De uitdagingen van de Koninklijke....

Het zal nog een duur grapje worden om van deze A359's af te komen. Wellicht speelt hier ook een stukje megafoondiplomatie .
Persoonlijk heb ik nooit dat mengelmoesje aan middensegment kisten kunnen begrijpen. Hou het simpel en vlieg gewoon 787 varianten met de 777 varianten.
Het houdt KLM lean en mean.
 
Simpelweg, omdat je niet zomaar onder je afspraken uitkomt. En al gaan ze naar Boost ( moet nog zien dat het doorgaat, maar dit terzijde) dan nog is de gratis nazorg niet overdraagbaar. Al met al dus een kostbare zaak om er vanaf te komen.
 
Wat voor afspraken? Wat voor nazorg?
Er is geen sprake van een annulering van de order
Er is geen sprake van een wijziging van de order

KLM heeft ze niet zelf besteld. De holding AFKLM heeft ze besteld voor de holding. Niet voor KLM. Niet voor Boost, niet voor AF. Niet voor wie dan ook. Het is aan AFKLM waar ze die onder gaan brengen en ik zie niet in waarom dat opeens een duur grapje zou zijn.
Ook met de 787's die nu vliegen is dat zo gegaan. AFKLM plaatst de order en later zijn ze verdeeld (en daarna overigens weer herverdeeld)
 
De AF vliegers hebben via SNPL een flinke vinger in de pap. Zij beslissen morgen of Boost door kan gaan. Ondertussen zijn ze al lang ontevreden over de productie van KLM. SNPL nam tot voor kort de telefoon niet op als VNV ze belde. Ze hebben trouwens ook een zetel in de RvC van de holding.

Het schijnt dat de relatie met VNV nu verbetert, maar VNV heeft nog steeds geen zetel in de RvC, naast SNPL. Ik ben benieuwd of Smits die zetel tzt opgeeft ten faveure van VNV, want de KLM vliegers hebben nu wel ruim 5% van de aandelen in de holding.

Hoe dan ook, ik hoop dat er voldoende NL invloed is in de holding om ervoor te zorgen dat niet alle A350's naar boost gaan.
 
Hoe dan ook, ik hoop dat er voldoende NL invloed is in de holding om ervoor te zorgen dat niet alle A350's naar boost gaan.

Dat is nu de catch: die is er niet. Zelfs als de SNPL-commissaris meestemt met de Nederlanders in de RVC is er geen meerderheid, en als er een KLM-pilotencommissaris komt is het nog steeds niet genoeg. Met andere woorden: als de Fransen dat willen en beslissen gaan alle A350's naar Boost.

AF management is ook niet dom. Ze weten donders goed dat een plan als Boost niet lekker ligt bij veel van hun personeel, met name de piloten. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat Boost wordt gebruikt als afleidingsmanoeuvre in een verdeel- en heerstactiek. Gezien de slechte verhouding tussen SNPL en VNV acht ik het waarschijnlijk dat de AF-vliegers een akkoord zullen sluiten met AF management waarbij Boost niet doorgaat ten faveure van een andere constructie bij AF die niet gunstig is voor KLM.
 
Afspraken: ieder contract staat vol met afspraken over afnemen, uitstellen, doorverkopen etc.
Nazorg: wel eens gehoord van entry into service omdersteuning en zaken als training ? Gratis voor de koper ( KLM) maar niet overdraagbaar . Moet dan dus ook voor gedokt worden.
Nogmaals in conclusie : duur grapje om van die A359 af te komen.
Maar uiteraard is niets onmogelijk en ik hoop het van harte. De meeste KLM vliegers hebben niets met Airbus op en zien liever een volledige 777/787 vloot. Daarin gesteund door het management.
 
De meeste KLM vliegers hebben niets met Airbus op en zien liever een volledige 777/787 vloot. Daarin gesteund door het management.

En waarom hebben de meeste KLM vliegers niets met Airbus? Omdat ze de Airbus nog nooit gevlogen hebben. Diezelfde personen vliegen wel twee volledig verschillende vliegtuigen met een common Typerating. Nee, daar wordt je als vlieger blij van...

