De uitdagingen van de Koninklijke....

Op zich is het geen slecht moment om iets af te spreken.

De rente is op een historisch laag niveau en lijkt nu te gaan stijgen. Nu een nette regeling betekent dat je in principe redelijk goed moet zitten.

Tegelijkertijd ligt het probleem van wel of niet indexeren bij VNV. Ook een mooi moment om doorvliegen tot 60 op fulltime basis, vrijwillig tot 65, er door heen te duwen.

Een andere regeling is maatschappelijk niet meer te verkopen en als VNV zo tegen de oneerlijke concurrentie is, waarom zou je dan het zo makkelijk maken KLM vliegers die kant op te sturen.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

De afgesproken premie, inclusief de bijbehorende termijn, is dus belangrijker dan de bruidsschat. De onzekerheid wordt een stuk richting de vliegers geschoven. En die hebben inderdaad hun pensioenleeftijd nog achter de hand als buffer, voor het geval het pensioenfonds in zwaar weer komt.
 
De Franse staat wordt blijkbaar wakker staat gaat eindelijk iets doen aan de enorme belastingdruk voor AF (die tot de grootste van Europa behoort), dat is heel wat anders dan het 'krijgen' van staatssteun.
 
De Franse staat wordt blijkbaar wakker staat gaat eindelijk iets doen aan de enorme belastingdruk voor AF (die tot de grootste van Europa behoort), dat is heel wat anders dan het 'krijgen' van staatssteun.

In theorie ben ik het met je eens.

Indien de fiscale maatregelen genomen worden OMDAT 1/3 van de long haul vluchten van AF onrendabel zijn dan is het echter staatssteun. En hoe zit het met andere Franse airlines die long haul vliegen? Indien die bedrijven wel rendabel vliegen op routes waar AF niet rendabel kan opereren dan ligt de oorzaak bij de eigen kosten van AF.

Laat onverlet dat de fiscale lasten in Frankrijk zeer hoog zijn maar daar heeft elk Frans bedrijf last van.
 
Helemaal mee eens, ik denk alleen dat AF vooral concurrentie ondervindt van maatschappijen buiten Frankrijk...

Klopt, er is een handjevol Franse maatschappijen die ICA-vluchten aanbieden in concurrentie met AF. De grootste concurrenten komen van buten Frankrijk.

Ik denk echter dat de Franse regering de aandacht, wederom, afleidt van noodzakelije kostenreductie bij AF en doet alsof fiscale maatregelen AF uit de problemen gaan helpen. Niets is minder waar; de versoepelde fiscale wetgeving geldt ook voor concurrenten. AF zal echt moeten snijden en die confrontatie durft grootaandeelhouder Hollande blijkbaar niet aan.
 
Zowel De Telegraaf als La Tribune spreken over staatssteun voor AF (belastingvrijstellingen):

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/27313871/__Staatssteun_voor_Air_France__.html

http://www.latribune.fr/entreprises-finance/services/transport-logistique/l-etat-accompagnera-les-efforts-d-air-france-alain-vidalies-624060.html

La Tribune heeft publiceert het interview met de minister letterlijk. Met google translate blijkt duidelijk dat het gaat over steun van de staat aan AF. Waarmee ook het gevoel van urgentie voor hervormingen bij AF wegvalt.

Indien dit echt een "hot issue" wordt dan zal de EC zich wel uitsprken over de vraag of de staatssteun wel of niet geoorloofd is.
 
In een ander stuk in een Nederlandse krant (kon het helaas niet terug vinden) dacht ik te lezen dat de Franse regering wel degelijk een eis tegenover stelt. De argumentatie was het kan niet zijn dat de Franse bevolking het allemaal moest bekostigen ren faveure van AF.

Misschien heeft iemand anders de link wel naar het artikel. Mijn idee is iig dat de Franse regering wel actie wil aldaar.

Gr

Gevonden. Toch upinthesky!

De Franse staat wil Air France belastingvoordelen geven om het bedrijf winstgevend te krijgen. Dat zegt de minister van Transport tegen Franse krant La Tribune.

