De uitdagingen van de Koninklijke....

Beste Need for Speed......

Geen idee wat je wil zeggen met je post.:blabla:

Het grote plaatje: De KLM-vlieger kan KLM bijstaan in deze moeilijke tijd, of je vecht voor elk principe en legt alles lam.

Tip: van principes kan je niet vreten.........

Leg eens uit No free Ride, wat wordt/is er allemaal lam gelegd bij KLM?

Ook nog een tip voor alle zelfverklaarde economen hier: schoenmaker blijf bij je leest.

De kakofonie van huis, tuin en keuken bedrijfsanalyses en 'goedbedoelde' adviezen wordt namelijk steeds lachwekkender. Goed nieuws omtrent KLM wordt systematisch genegeerd en blijkbaar is men enkel gevoelig/geïnteresseerd in negatief nieuws; profetische woorden over de ondergang van KLM blijven over elkaar heen buitelen. Met als hoogtepunt de stelling van Sand Pitter dat KLM aan het einde van het jaar miljarden aan pensioenpremie moet gaan bijstorten :blabla: Prima om een discussie over de uitdagingen van KLM te voeren, maar dan graag eens een keer niet op basis van onderbuikgevoel, maar op basis van feiten en het volledige plaatje.

Hier dan ook maar weer eens wat feiten voor wat perspectief in dit topic, of ben ik dan weer te kortzichtig?

http://nieuws.klm.com/download/273132/afkl-trafficnov16.pdf

http://zakenreis.nl/luchtvaart/harm-kreulen-2016-topjaar-voor-klm/

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieu...wil-3-miljoen-per-dag-investeren-in-kwaliteit
 
De kakofonie van huis, tuin en keuken bedrijfsanalyses en 'goedbedoelde' adviezen wordt namelijk steeds lachwekkender. Goed nieuws omtrent KLM wordt systematisch genegeerd en blijkbaar is men enkel geïnteresseerd in negatief nieuws en buitelen de profetische woorden over de ondergang van KLM over elkaar heen.......

Ik weet verder niet over wie je het hebt maar ik voel mij in ieder geval niet aangesproken. Ik deel hier naast de berichten met "nagatief nieuws" graag de berichten met "positief nieuws" die ik tegenkom, zie o.a. mijn bijdragen:

#3576
Ziet er goed uit, hoop dat het waar is.....http://www.luchtvaartnieuws.nl/node/132143

en

#3522
Ere wie ere toekomt vwb de lichtpuntjes. Ik maak mij ook geen zorgen dat KLM de 100 niet haalt. En ja, ook ik vind het positief dat er vlootvernieuwing plaatsvindt, het netwerk fors wordt uitgebreid etc..

Het gaat er mij zeker niet om om negatief over KLM te zijn, in tegendeel. Feit is echter dat er momenteel meer aanleiding voor "negatieve berichtgeving" dan voor "positieve berichtgeving" rond KLM is. Ik hoop dat die verhouding over een tijdje omgedraaid is.
 
Don't

Al helemaal niet door iemand die hier net een weekje huist if al veel langer onder een andere naam aktief is!

Denk je dat Long Haul terug is? Ik mag hopen van niet. Want dan krijgen we wederom een bak persoonlijke frustratie over KLM en vooral VNV over ons heen.... En niet te vergeten het stokpaardje over doorvliegen tot 65.
 
@Flash .. ik zei ook heel simpel gesteld. Eens dat het echt wel complexer is en helemaal als de uitvoerende instantie ook nog eens met naam en toenaam is benoemd in de CAO.

Het gaat er mij om dat op enig moment een directie of bestuur wel een bedrijf moet kunnen besturen.. Zeker als dat ook echt hard nodig is. Ik vraag me af in hoeverre het veranderen van de bezetting op een vlucht (bijv -1CA) een OR ding is.. Ik weet het echt niet. Wat ik wel weet is dat als niemand zich aanpast het vanzelf over en uit en dat zou ik echt ongelovelijk stom vinden. Zeker omdat het helemaal niet hoeft.


@NFS .. Ik post op dit forum omdat ik KLM buitengewoon fascinerend vind, ik diverse KLM'ers ken en die ik tot mijn vrienden reken en ik mij verbaas over hoe jullie als beroepsgroep (Cockpit en Cabine) tegen dingen aankijken. Het valt mij op dat heel veel "gevoed" is terwijl weinig kritisch naar de gevoede informatie kijken en ook andere dingen bekijken .. bijvoorbeeld het lezen van het jaarverslag.

