De uitdagingen van de Koninklijke....

Zonder dat ik negatief wil zijn vallen de cijfers mij eerlijk gezegd tegen. Zeker gezien het feit dat KLM nu echt de voordelen zou moeten zien van haar stappen, de hogere productie en de hogere bezettingsgraad, voelt een hoger resultaat van ca 100 mln een beetje schamel. Ik had verwacht dat het echt van de plinten zou klotsen maar misschien ben ik wel te enthousiast.

Bedenk wel dat dit cijfers zijn die nog steeds tegen een lagere olieprijs zijn.

Wat een heel mooi cijfer is, is de netto operating margin Lease adjusted. Daar zie je het echte verschil tussen AF en KL.

AF gaat van 1.7% naar 2.3% terwijl KL van 5.9% naar 7.7% gaat!!!
Sluit je ogen en bedenk dan wat voor resultaat hier had gestaan als KL nog een forse stap had gezet en AF ook alle stappen had gezet. Dan stond hier waarschijnlijk een resultaat richting 1.5 miljard ipv 500mln. Dan presteer je boven de markt maar ook boven je doelstelling van 7% netto winst .. en dat zou ook kloppen met de lagere brandstof prijs die er nu is.

Hoe dan ook.. het verschil in prestatie is enorm en dat moet bij de fransen toch ergens wel gevoeld worden?

Andere opvallende dingen:

Transavia (totaal) lijkt kennelijk op plan om een positief resultaat te gaan draaien! Ik ben benieuwd wat de strategie daar gaat worden om naar substantiele winst te komen.

Het nederlandse deel groeide harder dan het franse deel! (is dit verassend?)

Cargo lijkt nu te gaan stabiliseren... Ik ben heel benieuwd wat de nieuwe boekhoudmethode gaat betekenen voor hun operatie .. maar ook voor de pax divisie. Want die 200mln verlies die er ieder jaar was .. zal toch echt ten koste van de pax divisie gaan verwacht ik.

Het nettoresultaat na belastingen is (?slechts?) 150 mln?

Het eigen vermogen is gegroeid naar iets meer dan 2 miljard waar het een jaar geleden volgens mij nog -1 miljard was?

De nederlands pensioen voorziening droeg hier in belangrijke mate aan bij!
Over H1 is dit 1.077 mln hoger gewaardeerd!! Dit moet te maken hebben met rentes en waardes.. Dit resultaat zit overigens niet in het operating resultaat van 500 miljoen.

Het EV is nu bijna 10% van de totale balans. Dat is nog steeds veel te laag maar natuurlijk een fors verschil met een jaar geleden.

Al met al ..
Met name KL heeft het heel goed gedaan maar moet en kan nog beter.
AF zal echt de tering naar de nering moeten gaan zetten.
HV en Cargo gaan de goede kant op
Maintenance blijft zeer goed
de net debt positie wordt steeds beter.
Het EV groeit stevig.

Het is echt lente... de zon schijnt, de bloemetjes komen uit.
Als de economie nog een jaar of 3 a 4 goed doorzet en iedereen doet zijn ding, is de toekomst weer heel gezond.
 
Laatst bewerkt:
Mee eens.
Een andere bedreiging blijft dat de cabinebonden maar niet willen leveren.
Ook wordt via propaganda de achterban om de tuin geleidt hoeveel het korps al heeft ingeleverd. De waarheid is echter dat ze nog moeten leveren wat de grond en vliegers al geleverd hebben binnen de CAO 2015-2017. Ik zie dit niet gebeuren. En dat gaat dus arbeidsonrust geven. Dit kan 2 kanten op: 1)de cabine gaat alsnog hun bijdrage leveren, maar dit zal bij de achterban slecht vallen, want die zijn immers al een tijd op het verkeerde been gezet door de bonden, of 2) de cabine drukt onder dreiging van werkonderbrekingen hun zin door en leveren niet. Dit zal als een boomerang op ze terugslaan doordat de grond en vliegers dit nooit zullen accepteren en dus met terugwerkende kracht een CAO claim zullen neerleggen. Het laat zich raden dat momenteel scenario 2 het meest waarschijnlijk is, maar dat beide scenario's hoe dan ook voor grote onrust gaan zorgen.
Voor de directie ook een bijna onmogelijke balanceeract.
 
Ik denk dat iedere KLM er zich moet beseffen dat ze met Elbers ee n topper in huis hebben die en goed voor de company zorgt en goed naar t personeel kijkt.