En zeg nou eerlijk, die 737 max is toch gewoon wederom oude wijn in nieuwe zakken met fancy winglets en nog grotere schermen in de cockpit? De ouderwetse schakelaars op het overhead en trimwielen (to name a few) zijn al 60 jaar niet veranderd.

Iedereen die Airbus vliegt of gevlogen heeft (en dus de design filosofie snapt) is enthousiast. Dat geldt ook voor managers die verder kijken dan "hun gevoel". Helaas zijn de managers die als argument hoofdzakelijk opbrengen dat "KLM een Boeing luchtvaartmaatschappij is" erg luid in het ventileren van hun mening als het gaat om het objectief beoordelen van business cases.


https://www.luchtvaartnieuws.nl/node/136688
 
Sterker nog, je kunt de A320 familie, A330 en A350 makkelijk door elkaar vliegen. Volgens mij 8 dagen difference training tussen A320 en A330/350. But correct me if i'm wrong...
 
Er is inderdaad een grote groep managers en vliegers die sterk gefocused zijn op 'Brand B'. Toch is er intern KLM een sterke lobby gaande voor 'Brand A'. Niet alleen voor de A350, maar ook voor de A320. Als je verder wilt groeien op Europa, terwijl Schiphol geen slots meer mag uitgeven, kun je alleen maar groeien door grotere kisten in te zetten. De A320 is ruimer voor de passagier en de vracht containers van ICA kunnen onderin. Handig voor het X-gate programma dat KLM nu uitrolt.

Maar je kunt nog zulke mooie lange termijn visies ontwikkelen, uiteindelijk spelen geld (kortingen) en plotselinge gebeurtenissen een minstens zo grote rol bij de uiteindelijke keuze voor een vliegtuigtype. Als de brandstofprijs bijvoorbeeld niet zo laag was als nu, was de B747 al eerder weg geweest. Het blijft koffiedik kijken, zelfs voor de afdelingen die erover gaan.
 
Er is inderdaad een grote groep managers en vliegers die sterk gefocused zijn op 'Brand B'. Toch is er intern KLM een sterke lobby gaande voor 'Brand A'. Niet alleen voor de A350, maar ook voor de A320. Als je verder wilt groeien op Europa, terwijl Schiphol geen slots meer mag uitgeven, kun je alleen maar groeien door grotere kisten in te zetten. De A320 is ruimer voor de passagier en de vracht containers van ICA kunnen onderin. Handig voor het X-gate programma dat KLM nu uitrolt.

Couldn't agree more. Vooral die ULD's hebben een toegevoegde waarde omdat je het omdraaiprocess ondanks de grote van de vliegtuigen, toch kort kunt houden. Door die korte omdraaien kun je weer meer vluchten doen.

Las dat die A320 NEO plus plus interessant zou kunnen worden met 199 stoelen. Kun je met precies 4 Ca's uit. Zelfs easyJet stap over op A321's vanwege het beperkte aantal slots. Ik hoop dan ook dat AF/KL snel gaat kijken naar deze MoM kisten.
 
De A320 is ruimer voor de passagier en de vracht containers van ICA kunnen onderin.

Volgens mij niet, de A320 gebruikt de kleinere LD3-45 container.



Ik hoop dan ook dat AF/KL snel gaat kijken naar deze MoM kisten.

Niet dus:

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nie...kijkt-voorlopig-nog-niet-naar-mom-vliegtuigen

Jammer


Eerlijk gezegd begrijp ik die aversie tegen Airbus binnen de blauwe vliegergroepering niet. Al mijn collega's die ooit op de Bus gevlogen hebben zijn er lyrisch over, zonder uitzondering. Bovendien, sinds wanneer bepalen de vliegers welk merk toestel een luchtvaartmaatschappij aanschaft?


In ander nieuws uit Parijs: het bestuur van de SNPL is dit weekend opgestapt. Ook interessant. Kennelijk is men er vwb de Boost plannen nog niet helemaal uit.
 
Eerlijk gezegd begrijp ik die aversie tegen Airbus binnen de blauwe vliegergroepering niet. Al mijn collega's die ooit op de Bus gevlogen hebben zijn er lyrisch over, zonder uitzondering. Bovendien, sinds wanneer bepalen de vliegers welk merk toestel een luchtvaartmaatschappij aanschaft?

