De uitdagingen van de Koninklijke....

Boost short haul?

Boost short haul?

Vandaag in het nieuws:

De kans dat vandaag al een handtekening wordt gezet lijkt klein, maar Janaillac zegt er op te vertrouwen dat op korte termijn een akkoord bereikt wordt om Boost vanaf het najaar op de korte en middellange afstand in te zetten.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/janaillac-air-france-eind-dit-jaar-van-start-met-boost

Ik dacht dat Boost de longhaul lowcost variant van AF zou worden. Janaillac heeft het nu ook over korte afstandsvluchten. Weet iemand hier op het forum meer over deze plannen? Hoe verhoudt zich deze ontwikkeling tot de positie van HV?
 
Vandaag in het nieuws:



http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/janaillac-air-france-eind-dit-jaar-van-start-met-boost

Ik dacht dat Boost de longhaul lowcost variant van AF zou worden. Janaillac heeft het nu ook over korte afstandsvluchten. Weet iemand hier op het forum meer over deze plannen? Hoe verhoudt zich deze ontwikkeling tot de positie van HV?

@Flyingviking

Hier wordt uitgelegd dat men begint met overgenomen A320's van Air France dit jaar. Dit in tegenstelling tot berichten van november 2016 waarin werd gesteld dat men met A340-300 van Air France zou starten. Blijkbaar moet het definitieve Boost plan nog een exacte invulling krijgen. Op long haul is een A340 niet makkelijk lower cost te krijgen vanwege het verbruik.

http://zakenreis.nl/luchtvaart/dankzij-boost-hoeft-air-france-crew-minder-in-te-leveren/
 
Thanks Orange.

Nu kan een A320 op zich ook wel op middenlange afstand gebruikt worden maar ik keek even op van de opmerking "short haul".

T.a.v. de 340 ben ik het helemaal met je eens. Indien je low cost wilt gaan vliegen, dan heeft een A340 niets in je vloot te zoeken.

Ik ben erg beniuwd hoe Boost een succes kan worden en welke gevolgen de oprichting van Boost voor de overige brands binnen de groep AF/KLM krijgt.

Met de woorden van de voorzitter van de OR van de KLM vers in het geheugen kijk ik nergens van op:

„Meneer Janaillac pakt het slim aan”, vindt Van Dijk. „Hij zegt dat hij het vertrouwen wil herstellen, maar doet ondertussen het tegenovergestelde.”

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/27567769/__Fransen_willen_KLM_verder_uitkleden__.html
 
Is de 2e keer.

Eerst Billund, nu Munchen?
Op naar Boost!

Top idee.

De franse cockpit doet mee nu zij niets inleveren.Het probleem is voor de cabine.

Het is mij een raadsel hoe ze dat willen doen. Er gaan normale productiekisten over .. maar er moet nieuw goedkoper cabine personeel in.. wat gebeurd er met het bestaande cabinepersoneel?

Ditto .. vanuit de diverse reorganisaties komen er allemaal mensen in het transitiecentrum terecht. Sommige kunnen het daar zomaar 3 jaar volhouden .. maar ondertussen huurt KLM te pas en te onpas en steeds meer .. uitzendkrachten in?

Ik snap dat je iets moet .. maar leidt dit tot iets?
 
Sommige kunnen het daar zomaar 3 jaar volhouden .. maar ondertussen huurt KLM te pas en te onpas en steeds meer .. uitzendkrachten in?

Even tussendoor, maar klopt dit wel? Bij HV is het transitiecentrum namelijk maar voor max 6 maanden. Het is slechts een klein detail maar geeft een iets andere toon aan hetgeen je schetst. Of het moet bij KLM dermate anders geregeld zijn...
 
Misschien niet helemaal 3 jaar in transitie centrum maar wel 3 jaar doorbetaald.
Dit geldt uiteraard voor iemand die al lang in dienst is.

Het blijft echter bijzonder. Want je hebt gewoon dubbele kosten (hoewel de doorbetaling uit een reeds gevormde voorziening zal komen).
 
Het KLM resultaat is zeer netjes en een goede verbetering. Het is echter nog wel heel broos.

Hoewel er gesproken wordt van kostendaling zie je in diverse slides dat dat niet of nauwelijks het geval is, niet voor pz kosten. Eigenlijk alleen de post overigen ...
wat echt tot dit resultaat heeft geleid zijn de brandstofkosten en die waten wel heel erg gunstig.