Ook zijn uitspraken naar de media afgelopen dagen zijn heel knap en doordacht.

Het probleem van de cabine is dat de gemiddelde steward of stewardes echt niet veel verdient. Zij moeten leveren door wrr verder in te perken..

En ... tja .. hoe krijg je verjonging bij de 2 banders?
 
Nfs
Wat verwacht je van een grondmedewerker met een bruto salaris van 2000-2500 die daar een gezin van moet onderhouden?

Hpo is een grote stap.

Heel veel grond medewerkers zijn nu uitzendkrachten die voor 3 uurtjes smorgens en een paar uurtjes smiddags werken....

KL groeit.. belangrijkste wat grond nu moet leveren is meer en efficientere productie. Alle onzinnige bureaucratie eruit..

... HPO dus ...
 
De grond heeft geleverd. Ook zij hebben een CAO 2015-1017. Impliciet in jouw vraag zit wel verborgen HOEVEEL zij geleverd hebben. Dat is zeer moeilijk te kwantificeren door ingewikkelde roosteraanpassingen. Toch is dat niet mijn punt. Wel dat de cabine nog niets geleverd heeft over 2016-17 en dat naar mijn gevoel ook zeker niet van plan zijn. Ik zie slechts dat ze willen halen.
En mijn verwachting is dat dat grote arbeidsonrust gaat geven.
 
Als de economie nog een jaar of 3 a 4 goed doorzet en iedereen doet zijn ding, is de toekomst weer heel gezond.

Beetje off topic maar eind dit jaar / begin volgend jaar gaan we een gigantische economische crash zien. Zowel in de USA als hier. Het is dus over met de pret, zorg dat je voorbereid bent!
 
Waar het mij om gaat: Er zijn acht vakbonden bij KLM: Vijf voor grond, twee voor cabine (was drie) en één voor cockpit. Decennialang is het dezelfde show aan het begin van elke nieuwe CAO ronde. Dat begint met zogenaamd multilateraal overleg, waar alle bonden gezamenlijk bij KLM aan tafel zitten. Elke keer vraagt KLM of het wat minder kan. En elke keer eindigt de bijeenkomst met de conclusie dat de andere bonden pas inleveren als eerst VNV inlevert. Waarop vervolgens VNV aangeeft uit het multilateraal overleg te stappen en bilateraal verder wil onderhandelen met KLM.

Aangezien KLM er in 2015 bar slecht voor stond en VNV van mening was dat er door iedereen fors over de brug gekomen moest worden, heeft VNV als eerste en meteen voor drie jaar ingestemd met een forse inleveractie. Daartoe aangespoord cq. ondersteund door een overgrote meerderheid van de leden. Met in het achterhoofd het feit dat alle bonden kennelijk staan te loeren wat VNV doet. Dus in de hoop dat de andere bonden zouden volgen met substantieel inleveren.

Is niet gebeurd. Afdelingen opheffen doet pijn, maar valt wat mij betreft niet onder de noemer inlever CAO. Het waterhoofd is er voorlopig nog wel even.

Dus voorlopig zijn voor het eerst de rollen omgedraaid: VNV beweegt voor geen millimeter, zolang de andere zeven bonden niet fors bewogen hebben. Sterker nog: VNV hamert er fors bij de directie op dat dat nu eindelijk eens gebeurt.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over BMI, werkhouding en kwaliteit in de cabine. zodat we de oorlog kunnen winnen.
 
Wellicht omdat de Bitcoin overmorgen wordt gesplitst?????
Analisten roepen al langer dat er een financiële crisis aan komt, ze hadden hem afgelopen winter al
verwacht.

Verder mooie cijfers van KLM, mogen ze best wel een beetje trots op zijn! Jammer alleen dat de toekomst er nogal turbulent uitziet wat betreft de bonden en de Fransen die maar wat proberen met Joon en de uiteindelijke rekening bij KLM gaan leggen.
 
Wat heeft grond geleverd dan, afgezien van HPO?

Even kort door de bocht... persoonlijk prijs ik mij rijk dat ik er vanaf ben gekomen met het inleveren van een halve dag reisverlof en de pensioentruck en nu niet na een jaar van onzekerheid via een transitiecentrum een uitzendbaan heb gekregen.

Misschien moeten we dat multilaterale overleg eens proberen los te laten, hij blijft toch appels met peren vergelijken.
 
