekend dat er grote tekorten op de grond zijn. Zowel bij belading, als bij de sleepdienst. Die zorgen zeker ook voor vertraagde vluchten.
 
In cabinevakbondsland is er momenteel iets eigenaardigs aan de hand, de twee betrokken partijen werken ieder met een ander systeem. Daar waar de VNC een gekozen parlement heeft, werkt FNV-Cabine met ledenreferenda. Eerlijk gezegd lijkt mij het systeem van de VNC beter, we hebben allemaal de afgelopen jaren (Oekraïne, Brexit) kunnen zien waar referenda tot kunnen leiden. Populism is king. Het verwijt naar de VNC is dat het te kadergericht is en wordt gerund de ouden van dagen. Daarentegen staat het ieder VNC-lid vrij om zich op te geven voor de ledenraad en zo te kunnen deelnemen aan het stemproces. Kun je het die bond dan kwalijk nemen dat de jonkies zich niet aanmelden? Bij FNV-Cabine kan ieder lid stemmen, dus ook degenen die van toeten noch blazen weten en makkelijk beïnvloedbaar zijn.

Anyhoe, over 2 dagen komt de uitslag van het referendum naar buiten. Bij een vóór stem kan de FNV dus een CAO akkoord met de KLM sluiten die voor al het cabinepersoneel gaat gelden. Over de grootte van beide bonden bestaat nogal wat discussie, maar wel zeker is dat de VNC (veel) meer leden heeft dan FNV-Cabine. Getallen variëren van 6000 VNC tot tussen de 1000 en 2000 (?!?) FNV. Over de daadwerkelijke aanhang doen de bonden geen uitspraken.
Mocht bovenstaand scenario bewaarheid worden, zijn de rapen achter de cockpitdeur goed gaar. En het product is al zo fragiel.


De deelname van slechts 33% gisteren is niet zo gek, veel van de dames hebben toch wel een groot plichtsbesef naar de klant toe en de in groten getale aanwezigheid van Management op het BMC kan ook intimiderend hebben gewerkt. Daarnaast waren er gisteren 24 pursers-in-opleiding aan het werk en die durven momenteel natuurlijk ook niks. Ook al wilden ze graag.

En de storm? Dat was twee dagen eerder! Bovendien was er gisteren een duidelijk verschil in OTP waarneembaar tussen KLC en KLM. Vertragingen bij KLC waren er nagenoeg niet.
 
Laatst bewerkt:
Een ledenraad heeft naar mening alleen een democratisch gehalte als er sprake is van evenredige vertegenwoordiging. Er daar schuurt het. Bij de VNV is er een vertegenwoordig per deel van de vlieger senioriteitslijst. Als er niet genoeg aanmeldingen zijn in een bepaald deel ( momenteel vooral bij de oudere vliegers , door het het fiasco van de huidige CAO) dan vervallen deze zetels.
Bij de VNC echter worden niet opgevulde zetels in een bepaalde categorie opgevuld uit overschotten van de andere categorieën . Zo onstaat de oververtegenwoordiging in vooral het kader.
Ieder mag zijn eigen mening hebben, maar dan heb ik liever het FNV systeem.
Gewoon 100% democratisch!
 
Richting VNV gaat de KLM er voor de CAO van 2018 ongetwijfeld wederom met gestrekt been in over de pensioenen. Maar deze keer is VNV helemaal voorbereid op deze stijl van onderhandelen, neem ik aan.
 
Nee, maar zo aan je profiel te zien vlieg je A330. Die zijn de WRR bezuinigingen vrijwel helemaal ontlopen . Makkelijk praten dus. Ga maar eens met Europa vliegers praten , of op ICA met 777/789 vliegers. Wellicht dat je je wereldbeeld dan iets bijstelt.
En dan zat ook nog vrijwel niemand op de verhoging van de pensioenleeftijd te wachten.
Kortom: een fiasco!
De opmerking over het gestrekte been en het pensioen zie ik niet. Die rel is juist net achter de rug en ik kan me nauwelijks voorstellen dat die terugkomt, mede omdat het pensioenfonds weer boven water is gekomen deze maand, met een sterk stijgende trend verder .
Uiteraard kunnen we wel fluiten naar de bruidsschat . Kijk, dat had Steven Verhagen goed gezien. Hoor je nu uiteraard ook niemand meer over .
 
'Wereldbeeld' is wel een erg groot woord voor het gedoe in het kleine KLM wereldje. Die term zou ik voor de wat zwaardere zaken bewaren.

Maar goed, volgens mij zit de meeste pijn van de ontevreden leden niet zozeer in de WRR aanpassingen, maar in het geld.

Veranderingen doen natuurlijk altijd pijn en je kunt de pijn nooit helemaal gelijk uitsmeren over iedereen, hoewel daar met de compensatie regeling wel een forse poging toe is gedaan. En voor wat betreft doorvliegen / stagnatie wil ik het trouwens helemaal niet eens hebben over 'pijn', maar meer over het wegwerken van een enorm verschil in voordeel.

Toen het slecht ging, vond een grote meerderheid dat we als vliegers moesten leveren aan KLM. Bovendien is er al decennnia gerommel met groepjes die wilden doorvliegen, met om de zoveel tijd weer de zoveelste rechtszaak van een groepje mannen die zich weer het geld uit de zak liet kloppen door één of ander advocatenkantoor. Er was/is dus wel degelijk animo voor doorvliegen, vooral in de bovenste regionen van de lijst, maar ook dat terzijde.

De plannen voor de aanval op ons pensioen zijn al lang geleden gesmeed. Zowel vanuit Den Haag als vanuit KLM. De overheid wil niet langer forse (vroeg)pensioenen fiscaal ondersteunen, omdat gezien de vergrijzing iedereen langer door moet. (En daar is maatschappelijk gezien ook wel wat voor te zeggen vind ik.) De aftopping tot een ton hebben we al gehad, die tot 50K gaat ook nog komen. En KLM wil al een tijdje van het risico van een Defined Benefit regeling af. Smits heeft een paar jaar geleden op het Schipholdiner al publiekelijk geroepen dat de pensioenen van de KLM vliegers nu eindelijk eens aangepakt moeten worden. Denk je nu echt dat ze na de eerste verloren slag meteen stoppen?

KLM wilde helemaal geen CAO afspreken voor drie jaar, maar net als bij de andere bonden voor maar één jaar. Omdat ze in jaar twee, (nadat ze net had gecasht in jaar één, middels onze twee jaar langer doorvliegen), van de STROT regeling en van Defined Benefit af wilde. Risico beheersing zogezegd, met een uit de lucht gegrepen bedrag van 600 miljoen. Omdat VNV drie jaar had afgedwongen, zegde KLM doodleuk de pensioen uitvoeringsovereenkomst dan maar in jaar twee op. Gelukkkig werd ze teruggefloten door de rechter(s).

De vliegers hebben fors geleverd aan KLM, dat vonden ze zelf ook nodig. Ze hoesten dat op door harder werken middels WRR, (sorry dat ik A330 vlieg. En sorry dat we binnenkort ook een bedje krijgen) maar vooral door langer te werken. Door de compensatie regeling wordt het verschil in financieel (pensioen)voordeel tussen de vliegers ook nog enigszins gladgestreken. Veel betere winstdelingsregeling.
Tot slot ziet de levering van aandelen er aardig goed uit en de kans op een stoeltje in de RvC van de holding is meer dan 50% als ik de berichten mag geloven.

Hoezo fiasco??
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan