De uitdagingen van de Koninklijke....

Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als Alitalia daadwerkelijk failliet gaat. Zijn aardig wat mensen die vluchten naar Italië boeken met KLM en een overstap hebben in FCO en MXP om daar met Alitalia door te vliegen. Zal KLM daar voor op kunnen draaien? Neem aan dat ze vanaf AMS niet zelf alle vluchten kunnen uitvoeren dus zullen ze het geld moeten terug geven?

@ Orange, KLM heeft deze winter al aangekondigd om naar meer Italiaanse steden te vliegen, dus ze heben hier al een klein beetje op geanticipeerd.
 
Ja alleen in dit stukje gaat het alleen over Milaan en Rome. Je kan nog weld egelijk vluchten boeken voor de zomer met KLM en dan als overstap verder met Alitalia. De bestemmingen die KLM gaat starten of al gestart is nu sinds kort zijn uit mn hoofd Catania en Cagliari(kunnen er meer zijn...)
 
Lufthansa heeft in het eerste kwartaal van 2017 de beste cijfers sinds 2008 gehaald, zo laat de maatschappij weten.

De Duiste maatschappij haalde een voor eenmalige posten aangepaste brutowinst van 25 miljoen euro. Eén jaar terug was dat nog -53 miljoen euro. De omzet steeg met 11 procent naar 7,7 miljard euro. Het nettoverlies kwam uit op 68 miljoen.

Trends
Een van de meespelende factoren voor de gunstige cijfers is de stijging van de vliegticketprijzen.

“We zijn doorgegaan met onze succesvolle lijn en we hebben een goed resultaat behaald”, zegt Ulrik Svensson, CFO van Lufthansa AG. “Tijdens deze moeilijke periode voor de luchtvaartindustrie hebben we sinds 2008 ons eerste positieve resultaat opgebracht. Dit komt voornamelijk door de gunstige trends bij Lufthansa Cargo en de sterke groei van Lufthansa Technik. Dit toont de kracht van onze brede setup als luchtvaartgroep.”


Toch wel bijzonder dat LH in tegenstelling tot Delta, IAG en AF/KL wel volhardt in haar brede strategie en succesvol is in de breedte?

Zou het bedrijf beter geleidt zijn dan AFKL groep? Ik durf er in ieder geval op te wedden dat het verlies van afkl Cargo ondanks dat er 2/3 van de vloot weg is, gewoon hetzelfde blijft.
 
Volgens mij zijn ze net een paar slots kwijt aan Alitalia misschien kunnen ze die goedkoop weer uit de boedel trekken. Overigens wat verliest Etihad aan dit avontuur?

Aandelen in Eni, wat altijd het doel geweest is. Denkt iemand nou werkelijk dat Etihad zich iets interesserde in Alitalia? Een bedrijf wat nog nooit goed gedraaid heeft.
Overigens zal de staat Alitalia nooit helemaal om laten vallen, doorstart; wel ja, laten we het nog een keer proberen. Beetje zelfde verhaal als Air France, loopt natuurlijk ook al jaren slecht maar men weet dat Parijs het nooit zal laten klappen aangezien er teveel mensen werkzaam zijn.
 
De insolventie procedure ( soort van uitstel van betaling ) is inmiddels opgestart en de bovestaande stelling wordt spoedig bevestigd danwel ontkracht. Ik denk dat een doorstart zoals in 2008 er dus echt NIET komt.
Het wordt een doorstart a la Sabena. Dus -40% arbeidsvoorwaarden. Dit percentage is indicatief, het gaat me niet om de precieze juistheid hiervan.
Hoe dom was het personeel om niet met het laatste reddingsplan in te stemmen?
We zullen het snel weten!
 
Toch wel bijzonder dat LH in tegenstelling tot Delta, IAG en AF/KL wel volhardt in haar brede strategie en succesvol is in de breedte?

IAG is sinds 2 jaar al sterk aan het presteren in de breedte. Low cost short haul, gereorgainseerde legacy carriers (SH en LH) en vanaf 1 Juni low cost long haul. Q1 results 2017 maar afwachten a.s. vrijdag 5 Mei.
 
Eens, maar geen cargo toch?

Iag heeft het heel goed en knap gedaan .. en dat zie je ook terug in de resultaten. Als ik piloot en vnv lid was geweest zou ik juist blij zijn geweest als het management van afkl ook zulke stappen had durven nemen als iag, met als doel een structureel gezonde legacy carrier.

Lufthansa doet het zeker niet slecht maar iag is beter denk ik?

Lufthansa heeft wel een hele sterke balans en alles in eigendom voor zover ik weet.
 
Sorry, begreep ik je begrip "breed" verkeerd.

BA owner IAG beats profit expectations to produce record first quarter

Financial Times Online and Bloomberg report that International Airlines Group, the owner of British Airways and Iberia, beat expectations today, reporting an almost 10 per cent rise in operating profit for the first quarter of the year. Operating profit before exceptional items was €170m, up from €155m in the same period last year, in what is typically the weakest season of the year for airlines. This represented a record performance for the group in quarter one. However, the group saw total revenue drop almost three per cent to €4.9bn, hit by the timing of Easter, which has fallen later this year, and the impact of a weak pound. The group said it continued to expect operating profit for 2017 to show year on year improvement.
 
Eens, maar geen cargo toch?