@NFS
Procesbeschrijving klopt helemaal. Het is dus ook een kapitale blunder geweest van de VNV om 1) meteen 3 jaar in te leveren en 2) dit niet conditioneel te maken t.o.v. de andere domeinen.
En van die andere domeinen heeft de grond ten minste nog geleverd. De cabine moet nog voor 2 jaar leveren, maar willen alleen maar halen. En dit gaat grote zooi opleveren, dit najaar al.
Maar nu val ik echt in herhaling.
 
Valt wel mee hoor, met in herhaling vallen.

Die drie jaar vond ik juist een verstandige move, ondanks dat KLM zelf daar zeer op tegen was. Dat bleek later wel, want kennelijk hadden ze het jaar daarop al ons pensioen overhoop willen halen. Dat probeerden ze dus toen alsnog maar even op de Angelsaksische manier, buiten de CAO om, met het bekende resultaat. Nu hebben we in alle rust de tijd gehad om over een toekomst bestendig pensioen systeem na te denken, waarbij zowel aan de wensen van KLM (risico) en de eisen vanuit Den Haag (aftopping tot 100K, waarschijnlijk verder tot 50K) voldaan kan worden.

Er is al weer een aantal malen contact geweest tussen VNV en KLM om over de nieuwe CAO van 2018 te onderhandelen. Met als hot topic uiteraard pensioen systeem. (Transitie van Defined Benefit naar Collective Defined Contribution). En met als teleurstelling dat KLM (nog) te weinig dossierkennis heeft vanwege slechte voorbereiding. Daar hadden ze toch een paar jaar de tijd voor gehad zou je zeggen.
 
Zelfs al vind je 3 jaar inleveren goed ( wat ik dus absoluut niet vind, want 3 jaar in de luchtvaart zijn lichtjaren ver) , dan nog had je het akkoord concditioneel moeten maken aan de andere domeinen. De poging tot pensioenroof was heel opzichtig en is dus ook goed gepareerd . Dat was in alle gevallen gebeurd, binnen of buiten de cao. Die verlaging van de aftopping naar 50K zie ik niet. De sloop van de pensioenen in NL komen vooral op conto van die verschrikkelijke Klijnsma van de PvdA . Die partij zien we niet meer terug. Wel het CDA, en van die partij mag bekend zijn dat ze pal achter de pensioenen staan.
De druk op het huidige pensioenoverleg is overigens van tafel. Het fonds van vliegers kan autonoom en onvoorwaardelijk indexeren , eind dit jaar. Indexatie zal rond de 1,3% liggen. De trend in de rente, de belangrijkste motor van de dekkingsgraad, is zeker niet omlaag. Overleg dus prima, maar er ligt geen druk meer op.
 
Paella, we waren zelf altijd allergisch als andere bonden met het vingertje naar ons stonden te wijzen. Dan moeten we dat zelf vervolgens ook niet al te hard doen door het inleveren voorwaardelijk te maken. Eénmalig het goede voorbeeld geven is het maximum wat we konden doen. We hebben de andere bonden hun standaard excuus/smoes ontnomen, daar gaat het om. En af en toe de directie onder de neus wrijven wat de vorderingen zijn bij grond en cabine.

Laat iedereen zelf verantwoordelijkheid nemen richting KLM. KLM een grote zak geld geven is draaglijker als je dat uitsmeert over drie jaar. Als KLM die zak geld niet direct in de boekhouding kon opnemen, was de financiering van de B787 in gevaar gekomen.

Eigen broek ophouden op pensioengebied komt ook uit de koker van de VVD.

De ouden van dagen bij cabine verzetten zich hevig, maar de meerderheid van de jonge mensen daar verwelkomt het nieuwe carrière systeem met open armen.
 
De ouden van dagen bij cabine verzetten zich hevig, maar de meerderheid van de jonge mensen daar verwelkomt het nieuwe carrière systeem met open armen.

Ware het niet dat de ouden van dagen veruit de grootste meerderheid zijn met een gemiddelde leeftijd van 47 jaar. :biertje:

Anyway, er staat ons een hete herst te wachten en meer en meer bonden willen hun piece of the pie.
 
Een betaalbaar en goed pensioen is sowieso een utopie geworden in de huidige maatschappij.

Iedere werkgever zal naar Defined Contribution gaan en het oude systeem van 40 dienstjaren is een vol pensioen (vroeger 70% van het laatst verdiende salaris) is echt kansloos. Je mag blij zijn als je boven de 50% komt (generiek gezien).

