Luister Catweazle, KLM stond er belabberd voor en dat is nog steeds het geval. Kwestie van mazzel dat de olieprijs zo laag is. Er werken veel teveel mensen bij KLM en de processen zijn verouderd. Eigenlijk heeft het weinig zin om veel geld in KLM te pompen, omdat het meteen op gaat aan verborgen werkloosheid. Er moest echter wel iets gebeuren, omdat de financiers van de B787 niet tevreden waren met het KLM huishoudboekje en niet over de brug wilden komen.
De KLM vliegers hebben massaal aan het bestuur laten weten dat KLM geholpen moest worden en dat er ingeleverd moest worden met de nieuwe CAO. Bovendien wilden steeds meer vliegers doorvliegen na 56. KLM wilde zelf ook de vliegers liever niet op 56 zien vertrekken naar de concurrent. En tot slot geeft een forse inleveractie van de vliegers Elbers mandaat om te gaan snijden bij cabine en vooral grond.
VNV heeft, gelet op de nieuwe wetgeving, een huzarenstukje uitgehaald door KLM een cash-injectie te bezorgen, het maandelijks te besteden inkomen van de vlieger intact te houden, het financiële verschil in voordeel tussen de vliegers recht te strijken, de pensioenkosten voor KLM iets te verminderen en tot slot de vliegers de gelegenheid te geven hun pensioen te behouden of zelfs te vermeerderen.
En wat krijgt VNV daarvoor terug? Een KLM die van het STROT akkoord af wil en een handjevol veel verdienende vliegers die hun kans schoon zien om vanwege de fiscale constructie, een claim te leggen op geld wat voor KLM en de junioren bedoeld is. Want er komt maandelijks kennelijk te weinig binnen bij de heren.
Daar gaat de rechter geheid doorheen prikken.