Zowel Boeing als Airbus moeten vliegtuigen maken voor vliegers uit de hele wereld.
Ik moet even voorzichtig zijn met wat ik nu ga zeggen over de culturen in het Westen en het Oosten: In het Westen komt het individu op de eerste plaats en daarna komt pas de groep waar je bij hoort. In het Oosten is het exact andersom. En bij beide culturen is dit diepgeworteld. Dus ook bij de vliegers.
Het geval van die A330 van Qantas, waar onlangs pas meer van bekend is geworden, is een zeldzaam voorbeeld van waar de techniek rare dingen doet en waarbij de mens moet ingrijpen. In verreweg de meeste gevallen is het natuurlijk andersom, vooral als je de statistieken wereldwijd erbij pakt. En dat doen Boeing en Airbus uiteraard.
Het is natuurlijk een fijn idee dat je zelf 'in control' bent, maar statistisch gezien over de hele wereldbevolking is dit een steeds minder goed idee. Zelfde discussie over zelfrijdende auto's. Volvo wil dat er vanaf 2020 geen doden of zwaargewonden meer vallen in of door een Volvo die dan uit de fabriek rolt. En je raadt het al: Ze denken die claim alleen maar waar te kunnen maken met zelfrijdende auto's. Die leercurve is veel steiler dan van de wereldbevolking. Alle zelfrijdende auto's (van hetzelfde merk) leren namelijk van de fout van één zelfrijdende auto.
Automation in onze cockpits heeft een 'situation awareness' van nul. De computers weten niet wat er aan de hand is, laat staan wat de bedoeling is. Maar dat gaat veranderen. Kunstmatige intelligentie komt er aan. Wat mij betreft niet eng. (
http://waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intelligence-revolution-1.html)
Boeing en Airbus kruipen inderdaad steeds dichter naar elkaar toe. En Airbus loopt een klein beetje dichter richting automatisering dan Boeing, maar het verschil is erg klein. Helemaal als je de verhalen onder bovenstaande link leest.
Controle is lekker, maar de mens is op den duur mentaal te zwak voor fatsoenlijke veiligheids-statistieken. Zeker op de weg.