De uitdagingen van de Koninklijke....

'En piloten zitten ook niet langer achter het stuur dan wettelijk mag, dus van oververmoeidheid is geen sprake.'

Haha, ja, komt die weer.
Er zijn genoeg roosters te bedenken die legaal zijn maar op de lange termijn fatigue genereren.
(hiermee wil ik KLM niet beschuldigen, alleen de bekende PR praatjes relativeren)
 
Genoeg ervaren vliegers op de markt die maar al te graag voor KLM willen vliegen. Een cursus blauw en het tekort kan snel worden opgelost. Nu alleen nog even het oeroude aanname beleid aanpassen.
 
Yteke gooit nog wat meer olie op het vuur:


http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/28402256/__Hete_zomer_KLM_door_vliegerruzie__.html


Hete zomer KLM door vliegerruzie

Het conflict tussen luchtvaartmaatschappij KLM en de piloten over het zomerverlof staat op scherp.

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) beraadt zich op juridische stappen nu KLM de roosters eenzijdig heeft gewijzigd, zo blijkt donderdag uit een interne nieuwsbrief van de VNV. Er zijn te weinig vliegers aangenomen in de afgelopen tijd, waardoor er krapte is ontstaan. De piloten moeten verlof inleveren, zodat de operatie kan blijven doorgaan.


„KLM drukt door. Dat vinden we onacceptabel en leidt tot een conflict”, zo stelt voorzitter Arthur van den Hudding van de VNV in de brief. De luchtvaartmaatschappij heeft een drukke zomer voor de boeg, omdat KLM gegroeid is.

Ingewijden bevestigen tegenover De Telegraaf dat KLM te laat is begonnen met de omscholing van piloten. Er moet een doorstroming op gang komen van onderop, maar daarvoor moeten piloten trainingen volgen. Het is onduidelijk wat de gevolgen zijn voor de zomervakantie, als KLM moet pieken.

Daarbij roept de krapte woedende reacties op bij vrachtdochter Martinair, waar vorig jaar 150 piloten gedwongen ontslagen zijn. Deze piloten mochten tegen eerdere toezeggingen van toenmalig vrachtdirecteur Erik Varwijk, niet doorstromen naar KLM.

De VNV roept vliegers terughoudend te zijn om zich extra in te zetten. „Voor het vierde jaar op een rij heeft KLM een crewprobleem gecreëerd. Dit is het probleem van KLM en niet van de vlieger”, aldus Van den Hudding.

„Volgens ons past deze regeling in de cao. Wij zouden juridische stappen betreuren, wij zien deze met vertrouwen tegemoet”, zegt een woordvoerder van KLM donderdagavond. Vorig jaar zomer verbood de rechter acties van het grondpersoneel van KLM in de zomer wegens de vakantiedrukte. Ook stond KLM toen voor de rechter met de piloten inzake een pensioenconflict.
 
KLM komt niet opdagen bij overleg:

https://www.upinthesky.nl/2017/06/22/klm-zegt-vnv-overleg-af/


KLM zegt VNV-overleg af

VNV haalt scheidsrechter bij conflict met KLM


KLM is niet aanwezig geweest op het vervolgoverleg met pilotenvakbond VNV dat donderdag zou worden gevoerd. Dit meldt de bond in een intern schrijven dat in handen is van Up. KLM bevestigt dit.

De vliegersbond verzocht KLM met concrete voorstellen te komen voor directe verbetering van de crewplanning tijdens de zomerperiode. KLM kondigde aan in de zomer onder andere flexibel verlof in te trekken en verzocht deeltijd-vliegers tijdelijk fulltime te werken. Volgens Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) valt dit niet te rijmen met de cao-bepalingen.



Aanschuiven

KLM kwam volgens de bond niet opdagen bij het overleg. De maatschappij zou alleen willen aanschuiven als de zomerschema’s goedgekeurd zouden worden. VNV noemt het “onbegrijpelijk en onacceptabel dat KLM het overleg heeft afgezegd”, omdat de KLM-Vliegdienst de problemen zou hebben erkend.

Optie

VNV ziet hierdoor nog één optie en zet de stap naar de rechter om te voorkomen dat de maatregel in het zomerseizoen wordt toegepast. “Daar is haast bij geboden, omdat de maatregel op korte termijn ingaat. Arbitrage is een langdurig proces waarbij de uitkomst pas na de zomer verwacht kan worden. Dat zou betekenen dat ook op dit dossier KLM in de tussentijd haar eigen zin doordrijft.”

Reactie

KLM meldt in een reactie aan Up: “De VNV is het niet eens met de manier waarop de huidige beslissingen rond de indeling van de cockpitcrew zijn genomen. Woensdag heeft KLM een brief van VNV ontvangen waarin ze vragen om arbitrage rond dit issue en tevens dreigde VNV een kort geding aan te spannen wanneer KLM niet toegeeft op haar eisen voor vanochtend 10 uur. KLM vindt het jammer dat dit meningsverschil is ontstaan, maar werkt vanzelfsprekend mee aan het in de cao vastgelegde proces hiervoor: arbitrage. In de ogen van KLM is een kortgeding niet nodig en onwenselijk omdat de onderlinge relatie er ernstig mee onder druk komt te staan. KLM benadrukt graag met VNV in overleg te blijven, echter de dreiging van een kortgeding staat zinvol overleg op dit moment in de weg.”

Uitfasering

De VNV is ook met KLM in conflict over de uitfasering van de 747 en Fokker 70. Volgens de vakbond heeft KLM onterecht co-piloten van de 747 voorrang gegeven bij de invulling van vacatures voor co-piloten op de Boeing 777. De VNV stelt dat gezagvoerders van de Fokker 70 die voorrang hadden moeten krijgen. De vakbond meldde woensdag een arbitrageprocedure tegen KLM te beginnen, omdat de maatschappij zich niet aan de cao gehouden zou hebben.


Aldus Up.

Gezellig.

In de cabine ook al de nodige wrijving:

http://www.vnconline.nl/nieuws/2017/june/nieuw-klm-hoofdpijn-dossier-densificatie-a330-200

Die nieuwe configuratie van de 330's begint me trouwens wel erg bekend voor te komen.. :mad:
 
Off the topic.....

Had ik 6 maanden geleden maar aandelen van KLM gekocht........
Would have been a rich man.......

Groet,

Ger
 
Heeft eerder met de algemene inflatie van de aandelenmarkt te maken dan met de werkelijk goede prestaties van KLM/AF, als je het mij vraagt.
 
https://www.upinthesky.nl/2017/07/01/klm-geeft-toe-vliegersconflict/

Ondanks deze weerstand en onze vorige cao (die volgens velen hier het failliet van KLM zou inluiden) staat het aandeel AF/KL boven de 12 EUR, hebben we een zeer winstgevend boekjaar gehad (met winstuitkering) en zijn de verwachtingen voor 2017 weer uitstekend!

PS. ook de NL Easyjet vlieger heeft de 'goed bedoelde adviezen' van de diverse 'economen' en management vliegers hier (die blijven roepen dat de werknemer ondergeschikt is aan aandeelhouderswaarde) gelukkig naast zich neergelegd en is met succes opgekomen voor haar arbeidsvoorwaarden; met als resultaat een eerlijke en rechtvaardige cao.

Staan voor je arbeidsvoorwaarden loont dus, meegaan in the race to the bottom onder druk van dik betaalde managers (Walsh, Spohr, McCall e.a.) blijkt uiteindelijk enkel zelf-destructief te zijn. Bij BA is inmiddels een nieuw dieptepunt bereikt en wordt nu zelfs Qatar ingevlogen om een staking te breken, helaas kijkt BALPA (noodgedwongen?) weer lijdzaam toe.
 
Laatst bewerkt:
De geleasde Qatar Airbussen hebben niets met BALPA te maken. Het is Unite, de vakbond van de cabin die deze twee weken een staking heeft aangekondigd voor een kleine groep van 2000 cabin crew en daarvoor zijn de Qatar airbussen geleased om te zorgen dat het hele programma gevlogen kan blijven worden. BALPA heeft zojuist stap naar de rechter aangekondigd om onze duties die nog niet betaald zijn, zoals medical en overige admin duties erkend te krijgen als een officieele "duty".

Staat echter wel los van de opmerking "staan voor je arbeidsvoorwaarden loont" dat ben ik en menig collega van mij volledig met je eens. Ondanks de grote IT failure van vorige maand is dit jaar nr 10 op rij waarin we record op record winst maken en wordt door de financiële mannen aandelen IAG hoger ingeschat dan bijv. LH Group.
 
Ik begrijp dat de Qatar airbus lease niet ten grondslag ligt aan een conflict tussen BALPA en management, maar dit mag je als vakbond toch niet over je kant laten gaan? Nota bene geef je je eigen productie uit handen en help je indirect je enige echte wapen dat je als vakbond hebt (staken als ultiem middel om je belangen en rechten af te dwingen) hiermee om zeep.

Die Qatar Airbussen staan voortaan immers ook bij BALPA op de onderhandelingstafel, jullie zullen namelijk weinig hebben aan jullie Qatar collega's als het gaat om mutual assistance bij een serieus arbeidsconflict. Lijkt me geen prettig wetende dat elk moment je productie kan worden overgenomen als het aan Walsh en grootaandeelhouder Qatar ligt...
 
Laatst bewerkt:
De vliegers van American hebben het tenminste wel begrepen. Die gingen dwarsliggen bij de verkrijging van 10% aandelen omdat Qatar Airways meehelpt om de staking van de cabinecrew bij BA te breken.

Zodoende laten ze zien hoezeer de houding van Qatar Airways ten opzichte van fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden in het algemeen te veroordelen valt. BALPA had zich ook solidair met de cabine kunnen opstellen. Maar dat ligt historisch gezien moeilijk geloof ik. Die oude koe hoeft niet uit de sloot, maar ik vind het een zeer goede actie van de American collega's.
 
Niet alleen de AA vakbonden, ook de CEO van American begrijpt dat het binnenhalen van een (gesubsidieerd) paard van Troje uiteindelijk desastreus is voor je bedrijf en werknemers.

Tenzij je natuurlijk Willie Walsh heet en je jaarlijkse miljoenenbonus belangrijker vindt dan de toekomst van je bedrijf en het welzijn van je personeel...
 
Laatst bewerkt:
Heren,

fijn dat jullie enthousiast zijn en super dat er weer winst wordt gemaakt en het aandeel hoog staat.

Besef wel dat er een groot verschil is met IAG en LH en dat het allemaal nog heel broos is.

De winst is volledig te danken aan de lage brandstof prijs. De kosten waren op dat moment nog niet gezakt. De balans is nog uitermate zwak. Één crisis en je bent weer terug bij af.


AFKL is pas weer gezond als het eigen vermogen weer op niveau is en de winsten structureel op ca 7% zitten. Bovendien is er frankrijk echt helemaal niets bereikt... Dat blijft een enorm risico.

bovendien:
LH heeft voor zover ik weet de gehele vloot in eigendom?
IAG is echt zeer gezond. Ik begrijp eerlijk gezegd dan ook niet waarom er ook nu hardball wordt gespeeld. Het is fair om als het goed gaat ook fair met het personeel te zijn.

N.B. een rentestijging zou wonderen doen voor de balans.
 
Het klopt dat de situatie van KLM voorlopig nog erg afhankelijk is van de lage brandstofprijs. Daarom blijft VNV er bij het management op aandringen dat de andere domeinen (grond en cabine) op korte termijn ook een inlever CAO krijgen.

Daarbij moet aangetekend worden dat KLM geen geld heeft voor gouden kranen aan boord en evenmin om tickets voor bijna niets weg te geven. KLM is dus vooral afhankelijk van de persoonlijke aandacht die met name het cabinepersoneel aan de klant geeft. Dus ik zou als KLM management het cabinepersoneel juist nu niet teveel tegen de haren instrijken: Niet teveel focussen op arbeidsvoorwaarden, maar wel de bezem erdoor als het gaat om
1. Leeftijd.
2. BMI
3. Actieve houding ten opzichte van het vak.

Maar dat zit er ook aan te komen geloof ik.
 
