De uitdagingen van de Koninklijke....

Persoonlijk vind ik alleen de registratie een verrassing. Ik had PH-KWA verwacht, in lijn met vorige regi's. De keuze voor dit toestel lag, hoezeer de regering de schijn ook probeert te vermijden- allang vast. Alleen al het feit dat de koning zijn TQ op dit type heeft voltooid zegt genoeg. Maar ook de uitgeschreven tender was al zodanig , dat het nauwelijks iets anders dan een BBJ zou worden. En wat mij betreft terecht. De beste kist in dit segment. Vele andere regeringen hebben m ook.
 
De opmerkingen van NVS over de VNV verkiezingen zijn niet de mijne. Als deze verkiezingen 1 ding hebben duidelijk gemaakt, is het wel dat de VNV tot op het bot verdeeld is. Als je dit feit snel wilt doen vergeten, bega je zo ongeveer de grootste fout die je kunt maken en eindigt dit vrijwel zeker in een tweede of zelfs derde vakbond voor vliegers . Ook door deze verkiezingen te bestempelen als onnodig, geeft aan dat het democratische gedachtengoed bij de schrijver bepaald niet diepgeworteld zit.
 
Beste Paella,

Ik was afgelopen dinsdag in Badhoevedorp en afgezien van een bedankspeech van de voorzitter LR richting de president doet weinig meer herinneren aan de verkiezingen, laat staan dat de vereniging 'tot op het bot is verdeeld'. Ook op de route is het business as usual en maken mensen zich meer druk om tewerkstelling en pensioen dan om wie de VNV gaat besturen. Mensen lijken eerdere gerustgesteld dat ondanks een bestuurswissel die in aantocht is, de zaken gewoon blijven doorlopen.

Het democratische gehalte van onze vereniging wordt overigens echt niet groter door het blijven zaaien van paniek. Misschien moet je je gewoon aanmelden voor een bestuursfunctie, dat werkt vaak beter dan vanaf de zijlijn hard blijven schreeuwen...
 
Via VNV.nl op Twitter:

Suggestion done to AFKL to sell KLM..this after the first year of profits after many years of losses. @AirFranceKLM

https://twitter.com/VNVPresident/status/849608900760526849

Ik ben geen expert in het Frans. Wellicht iemand hier die het Frans wel goed beheerst?

Wordt in onderstaand artiekel openlijk over een scheiding tussen AF en KLM gesproken?

http://www.tourmag.com/Air-France-KLM%C2%A0-vers-un-divorce-salutaire_a86542.html#

Ondanks mijn beperkte kennis van het Frans wordt er toch wel duidelijk over moeilijkheden gesproken (mijn interpretatie van het Frans):

Le dialogue social est en panne.
(Het sociaal overleg zit vast)

Air France/KLM a accumulé 5,447 milliards d’€ de pertes, soit tout de même 1,87 millions d’€ par jour !
(Iets met 1,87 miljoen € per dag....)

Ce n’est pas une compagnie « low cost » et elle n’a aucune chance d’y parvenir, d’ailleurs sa filiale Transavia n’a jamais gagné d’argent.
(Transavia is helemaal geen low cost en heeft nog nooit geld verdiend)

Wie helpt met een betere vertaling?
 
Een zelfbenoemde Franse luchtvaartexpert lijkt de samenwerking tussen AF en KLM te hekelen en stelt in het artikel voor om KLM te verkopen. Zonder het low cost imago van KLM en schuldenvrij als gevolg verkoop, zou AF weer haar allure terugkrijgen en weer in de top drie kunnen terugkeren...daar hoort ze immers ook thuis volgens deze expert....
 
Een zelfbenoemde Franse luchtvaartexpert lijkt de samenwerking tussen AF en KLM te hekelen en stelt in het artikel voor om KLM te verkopen. Zonder het low cost imago van KLM en schuldenvrij als gevolg verkoop, zou AF weer haar allure terugkrijgen en weer in de top drie kunnen terugkeren...daar hoort ze immers ook thuis volgens deze expert....

Dank je 180backtrack.

Heb er elders niets over gelezen en neem het artiekel dan ook niet echt serieus. Wat mij dan weer wel verbaast is dat de voorzitter van de vnv dit artiekel via Twitter verspreidt zonder een (kritische) kanttekening. Dat was voor mij weer de aanleiding om naar jullie interpretatie te vragen.
 
Beste 180backtrack
Zonder het met die naam te noemen refereer je kennelijk aan de ledenraadsvergadering . Dat is interressant . De ledenraad is verworden onder VDH tot een Noord- Koreaanse ledenraad. Iedere oppositie wordt de kop ingedrukt. Desnoods door een stelletje opgetrommelde jonge garde. Onzin? Denk maar even terug aan die 2 schandalige LR vergaderingen van september 2015.
Dat de LR en de hoofdredacteur ODB achter VDH staan is mij duidelijk. Maar dat geldt dus niet voor de helft van de leden. Dat jij dat hier even als een niemendalletje afdoet is struisvogelpolitiek . Ik wens je veel wijsheid toe.
 
