De uitdagingen van de Koninklijke....

@180BT; De vakbond (Unite) is akkoord met een nieuw salaris voorstel en toch kwam er plots een staking van 14 dagen. Naast de groep van 2000 cabine leden, waar deze staking door is, gaan alle anderen cabine leden naar werk en worden zelfs ingezet om werk van de 2000 collega's over te nemen, dit is akkoord door een en dezelfde vakbond, Unite. Ik vindt dat persoonlijk nog veel kwalijker en zegt denk ik genoeg over de situatie.

Btw, dit weekend 2 mixed fleet vluchten gedaan, alle scheduled crew kwamen gewoon opdagen voor hun werk.

Beste Basic T,

Het is idd niet de bedoeling om harde reacties naar elkaar persoonlijk te maken, mijn verwijt is met name gericht op het -in mijn ogen- naïve en zelfdestructieve- beleid van BALPA.

Uiteraard is er een hoop af te dingen op manier hoe andere (cabine) collega's bij jullie hun belangen proberen te dwingen en ken de situatie uiteraard niet exact.

Inmiddels heb ik wel met eigen ogen een Qatar A320 op Schiphol zien staan die jullie productie aan het vliegen is. Het is in mijn ogen onbestaanbaar dat BALPA dit toelaat! Afgezien van het feit dat dit simpelweg besmet werk is, zet dit de deur natuurlijk wagenwijd open voor verdere verzwakking van werknemersbelangen bij BA in het algemeen in de toekomst. Wat kun je als werknemer nog doen om je belangen af te dwingen als je vakbonden nog verder verzwakt zijn en er niet eens meer stakingsmogelijkheden zijn? Dit staat nog los van het feit dat dit ook de deur opengezet om structureel productie te gaan overhevelen naar een carrier die zwemt in het geld en capaciteit en er geen geheim van maakt de luchtvaart te willen domineren ten koste van anderen. Helemaal als dit de publieke reacties zijn:

http://www.independent.co.uk/travel...w-strike-heathrow-qatar-airways-a7817896.html

Laat ik duidelijk zijn, ik ben absoluut geen voorstander van staken, maar blijkbaar is alles toegestaan -met hulp van jullie grootaandeelhouder- om de BA werknemer op de knieën te krijgen als het aan Walsh ligt. Ondanks dat BA zeer succesvol en winstgevend is geweest de afgelopen jaren (voornamelijk door de (pensioen) offers die jullie als personeel hebben gebracht (terwijl Walsh inmiddels miljoenen aan bonussen heeft opgestreken) moeten jullie naar de rechter om jullie duties vergoed te krijgen???

Ik zie BALPA keer op keer moord en brand schreeuwen als het gaat over laserpennen en drones, is het niet tijd dat ze zich nu een keer gaan bezig houden met herstel van arbeidsvoorwaarden, met name voor de BA vliegers die het hardste geraakt zijn de afgelopen jaren?
 
@180Backtrack

Als je de jaarcijfers analyseert zie je een lagere opbrengst, hogere kosten en een fors lagere brandstofrekening waardoor zowel AF als KL weer winst maakten.

Het is absoluut waar dat er op de achtergrond heel veel gebeurd bij KLM:

- nieuwe vliegtuigen
- Businessclass weer up to date
- nieuwe bestemmingen
- hogere productie door meer vlieguren.
- gedane stappen in de voorwaarden
- etc etc.

Wat dat betreft wordt er echt wel heel veel gedaan. Dat is goed en dat is heel hard nodig.

Echter, Ik denk wel dat je de echte effecten hiervan pas dit jaar gaat zien omdat veel zaken pas vrij laat op gang zijn gekomen.

2017 wordt wat mij betreft een betere indicator.

AF doet hoegenaamd niets (althans niet zichtbaar). Daar hoopt men te overleven en dat een aantrekkende markt de problemen oplost. De verschillen worden steeds duidelijker zichtbaar en de kloof tussen beide maatschappijen steeds groter. Dat is echt oerstom ... maar ja .. de fransen...... Wellicht dat de nieuwe president hier veel zakelijker in zal gaan zitten en dat dat helpt.

