Het klopt dat de situatie van KLM voorlopig nog erg afhankelijk is van de lage brandstofprijs. Daarom blijft VNV er bij het management op aandringen dat de andere domeinen (grond en cabine) op korte termijn ook een inlever CAO krijgen.
Daarbij moet aangetekend worden dat KLM geen geld heeft voor gouden kranen aan boord en evenmin om tickets voor bijna niets weg te geven. KLM is dus vooral afhankelijk van de persoonlijke aandacht die met name het cabinepersoneel aan de klant geeft. Dus ik zou als KLM management het cabinepersoneel juist nu niet teveel tegen de haren instrijken: Niet teveel focussen op arbeidsvoorwaarden, maar wel de bezem erdoor als het gaat om
1. Leeftijd.
2. BMI
3. Actieve houding ten opzichte van het vak.
Maar dat zit er ook aan te komen geloof ik.
Momenteel loopt het CAO overleg nog niet bepaald op rolletjes:
KLM stelt afbouw -1 ca met maand uit
6 jul. 2017
KLM heeft tot onze grote teleurstelling zojuist besloten dat zij de gefaseerde afbouw van de gehekelde -1 CA maatregel uitstelt met een maand. KLM verschuift de datum van afbouw dus van september naar oktober dit jaar. Dit ondanks dat de VNC en ook FNV cabine met conceptvoorstellen kwamen om wederom een bijdrage aan kostenbesparing te leveren.
Wij zijn uitermate gedesillusioneerd over dit besluit van KLM en dit is een understatement! *Onze inspanningen om KLM tegemoet te komen met als doel de uitfasering van de -1 ca per september in te zetten, worden klaarbijjkelijk niet voldoende gewaardeerd. De VNC vindt dat KLM overvraagt: naast een besparing voor de afbouw van de -1 CA maatregel wil KLM ook grotendeels haar bezuinigingen op CBS (Cabinebemaningsamenstelling) uit hun visie op tafel houden.
Morgen zullen we met een uitgebreider bericht komen.
KLM Sectiebestuur
link:
http://vnconline.nl/actueel/klm-stelt-afbouw-1-ca-met-maand-uit
Het is een publiek geheim dat de KLM het liefst van de tweebanders en pursers af wil, maar ook in Amstelveen weet men dat als er 1 manier is om je korps totaal te demotiveren is dat het wel. Dus wordt er maar om de hete brei heen gedraaid, NFS geeft het al aan. Maar wat moet je dan?
ad 1. Leeftijdsdiscriminatie. Mag niet, ook nu worden er weer 50-plussers aangenomen. Je kunt als bedrijf wel proberen de woon/werk combinatie zó lastig te maken dat zodra de dames in een huis-boompje-beesje levensfase komen (zeg maar een jaar of 30) het werken in de cabine niet meer te combineren valt met een gezinsleven thuis. Succes. En tja, wat hou je dan over? Carrière-homo's (no offence) en oude vrijsters.
ad 2. Helemaal mee eens, al zie dat maar eens voor elkaar te krijgen. Mag het eigenlijk wel, wettelijk gezien? Of zou daarom de toegang tot de 787 OCR zo krap gemaakt zijn.
Een max BMI zou trouwens ook voor vliegers niet misstaan.
ad 3. Wordt aan gewerkt. Ik begrijp dat de nieuwe lichting pursers over het algemeen waanzinnig goed zijn (Mag ook wel gezien de krankzinnige selectieprocedure). Gelukkig maar, en hoog tijd ook. Het vergaat in de cabine nog altijd van lieden die de kantjes er af lopen en die moeten nu echt eens worden aangesproken. Ik heb de twijfelachtige eer om best vaak achterin mee te reizen, dan wel in Business op dienstreis, dan wel als IPB'r. Hoewel de algemene trend de goede kant op gaat, is de instelling van het cabinepersoneel nog té vaak om te huilen. Die inconsistentie is fnuikend en bovendien uitermate frustrerend voor het degenen die wél bereid zijn hun best te doen. Die weten dat zij er zijn voor de klant en niet andersom.
[Rant On]Naar mijn bescheiden mening valt er wel erg veel winst te behalen in de crewrotaties. Waarom 48 uur aan de westkust USA voor een bestemming die dagelijks of zelfs tweemaal daags wordt aangevlogen? Hup, gewoon de volgende dag weer naar huis. Scheelt 50% crew (plus kamers plus daggeld) waarvan je dan de helft weer teruggeeft in bv meer rust thuis of meer poppetjes aan boord. Of 9-daagse reizen naar Azië met tussendoor een op-en-neertje naar DPS o.i.d. Of 8-daagse reizen naar de Antillen met af toe een enkeltje AUA-BON en vv tussendoor. Een werkdag van minder dan 3 uur! KLM is geen *ucking reisburo voor personeel! [/Rant Off]
[
Moeders, purser, reageerde trouwens als door een wesp gestoken na bovenstaande alinea. Gevoelige snaar ] :grijns:
Waar moet het bij Cabine dan vandaan komen? Van wat ik zo hoor uit die contreien is dat er zolang in Parijs helemaal NIETS gebeurt zij ook niet verder willen inleveren. En daar kan ik ze niet eens ongelijk in geven. Maar wat dan? Een B-scale en B-voorwaarden voor nieuw aan te nemen personeel? Alle 737-productie naar KLC? You tell me.
En vwb de regelgeving mbt staken in de UK: misschien toch een goed idee die Brexit, zo wordt het voor de EU gemakkelijker zich te beschermen tegen al die oneerlijke concurrentie van Britse maatschappijen.