De uitdagingen van de Koninklijke....
Misschien even tijd voor een algemene beschouwing.
Airwork is gericht op mensen die hun geld verdienen in de lucht. En dit specifieke forum staat omschreven als 'Voor de piloten van KLM'.
Dit wil wat mij betreft absoluut niet zeggen dat alleen KLM vliegers hier zouden moeten reageren, integendeel zelfs. Juist degenen die niet onder deze noemer vallen geven juist een zeer verfrissende (en confronterende) blik van net buiten of even verder buiten (het kleine, comfortabele) wereldje van de KLM cockpit. Zeer waardevol en daarom doe ik hier intensief mee. Aan de ene kant om het 'inside plaatje' te schetsen, maar vooral om mezelf scherp te houden op mijn eigen insteek.
Er is al ruim voldoende input voor mezelf 'van binnen uit', input 'van buitenaf' is daarom juist waardevol en verfrissend. Niet alleen van buiten KLM, maar ook van buiten de cockpit. Daarbij heb ik de indruk dat alle (kritische) bijdragen hier, van mensen komen die KLM een warm hart toedragen.
Dit gezegd hebbende, moet me een belangrijke leefregel voor mezelf van het hart: 'Maak je alleen maar druk over zaken waar je controle over hebt'.
Je kunt een mening hebben over de koers van KLM, en het is leuk om dat in een soort kroeg-omgeving met elkaar te delen, maar de impact van dit forum op het uiteindelijke beleid (en dit geldt ook voor het VNV forum) is vrijwel nul.
Omdat dit forum nu eenmaal gericht is op 'luchtvarenden', zul je veel visies vanuit het gezichtspunt van de vliegers lezen en dan met name vanuit de KLM vliegers. Verdelen van slots of bepaalde bezuinigingen of investeringen zijn erg belangrijk, maar we hebben er vanaf hier geen invloed op.
Waar we wel invloed op hebben is hoe we ons als beroepsgroep opstellen jegens KLM. Dat is een beperkte visie op KLM als geheel en op KLM als onderdeel van de luchtvaart-industrie, maar dat is wel het gedeelte waar dit forum voor staat. En met de aandelen en hopelijk zetel in de RvC van de holding komt er in de toekomst wel degelijk een (zeer beperkte) invloed op het grote plaatje. Maar dat is voorlopig nog niet zo.
Een lang verhaal om aan te geven dat op dit forum vooral discussies zullen plaatsvinden over wat (KLM) vliegers doen of juist niet doen om KLM te laten slagen. En ja, dat is beperkt. En dus ook niet zozeer omdat (KLM) vliegers de wijsheid in pacht hebben, maar omdat dit forum nu eenmaal op vliegers is gericht.
Afrondend kunnen we concluderen dat KLM haar vliegers nodig heeft om te kunnen slagen, dat de KLM vliegers er tot voor kort alles aan gelegen was om in woord en daad KLM door deze moeilijke periode heen te helpen en dat vervolgens KLM er in zeer korte tijd in is geslaagd om het vertrouwen van haar eigen vliegers compleet om zeep te helpen.....