Waarop is die koppeling eigenlijk gebaseerd? Grotere bak dus duurdere investering en veel meer PAX aan boord en daardoor een grotere verantwoordelijkheid?
Maar de vlieger die short haul vliegt moet veel vaker starten en landen, dat neemt toch meer risico's met zich mee dan het in verhouding veel mindere aantal starts en landingen dat de long haul vlieger moet maken?
Is mijn aanname terecht dat de long haul vliegers doorgaans ook een hogere senioriteit hebben?
Die koppeling is van oorsprong gebaseerd op onderhandelingsresultaten uit het verleden. De parallel werd getrokken met managers in het bedrijfsleven: meer, grotere, duurdere productiemiddelen onder jouw verantwoordelijkheid: hogere salarisschaal. En met de introductie van de B747 had iedereen destijds helemaal een roze bril op: De functiepay ten opzichte van de DC8 ging fors omhoog, met name voor de gezagvoerder. Waarschijnlijk ging KLM er destijds nog van uit dat er toch maar een paar zouden komen en dat een vlieger toch pas rond z'n vijftigste in de linkerstoel zou komen.
De mega groei die nog moest komen had niemand ingecalculeerd.
Je hoort nog wel eens het argument dat het bedrijf het liefst de meest ervaren mensen op de grootste vliegtuigen wil hebben, omdat een akkefietje met een grote kist veel meer negatieve media impact heeft dan met een kleinere kist.
Dat is gebaseerd op het oude dogma dat een vlieger beter wordt naarmate hij meer ervaring heeft. Die aanname is wat mij betreft volkomen fout. Misschien is het zelfs wel andersom. Complacency ligt op de loer als je veel ervaring hebt. En sommige collega's blijven hun hele carriere op de tenen lopen.
Inderdaad: Een KLM B737 vlieger verzorgt per maand meer starts en landingen per passagier dan een B747 collega. Daar staat tegenover dat een probleem boven de oceaan of boven de Sahara wat anders is dan een probleem boven Europa.
Al met al denk ik dat het bedrijf voor wat betreft de operatie inmiddels ook van mening is dat het beter zou zijn als de ervaring binnen het korps vliegers wat gelijkmatiger verdeeld zou worden over de vliegtuigtypes.
En de vlieger zou meer keuzevrijheid hebben om de routes of vliegtuigtypes te kiezen die hij of zij wil.
Het grootste argument tegen senioriteitsbetaling is dat je een dure overgangsperiode zult krijgen en dat de europavliegers duurder worden. Daar staat dan tegenover dat de ICA vliegers goedkoper worden, maar stel dat KLM fors wil uitbreiden op Europa en/of bij Cityhopper. Bij een senioriteits betaling en inmiddels flink wat oudere collega's die naar Europa/Cityhopper zijn opgeschoven, wordt uitbreiding een dure grap.
Hoe dan ook, betaling alleen op basis van dienstjaren en strepen op de mouw zou de RVL sterk vereenvoudigen.