De uitdagingen van de Koninklijke....

De uitdagingen van de Koninklijke....

Uit hetzelfde gesprek aan de bar maakte ik overigens op dat KLM serieus nadenkt over de A320.

Er zijn in het KL management wat Boeing hardliners, zoals bijvoorbeeld de Groot en de Vries.

Maar er zijn kennelijk ook aardig wat mensen op soortgelijk niveau die voor 'Brand A' gaan, ipv 'Brand B'.

Hopelijk krijgen de cijfers gelijk.

Maar zonder alle 'B' vliegers tegen het hoofd te willen stoten, denk ik dat voor 'KLM klanten Europa' de A320 een verademing zal zijn.

(Alleen nog even de functiepay afschaffen bij KLM en het is 'vrijheid-blijheid').
 
Ik heb het altijd al erg opmerkelijk gevonden dat KLM samen met Ryanair de enige grote carrier is die een all 737-fleet opereert. Zijn die anderen nou zo dom of zijn wij dat? Ik vrees het laatste.

Passenger comfort op de A320 is een stuk beter dan op de 737. 18cm is toch 3 cm extra breedte per passagier. Een klein maar duidelijk merkbaar.

Verder is op de A320 de luchtkwaliteit beter en is ie aanmerkelijk stiller. Wel jammer dat je een mix met de 737 gaat krijgen maar op zich heb je dat nu ook al met de Embraer en dat gaat prima.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Vracht kan in containers, romp is breder, geeft daardoor meer gevoel van ruimte en zit je bij een raamplaats niet met je hoofd bijna tegen de wand.

Omdraaien vereist minder cockpithandelingen. Kortere checklists en daardoor iets minder workload op de intensieve EUR schema's.
 
Bij "X-gates" werkt al men al met een concept om ULD's pas te laden als alle pax, die hun koffer in de betreffende ULD hebben, ge-preboard zijn. Vraag me niet hoe of wat, maar ULD's zijn natuurlijk veel sneller in het laden en lossen.

Als iemand die zowel als pax als vlieger veel ervaring heeft met de A320 en 737 kan ik met 100% zekerheid zeggen dat in beide gevallen de A320 veel comfortabeler is.

Ik hoorde ook dat de vries en de Groot liever de 737 max hebben maar dat de A330 divisie hen onder de tafel geluld heeft qua cijfers. Vooral de A321 NEO LR is erg interessant ter vervanging van onze 737-900 op de huidige routes, plus je kunt er de plas mee over.

De cap er af, èèn functiepay voor baas èèn voor F/O gebaseerd op senioriteit en iedereen vliegt wat hij leuk vind.
 
Ik heb het altijd al erg opmerkelijk gevonden dat KLM samen met Ryanair de enige grote carrier is die een all 737-fleet opereert. Zijn die anderen nou zo dom of zijn wij dat? Ik vrees het laatste.


Je bent Southwest Airlines airlines vergeten (>700 73's), ook niet geheel onsuccesvol..

Er is een reden dat MOL blijft kiezen voor de 737, ik ben dus benieuwd met welke cijfers onze Airbus divisie René onder tafel heeft geluld...bagagecapaciteit zou hooguit een dingetje kunnen zijn, maar daar heeft de MAX een flinke inhaalslag gemaakt, ook qua interieur trouwens.

PS.
@max rate,
Waarom moet de 900 vervangen worden en waarom zouden we met een A321 de plas over willen?
 
Zeg niet dat de -900 vervangen moet worden. Ik zeg dat de A321 NEO (LR) een goede vervanger is.

Met een A321 NEO LR kun je frequenties opvoeren, of low density routes openen waar anders een A330 of 777 te groot voor is. Kijk wat de yanks de afgelopen jaren met de 757 hebben gedaan.
 
Klopt. 757 is daar een echt werkpaard geworden en vaak een ruggegraat van een vloot.
Echter de klantervaring (wat KLM altijd zo hoog heeft zitten) is als je de diverse reisfora moet geloven zeer slecht. Op lange vluchten voelt voor velen de 3-3 als benauwend.
Reden voor velen die naar Amerika reizen de 757 van AA naar Philly te mijden.
 
Ik beaam dat ik ook liever de plas over ga in een widebody.. tenzij je er bijv en 2 /3 van maakt en biz 2/2 is ook oke.