Tot slot .. nieuwe vliegtuigen zijn zuiniger maar kosten ook veel in de lease.
Ik hoor inmiddels ook geluiden dat het leasen van een 789 in sommige gevallen duurder is dan een 77x. Of dit borrelpraat is of dat dit juist is weet ik niet.

Een afgeschreven 747 kan zomaar heel aantrekkelijk zijn en qua brandstof verbruik doet een 333 niet onder voor 789.

Een moderne vloot helpt zeker wel om een goede naam te hebben en de voorkeur van de zakelijke klant te krijgen.

Als het enigszins kan vlieg ik liever een 74/77 van KLM dan een A33 van Delta .. maar binnen delta aub geen 76 en binnen KL aub geen a33 (vanwege de oude stoelen).
 
Best 180BT

Ik ben het op zich niet met je oneens.

Echter zoals wel vaker in het verleden (niet perse jij persoonlijk) maakt men als Nederlander de fout dat je Nederlandse wetgeving toepast in deze situatie.

Sinds de mijners stakingen in de jaren '80 (die het land redelijk plat legden) zijn in de UK heel wat regels mbt staken veranderd (en niet in het voordeel van de werknemer!!!)

Termen zoals besmet werk bestaan niet. Als ik het werk neerleg omdat ik iets als besmet werk zie, is dat secondary strike action en staat daar onmiddellijk ontslag op. (toegestaan in de engelse wetgeving)

Gaat BALPA mij daarmee helpen of BALPA legt het werk neer omdat het besmet werk is, kunnen zij daar voor het volledige financiele kosten worden belast van de originele staking (en dus gelijk failliet).

Zoals je ziet is het hier niet zo socialistisch / polder model als in Nederland, maar gaat alles keihard. (iets wat ik ook wel eens op het easy forum heb proberen uit te leggen, maar daarna gelijk voor management werd uitgemaakt door een van de Easyjet collega's)

Mvgr
 
WSH, je hebt volledig gelijk in je commentaar over AF. De kloof wordt niet alleen groter, zoals je terecht stelt, hij wordt- en dat is veel ernstiger- gewoon onhoudbaar.
Vroeg of laat, ik denk eerder vroeg, zal dit leiden tot een scheuring van de 2 werkmaatschappijen. Naar mijn beste info is zelfs het topmanagement binnen AFKL hier volledig van overtuigd, maar zullen ze dit uiteraard om begrijpelijke reden nooit openlijk toegeven.
De lease van een 789 is inderdaad krankzinnig duur . Ga uit van ongeveer 2 M per maand.
De 747 probeert men idd via een swop in de HMV iets langer op de lijn te houden. Dit jaar heeft zo'n swop al plaatsgevonden.
 
Het klopt dat de situatie van KLM voorlopig nog erg afhankelijk is van de lage brandstofprijs. Daarom blijft VNV er bij het management op aandringen dat de andere domeinen (grond en cabine) op korte termijn ook een inlever CAO krijgen.

Daarbij moet aangetekend worden dat KLM geen geld heeft voor gouden kranen aan boord en evenmin om tickets voor bijna niets weg te geven. KLM is dus vooral afhankelijk van de persoonlijke aandacht die met name het cabinepersoneel aan de klant geeft. Dus ik zou als KLM management het cabinepersoneel juist nu niet teveel tegen de haren instrijken: Niet teveel focussen op arbeidsvoorwaarden, maar wel de bezem erdoor als het gaat om
1. Leeftijd.
2. BMI
3. Actieve houding ten opzichte van het vak.

Maar dat zit er ook aan te komen geloof ik.


Momenteel loopt het CAO overleg nog niet bepaald op rolletjes:


KLM stelt afbouw -1 ca met maand uit

6 jul. 2017

KLM heeft tot onze grote teleurstelling zojuist besloten dat zij de gefaseerde afbouw van de gehekelde -1 CA maatregel uitstelt met een maand. KLM verschuift de datum van afbouw dus van september naar oktober dit jaar. Dit ondanks dat de VNC en ook FNV cabine met conceptvoorstellen kwamen om wederom een bijdrage aan kostenbesparing te leveren.

