De uitdagingen van de Koninklijke....

Het is wel heel bijzonder.

De berekening voor 122% is echt ontzettend simpel en zuiver.
Alle dingen die erna komen zijn "mogelijke oplossingen".

De hele discussie wordt enorm beïnvloed door partijen met belangen.

Gelet op de rentestand is 95 miljoen voor mij rekenkundig ongeloofwaardig. De rente werkend namelijk enorm sterk door in de toekomst.

Misschien tijd om de dnb eens te laten rekenen?
 
Het is wel heel bijzonder.

De berekening voor 122% is echt ontzettend simpel en zuiver.
Alle dingen die erna komen zijn "mogelijke oplossingen".

De hele discussie wordt enorm beïnvloed door partijen met belangen.

Gelet op de rentestand is 95 miljoen voor mij rekenkundig ongeloofwaardig. De rente werkend namelijk enorm sterk door in de toekomst.

Misschien tijd om de dnb eens te laten rekenen?
 
Klm is niet illegaal bezig.

Klm zit fout omdat de keuze om te veranderen van pensioenfonds aan de or moet worden voorgelegd. Dat is ook wat de rechter heeft bevestigd.

De or behoort dit te toetsen op continuïteits criteria voor zowel het ondernemingsbelang als het belang vande werknemers?

Heel simpel gesteld ... als KLM kan aantonen dat bij verandering van een verzekeringsuitvoerder (want meer is t niet) het elders voordeliger kan terwijl er aande pensioentoezegging naar de werknemer niets veranderd, heeft de OR geenenkele grond om dit tegen te houden.

De argumentatie waarom de OR tegen was en waarom de KLM het uberhaupt wilde ken ik verder niet.

...

Wat ik welboeiend vind is dat de OR nu ook tegen KLM begint te procederen omdat zij nu vindt dat de beslissing voor -1 ca op bepaalde vluchten ook had moeten worden voorgelegd.

...

Dus resumé .. we hebben het over nog steeds een failliet bedrijf .. zonder enige vorm van reserves of vet op de botten .. waar alle betrokken vakbonden donders goed weten dat het bedrijf uitermate zwak is en iedereen weet dat er forse stappen gemaakt moeten worden.

Tegelijkertijd zijn het dezelfde bonden die ipv proactief en constructief meedenken om de noodzakelijke stappen op de juiste manier te zetten, juist hakken in het zand zetten, slechts bereid tonen marginale stapjes te doen.

Nu gaat de OR ook nog op de stoel van de ondernemer zitten.

Ik snap wel dat de directie zich veel harder opstelt. Er rest hun geen enkele keuze.

...

Wat zo jammer is, is dat er zo weinig lerend vermogen is. Iedereen kan om zich heen kijken en iedereen weet dat alleen de airlines die echt hebben ingegrepen gezond draaien en dat anderen zijn omgevallen of omvallen.

Maar het is altijd de ander die t maar moet doen.

KLM echt gezond maken is helemaal niet moeilijk,is in ieders belang, en kost uit eindelijk ook helemaal geen groot offer. Het doet wel iedereen een beetje pijn .. maar dan heb je ook een gezonde toekomst.
 
Klm is niet illegaal bezig.

Dat zijn ze wel omdat ze niet voldoen aan de onderbrenginsplicht zoals gesteld in artikel 23 pensioenwet. Er is geen uitvoeringsovereenkomst.

Tevens mag KLM helemaal niet zelf bepalen welke verzekeringuitvoerder ze kiest zoals jij stelt omdat in de cao is vastgelegd wie die uitvoerder moet zijn. Dat is ook de rede dat de OR KLM doorverwijst naar de vakbond.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

En dan nog maar een keer: E300M ingeleverd om KLM er weer bovenop te krijgen, als blijk van goede wil en als eerste aanzet tot hopelijk meer inleveracties vanuit de andere domeinen.

Het resultaat: FNV krijgt 1% loonsverhoging en KLM zelf probeert illegaal en voor een veel te lage prijs het vliegerpensioen buiten de CAO om te 'derisken'. (Met dank aan Hans Smits)

KLM zal op papier ongetwijfeld failliet zijn. Kennelijk blijven financiers er desondanks geld in pompen en vinden de boekhouders het prima dat er volgend jaar een winstdelingsuitkering komt.

