http://www.volkskrant.nl/economie/er-zijn-nu-zo-weinig-piloten-dat-klm-zomerverlof-intrekt~a4500498/
Er zijn nu zo weinig piloten dat KLM zomerverlof intrekt
Trucs van KLM vallen nadelig uit voor piloten
Luchtvaartmaatschappij KLM heeft te lang getreuzeld met het aannemen van nieuwe piloten. Dat zegt de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), de belangenorganisatie van Nederlandse piloten. De KLM probeert haar tekorten deze zomer op te lossen met parttimepiloten en het deels intrekken van zomerverlof. Trucs die piloten volgens de VNV fors benadelen. 'En dat al voor het vierde jaar op rij.'
Een echt tekort aan piloten is er niet, zegt VNV-woordvoerder Joost van Doesburg. Integendeel, er zijn meer dan genoeg jonge Nederlanders die tonnen hebben geleend om een pilotenopleiding te betalen, niet aan de bak komen en staan te trappelen om de cockpit in te mogen. Het aannemen van nieuwe piloten is echter niet goedkoop - vermoedelijk de reden waarom de KLM daar zo lang mogelijk mee wacht.
Dat de KLM te weinig piloten heeft voor de zomervluchten, heeft de
luchtvaartmaatschappij volgens Van Doesburg aan zichzelf te wijten. 'En nu hopen ze dat wij het oplossen.' De omgekeerde wereld, vinden de piloten. 'Wij hebben een cao met daarin heldere afspraken over inzet bij drukte.'
Om de zomerdrukte op te vangen kondigt de KLM aan het reisverlof voor sommige piloten in de zomer in te trekken. Ook gaat de luchtvaartmaatschappij vaker parttimepiloten inzetten. Die maatregelen zijn niet persé in strijd met de cao, geeft Van Doesburg toe, maar gelden wel als noodmaatregelen. Dat de KLM dit jaar honderd extra piloten aanneemt, lost het probleem op de korte termijn niet op, zegt hij. 'Bij de KLM moet je eerst nog een interne opleiding volgen om te mogen vliegen, voor ieder soort vliegtuig een andere. Daar ben je wel even zoet mee. De KLM had veel eerder op de krapte kunnen anticiperen.'
De luchtvaartmaatschappij wijst de beschuldigingen van de hand. Volgens woordvoerder Heleen Makkinga is de KLM helemaal niet te laat begonnen met het aannemen van extra piloten. 'We hebben het hier over maatregelen om de zomerdrukte te kunnen controleren. Dit valt geheel binnen de cao.' Ze benadrukt dat voor reizigers niets verandert: dankzij de extra inzet hoeven er geen vluchten te worden geannuleerd. 'En piloten zitten ook niet langer achter het stuur dan wettelijk mag, dus van oververmoeidheid is geen sprake.' Heleen Makkinga: 'We hebben het hier over maatregelen om de zomerdrukte te kunnen controleren. Dit valt geheel binnen de cao.'
Onervaren piloten
Ook de piloten in de ondernemingsraad van KLM keuren de houding van hun werkgever af. Hun kritiek richt zich op het inzetten van onervaren piloten op vluchten van en naar Noord-Amerika. Deze tweede officieren mogen het vliegtuig alleen in de lucht besturen, niet opstijgen of landen. De start en de landing zijn de moeilijkste onderdelen van de vlucht. Vaak besturen de piloten hun vliegtuig dan zelf.
Zodra het vliegtuig de start achter de rug heeft, neemt de automatische piloot het meestal over. Omdat tweede officieren geen starts en landingen mogen doen, moet er alsnog zowel een gezagvoerder als een copiloot (eerste officier) mee. In de lucht kunnen zij hooguit een paar uur rusten bij de aanwezigheid van een tweede officier, maar de maatregel kost hun wel een dag verlof. Dat KLM de in overleg opgestelde dienstroosters nu eenzijdig wil aanpassen, stuit de piloten tegen de borst.
KLM-woordvoerder Makkinga bevestigt dat de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij het inzetten van tweede officieren op Noord-Atlantische vluchten als een goede manier ziet om de zomerkrapte op te lossen. 'We zijn nog in gesprek met de VNV en de OR', zegt Makkinga. 'In die gesprekken zullen we ingaan op de zorgen van de piloten. Het heeft geen zin om dat nu al via de media te doen.'