Plus het feit dat Air France voornamelijk Airbus vliegt op de short haul. Een KLM erbij zou een hoop korting op de toestellen kunnen geven.
 
Iedereen die Airbus vliegt of gevlogen heeft (en dus de design filosofie snapt) is enthousiast.

Is dat zo?

Ik hoor meestal van overstappers dat Airbus prima is zolang het functioneert, maar dat zodra het begint te roken, sissen of boem doet ze erg terugverlangen naar de good ol' Boeing.
 
Ik vlieg Boeing 787, heb geen ervaring met Airbus maar hoor als ik mensen over Airbus logic hoor praten vaak dingen die ik ook uit de 787 ken. De verschillen zijn aan het vervagen denk ik.
 
Is dat zo?

Ik hoor meestal van overstappers dat Airbus prima is zolang het functioneert, maar dat zodra het begint te roken, sissen of boem doet ze erg terugverlangen naar de good ol' Boeing.

Als ik dan denk aan de 737, verlangen ze dan terug naar slechts twee adr's? Cat 1 zijn na een engine failure? Slechts twee hydrolische systemen? Zeker weten dat je de diagnose goed stelt? De Airbus verteld je wat er stuk is en dat hoef je alleen maar te bevestigen. Verlangen ze terug naar al die memory items? Het meteen afzetten van de autothrust? Het trimmen? Etc...
 
Als ik dan denk aan de 737, verlangen ze dan terug naar slechts twee adr's? Cat 1 zijn na een engine failure? Slechts twee hydrolische systemen? Zeker weten dat je de diagnose goed stelt? De Airbus verteld je wat er stuk is en dat hoef je alleen maar te bevestigen. Verlangen ze terug naar al die memory items? Het meteen afzetten van de autothrust? Het trimmen? Etc...

Ze verlangen denk ik terug naar het "in control zijn" over de machine ipv omgekeerd.

Maar don't shoot the messenger, ik heb nooit Airbus gevlogen dus kan er niet over oordelen.
 
Zowel Boeing als Airbus moeten vliegtuigen maken voor vliegers uit de hele wereld.

Ik moet even voorzichtig zijn met wat ik nu ga zeggen over de culturen in het Westen en het Oosten: In het Westen komt het individu op de eerste plaats en daarna komt pas de groep waar je bij hoort. In het Oosten is het exact andersom. En bij beide culturen is dit diepgeworteld. Dus ook bij de vliegers.

Het geval van die A330 van Qantas, waar onlangs pas meer van bekend is geworden, is een zeldzaam voorbeeld van waar de techniek rare dingen doet en waarbij de mens moet ingrijpen. In verreweg de meeste gevallen is het natuurlijk andersom, vooral als je de statistieken wereldwijd erbij pakt. En dat doen Boeing en Airbus uiteraard.

Het is natuurlijk een fijn idee dat je zelf 'in control' bent, maar statistisch gezien over de hele wereldbevolking is dit een steeds minder goed idee. Zelfde discussie over zelfrijdende auto's. Volvo wil dat er vanaf 2020 geen doden of zwaargewonden meer vallen in of door een Volvo die dan uit de fabriek rolt. En je raadt het al: Ze denken die claim alleen maar waar te kunnen maken met zelfrijdende auto's. Die leercurve is veel steiler dan van de wereldbevolking. Alle zelfrijdende auto's (van hetzelfde merk) leren namelijk van de fout van één zelfrijdende auto.

Automation in onze cockpits heeft een 'situation awareness' van nul. De computers weten niet wat er aan de hand is, laat staan wat de bedoeling is. Maar dat gaat veranderen. Kunstmatige intelligentie komt er aan. Wat mij betreft niet eng. (http://waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intelligence-revolution-1.html)

Boeing en Airbus kruipen inderdaad steeds dichter naar elkaar toe. En Airbus loopt een klein beetje dichter richting automatisering dan Boeing, maar het verschil is erg klein. Helemaal als je de verhalen onder bovenstaande link leest.

Controle is lekker, maar de mens is op den duur mentaal te zwak voor fatsoenlijke veiligheids-statistieken. Zeker op de weg.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan