PS ik vraag me overigens oprecht af wat de lange termijn houdbaarheid is van bijvoorbeeld Emirates. Die hebben nog ca 260 widebodies in bestelling staan? En ze maken maar 100 miljoen en een beetje winst? Dat gaat een keer goed fout.
En als ze hun huidige vloot eruit gooien komt een groot deel hiervan elders weer op de markt en gaat de verzadiging alleen maar verder door.
Het hele business model van de emiraten is naar mijn mening op zand gebouwd. Ze drijven helemaal op gastarbeiders. Hun eigen mensen worden veelal door de staat aan het werk gehouden. Emirates heeft lage loonkosten omdat ze bruto voor netto kunnen uitbetalen. En verder nog lage financieringskosten, en een goedkope thuisbasis.
Zodra ze in Dubai belasting moeten gaan heffen, dan stort het als een kaartenhuis in elkaar. Dan stijgen de loonkosten, want de gastarbeiders die willen het zelfde netto hebben, anders gaan ze weg. En de dirham afwaarderen is ook geen optie, dan krijg je het zelfde probleem. De hele economie hangt zo aan import van werknemers, dat ze macroeconomisch helemaal geen instrumenten hebben. Ze kunnen geen belastingen verhogen, en ook niet verlagen (want al zo goed als nul). Ze kunnen de munt niet afwaarderen vanwege de gastarbeiders, maar ook niet opwaarderen vanwege de internationale afhankelijkheid van de economie. Het enige instrument wat ze hebben is de winst uit de olie, waarmee ze door overheidsinvesteringen en lage belastingen de economie stimuleren. Alleen heeft dat weinig economisch hefboomeffect en is peperduur.
Ze zijn gewoon een ontzettend cyclische speelbal van de wereldeconomie. Alle risico's worden nu nog met geld van de staat cq heersers opgevangen, maar als dat ooit op raakt dan kunnen er hele harde klappen vallen.
Emirates heeft door zijn hub voordelen op routes tussen Australie, Zuid-Oost-Azie en Afrika. Maar voor veel van de andere verbindingen moeten ze gewoon langer vliegen, en dus meer kosten maken dan de europese Airlines.
Lufthansa heeft de investering in een nieuwe vrachtterminal van meer dan een miljard afgezegd, omdat de marges gewoon te klein zijn om zo veel geld in de vrachtmarkt te stoppen. Andere airlines stoppen helemaal met de vracht. Emirates zet één van de modernste vrachthallen ter wereld in Dubai neer, expandeert de vloot en gaat ook nog met zijn prijzen op een niveau zitten waar geen airline meer winst op de route kan maken. Het is bedrijfseconomisch gewoon allemaal onmogelijk wat ze doen.
Over het aantal vliegtuigen maak ik me niet zo veel zorgen. Elke kist zijn weer een stel arbeidsplekken voor piloten, dus potentieel een stijging van de vraag naar ons werk. Het gaat vooral Airbus wel een hoop pijn doen als er ineens een zwik long range kisten op de markt gegooid worden, dan kunnen ze de productie wel een paar jaar sluiten. Als het oliegeld van Dubai niet meer in goedkope tickets geinvesteerd wordt dan zullen de ticketprijzen wel gaan stijgen, dus de markt zou kunnen krimpen.