Ik ben een ondernemer en kijk dan ook vanuit deze/een bestuursrol naar het hele verhaal en reageer omdat ik hoop dat door de lezer dan op zijn minst achter de oren wordt gekrabt en het blik iets wodt verruimd.

Wat ik niet doe is het "op man spelen". Ik stoor me ook behoorlijk aan alle posts waar mensen tegen elkaar beginnen te kiften. Een forum is toch een platform waar iemand een mening of standpunt moet kunnen uiten?

Onderaan de streep ben ik naast een zeer gewaardeerde KLM klant (althans volgens mijn pasje wel) ook gewoon een zeer betrokken persoon en wil ik alleen maar dat KLM weer echt gezond wordt.. Dan komt het met alle medewerkers ook goed.
 
Samenvatting: KLM haalt volledig bakzeil. Strot akkoord gaat door en wordt harder in de CAO verankerd zodat de VNV niet nog eens voor de rechter in de maling kan worden genomen.
In ruil mag de 95 miljoen bijstorting in termijnen worden voldaan en wordt er in 2017 gesproken over hoe de pensioenen te derisken.
 
Ik ben uiteraard blij voor betrokkenen maar "flyingviking" zal "flyingviking" niet zijn indien hij geen kanttekening plaatst:

Ik constateer dat woorden als "noodzaak", "noodzakelijk", "genoodzaakt" etc. uit de mond van een KLM-manager voor meerdere uitleg vatbaar is. Of de "noodzaak" is plotseling, en vanuit het niets, verdwenen.

Wie het weet, mag het zeggen.
 
Het gaat er mij om dat op enig moment een directie of bestuur wel een bedrijf moet kunnen besturen.. Zeker als dat ook echt hard nodig is. Ik vraag me af in hoeverre het veranderen van de bezetting op een vlucht (bijv -1CA) een OR ding is.. Ik weet het echt niet. Wat ik wel weet is dat als niemand zich aanpast het vanzelf over en uit en dat zou ik echt ongelovelijk stom vinden. Zeker omdat het helemaal niet hoeft.

Daar gaat het jouw misschien om als ondernemer, maar de medezeggenschap is in de wet op de ondernemingsraden toch echt heel anders ingericht.
Of -1CA instemmingsplichtig of adviesplichtig is weet ik ook niet, daar gaat de rechtzaak over. Als de OR die wint zal KLM onmiddellijk de -1CA regeling moeten terugdraaien.

Echter kan KLM net zo goed een mooie deal sluiten met de vakbonden en de zaak daar inhoudelijke regelen in de CAO.

KLM staat op alle fronten in conflict met de werknemers, dat zegt iets over de kwaliteit van de directie en bestuurders! Als een directie een conflictmodel hanteert moeten ze niet gek opkijken dat ze dan ook in conflict terecht komen. Dat is immers de richting die gekozen is.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

VNV heeft natuurlijk al die tijd ook wel ingezien dat er door de nieuwe pensioen wetgeving in 2015 niet alleen een probleem op het bordje van de KLM vliegers kwam te liggen, maar ook op het bord van KLM.

VNV was van plan dit in goed overleg samen met KLM op te lossen. Oftewel het pensioen moest 'de-risked' worden. Alleen 'in goed overleg' gaat nogal lastig als er een mes in je rug zit. Dat mes is een zeer nieuwe en onverwachte stijl van KLM.

Het mes heeft KLM er nu uit getrokken, maar het bloed loopt er wat mij betreft nog wel uit. Maar dat komt wel weer goed.

In 2017 was het sowieso de bedoeling dat er over een nieuwe CAO voor 2018 gesproken zou worden. Mooi dat er nu een voorzichtige basis ligt om dat al in januari te gaan doen.

Mocht wat kosten trouwens, die oprichting van een alternatief fonds. Ben benieuwd wie hier op afgerekend gaat worden.
 
Samenvatting: KLM haalt volledig bakzeil. Strot akkoord gaat door en wordt harder in de CAO verankerd zodat de VNV niet nog eens voor de rechter in de maling kan worden genomen.
In ruil mag de 95 miljoen bijstorting in termijnen worden voldaan en wordt er in 2017 gesproken over hoe de pensioenen te derisken.