Er zijn natuurlijk genoeg bestemmingen die .. 4 uur - 6uur zijn waar je graag comfortabeler in zit dan de standaard KL73.

Overigens is de AF321 zelfs in "biz" wel heel vol. Ik kon daar echt mijn benen niet kwijt.
 
Volgens bronnen binnen KLM wordt de samenwerking met AF een steeds grotere uitdaging voor KLM:

Enkele citaten (het betreft een premium artiekel waarvoor je moet inloggen om het hele artiekel te lezen):

Vooral het feit dat KLM niets meer te zeggen heeft over de succesvolle allianties met de Chinese partners is de nekslag, zeggen bronnen binnen de KLM-directie. Door deze samenwerking is Schiphol vanuit China de poort tot Europa geworden.

De ondernemingsraad (or) heeft inmiddels een brandbrief naar de holding in Frankrijk gestuurd, waarin ze eist dat een nieuwe centralisatieplan onmiddellijk wordt stopgezet.

De onrust onder het KLM-personeel neemt weer toe, ondanks het feit dat er in 2013 keiharde afspraken zijn gemaakt.

Het luchtvaartschip wordt alleen maar logger, stelt or-voorzitter Jan-Willem van Dijk.„De cultuurverschillen zorgen ervoor dat de lijnen juist langer worden in plaats van korter. Alles verzandt in inefficiënt overleg. Daar waar twee KLM’ers nodig zijn, zitten er achttien Fransen aan tafel.” De afgelopen jaren liep de subtop bij KLM leeg om die reden

Met de komst van de nieuwe topman Jean-Marc Janaillac vorig jaar zomer leek de rust terug te keren bij de luchtvaartmaatschappij. Janaillac werkte aan het plan Trust Together. Maar voor KLM is er eigenlijk niets wat het vertrouwen versterkt, zo is de directie en de or nu gebleken. „Meneer Janaillac pakt het slim aan”, vindt Van Dijk. „Hij zegt dat hij het vertrouwen wil herstellen, maar doet ondertussen het tegenovergestelde.”

Link naar artiekel:
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/27567769/__Fransen_willen_KLM_verder_uitkleden__.html

En een link naar luchtvaartnieuws die zich op bovenstaand artiekel van De Telegraaf baseert:
http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/nieuwe-onrust-bij-klm-om-centralisatieplannen
 
Laatst bewerkt:
Spannend volgende week worden de jaarcijfers gepubliceerd. Ben benieuwd wat het zal brengen!
Volgens alle partijen is er flink bezuinigd en is iedereen bezuinigings moe dus eens kijken of dat z'n vruchten afwerpt in het financiele Plaatje. Fuel is nog steeds goedkoop dus zouden nu toch mooie cijfers op tafel moeten komen?

Verder is de grootste uitdaging het gebrek aan ruimte voor groei op Schiphol de komende jaren voor KLM, waar Dijksma leuk roept dat de grootste uitdaging Dubai is....

Ondertussen groeit Easyjet hard door en komen er steeds meer nieuwe maatschappijen bij
 
Verder is de grootste uitdaging het gebrek aan ruimte voor groei op Schiphol de komende jaren voor KLM, waar Dijksma leuk roept dat de grootste uitdaging Dubai is....

Ondertussen groeit Easyjet hard door en komen er steeds meer nieuwe maatschappijen bij

Hoe kan het dat KLM niet kan groeien en EZY wel dan?
Hebben beide hetzelfde probleem op Amsterdam.
 
Hoe kan het dat KLM niet kan groeien en EZY wel dan?
Hebben beide hetzelfde probleem op Amsterdam.

Goed punt! Enigzins verkeerd verwoord, Easy heeft het gat nog verder gedicht tot de 500.000 slots. Daar komt ook bij dat de H pier nu wel vol zit lijkt me. Easy heeft het voordeel dat AMS maar een klein deel is van hun netwerk.
 
Das ook de reden dat EZY niet alleen vanaf de H vertrekt. Gaat ook wat lastig met 9 gestationeerde toestellen.....
Overigens zijn de gates op Amsterdam niet de remmende factor. Daar zit nig meer dan genoeg ruimte in.
 
Terug
Bovenaan