Paella, het gros van de (KLM) leden weet totaal niet wat er in Badhoevedorp gebeurt. Men komt alleen maar uit de luie stoel als men ergens boos over is. En dat 'ergens' is dan altijd iets met eigenbelang. Zoals laatst over pensioenleeftijd en compensatieregeling.

Men heeft ook alleen maar gestemd op basis van de twee brave verkiezingsprogramma's, die in allerijl in elkaar geflanst moesten worden.

De ruzie in het bestuur is met deze uitslag juist niet naar de leden overgeslagen, het is wel degelijk weer business as usual.
 
Het is zeker niet business as usual voor bloedgroep #2, de HV-leden. Dat het voor KLM-leden niet echt op de radar is, is niet een heel grote verrassing. Toch altijd een ruime meerderheid en daarbij alles al het best geregeld.

Van mijn KLM-vrienden hoor ik dat het meest gehoorde argument op de lijn om voor Hudding/Schmid te stemmen was dat men niet wil dat een HV-er zich bemoeit met de KLM-arbeidsvoorwaarden. Sterker nog, dat is een verkiezingspunt van H/S geweest. Bangmakerij over wat er zou gebeuren met een HV-er als vicepresident.

De ironie/hypocrisie moet toch niemand kunnen ontgaan? Dat de andere maatschappijen, dan maar wel moeten accepteren dat er een KLM-er aan hun onderhandelingstafel zit? En straks een bestuur dat alleen maar uit KLM-ers bestaat?

Inderdaad, business as usual voor de ruime meerderheid met de beste arbeidsvoorwaarden...
 
Via VNV.nl op Twitter:



https://twitter.com/VNVPresident/status/849608900760526849

Ik ben geen expert in het Frans. Wellicht iemand hier die het Frans wel goed beheerst?

Wordt in onderstaand artiekel openlijk over een scheiding tussen AF en KLM gesproken?

http://www.tourmag.com/Air-France-KLM%C2%A0-vers-un-divorce-salutaire_a86542.html#

Ondanks mijn beperkte kennis van het Frans wordt er toch wel duidelijk over moeilijkheden gesproken (mijn interpretatie van het Frans):


(Het sociaal overleg zit vast)


(Iets met 1,87 miljoen € per dag....)


(Transavia is helemaal geen low cost en heeft nog nooit geld verdiend)

Wie helpt met een betere vertaling?

Wat men zegt is dat KLM steeds duidelijker maakt dat het AF geen winst maakt, dat de fransen steeds meer oppassen om de nederlanders te vriend te houden en dat je je moet afvragen wat voor zin het heeft om kl nog als dochter aan te houden. Er is ook niet meer voordeel te behalen want af is een airbus company en kl een boeing company.

Bovendien zal HV nooit winst gaan maken.

Met de huidige resultaten zou KL ca 5 miljard waard moeten zijn en dat is precies de genoeg om van de schuldpositie af te komen.

De schrijver stelt dus: verkoop KLM, wordt daarmee schuldenvrij, behoudt wel de commerciele voordelen .. maar dan niet als dochter maar zoals met Delta.. en wordt weer de nr 3 in Skytrax ipv een schamele nr 14.

Er staat niet bij dat AF gewoon eens keihard moet gaan snoeien in hun eigen kosten. Er staat wel dat er eindelijk weer eens winst is gemaakt, maar uitsluitend vanwege de olieprijs.
 
Wat men zegt is dat KLM steeds duidelijker maakt dat het AF geen winst maakt, dat de fransen steeds meer oppassen om de nederlanders te vriend te houden en dat je je moet afvragen wat voor zin het heeft om kl nog als dochter aan te houden. Er is ook niet meer voordeel te behalen want af is een airbus company en kl een boeing company.

Bovendien zal HV nooit winst gaan maken.

Met de huidige resultaten zou KL ca 5 miljard waard moeten zijn en dat is precies de genoeg om van de schuldpositie af te komen.

De schrijver stelt dus: verkoop KLM, wordt daarmee schuldenvrij, behoudt wel de commerciele voordelen .. maar dan niet als dochter maar zoals met Delta.. en wordt weer de nr 3 in Skytrax ipv een schamele nr 14.

Er staat niet bij dat AF gewoon eens keihard moet gaan snoeien in hun eigen kosten. Er staat wel dat er eindelijk weer eens winst is gemaakt, maar uitsluitend vanwege de olieprijs.