Het geeft wel aan dat Elbers op de goede weg zit en dat de maatregelen wel helpen. Er zal echt nog een keer een forse ronde gemaakt moeten worden .. en zoek t vooral in productiviteitsverhoging (wrr) voor cabine en cockpit en in verhoging pensioenleeftijd van cockpit. Als dan ook hpo echt doorwerkt zou het structureel weer op de rit moeten kunnen komen.

Cargo blijft natuurlijk een aanfluiting. De hele vloot (MP) gedecimeerd en een totaal onveranderd resultaat hetgeen aangeeft dat het verlies boekhoudkundig (interne doorbelastingen) is of elders zit en helemaal niet bij mp.

Trans op 0 na forse investeringen is goed. De vraag is natuurlijk hoe t zit met nl, f en d? Dat men nu al weer uit munchen terugtrekt is teleurstellend. Zou er een compromis zijn gesloten om Boost er doorheen te krijgen? Daar lijkt t namelijk wel op.
In ieder geval is duidelijk dat een dochter van de groep (mp of hv) nooit optimaal kan renderen als het steeds zo n speelbal van corp politiek is. Daar is maar 1 oplossing voor. Echt op afstand zetten en echt autonoom laten opereren.

Het eigen vermogen is gelukkig wel weer positief.. 1.2 miljard. Ten opzichte van t balans totaal nog veel te weinig maar wel een grote verbetering en vooral positief.

AF ... tja ... tis niks, t blijft niks en t wordt niks zolanh er niet echt structureel ingegrepen wordt. Daar waar 700mln voor klm onder normale omstandigheden met normale brandstofprijzen een prima resultaat zou zijn, moet af tenminste 1,4 miljard zijn. En dan is 400mln echt volstrekt onvoldoende. Als AF dezelfde stappen had gezet als KL ij de afgelopen jaren dan had dat er ook gestaan.
 
Goede post wsh! Kan me bij veel zaken aansluiten.

Het KLM resultaat is zeer netjes en een goede verbetering. Het is echter nog wel heel broos.

Hoewel er gesproken wordt van kostendaling zie je in diverse slides dat dat niet of nauwelijks het geval is, niet voor pz kosten. Eigenlijk alleen de post overigen ...
wat echt tot dit resultaat heeft geleid zijn de brandstofkosten en die waten wel heel erg gunstig. .
De hele groep laat een FTE daling van 1850 zien over 2016, waarvan overigens 1400 bij AF. Hopelijk kunnen we de kostenbesparingen die hiervan het gevolg zijn de komende tijd waarnemen, ook bij de Fransen. Laat in ieder geval zie dat ze wel hard aan de weg aan het timmeren zijn.

Trans op 0 na forse investeringen is goed. De vraag is natuurlijk hoe t zit met nl, f en d? Dat men nu al weer uit munchen terugtrekt is teleurstellend. Zou er een compromis zijn gesloten om Boost er doorheen te krijgen? Daar lijkt t namelijk wel op..
Resultaat is in ieder geval van HV + TO samen, waarbij de MUC operatie onder HV valt. Weet niet of de groep de cijfers van de twee separaat officieel naar buiten brengt? Geloof niet dat dit in het verleden gebeurd is.
 
Beleggers reageren euforisch met dik 7% koerswinst, daar waar AEX/AMX rode cijfers schrijven.

De titel
KLM TREKT WINST AIR FRANCE-KLM OMHOOG
kan wellicht beter worden vervangen door "AF verziekt wederom uitstekende prestatie KLM voor holding AF/KLM".

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/klm-trekt-winst-air-france-klm-omhoog

Ik deel de analyse van WSH en de uitdagingen zijn voor KLM nog lang niet uit de wereld. De grootste uitdaging blijft m.i. de structureel beroerde prestaties van AF (ondanks het feit dat ook AF, dankzij lage brandstofkosten, zwarte cijfers schreef).
 
Het geeft wel aan dat Elbers op de goede weg zit en dat de maatregelen wel helpen. Er zal echt nog een keer een forse ronde gemaakt moeten worden .. en zoek t vooral in productiviteitsverhoging (wrr) voor cabine en cockpit en in verhoging pensioenleeftijd van cockpit. Als dan ook hpo echt doorwerkt zou het structureel weer op de rit moeten kunnen komen.