De rente zal toch echt op een moment moeten aantrekken .. slecht voor de financieringen van AFKL maar goed voor de pensioenreserve en ook goed voor het EV (zie hoe die de afgelopen 6 maanden al bijna een miljard is gestegen).

Ik snap dat de diverse bonden continu naar elkaar kijken en kijken naar hoe de goede verdienende piloten bla bla en vice versa. In snap ook best dat er piloten zijn die emotioneel worden over dat zij wel iets hebben ingeleverd terwijl ...

Maar heel eerlijk .. hoe spannend is dat allemaal?

Zonder iemand tekort te willen doen zijn er grofweg 3 groepen (aanname):

1. De ouderen met veel dienstjaren (vaak Cpt Ica, soms Co ICA of Cpt 73 .. maar dan heeft dat een andere reden - laat begonnen?)

2. De middengeneratie .. die staat voor die promotie en die wacht tot er doorstroming is

3. De jongere piloten .. zij zijn nog niet lang binnen en willen het liefst zo snel mogelijk doorstroming en niets weggeven?


vraag: is dit te kortzichtig of klopt dit grofweg?


Voor groep 1 maakt het allemaal niet zo heel veel uit.. Zij hebben een riante positie .. sommige zijn blij vroeg te mogen stoppen maar anderen willen nog wel even door .. en als dat niet bij KLM is dan dus bij de concurrent.

Voor groep 2 is iedere maand langer wachten vervelend. Maar als het ooit toch mis mocht gaan met AFKL is het verlies nog veel groter.. Zij zouden juist gebaat moeten zijn met een gezond en groeiend KL. Dat zorgt ook voor snellere doorstroming. De realiteit is dat de kans groot is dat zij door zullen moeten tot 60-65.

Voor groep 3 is het sowieso een aparte discussie. Zij zijn nog veel meer gebaat bij een gezonde toekomstvaste en groeiende werkgever. De realiteit is dat zij sowieso door zullen moeten tot 60-65.

KL doet het heel goed .. wel geholpen door de lage brandstofprijs.

Waarom zou je je als VNV dan niet verstandig zijn en straks opnieuw een deal maken .. doorvliegen tot 60 vrijwillig tot 65. WRR gewoon realistisch bekijken (het moet veilig zijn maar het werk moet ook nog leuk zijn?).

Voorwaarden: opbrengst moet in groei en kwaliteit geïnvesteerd worden en een betere winstdelingsregeling!

--

Ja je levert nog iets in .. maar je verbetert de toekomstverwachting en de doorstroming voor een zeer groot deel van de vliegers terwijl KLM een veel gezondere operatie kan voeren.

Ja je doet iets eenzijdigs .. wellicht dat je kan afdwingen dat cabine ook inlevert (WRR) en HPO nog strakker moet?

Ja je veroorzaakt echt paniek in Frankrijk..
De franse vliegoperatie is kennelijk nog steeds niet winstgevend (winst was voor rekening van maintenance?).. Wat gebeurt er als keypersoneel van KL wel durft verstandig te zijn... AF zal alleen nog maar meer onder druk komen..
Ergens moeten zij toch ook op planeet aarde landen...

--

Vraag: KL groeit wel .. maar vooral door een hogere inzet van de ca 65 ICA kisten .. en een kleine uitbreiding van de Embraer vloot...

Wat zou er moeten gebeuren om ook echt met de vloot te gaan groeien .. bijvoorbeeld naar 70 ICA kisten en een uitbreiding van 10x 737/E1x0? Is daar überhaupt markt voor en met welke bestemmingen?
 
Nagenoeg geen slots meer op Amsterdam belemmert elke vorm van groei. Al Koop je er 50 kisten bij.

Helemaal eens en dat is iets waar de overheid (op lange termijn) iets aan zou moeten doen ipv enkel vingerwijzen naar "de ondeugden" in Parijs.

Ter vergelijk;

LHR in 2016 totaal 473,321 starts en landingen met 2 banen + night restrictions tussen 00:00 - 6:02z.

AMS met 6 banen totaal 479.000 starts en landingen in 2016.

Ik weet uiteraard dat o.a. de lokale (geluid/mileu)restricties voor niet meer mogelijkheden zorgen voor Schiphol maar dat is iets waar de overheid echt mee kan helpen. (en ja ook ik woon zelf onder de trajectory van SPL)

Lelystad lijkt me toch echt geen reëele optie? Of wordt daar anders over gedacht door de AMS based collega's?
 
Terug
Bovenaan