Dank voor de heldere uitleg
 
De traffic cijfers van maart 2017 zijn bekend:

Dit is de kern

AFtrafficmrch2017.gif


Versus KLM ex Transavia

KLtrafficmrch2017.gif


Bron
http://www.airfranceklm.com/sites/default/files/communiques/traffic_mar17_va_def.pdf

Als deze groei langere tijd aanhoudt bij KLM dan groeien ze wel heel dicht kwa vervoersaantallen richting Air France. Toen KLM in 2004 gekocht werd was het de bedoeling dat de verdeling (AF versus KL) 2/3 versus 1/3. Waar de Air France collega's toen wat moeite mee hadden was dat op bestuursniveau de verdeling half om half was.
 
Luister Catweazle, KLM stond er belabberd voor en dat is nog steeds het geval. Kwestie van mazzel dat de olieprijs zo laag is. Er werken veel teveel mensen bij KLM en de processen zijn verouderd. Eigenlijk heeft het weinig zin om veel geld in KLM te pompen, omdat het meteen op gaat aan verborgen werkloosheid. Er moest echter wel iets gebeuren, omdat de financiers van de B787 niet tevreden waren met het KLM huishoudboekje en niet over de brug wilden komen.

De KLM vliegers hebben massaal aan het bestuur laten weten dat KLM geholpen moest worden en dat er ingeleverd moest worden met de nieuwe CAO. Bovendien wilden steeds meer vliegers doorvliegen na 56. KLM wilde zelf ook de vliegers liever niet op 56 zien vertrekken naar de concurrent. En tot slot geeft een forse inleveractie van de vliegers Elbers mandaat om te gaan snijden bij cabine en vooral grond.

VNV heeft, gelet op de nieuwe wetgeving, een huzarenstukje uitgehaald door KLM een cash-injectie te bezorgen, het maandelijks te besteden inkomen van de vlieger intact te houden, het financiële verschil in voordeel tussen de vliegers recht te strijken, de pensioenkosten voor KLM iets te verminderen en tot slot de vliegers de gelegenheid te geven hun pensioen te behouden of zelfs te vermeerderen.

En wat krijgt VNV daarvoor terug? Een KLM die van het STROT akkoord af wil en een handjevol veel verdienende vliegers die hun kans schoon zien om vanwege de fiscale constructie, een claim te leggen op geld wat voor KLM en de junioren bedoeld is. Want er komt maandelijks kennelijk te weinig binnen bij de heren.

Daar gaat de rechter geheid doorheen prikken.

Dit was bijna een jaar geleden en gelukkig heeft de rechter er doorheen geprikt. Hopelijk komt er geen hoger beroep.
 
Ze moeten wel uitbreiden IN de EU. Na de Brexit hebben ze geen luchtvaartverdragen meer in de UK. Vandaar dat de zeggen dat ze dan meer vliegtuigen beschikbaar hebben...
Maar toch oppassen natuurlijk, hoewel dit soort projecten in het verleden nooit echt ver gekomen zijn, op Norwegian na dan.
 
Ze moeten wel uitbreiden IN de EU. Na de Brexit hebben ze geen luchtvaartverdragen meer in de UK. Vandaar dat de zeggen dat ze dan meer vliegtuigen beschikbaar hebben...

Verklaar je nader? Volgens mij heeft het een niks met het ander te maken. IAG is zeer vermogend en kan makkelijk een enorme order inschieten voor nieuwe of tweedehands kisten. Deze komen niet van de andere takken van het bedrijf.

IAG haar aandelen zijn voor meer dan de helft Europees en het bedrijf is geregistreerd op de Spaanse en Engelse beurs. Het route netwerk van geens van de bedrijven in de IAG groep word beïnvloed door de Brexit.

IAG is het overkoepelende bedrijf en bestaat uit vijf takken; BA, AerLingus, Iberia, Veuling en Level. Al deze 5 takken zijn verantwoordelijk voor hun eigen omzet en dragen afzonderlijk bij aan de winst van IAG. Het is dus niet zo dat als er 1 rode cijfers draait daar de andere voor opdraaien.
 
Intussen kijkt ook de SAS naar de nieuwe generatie narrowbodies voor de middellange afstand:



Looking further into the future, Roald says SAS is considering buying new Boeing and Airbus narrow-body jets that would allow it to add service on medium-demand routes between Scandinavia and the U.S. East Coast.

SAS is looking at “a new order for a short-haul fleet” and is “considering the Boeing MAX or the 321 long range from Airbus," Roald says. "What we see as a potential is to establish more direct flights from Scandinavia to the East Coast of the U.S. and also from Scandinavia to … India (and) Iran.”

Those aircraft could come into SAS’ fleet “around 2020,” depending on when an order decision is made.

“It’s quite promising the new type of aircraft that both we see with the MAX and the 321,” Roald says.




https://www.usatoday.com/story/trav...carrier-sas-battles-us-marketshare/100272940/
 
Terug
Bovenaan