In de hele wereld stijgen de vliegersalarissen en hebben maatschappijen steeds meer moeite om ervaring in hun cockpit te houden; snap je het echt niet of wil je het gewoon niet snappen?

Elbers is er zelf inmiddels ook al achter dat - zeker met de cijfers- het personeel bezuinigingsmoe is en dat ze verhoging van inkomen moeten gaan zoeken in partners, betere service, materieel en netwerk.
 
Mooie cijfers! Goed om te zien dat de totale schuld ook eindelijk weer eens daalt,dit zal zeker helpen voor de toekomst. Zag wel in een nieuwsartikel dat de brandstofkosten zijn gedaald met 25% naar 4,6 miljard. De echte jaarcijfers moeten dit duidelijk maken, maar anders zou de winst puur komen door de mindere brandstofrekening....
 
Kan ook zijn dan niet alleen lagere brandstofkosten daarbij meespelen, maar ook het inzetten van zuinigere en efficientere toestellen kunnen bijdragen aan een lagere totaalrekening..
 
Ondanks alle, terecht, positieve berichten acht ik de waarschijnlijkheid groot dat HV zijn langste tijd gehad heeft. Het bedrijf stopt in MUC en gaat zich, om strategische redenen, terugtrekken naar de thuismarkten (NL en F). In F is het nog steeds onduidelijk wat de positie van Boost wordt. Maar indien Boost ook op short haul actief gaat worden dan is het onlogisch om Boost naast HV vanuit F te laten opereren. In NL wordt HV genadeloos door FR aangepakt:

https://www.upinthesky.nl/2017/02/16/ryanair-voert-de-concurrentie-met-transavia-verder-op/

Dat is geheel in lijn met de uitspraak van de CEO van FR die nu voor de frontale aanval kiest:
De topman denkt dat Transavia niet competitief genoeg is om te overleven: “Over drie tot vier jaar bestaat Transavia niet meer. Het zal dan omgetoverd zijn tot Air France Regional of iets dergelijks.”

https://www.upinthesky.nl/2017/02/08/ryanair-ceo-transavia-bestaat-3-4-jaar-niet-meer/

Gelet op de aanzienlijk lagere unitkosten en uitstekende kaspositie van FR vermoed ik dat de Ieren in NL aan het langste eind gaan trekken. In Frankrijk ligt het wellicht iets anders maar dat heeft m.i. niets met Nederlandse luchtvaart te maken.
 
Laatst bewerkt:
In de hele wereld stijgen de vliegersalarissen en hebben maatschappijen steeds meer moeite om ervaring in hun cockpit te houden; snap je het echt niet of wil je het gewoon niet snappen?

Lekkere toon 180 Backtrack! Volgens mij begrijpt WSH het prima getuigen zijn uitstekende en inhoudelijke niet emotionele postings.

KLM heeft helemaal geen moeite 'ervaring' in de cockpit te houden.
In maart 2015 heeft KLM COO de Groot de schandalige uitspraak gedaan dat de sanering en het ontslag van Martinair medewerkers een bezuinigingsronde is binnen de KLM-Groep en dat 'dure oude' vliegers ontslagen worden bij Martinair en KLM tegelijkertijd 'goedkope' jonge vliegers ging aannemen. Deze uitspraak is recent door Elbers herhaald.

Dit buiten het feit dat het aanname beleid bij KLM door maar één entiteit gestuurd wordt en dat is de VNV, zeker niet de KLM. Er zijn in Nederland en daarbuiten nog honderden vliegers zonder ervaring die onderin in willen stromen bij KLM.

Er ligt bij KLM geen opwaartse druk op de salarissen om ervaring binnen te houden of te verwerven. Of is er sinds kort een direct entry captains traject opengegaan bij KLM?

Een hoop van de argumenten ter verdediging van het KLM salaris / CAO huis zijn onheus. Deze laatste in mijn ogen ook!
 
@ flyingviking

Die kabouter in Ierland roept wel hard dat Transavia verdwijnt, maar ondertussen doen ze vanaf AMS maar twee bestemmingen, waarvan een niet eens door Trans wordt gedaan. Eindhoven is maar een kleine hub voor beiden.
 
Terug
Bovenaan