De uitdagingen van de Koninklijke....

Goede analyse WSH, alleen dicht je het effect van (wederom) inleveren door de vliegers een te groot effect toe. We hebben dus al eens een keer ingeleverd. Dat had in de eerste plaats een positief effect op de korte termijn en wel boekhoudkundig. (Accountants even blij, daardoor financiers even blij, daardoor kon aanschaf B787 doorgaan). In de tweede plaats was het bedoeld als goede voorbeeld. Dat tweede effect bleek dus nul.

Het is nu even mooi weer bij KLM. Inderdaad vanwege brandstofprijs en rente. Externe factoren dus. Juist als het mooi weer is, moet je het dak repareren. In het geval van KLM betekent dat het laten leeglopen van het waterhoofd. Ik zeg het nog maar een keer: Er werken nog steeds veel teveel mensen bij KLM. Dus er zal fors gesaneerd moeten worden.

Gaat niet gebeuren. En als de rente en brandstofprijs weer gaan stijgen wordt het weer uitermate kritisch. En als het alleen maar bij de vliegers vandaan moet komen is dat water naar de zee dragen.

Zelfs als de vliegers helemaal niets verdienen, gaat KLM op den duur nog steeds failliet met 200 werknemers per vliegtuig in dienst.
 
Laatst bewerkt:
Juist als het mooi weer is, moet je het dak repareren. In het geval van KLM betekent dat het laten leeglopen van het waterhoofd. Ik zeg het nog maar een keer: Er werken nog steeds veel teveel mensen bij KLM. Dus er zal fors gesaneerd moeten worden.

@NFS .. eens .. maar dat is toch HPO?

waar ik wel moeite mee heb, is dat banen van de echte werkvloer .. structureel worden verplaatst naar uitzendkrachten. Dit moet wel kunnen .. maar voor wel pieken .. niet structureel.

Als een uitzendkracht zoveel goedkoper is .. is er iets structureels mis. Ofwel mensen verdienen teveel .. ofwel de secundaire voorwaarden zijn te goed .. ofwel de schema's zijn niet efficient.
 
WSH ik denk dat het KLM bij de uitzendkrachten niet zozeer om de pieken gaat, maar om de flexibiliteit. Zowel wua roosterinzet, maar vooral ook dat je ze kunt ontslaan in slechtere tijden.
 
HPO is minder ingrijpend dan initieel werd voorgesteld. Mensen komen in het transitie-centrum, krijgen een baan elders binnen KLM of buiten KLM. Vervolgens blijkt dat er op genoemde afdeling toch werk blijft liggen en er worden weer mensen aangenomen, waardoor het aantal poppetjes weer hetzelfde is als voor HPO, alleen met een andere naam voor de betreffende afdeling en/of functie.

We zullen zien of het allemaal genoeg is geweest, zodra de brandstofprijzen en rente weer gaan stijgen.
 
Dus het waterhoofd blijft..

Bespaaridee: schaf de complete interne TV-studio af die al die glossy/gladde filmpjes maakt voor intern gebruik. Wat kóst dat wel niet? Buiten het feit dat je van die filmpjes spontaan overal jeuk krijgt. En zo zijn er vast nog wel meer departementen binnen De Koninklijke die erg veel geld kosten, maar niets bijdragen aan het product.
 
Mag ik vragen waar dit optimisme op gebaseerd is? We hebben nl te maken met 2 partijen die behoorlijk hun hakken in het zand gezet hebben. En van met name de VNC is bekend dat ze de Groot graag zien opstappen.
Ik deel je optimisme derhalve niet.
 
Mag ik vragen waar dit optimisme op gebaseerd is?

Omdat ze er uiteindelijk altijd uitkomen. ;)

Maar alle gekheid op een stokje, er wordt nog steeds gepraat. Gisteren nog en de komende 2 dagen weer. Feit blijft dat beide cabinebonden zich nooit aan Perform hebben gecommitteerd en naar mijn bescheiden mening ook niet geheel onterecht. Perform is en blijft een kaasschaafmethode, waarbij het veel besproken waterhoofd nog altijd buiten schot blijft.
 
Eens met de stelling dat het niet geheel ten onrechte is dat de cabinebonden zich niet aan de performdoelstellingen gecommitteerd hebben. Dat had de VNV ook niet moeten doen. Het is een historische vergissing geweest om 3 jaar arbeidsvoorwaarden weg te geven en het getuigt van naïviteit om te denken dat cabine dan ook wel braaf zal volgen. En nu dat inderdaad niet lijkt te gebeuren, de directie indirect onder druk zetten met bestuursberichten aan de leden. Nog meer naïviteit .
Het gevolg is wel de eerder door mij genoemde onvermijdelijke arbeidsonrust.
 
Zoals al verwacht door mij is men er niet uitgekomen. De hakken gaan nu wat steviger in het zand. Van werkgeverszijde door het eindbod, dat natuurlijk volstrekt onacceptabel is voor de cabinebonden te koppelen aan de afbouw van de -1 CA maatregel en anderzijds van werknemerszijde door fase 1 van de acties af te kondigen m.i.v. 1 oktober a.s. concreet door geen motiveringen meer toe te staan bij verstoringen. Dit lijkt gering, maar heeft in de praktijk een verwoestend effect en is zeer schadelijk voor KLM. Ook bij de vliegers heeft dit gewerkt bij het conflict afgelopen zomer over de zg. cocotruc. 1 afgebrande 747 in SEL en de KLM ging overstag.
Zoals ook al voorspeld door mij: we krijgen grote rotzooi deze herfst op arbeidsvoorwaardelijk gebied. Laat ik ook alvast een oplossing aandragen, want niemand wil dit zo. De Groot moet weg. Hij heeft voor mij ruim voldoende bewezen niet over de juiste omgangsvormen te beschikken.
 
Las vanochtend een artikel op luchtvaartnieuws.nl over de onderhandelingen met KLM en de FNV, maar er zijn dus cabineleden die 5000 bruto per maand verdienen?! Ik mag hopen dat die op 1 hand te tellen zijn voor mensen met 20 dienstjaren. In mijn ogen een wel heel hoog salaris voor een (ongeschoolde) functie. Geldt vast ook voor cabine bij BA en LH, maar in mijn ogen enigszins overbetaald.
 
Die 5000€ pm is inderdaad voor de topfuncties en die het langst in dienst zijn. Het is altijd makkelijk roepen dat dat overbetaald is. Ik vind dat niet. Deze medewerkers brengen ook de meeste ervaring mee en leveren KLM heel veel geld op, hoewel dat welllicht niet direct zichtbaar is. Het regent tegenwoordig passegiersincidenten. Van klachten tot in het uiterste geval, geweld. Dit wordt eigenlijk altijd netjes opgelost door de (senior) purser . Goud waard dus.
 
Die 5000€ pm is inderdaad voor de topfuncties en die het langst in dienst zijn. Het is altijd makkelijk roepen dat dat overbetaald is. Ik vind dat niet. Deze medewerkers brengen ook de meeste ervaring mee en leveren KLM heel veel geld op, hoewel dat welllicht niet direct zichtbaar is. Het regent tegenwoordig passegiersincidenten. Van klachten tot in het uiterste geval, geweld. Dit wordt eigenlijk altijd netjes opgelost door de (senior) purser . Goud waard dus.

Jij vind dat niet overbetaald, ik vind dat wel. Prima. Maar je argument over dat passagiersicidenten netjes opgelost worden door (senior) pursers vind ik wel een drogreden. Daar heb je geen 20 dienstjaren of 5000 bruto per maand voor nodig maar gewoon een goede selectie bij de poort. Kunnen mensen met weinig ervaring ook kan ik je uit ervaring vertellen, mits de juiste persoonlijkheid.
 
60000 euro per jaar, wow wat een waterhoofd!
Mooie baan zo, dames hebben het voor elkaar.

Chief pursers hier krijgen misschien 50% daarvan, betere service en wonend in een peperduur land.
 
Las vanochtend een artikel op luchtvaartnieuws.nl over de onderhandelingen met KLM en de FNV, maar er zijn dus cabineleden die 5000 bruto per maand verdienen?! Ik mag hopen dat die op 1 hand te tellen zijn voor mensen met 20 dienstjaren. In mijn ogen een wel heel hoog salaris voor een (ongeschoolde) functie. Geldt vast ook voor cabine bij BA en LH, maar in mijn ogen enigszins overbetaald.

Om even wat perspectief te geven:

leraren primair onderwijs:
http://ambtenarensalaris.nl/wp-content/uploads/2017/02/Salarisschalen-PO_2016_2017.pdf (bijlage A2 - blz 368)

leraren voortgezet onderwijs: http://ambtenarensalaris.nl/wp-content/uploads/2016/11/Salarisschalen-vo-2016-2017.pdf

Ik ken toch echt heel veel mensen in functies die heel goed werk verrichten en niet in de buurt komen. Toch vind de politiek dat hier dringend meer geld naar toe moet.
 
Terug
Bovenaan