Long-haul
Van alle long-haul vluchten maakt de maatschappij op 35 procent verlies, volgens minister Alain Vidalies. Hij noemt het een goed idee deze routes weer winstgevend te maken. “Air France profiteert nu, net als andere maatschappijen, van de lage olieprijs. Ondanks de gunstige omstandigheden zijn er zoveel verlieslatende routes.” Het plan voor de nieuwe maatschappij, Boost, die die routes tegen lagere kosten moet gaan vliegen vindt Vidalies verstandig. Hij voegt eraan toe dat de markt snel verandert en hij hoop dat management en vakbonden er dan ook snel uitkomen.





Voordelen
De minister zegt dat de staat door belastingvoordelen al 130 miljoen euro heeft bijgedragen aan Air France. De helft komt door een belastingvoordeelregel op competitiviteit, de andere helft is dankzij verlaging van belasting op burgerluchtvaart. “Alle bedrijven kunnen hiervan profiteren, maar Air France krijgt door de omvang een groot deel.

Vidalies zegt voorstander te zijn van het het door de staat ondersteunen van de maatschappij. In een brief heeft de staat laten weten dat als het bedrijf ervoor zorgt winstgevender te zijn, de staat ook meer bij zal dragen. “Het moet wel in proportie zijn”, zegt de minister. “Het kan niet zo zijn dat Air France een heel klein stapje zet en de regering vervolgens enorm veel extra bij gaat dragen. De belangrijkste methode om voordelen te geven is een maximum instellen aan te betalen belasting.

Als werknemers, aandeelhouders en de staat samen 500 miljoen willen besparen in 2020 is dat voor de minister bespreekbaar.
 
Volgens mij haalt KLM al iets van 20 jaar extreem goede resultaten in de OTP (On Time Performance) lijst. Ik kan ze niet allemaal bij elkaar sprokkelen, wel van de laatste 3 jaar.

Het betekent niet alleen dat je flight crew op tijd is, ook dat je maintenance afdeling en de ground crew goed werk verrichten. Dat is niet een beetje knap jaar in jaar uit maar heel knap! Zeker als je gaat filteren op legacy carriers.

2016
2016_OTP.gif


2015
2015_OTP.gif


2014
2014_OTP.gif
 
Dank voor de data, Orange.

Gaat het over aankomst- of over vertrek punctualiteit? Puur op gevoel zeg ik dat het inderdaad wel goed zit met aankomst performance, maar dat er ondanks het goede nieuws, nog wel wat te verbeteren valt op (ICA) vertrek punctualiteit.

Daar wordt intern trouwens ook telkens op gehamerd. Mooi om te zien dat dat hameren resultaat oplevert.
 
Dank voor de data, Orange.

Gaat het over aankomst- of over vertrek punctualiteit? Puur op gevoel zeg ik dat het inderdaad wel goed zit met aankomst performance, maar dat er ondanks het goede nieuws, nog wel wat te verbeteren valt op (ICA) vertrek punctualiteit.

Daar wordt intern trouwens ook telkens op gehamerd. Mooi om te zien dat dat hameren resultaat oplevert.

OAG meet ongunstig, namelijk op On Time Arrivals voor airlines:

2016_OTPleague.gif


Zij gaan uit van ~37 Mln Available seats en ~235.000 vluchten die men gemeten heeft. Ik kan dat alleen verklaren als men van 1 dec 2015 tot en met 30 nov 2016 heeft gemeten.
2016_OTPKLM.gif


Waarom ongunstig, nou omdat mijn eigen ervaringen de afgelopen 10 jaar zijn dat er 3X iemand een poging deed tot overlijden aan boord. Kist vertrekt op tijd, en hier kan je weinig tot niets tegen doen als maatschappij. Dat is wat kort door de bocht, echter er zitten 2 irritante categorieën tussen.

  1. De persoon die weet alvorens te boarden dat hij/zij niet fit to fly is
  2. De diabeet die wel insuline spuit, en vervolgens niet zijn eten op eet.

Bij die laatst categorie is het altijd zoon gekloot aan boord in een NL vliegtuig, die amerikanen komen binnen 60 seconden met een blikje Orange Juice aanzetten. Verder bij een A330 zit het FMS direct gekoppeld aan het IFE, de mededeling dat we gaan uitwijken is dan lood om oud ijzer. Toen je coco zat te tikken kon ik dat live zien.
 
Iemand overlijdt aan boord van een vliegtuig en jij kwalificeert dat als "irritant".

Heb je ook dagen dat je minder subtiel uit de hoek komt of ben je altijd zo'n toonbeeld van medelevendheid?
 
Terug
Bovenaan