'Wereldbeeld' is wel een erg groot woord voor het gedoe in het kleine KLM wereldje. Die term zou ik voor de wat zwaardere zaken bewaren.
Maar goed, volgens mij zit de meeste pijn van de ontevreden leden niet zozeer in de WRR aanpassingen, maar in het geld.
Veranderingen doen natuurlijk altijd pijn en je kunt de pijn nooit helemaal gelijk uitsmeren over iedereen, hoewel daar met de compensatie regeling wel een forse poging toe is gedaan. En voor wat betreft doorvliegen / stagnatie wil ik het trouwens helemaal niet eens hebben over 'pijn', maar meer over het wegwerken van een enorm verschil in voordeel.
Toen het slecht ging, vond een grote meerderheid dat we als vliegers moesten leveren aan KLM. Bovendien is er al decennnia gerommel met groepjes die wilden doorvliegen, met om de zoveel tijd weer de zoveelste rechtszaak van een groepje mannen die zich weer het geld uit de zak liet kloppen door één of ander advocatenkantoor. Er was/is dus wel degelijk animo voor doorvliegen, vooral in de bovenste regionen van de lijst, maar ook dat terzijde.
De plannen voor de aanval op ons pensioen zijn al lang geleden gesmeed. Zowel vanuit Den Haag als vanuit KLM. De overheid wil niet langer forse (vroeg)pensioenen fiscaal ondersteunen, omdat gezien de vergrijzing iedereen langer door moet. (En daar is maatschappelijk gezien ook wel wat voor te zeggen vind ik.) De aftopping tot een ton hebben we al gehad, die tot 50K gaat ook nog komen. En KLM wil al een tijdje van het risico van een Defined Benefit regeling af. Smits heeft een paar jaar geleden op het Schipholdiner al publiekelijk geroepen dat de pensioenen van de KLM vliegers nu eindelijk eens aangepakt moeten worden. Denk je nu echt dat ze na de eerste verloren slag meteen stoppen?
KLM wilde helemaal geen CAO afspreken voor drie jaar, maar net als bij de andere bonden voor maar één jaar. Omdat ze in jaar twee, (nadat ze net had gecasht in jaar één, middels onze twee jaar langer doorvliegen), van de STROT regeling en van Defined Benefit af wilde. Risico beheersing zogezegd, met een uit de lucht gegrepen bedrag van 600 miljoen. Omdat VNV drie jaar had afgedwongen, zegde KLM doodleuk de pensioen uitvoeringsovereenkomst dan maar in jaar twee op. Gelukkkig werd ze teruggefloten door de rechter(s).
De vliegers hebben fors geleverd aan KLM, dat vonden ze zelf ook nodig. Ze hoesten dat op door harder werken middels WRR, (sorry dat ik A330 vlieg. En sorry dat we binnenkort ook een bedje krijgen) maar vooral door langer te werken. Door de compensatie regeling wordt het verschil in financieel (pensioen)voordeel tussen de vliegers ook nog enigszins gladgestreken. Veel betere winstdelingsregeling.
Tot slot ziet de levering van aandelen er aardig goed uit en de kans op een stoeltje in de RvC van de holding is meer dan 50% als ik de berichten mag geloven.
Hoezo fiasco??