Heren,



De winst is volledig te danken aan de lage brandstof prijs. De kosten waren op dat moment nog niet gezakt. De balans is nog uitermate zwak. Één crisis en je bent weer terug bij af.

Beste Wsh

Bovenstaande benadering lijkt me wat aan de enge kant en is weer de standaard reflex; het herstel van de winstgevendheid kent wel meer factoren dan enkel de lage olieprijs. Het netwerk is geoptimaliseerd, de vlootvernieuwing draagt inmiddels significant bij aan een lager kostenniveau en het product -met name in de business class- is enorm verbeterd. In combinatie met de verwachte passagiersgroei de komende jaren en beperkte capaciteit van grote luchthavens verwacht ik niet zoveel problemen mocht de olieprijs gaan stijgen. Daarnaast is het nog maar de vraag of die überhaupt hard gaat stijgen gelet op de schaliegasrevolutie enerzijds en ingezette energietransitie anderzijds. Een flinke crisis in het Midden Oosten zal natuurlijk zijn weerslag hebben, maar dan kunnen de ME3 helemaal inpakken...

Overigens lijk je de jarenlange nullijn en andere bezuinigen die door het personeel zijn geleverd te vergeten, ook die dragen natuurlijk bij aan het herstel van KLM en staan volledig los van de lagere olieprijs.

Tot slot, AF is idd nog steeds probleemfactor en IAG en LH doen het op dit moment beter. Vraag is natuurlijk voor hoe lang; kijkend naar Turkish en Emirates blijvend succes niet vanzelfsprekend, en volgens mij staat er nog een Brexit voor de Britse luchtvaart op het programma...
 
Beste Wsh

Bovenstaande benadering lijkt me wat aan de enge kant en is weer de standaard reflex; het herstel van de winstgevendheid kent wel meer factoren dan enkel de lage olieprijs.

180BT, wat wsh waarschijnlijk bedoelt (correct me if I'm wrong), is dat hoewel er inderdaad meer factoren meespelen bij het verbeteren van het resultaat dan de fuelprijs, het toch een feit blijft dat KLM géén winst had gemaakt als deze niet gezakt was. De fuelkosten zijn zo'n 700mln gezakt in 2016 vs 2015, terwijl de winst een ruime 500mln was. Met andere woorden; de winst van KLM is wel degelijk volledig te danken aan de lage olieprijs.
 
Excuses heren maar met mijn reactie trachtte ik wat background info te geven ipv een harde reactie terug.

De vliegers van American hebben het tenminste wel begrepen. Die gingen dwarsliggen bij de verkrijging van 10% aandelen omdat Qatar Airways meehelpt om de staking van de cabinecrew bij BA te breken.

@NFS; ik zal het wel volledig gemist hebben maar ik heb nergens gelezen dat de AA vliegers tegen waren omdat Qatar, groot aandeelhouder van IAG, door BA is gevraagd deze wet leases te leveren om de gevolgen van de staking te minimaliseren. Heb je linkje/info waar je dit vandaan hebt?

Tenzij je natuurlijk Willie Walsh heet en je jaarlijkse miljoenenbonus belangrijker vindt dan de toekomst van je bedrijf en het welzijn van je personeel...

Tot slot, AF is idd nog steeds probleemfactor en IAG en LH doen het op dit moment beter. Vraag is natuurlijk voor hoe lang; kijkend naar Turkish en Emirates blijvend succes niet vanzelfsprekend, en volgens mij staat er nog een Brexit voor de Britse luchtvaart op het programma...

@180BT; De vakbond (Unite) is akkoord met een nieuw salaris voorstel en toch kwam er plots een staking van 14 dagen. Naast de groep van 2000 cabine leden, waar deze staking door is, gaan alle anderen cabine leden naar werk en worden zelfs ingezet om werk van de 2000 collega's over te nemen, dit is akkoord door een en dezelfde vakbond, Unite. Ik vindt dat persoonlijk nog veel kwalijker en zegt denk ik genoeg over de situatie.

Btw, dit weekend 2 mixed fleet vluchten gedaan, alle scheduled crew kwamen gewoon opdagen voor hun werk.
 
Terug
Bovenaan