Ik hoor al bijna dertig jaar lang om de zoveel tijd dat het heel slecht gaat met KLM.

We zullen zien. Eerst Hans Smits maar eens weg.
 
Laatst bewerkt:
Wsh dat is een hoop kul in een post. Ga eerst eens onderzoek doen voordat je Wat zegt, dit is niveau geroeptoeter ik heb ergens een klepel horen luiden...

En dat de OR op de stoel van de ondernemer gaat zitten is overigens de normale stand van zaken volgens de Nederlandse wet. De OR staat namelijk op gelijke hoogte in het organogram als de bestuurder. De OR heeft ook geen enkele plicht om instemming te verlenen aan plannen van het management zolang dit gemotiveerd gebeurt. En zonder instemming is de uitvoering van zo'n besluit door de ondernemer nietig.

In dit geval had de OR überhaupt geen instemmingsrecht omdat de zaak die voorligt al inhoudelijk in de CAO geregeld is, en dat is een uitzondering op het instemmingsrecht. En van de CAO kan niet zonder overeenstemming worden afgeweken.

Kortom KLM mag netjes bij VNV of het hoofdkantoor komen onderhandelen over een oplossing, zoals dat tot voor kort altijd gebeurde. Alleen hebben ze ondertussen de vliegers zo lang tegen de haren ingestreken dat dat geen prettig traject zal worden voor KLM.

Heel simpel gesteld ... als KLM kan aantonen dat bij verandering van een verzekeringsuitvoerder (want meer is t niet) het elders voordeliger kan terwijl er aande pensioentoezegging naar de werknemer niets veranderd, heeft de OR geenenkele grond om dit tegen te houden.

Ook dit is kul en een representatie die veel te simpel is. Je kan een OR ook niet vragen om dit op een zondagmiddag te beoordelen. Een van de zaken is dat KLM bij een nieuw pensioenfonds geen gebruik meer kan maken van de gedempte kostendekkende premie die ze nu betalen. Dit betekent een kostenverhoging en is dus wellicht niet in het bedrijfsbelang. Zeker aangezien VNV allang heeft aangegeven dat er over het afkopen van STROT te praten is.

KLM is wel degelijk illegaal bezig, want ze maakt geld over naar een pensioenfonds waar ze volgens eigen zeggen geen uitvoeringsovereenkomst mee heeft. Dat wil zeggen dat het pensioenfonds niets met dat geld kan en mag doen. Dit is strijdig met de wet. En daarnaast voert KLM de CAO nu niet uit.
 
Laatst bewerkt:
.....ondertussen ziet het er naar uit dat KLM 4 lucratieve slots op Linate gaat verliezen. De liefde tussen AZ en AF/KLM is bekoeld en AZ eist, al dan niet onder druk van Etihad, de slots op Linate op:

http://www.upinthesky.nl/2016/12/11/liefde-air-france-alitalia-komt-tot-eind/

Shit, weer een uitdaging erbij...en we zijn al technisch failliet. Dit komt nog even bovenop de vele miljarden die KLM nog moet gaan bijstorten voor het einde van het jaar

http://www.airwork.nl/bulletinboard/showpost.php?p=294695&postcount=3016.

Met knikkende knieën wacht ik af totdat KLM onze cao gaat opzeggen; met zo weinig lerend vermogen kan ik alleen maar hopen op nog harder ingrijpen door onze directie.
 
Toch bijzonder hoe hier nog over de kleinste details gediscussieerd wordt terwijl men ondertussen het grote plaatje volledig uit het oog verliest.

RyanAir dicht bij deal met Norwegian;
EasyJet maakt afspraken met Tui;
Corendon gaat samenwerken met RyanAir;
KLM raakt Linate slots kwijt;
De directeur van Transavia schrijft obituary voor z'n bedrijf;
Lufthansa gaat JV aan met Singapore;
AF gaat voordat ze een Long Haul LCC gaat oprichten eerst praten met de bonden:confused:

Complete stilstand in het AF/KLM domein, ambitieuze plannen die elke bezuinigingsronde ambitieuzer worden omdat eerdere doelstellingen nooit gehaald worden. Elkaar (AF vs KLM) en binnen KLM de schuld geven en vooral vasthouden aan jaren '60 positionele arbeidsverhoudingen.

Je zou toch afhankelijk zijn van zulke kortzichtigheid.......
Unieke kans voor de VNV om leiderschap te tonen ipv penny wise pound foolish een AIT op te richten.
 