Ik zie dit echter toch anders. Volgens mij is KLM hier namelijk de winnende partij.
Namelijk om het volgende,
De transitie van db naar dc.
Dat dit gaat gebeuren is een kwestie van tijd (zeer waarschijnlijk volgend jaar al)
Maar hierbij zal KLM een extra storting maken in de vorm van een bruidschat. Wat eerder benoemd is door KLM in eerdere publicaties, genoemd bedrag €150mln.
Waar dit los zou moeten staan van het huidige strot akkoord is het nu al daarin opgenomen. De €95mln zal dus in mindering gebracht worden op de (mogelijke) €150mln.
Dus in plaats van het afronden van het strot akkoord, omdat dit zogenaamd gerespecteerd zou worden, en een nieuwe afpsraak/regeling overeen komen. Is dit met terug werkende kracht tot 1 januari 2016 reeds gedaan in mijn ogen.
 
Dat zie je goed, natuurlijk is de KLM de winnende partij hier en strooit het VNV bestuur zand in de ogen van de leden. Als alles zg. nu zo goed in de CAO verankerd wordt ( incl STROT!) dan is er geen enkele reden om die 94 miljoen niet ineens te storten , ipv in fracties. Immers, er kan nu zeer aannemelijk weer niet volledig geïndexeerd worden!
Moeten we bovendien blij zijn met een akkoord dat niets meer is dan het herstel van de oude situatie en eigenlijk, gezien bovenstaande niet eens? Hier wordt een zware hypotheek op de toekomst gelegd door te hopen dat de rente gaat stijgen, hoewel dit natuurlijk niet hardop gezegd wordt.
Deze afspraken zijn dus-concluderend- boterzacht.
Ik blijf dus bij mijn standpunt dat dit bestuur moet aftreden, na wederom een sof.
 
Ik zie dit echter toch anders. Volgens mij is KLM hier namelijk de winnende partij.
Namelijk om het volgende,
De transitie van db naar dc.
Dat dit gaat gebeuren is een kwestie van tijd
Dat is juist natuurlijk, alleen dat kon je een half jaar geleden ook al zeggen voor de opzeggingen die nu als chantage middel werden ingezet. Het uitgangspunt is nu weer het zelfde als een half jaar geleden. Elke verandering of je het er mee eens bent of niet is dan niet eenzijdig opgelegd maar verkocht, en als de prijs achteraf onredelijk laag is kunnen we (vakbond) de hand dan dus ook in eigen boezem steken. Zoals NfS zegt, we moeten ons niet af laten schepen en voorzichtig zijn met accepteren.
Bovendien geeft KLM haar pressiemiddel op door extra verankering in het cao terwijl ons pressiemiddel dat langzaam in stelling werd gebracht nog altijd in standby staat.
Dat de 90 miljoen achteraf wordt verrekend is vestzak broekzak. We zullen onze huid voor 90 miljoen extra moeten verkopen.
Argwaan lijkt me terecht overigens, het vertrouwen zie ik voorlopig niet terug na dit spelletje.
 
Eigenlijk denk ik dat Elbers daar wel de ballen voor heeft, maar dat de verhoudingen werkgever vs. werknemer in NL wat anders zijn, ook wettelijk. Wat was destijds de organisatiegraad van BALPA?
 
Klinkt alsof Elbers een Willie Walsh spelletje heeft geprobeerd te spelen maar niet de ballen heeft gehad om het door te zetten.

Lastig winnen als je door de rechter wordt teruggefloten. Ik begrijp overigens ook niet waarom BALPA nog zoveel spelletjes met zich laat spelen, die zouden eens wat meer ballen moeten hebben.

Willie Walsh lacht zich suf, eens kijken wat hij dit jaar weer gaat incasseren over de rug van zijn werknemers...https://www.theguardian.com/business/2015/mar/05/willie-walsh-pay-deal-rises-30-at-iag

PS.

150 miljoen is idd een lachtertje; eerst wordt de balans opgemaakt van het ontmantelen van het STROT akkoord (overschotten worden verrekend met de tekorten), daarna zal er marktconform een premie moeten worden betaald voor het de-risken naar een CDC pensioen. Dat die 95 mln uiteindelijk zal worden verrekend is niet meer dan logisch.

Alles wat niet in bovenstaande richting in wijst gaat nooit door de LR heenkomen; fijn overigens dat dankzij de KLM directie nog even is herbevestigd dat pensioenafspraken onherroepelijk en onvoorwaardelijk onderdeel uitmaken van de cao.
 
Terug
Bovenaan