@ gearpins en foohke,
Opmerkingen als "kabouter" en "roeptoeteren" zijn veelzeggend.
Zoom uit en kijk naar het grote plaatje. Ik beweer niet dat HV op sterven na dood is maar dat het bedrijf zijn langste tijd heeft gehad. Dat zeg ik ook over MP ondanks het feit dat er, strikt formeel gesproken, nog een paar MP-cargokisten rondvliegen.
Nu het grote plaatje:
KLM, en later AF/KLM, klooit al zo'n 15-20 jaar aan met het positioneren van het het lowcost- / leisureproduct. En het is nooit echt succesvol gebleken.
Enkele voorbeelden:
In 1999 werd, door KLM UK, Buzz opgericht als antwoord, vanuit KLM, op de opkomende airlines Ryanair en Easyjet. In 2003 werd Buzz, door KLM UK maar als onderdeel van een strategische keuze van KLM, aan Ryanair verkocht. Het verlies bedroeg toen zo'n €50 miljoen op jaarbasis:
http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/buzz-blijft-vliegen-volgens-ryanair
Transavia:
Werd in 1991 100% KLM (nadat KLM de laatste 40% van de aandelen van Nedlloyd overnam). Begin deze eeuw lanceerde Transavia Basiq Air om als lowcostmaatschappij, binnen KLM en nu ook AF/KLM, "Europa te gaan veroveren". Basiq Air vloog vanuit Nederland, Frankrijk en, uiteindelijk, ook vanuit Kopenhagen. De Deense operatie werd na 3 jaar afgebouwd omdat die structureel verliesgevend was. Reden om vanuit meerdere landen te gaan opereren was de beperkte thuismarkt in Nederland en Frankrijk (totaal zo'n 80 miljoen mensen). Veel te klein om te concurreren tegen o.a. EasyJet, Norwegian en Ryanair die de hele EU (515 miljoen inwoners) als hun thuismarkt zien. Door de hele EU (inclusief EFTA) als thuismarkt te zien kunnen die airlines een vloot van honderden vliegtuigen per onderneming aanschaffen waardoor de operationele kosten veel lager worden dan de kosten van een airline met ca. 40 toestellen. Ook neemt de operationele kwetsbaarheid van een relatief kleine vloot ingeval onverwachte uitval van toestellen toe vergeleken met concurrenten die zo'8-10 keer zo groot zijn; 1 kist die bij HV uitvalt komt neer op 2,5% vlootuitval. Bij Ryanair is dat 0,3%.
In de tussentijd zijn de pax-operaties van MP (hoofdzakelijk leisure-markt) bij KLM geïntegreerd (o.a. Havana).
AF/KLM kondigde in 2015 aan om een basis in München op te richten. Reden voor de oprichting was:
Transavia is nu nog klein maar moet tot een Europese prijsvechter uitgroeien die zich kan meten met Easyjet en Ryanair.
http://www.volkskrant.nl/economie/t...n-door-basis-in-duitsland-te-openen~a4198535/
Nu, nog geen 18 maanden later, wordt München alweer gesloten:
Vanaf nu moet de focus weer liggen op groei in Nederland en Frankrijk. Een basis in München hoort daar niet bij. Ten Brink erkent dat de steun vanuit de holding ontbrak, maar zegt dat KLM en Transavia zelf het besluit hebben genomen om de basis in München te sluiten. “Er is geen druk uitgeoefend vanuit Parijs.”
Transavia Nederland gaat zich nu weer exclusief richten op de Nederlandse markt.
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/02/13/transavia-sluit-basis-in-munchen-tientallen-ontslagen-a1545844
Men gaat zich dus richten op een thuismarkt die kleiner is dan 16% (Nederland en Frankrijk) dan die van de directe concurrenten. Indien Transavia Nederland zich uitsluitend op Nederland richt, dan bedraagt de thuismarkt nog geen 3,5% van de thuismarkt van je 3 grootste rivalen. Ik laat o.a. Wizz, Germanwings/Eurowings/Vueling buiten beschouwing. En dan denken dat je op kosten kunt concurreren. Het is gewoon hilarisch!
In diezelfde periode (eind 2015-begin 2017) komt de holdingmaatschappij op het idee om longhaul-lowcost carrier "Boost" in Parijs op te richten. Naast Transavia France. Nog geen jaar later blijkt Boost niet alleen longhaul-diensten maar ook mediumhaul en shorthaul producten aan te gaan bieden. Waarom zou je, o.a. uit oogpunt van kostenreductie, zowel Boost als Transavia France in de lucht willen hebben?
In 2016 begint KLM met het aanbieden van vluchten naar o.a. Alicante, Ibiza en Valancia. Tot dan "typische" HV-leisure bestemmingen:
http://www.spanjevandaag.com/09/03/2016/klm-gaat-vanaf-deze-zomer-vliegen-op-alicante-ibiza-en-valencia/
Dat komt naast het feit dat ook HV doorverbindingen voor KLM aanbiedt.
Er komt, op een gegeven moment, een punt waarbij je moet erkennen dat je bijvoorbeeld beter de operatie van HV-Nederland kunt integreren in KLM. BA en SAS doen dat ook al met hun leisuremarkt en met succes. Het is natuurlijk waanzin om een blauwe 737 op zaterdag aan de grond te houden omdat de vraag naar businessclass tickets beperkt is terwijl er vraag is naar leisure-tickets naar Malaga. Andersom kun je bijvoorbeeld een EMB inzetten op een HV-vlucht naar Zürich als je een week voor de vluchtdatum aan ziet komen dat je slechts 80 van 150 stoelen kunt verkopen, en andersom.
Om een lang verhaal kort te maken:
KLM, en vervolgens AF/KLM, voeren een zwalkend lowcost beleid.
18 jaar! na de oprichting van Buzz, hebben ze nog geen flauw benul hoe ze lowcost/leisure binnen de holding moeten organiseren.
Die paar kistjes van HV op Rotterdam en Eindhoven zijn peanuts in het grote plaatje (concurrentie FR, Easy, Norwegian e.a.). Die gaan het verschil niet maken en zijn, in het grote plaatje, totaal irrelevant.
Ik denk daarom dat het een kwestie van tijd is alvorens bijvoorbeeld de HV-operatie in de KLM-operatie is geïntegreerd. Net zoals met MP. L'histoire se répète.