Shit, weer een uitdaging erbij...

Ach, de slots in Linate zijn op zich "peanuts". Maar in "het hele plaatje" natuurlijk lastig ivm de onderiggende beweegredenen van AZ om de slots weer op te eisen; AZ gaat zelf vliegen tussen Linate en ICA-bestemmingen. Milaan is traditioneel een goudmijn ivm het grote aantal "high-revenue ICA-passagiers in de C-klasse" die op Schiophol op ICA-vluchten overstappen.

Slechte verhoudingen met AZ komt niemand ten goede. Zeker niet nu Etihad 49% van AZ in handen heeft en voor een groot deel de dienst uitmaakt. Een bedrijf waarmee KL weer een uitgebreide commerciële samenwerking heeft. Verlies van de slots is "vervelend". De slechte verhouding met AZ en Eitihad, die de slots in handen hebben, is m.i. inderdaad een uitdaging.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Misschien even tijd voor een algemene beschouwing.

Airwork is gericht op mensen die hun geld verdienen in de lucht. En dit specifieke forum staat omschreven als 'Voor de piloten van KLM'.

Dit wil wat mij betreft absoluut niet zeggen dat alleen KLM vliegers hier zouden moeten reageren, integendeel zelfs. Juist degenen die niet onder deze noemer vallen geven juist een zeer verfrissende (en confronterende) blik van net buiten of even verder buiten (het kleine, comfortabele) wereldje van de KLM cockpit. Zeer waardevol en daarom doe ik hier intensief mee. Aan de ene kant om het 'inside plaatje' te schetsen, maar vooral om mezelf scherp te houden op mijn eigen insteek.

Er is al ruim voldoende input voor mezelf 'van binnen uit', input 'van buitenaf' is daarom juist waardevol en verfrissend. Niet alleen van buiten KLM, maar ook van buiten de cockpit. Daarbij heb ik de indruk dat alle (kritische) bijdragen hier, van mensen komen die KLM een warm hart toedragen.

Dit gezegd hebbende, moet me een belangrijke leefregel voor mezelf van het hart: 'Maak je alleen maar druk over zaken waar je controle over hebt'.

Je kunt een mening hebben over de koers van KLM, en het is leuk om dat in een soort kroeg-omgeving met elkaar te delen, maar de impact van dit forum op het uiteindelijke beleid (en dit geldt ook voor het VNV forum) is vrijwel nul.

Omdat dit forum nu eenmaal gericht is op 'luchtvarenden', zul je veel visies vanuit het gezichtspunt van de vliegers lezen en dan met name vanuit de KLM vliegers. Verdelen van slots of bepaalde bezuinigingen of investeringen zijn erg belangrijk, maar we hebben er vanaf hier geen invloed op.

Waar we wel invloed op hebben is hoe we ons als beroepsgroep opstellen jegens KLM. Dat is een beperkte visie op KLM als geheel en op KLM als onderdeel van de luchtvaart-industrie, maar dat is wel het gedeelte waar dit forum voor staat. En met de aandelen en hopelijk zetel in de RvC van de holding komt er in de toekomst wel degelijk een (zeer beperkte) invloed op het grote plaatje. Maar dat is voorlopig nog niet zo.

Een lang verhaal om aan te geven dat op dit forum vooral discussies zullen plaatsvinden over wat (KLM) vliegers doen of juist niet doen om KLM te laten slagen. En ja, dat is beperkt. En dus ook niet zozeer omdat (KLM) vliegers de wijsheid in pacht hebben, maar omdat dit forum nu eenmaal op vliegers is gericht.

Afrondend kunnen we concluderen dat KLM haar vliegers nodig heeft om te kunnen slagen, dat de KLM vliegers er tot voor kort alles aan gelegen was om in woord en daad KLM door deze moeilijke periode heen te helpen en dat vervolgens KLM er in zeer korte tijd in is geslaagd om het vertrouwen van haar eigen vliegers compleet om zeep te helpen.....
 
Beste Need for Speed......

Geen idee wat je wil zeggen met je post.:blabla:

Het grote plaatje: De KLM-vlieger kan KLM bijstaan in deze moeilijke tijd, of je vecht voor elk principe en legt alles lam.

Tip: van principes kan je niet vreten.........
 
Terug
Bovenaan