Als ik piloot en vnv lid was geweest zou ik juist blij zijn geweest als het management van afkl ook zulke stappen had durven nemen als iag, met als doel een structureel gezonde legacy carrier.

Als piloot en VNV lid ben ik -gelet op de resultaten van vorig jaar en goede vooruitzichten dit jaar- blij dat we niet klakkeloos meegegaan zijn in de race to the bottom.

Prachtige resultaten van BA idd, vraag is of de BA vlieger en BALPA lid inmiddels zichzelf niet een klein beetje achter de oren krabt en realiseert dat hij of zij Walsh iets teveel arbeidsvoorwaarden cadeau heeft gedaan.
 
Ik zie dat iets anders maar daarom heet dit een forum...

Als de werkgever niet gezond, lees niet "sustainable is, heb je er zelf echt helemaal niets aan. Kijk wat er bij de AF gebeurd.

En vakbonden zijn zeker niet altijd goede raadgevers (mooie voorbeelden Sabena / Alitalia)

Als het wel goed gaat en het bedrijf is sterk moet daarentegen de werkgever dat ook laten blijken.. dat is dan wel de andere kant.


--

De q cijfers zijn van KL zeker niet slecht .. van AF wel en daar zie je het grote verschil tussen wel ingrijpen en niet ingrijpen.

Als dat vergelijkt met IAG.. IAG heeft minder omzet gedaan .. maar heeft wel 155 mln winst.

AFKL als groep zou dat ook moeten kunnen hebben .. ipv de -200 miljoen nu (de discussie over leasecorrecties snap ik niet). Het verschil is .. nog 1x een significante stap bij KL en AF die eindelijk de stappen moet zetten die allang gedaan hadden moeten zijn. Maar ja .. dat gaan de fransen niet doen.

--

Een heel ander ding is dat als gevolg van een hogere rekenrente 2,1% ipv 1,9% (en mogelijke andere elementen) er ook sprake is van een positieve boeking van 811 mln.

Deze post komt voor een zeer groot deel bij KLM vandaan (dat in de vorige jaren ook verantwoordelijk was voor de negatieve posten).

Hierdoor is het eigen vermogen inmiddels opgelopen naar net geen 1.8 miljard tegen -200 miljoen nog niet zo lang geleden.
 
Bijgaand een klein overzichtje van hoe KLM en AFKL zich verhouden ten opzichte van de collega's.

KLM als je het zo bekijkt dan zou KLM het goed doen als zij in een vergelijkbaar jaar (lees brandstofprijs) tussen de 8 en 10% nettowinst na belasting haalt.
Daarbij moet het eigen vermogen dan >20% van het balanstotaal zijn. (dit is kennelijk het gebruikelijke eigen vermogen wat aangehouden wordt).

Met andere woorden .. nog één keer een echte stap maken, dan zou het op niveau moeten komen


Voor AF en dus de groep als geheel is het verhaal natuurlijk heel anders. AF heeft moet echt ca 7 tot 8% aan kosten schrappen om op niveau te komen.

http://bit.ly/2pk4x1B
 
En die stap zie ik de Fransen dus niet gaan maken. Daarmee wordt uiteindelijk AFKL onhoudbaar . Ik ga geen termijnen noemen, maar vroeg of laat gaat dit klappen.
 
Prachtige resultaten van BA idd, vraag is of de BA vlieger en BALPA lid inmiddels zichzelf niet een klein beetje achter de oren krabt en realiseert dat hij of zij Walsh iets teveel arbeidsvoorwaarden cadeau heeft gedaan.

Goed punt en dat is zeker wel door de hoofden gegaan op bepaalde momenten. Zeker toen we de eerste keer na de recessie weer het miljard winst aantikten en Walsh kwam met een nieuw besparingsidee. Maar behalve dat de nieuwe vliegers sinds 2012 op een lager salaris starten (35 schalen ipv 24) en ze een pensioen krijgen met een lagere maandelijkse inleg en er een optimalisatie van de vliegschema's heeft plaatsgevonden is er niet heel veel meer veranderd. Je mag nog steeds met pensioen met 55 of je mag doorvliegen tot 65. Ik ben het ook niet altijd met BALPA eens geweest maar er wordt sindsdien wel jaar op jaar een recordwinst gemaakt, de laatste 3 jaar zijn er 150-200 nieuwe vliegers per jaar aangenomen, wachttijd op promotie naar linker stoel is drastisch verkort (sterker nog er zijn een handjevol Direct Entry Pilots die na 2 jaar links zaten op short haul) en de vloot wordt vernieuwd en uitgebreid. Het klopt echter dat onze salarissen niet (meer) kunnen tippen aan de topschalen van AFKL maar dat heeft voor een groot deel te maken met de slechte wisselkoers van de laatste jaren.

Verder blijft het wel van belang dat een (luchtvaart)bedrijf niet een liefdadigheidsbedrijf is maar sommigen vergeten wel eens dat er eigenlijk winst gemaakt hoort te worden. (hiermee bedoel ik overigens niet de KLM)
 
totale kosten van werkgever

totale kosten van werkgever

Ik denk dat je beter kan kijken naar de totale kosten van de werkgever voor een werknemer: neem de pensioenkosten mee want die verschillen enorm per maatschappij. Alleen de loonschalen vergelijken is niet objectief genoeg. Is bij KLM bv de bruto maandinkomen maal 1,46? vanwege pensioen? Dit wordt te vaak vergeten als je inkomens vergelijkt.
 
Terug
Bovenaan