Wij zijn uitermate gedesillusioneerd over dit besluit van KLM en dit is een understatement! *Onze inspanningen om KLM tegemoet te komen met als doel de uitfasering van de -1 ca per september in te zetten, worden klaarbijjkelijk niet voldoende gewaardeerd. De VNC vindt dat KLM overvraagt: naast een besparing voor de afbouw van de -1 CA maatregel wil KLM ook grotendeels haar bezuinigingen op CBS (Cabinebemaningsamenstelling) uit hun visie op tafel houden.

Morgen zullen we met een uitgebreider bericht komen.

KLM Sectiebestuur


link: http://vnconline.nl/actueel/klm-stelt-afbouw-1-ca-met-maand-uit


Het is een publiek geheim dat de KLM het liefst van de tweebanders en pursers af wil, maar ook in Amstelveen weet men dat als er 1 manier is om je korps totaal te demotiveren is dat het wel. Dus wordt er maar om de hete brei heen gedraaid, NFS geeft het al aan. Maar wat moet je dan?

ad 1. Leeftijdsdiscriminatie. Mag niet, ook nu worden er weer 50-plussers aangenomen. Je kunt als bedrijf wel proberen de woon/werk combinatie zó lastig te maken dat zodra de dames in een huis-boompje-beesje levensfase komen (zeg maar een jaar of 30) het werken in de cabine niet meer te combineren valt met een gezinsleven thuis. Succes. En tja, wat hou je dan over? Carrière-homo's (no offence) en oude vrijsters. ;)

ad 2. Helemaal mee eens, al zie dat maar eens voor elkaar te krijgen. Mag het eigenlijk wel, wettelijk gezien? Of zou daarom de toegang tot de 787 OCR zo krap gemaakt zijn. ;) Een max BMI zou trouwens ook voor vliegers niet misstaan.

ad 3. Wordt aan gewerkt. Ik begrijp dat de nieuwe lichting pursers over het algemeen waanzinnig goed zijn (Mag ook wel gezien de krankzinnige selectieprocedure). Gelukkig maar, en hoog tijd ook. Het vergaat in de cabine nog altijd van lieden die de kantjes er af lopen en die moeten nu echt eens worden aangesproken. Ik heb de twijfelachtige eer om best vaak achterin mee te reizen, dan wel in Business op dienstreis, dan wel als IPB'r. Hoewel de algemene trend de goede kant op gaat, is de instelling van het cabinepersoneel nog té vaak om te huilen. Die inconsistentie is fnuikend en bovendien uitermate frustrerend voor het degenen die wél bereid zijn hun best te doen. Die weten dat zij er zijn voor de klant en niet andersom.

[Rant On]Naar mijn bescheiden mening valt er wel erg veel winst te behalen in de crewrotaties. Waarom 48 uur aan de westkust USA voor een bestemming die dagelijks of zelfs tweemaal daags wordt aangevlogen? Hup, gewoon de volgende dag weer naar huis. Scheelt 50% crew (plus kamers plus daggeld) waarvan je dan de helft weer teruggeeft in bv meer rust thuis of meer poppetjes aan boord. Of 9-daagse reizen naar Azië met tussendoor een op-en-neertje naar DPS o.i.d. Of 8-daagse reizen naar de Antillen met af toe een enkeltje AUA-BON en vv tussendoor. Een werkdag van minder dan 3 uur! KLM is geen *ucking reisburo voor personeel! [/Rant Off]

[ Moeders, purser, reageerde trouwens als door een wesp gestoken na bovenstaande alinea. Gevoelige snaar ] :grijns:

Waar moet het bij Cabine dan vandaan komen? Van wat ik zo hoor uit die contreien is dat er zolang in Parijs helemaal NIETS gebeurt zij ook niet verder willen inleveren. En daar kan ik ze niet eens ongelijk in geven. Maar wat dan? Een B-scale en B-voorwaarden voor nieuw aan te nemen personeel? Alle 737-productie naar KLC? You tell me.




En vwb de regelgeving mbt staken in de UK: misschien toch een goed idee die Brexit, zo wordt het voor de EU gemakkelijker zich te beschermen tegen al die oneerlijke concurrentie van Britse maatschappijen. :D ;)
 
Laatst bewerkt:
Momenteel loopt het CAO overleg nog niet bepaald op rolletjes:


KLM stelt afbouw -1 ca met maand uit



Waar moet het bij Cabine dan vandaan komen? Van wat ik zo hoor uit die contreien is dat er zolang in Parijs helemaal NIETS gebeurt zij ook niet verder willen inleveren. En daar kan ik ze niet eens ongelijk in geven. Maar wat dan? Een B-scale en B-voorwaarden voor nieuw aan te nemen personeel? Alle 737-productie naar KLC? You tell me.

In het licht van deze discussie zou het ook interessant zijn om te kijken hoeveel cabine/cockpit leden andere maatschappijen meesturen op vergelijkbare routes/kisten. Zo verbaasde ik mij er in juni over dat AB met 2 cockpitcrew naar CUR vliegt (vanaf DUS)...
 
Bij TUI ook normaal.
Alleen indien er nog een bestemming wordt aangedaan vliegt men met 3. Bijvoorbeeld AMS-AUA-CUR is met 3. Maar AMS-CUR is "gewoon" met 2.
 
Lufthansa presenteert cijfers die beter zijn dan verwacht.

Puur op gevoel denk ik dat AFKL ook veel betere cijfers dan verwacht zullen presenteren. KLM zou hierbij met stip de motor moeten zijn. AF heeft immers nog helemaal niets gedaan en juist nu zou het effect van alle door KL genomen stappen in de cijfers tot uiting moeten komen.

Ik hoop echt dat mijn verwachtingen zo uitkomen.

De grootste winst (nu) voor alle KLM'ers is dat er fors geinvesteerd wordt in kwaliteit en groei. Dit leidt weer tot nieuwe kansen en snellere doorgroeimogelijkheden. Maar vooral ook dat hiermee er weer een (gezonde) toekomst is voor KLM.

Ik hoop ook dat iedereen zich realiseert dat er nog steeds een grote stap nodig is om echt gezond te worden en dat de buffers dan heel snel opgebouwd moeten worden.

Nog een (forse) stap gaat iedereen nog jaren van plezier bieden.
 
Het is alweer lang geleden dat Yteke kon scoren met KLM. Gelukkig kon dat nu dan even met dit onderzoekje. Cultuurverschillen tussen AF en KLM. Schokkend hoor.

Er moet zeker nog aardig wat gerepareerd worden aan het dak, nu het nog mooi weer is. Helaas gaat dat te langzaam, zeker aan de Franse kant. Maar er zit wel degelijk beweging in.

Ben erg benieuwd waar de 10 A350's heen gaan. En voor iets verder in de toekomst wat er met de KLM Europa vloot gaat gebeuren.
 
Nou niet gaan doen of dit nieuws is. Ik heb dit reeds op 7-7-2017 gepubliceerd op dit forum. Dit was intern al bekend.
En dan ook maar gelijk het antwoord op de vraag van de vlootvernieuwing: die zal genomen worden door de nieuwe eigenaren.
 
Ik denk dat de werknemers van KLM trots kunnen zijn op de voorzitter van hun OR. Hij neemt geen blad voor de mond en is blijkbaar ongevoelig voor onzinnig gebral van (Franse) managers.

De reactie van de top van AF/KLM op de uitlatingen van de voorzitter van de OR is veelzeggend:

https://www.luchtvaartnieuws.nl/node/138779

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat Jérôme Nanty o.a. de volgende kenmerken bezit:
Een groot ego hebben, op macht uit zijn, overgevoelig zijn voor kritiek, gevoel van superioriteit bezitten, een ruziezoeker zijn, bewonderd willen worden, behoefte aan controle hebben etc. etc.

Allemaal kenmerken van een rasechte narcist.
 
Whoehaa!
Van KLM Corporate Communications:



Roissy, July 27th 2017




Beste collega’s,


Air France-KLM heeft vandaag het plan bekendgemaakt om een belang van 31% te nemen in luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic en zijn strategische, commerciële en kapitaalsintensieve alliantie met Delta en China Eastern Airlines te versterken. Deze twee luchtvaartmaatschappijen zullen elk een belang van 10% nemen in de Air France-KLM Groep.

Deze activiteiten passen binnen Trust Together en hebben als doel de groei van Air France en KLM op verre bestemmingen te versnellen dankzij sterkere commerciële partnerships.

Voor het Noord-Atlantische netwerk betekent de hernieuwde partnership met Delta – die wordt uitgebreid met Virgin Atlantic – dat er nog meer routes bij komen. Een nieuwe 15-jarige joint venture stelt ons in staat klanten diensten te bieden die volledig geïntegreerd zijn in de transatlantische markt, met een marktaandeel van rond de 25%.

Met Virgin Atlantic, de op een na grootste luchtvaartmaatschappij op London Heathrow, verbeteren wij onze commerciële kracht in het Verenigd Koninkrijk en verstevigen wij onze leidende positie in de Europese luchtvaartsector. Het belang van Air France-KLM in Virgin Atlantic komt boven op het belang van 49% dat Delta al heeft. Deze aankoop zal de komende maanden worden afgerond en zal onze commerciële en strategische relaties versterken.

De samenwerking met China Eastern is van strategisch belang omdat China een prioriteit is in de ontwikkeling van de activiteiten van Air France en KLM. China Eastern heeft een omvangrijk netwerk in China, profiteert van economische groei in Shanghai en wil zich internationaal verder ontwikkelen. Daarnaast versterkt Air France-KLM zijn positie in China, die al bestaat uit twee commerciële samenwerkingen met China Southern en China Eastern. We zullen ook onze samenwerking met China Southern voortzetten.

Deze financiële transacties stellen ons in staat EUR 750 milljoen aan kapitaal aan te trekken, onze financiële marge te vergroten en onze schuldafbouw voort te zetten. Ze helpen bovendien bij het stabiliseren van onze deelnemingen. We zijn ervan overtuigd dat het voor ons van cruciaal belang is om te kunnen profiteren van strategische aandeelhouders die de intentie hebben om permanent onderdeel van onze kapitaalbasis te blijven, in plaats van dat we speelbal zijn van de strategieën van opportunistische spelers.

Op 4 september vindt een bijzondere aandeelhoudersvergadering plaats om toestemming te vragen voor de deelneming van Delta en van China Eastern in Air France-KLM. Dit gebeurt in de vorm van een kapitaalverhoging die beide partners in staat stelt 10% van ons kapitaal te kopen door nieuwe aandelen uit te geven.

We zijn ons ervan bewust dat met het voorleggen van deze beslissingen aan onze Raad van Bestuur, dit veel van ons allen vraagt. We zijn toegewijd aan onze langdurige samenwerkingen, en aan het voortzetten van herstel van onze beide luchtvaartmaatschappijen.

Wij worden geconfronteerd met grote veranderingen in de wereld, in de economische balans. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat Air France-KLM zo verandert, dat we weer een leidende positie in kunnen nemen.

Vandaag onderstreept de Groep zijn ambitie en neemt actief deel in de consolidatie van de wereldwijde luchtvaartsector.

Met de kwaliteit van onze producten en de tevredenheid van onze klanten, met de kwaliteit van onze operationele prestaties, ons commitment wat betreft veiligheid en sterkere economische prestaties, plaatsen we een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van de Groep.

We zijn ervan overtuigd dat deze activiteiten de waarde van onze samenwerkingen tonen. Air France-KLM zal de Europese ruggengraat worden van het meest geïntegreerde netwerk van partners in de luchtvaartsector.

We kunnen allen trots zijn op deze nieuwe bladzijde in de geschiedenis van de Groep. Trots op wat we al hebben bereikt, en trots op waar we als bedrijf in de toekomst naar uit kunnen kijken.


Unquote.
Zag die even niet aankomen, geen slecht nieuws voor de groep lijkt me.
 
partnership Delta, China Eastern en Virgin

partnership Delta, China Eastern en Virgin

Een logische en strategische volgende stap waarmee de positie van AFKL in het hart wordt versterkt.

Wat opvalt is het volgende:

een uitbreiding van 10% in het aandelen kapitaal wordt gewaardeerd als € 375mln. Daarmee is 100% 3,75 miljard wat nog steeds niet veel is.

Zowel China Eastern als Delta gaan een bestuurder leveren. Dat zal voor KL niet veel uitmaken of alleen maar beter zijn.

Voor AF zal het steeds moeilijker worden om hun nationalistische houding ("de overheid redt ons wel") vol te houden. Helemaal nu Macron het royaal voor het zeggen heeft.

VirginAtlantic is nu 49% delta, 31% AFKL en 20% Virgin Groep. Waarbij Virgin wel de bestuurder blijft. Virigin is een fantastische airline om mee te vliegen en hun lounge op LHR zou het voorbeeld moeten zijn voor alle andere airlines in de groep. Maar qua bestemmingen voegt het weinig toe. VA vliegt naar populaire bestemmingen. Las Vegas en Orlando zijn toevoegingen. Wel leuk is dat je nu extra verbindingen via LHR, LGW en MAN erbij krijgt.
Bovendien komen er een heel rits aan Caribische bestemmingen (Antigua, Barbados, Grenada, Jamaica, St Lucia en Tobago) en ook Cancun bij.

Het zou mooi zijn als KLM verhuist naar de terminal van Virgin op LHR. In ieder geval zal KL haar vluchten naar LHR, LGW en MAN gaan afstemmen op Virgin.

Het was voor Virgin steeds moeilijker om nog winst te maken. Effectief betekent het dat VA nu volledig wordt bestuurd door Delta. Ik ben benieuwd of ze ook Skyteam gaan joinen .. het lijkt logisch.

China Eastern is opvallend omdat KL met name meer deed met China Southern, maar Delta heeft ook een belang in China Eastern. Op zich zou het toevoegen van China Southern de boel verder versterken. Volgens Elbers is China Southern met name Guangzou en Beijing terwijl China Eastern met name Shanghai is. Tegelijkertijd investeerde OneWorld Partner American Airlines onlangs in China Southern... (best complex allemaal)

Er wordt gesproken over 300 transatlantische vluchten per dag inclusief Alitalia. Zegt dit iets over die toekomst? Deze was toch opgezegd?

Tot slot is het ook interessant wat dit betekent voor de overige partnerships.:

AeroMexico
Jet Airways
Kenia Airways
...
...
??

Als deze in de toekomst ook verder verstevigd worden betekent dit een hele stevige toekomst.

Voor nu:

KL: investeer in je toekomst en zet nog één goede besparingsronde door.
Het effect wordt steeds zichtbaarder en maakt een compleet ander KLM dan 1,5 jaar geleden.

AF: Tijd voor een hele grote bezem en een echte grote schoonmaak. 2-3 forse stappen geven AF een veel betere en gezondere toekomst dan een volledig niet (ipv net niet) JOON.

--

Tot slot ..

Wat betekent dit allemaal voor de vloot.?

De Embraers doen het heel goed en stellen KL in staat veel nieuwe (vaak kleinere) bestemmingen succesvol te ontsluiten.

Op grote luchthavens zoals bijv LHR zijn er nauwelijks meer slots te krijgen en ook op andere luchthavens barsten de kisten van KL uit haar voegen (bijv Barcelona)..

Je zou bijna gaan denken dat je meer grote kisten voor het korte werk moet hebben?
Is een 739 dan de oplossing of moet het groter, bijv 797 of A321 (deze is met 212 stoelen versus 189 in de 739 fors groter)
 
Laatst bewerkt:
De Q2 (en halfjaars) cijfers van de groep zijn vandaag gepubliceerd. De AF-KL groep heeft een operating result van 496mln behaald, wat +179mln vergeleken met hetzelfde kwartaal dat jaar daarvoor is. Een mooie stijging en hopelijk is dit een trend die we de komende kwartalen ook gaan zien, zodat het bedrijf terug kan groeien naar een goede winstmarge.

Ik heb nog geen tijd gehad er grondig doorheen te gaan, maar er vallen al een paar dingen op;
-Transavia is in Q2 verantwoordelijk voor ongeveer 10% van de totale productie (ASKs) van de groep. Van de totale stijging in operating result pakken ze echter 26%. Ook HV is hard aan de weg aan het timmeren dus.
-De operating margin bij KLM ligt dubbel zo hoog vergeleken met AF, een goed 1e inzicht in het verschil in performance tussen beide airlines
 
Terug
Bovenaan