De uitdagingen van de Koninklijke....

De uitdagingen van de Koninklijke....

KLM heeft gelijk gekregen van de kantonrechter voor wat betreft opzeggen pensioenuitvoeringsovereenkomst. Die rechter heeft niet aan waarheidsvinding gedaan. En heeft KLM op haar blauwe ogen geloofd dat er €600M op tafel moet komen. Orange rekent €700M voor, pensioenfonds zegt €95M. VNV heeft voor hoger beroep gekozen, zodat er dan drie rechters naar gaan kijken.

Voor wat betreft het oprichten van een nieuw fonds door KLM hebben drie rechters daar een stokje voor gestoken. Niet de OR is de partij waar KLM mee moet praten, maar met VNV, omdat dat keihard in de CAO staat.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2016:7912

Ook voor wat betreft het opzeggen van de pensioenovereenkomst gaat dit op, dus ik heb alle vertrouwen in het hoger beroep.

Vandaag wordt KLM geaudit op pensioenen. Daar zal KLM een draai om de oren krijgen, omdat ze nu illegaal bezig is. KLM blijft weliswaar premie storten in het oude fonds, maar zonder uitvoeringsovereenkomst. Dat mag niet.

Orange heeft €700M uitgerekend. Stel dat dat waar is. Dan probeert KLM dat over de schutting te kieperen naar de actieve en gepensioneerde vliegers. Naar nu blijkt voor een fooi van €150M.

Terwijl de vliegers net 15% hebben ingeleverd, het risico verminderd hebben door twee jaar langer door te vliegen, KLM voor €400M geprofiteerd heeft van STROT en KLM ineens van alle toekomstige risico af is. En dat laatste op een illegale manier buiten de CAO om.

Ik weet niet of het tot acties komt, ik hoop het niet, maar als het toch zover komt, dan zal de inzet een nieuwe, betrouwbare directie zijn.
 
Er moet gewoon een faire afkoopsom komen voor zowel het STROT akkoord als de risico overdracht (DB > DC). 150 miljoen is idd een aanfluiting!

Wat Orange even voor het gemak vergat te vermelden is de 400 miljoen die KLM in de goede jaren heeft afgeroomd als gevolg van afspraken in het STR(Overschotten)T, nu er betaald moet worden conform het STRO(Tekorten) wil KLM even gratis de stekker eruit trekken via de rechter? Daarnaast profiteert KLM tevens al jaren van het feit dat er de gedempte premie mag worden betaald.

Akkoorden opzeggen en het overhevelen van risico's kost nu eenmaal geld en dat weet KLM zelf ook dondersgoed; erg jammer dat KLM deze deze heilloze juridische weg zijn gaan bewandelen waarbij die 600miljoen=ondergang als oneigenlijk breekijzer is gebruikt.
 
Nfs en 180bt

Stel dat t allemaal waar is en jullie helemaal gelijk hebben.

De cijfers van klm zijn de cijfers van klm en daar staat failliete boedel.. hoe graag wil je dan je gelijk krijgen? Ten koste van wat?

Ik snap wel waarom jullie iets vinden .. maar onder de huidige omstandigheden is dat gewoon kierewiet. Daar bereik je ook niets mee en t is echt helemaal niet in jullie belang.. Jullie belang is een goede en gezonde werkgever.

...

180bt .. klm kan gewoon niet anders.
Nfs@ reken die 15% eens voor? Er is best iets bezuinigd maar echt niet by far 15% van de totale kosten van de piloten?
 
Nfs@ reken die 15% eens voor? Er is best iets bezuinigd maar echt niet by far 15% van de totale kosten van de piloten?


Eerlijk gezegd vind ik het lastig om dat percentage na te rekenen, omdat het gedeeltelijk uit harder werken bestaat.
100M per jaar in elk geval voor wat betreft het vliegerkorps.

Voor mij persoonlijk betekent dat E3200 netto per maand minder pensioenopbouw, gedurende vier jaar. Een gedeelte daarvan gaat naar juniore vliegers. Ik kan dat repareren in de twee jaar langer vliegen. Fingers crossed dat ik niet voortijdig vliegmedische problemen krijg.

Ook al leveren we 50% in als vliegers, dat gaat KLM niet redden als het gedoemd is onder te gaan. Het waterhoofd loopt er niet door leeg. En als FNV 1% loonsverhoging voor elkaar krijgt, dan lijkt mij er geen enkele reden voor paniek.

Ik heb fors ingeleverd. En als blijk van waardering heb ik een mes in mijn rug gekregen.
 
Laatst bewerkt:
Tsja

Gewoon als Norwegian je Europese vluchten vanaf Amsterdam schrappen en je hebt 8 vrije slots voor je ICA operatie....

Daarbij hoe vol is Schiphol? Qatar begint straks met zijn 2e dagelijke vlucht, Aeromexico heeft meer slots gekregen en ook Emirates kan aankomende zomer gewoon starten met zijn 3e dagekijkse vlucht (ditmaal met 77W). De beperking zit vooralsnog enkel in de dagrand en nacht slots. Overdag is er nog wel wat te keijgen. Zie bv RyanAir
 
Tsja

Gewoon als Norwegian je Europese vluchten vanaf Amsterdam schrappen en je hebt 8 vrije slots voor je ICA operatie....

Daarbij hoe vol is Schiphol? Qatar begint straks met zijn 2e dagelijke vlucht, Aeromexico heeft meer slots gekregen en ook Emirates kan aankomende zomer gewoon starten met zijn 3e dagekijkse vlucht (ditmaal met 77W). De beperking zit vooralsnog enkel in de dagrand en nacht slots. Overdag is er nog wel wat te keijgen. Zie bv RyanAir

Schiphol is net zo vol als de slotcoördinator uitlegt:
http://www.upinthesky.nl/2016/11/30/alle-500-000-slots-op-schiphol-uitgegeven/

Ik kan mij niet voorstellen dat Norwegian niet die opties kiest die onder de streep het meeste opleveren.
 
Zie mijn eerste alinea.

Overigens is de datum 31-1. Veelal komt zon procent of 10 van de slots weer terug. Althans, in het verleden. Maar das geen garantie voor de toekomst.
 
Inderdaad. We moeten maar even afwachten hoe eea er definitief uit komt te zien. Ik weet niet hoe Norwegian hier verder in staat.

Deze cijfers zijn te filteren uit het kamerstuk dit betreft het feitelijk gebruik:

  • 2015 449.000 Vliegbewegingen
  • 2016 476.000 Vliegbewegingen
  • 2017 492.100 Vliegbewegingen

Kamerstuk: Gebruiksprognose

In lijn van wat B777-300ER stelt is het waarschijnlijk dat er nog wel wat slots terugkomen rond 31 januari 2017.

Op deze pagina kun je vinden wat Schiphol zelf afgeeft aan cijfers:

NV Luchthaven Schiphol: VerkeerVervoerCijfers

Een beetje hinderlijk verschijnsel is dat de cijfers afgegeven door Schiphol niet 1 op 1 overeen komen met wat er in het kamerstuk wordt vermeld.

Voor wat Norwegian betreft die zijn al druk aan het aannemen onder andere KLM personeel wat tegen hun pensionering aan zit, echter welke basis die mensen krijgen is mij onbekend.
 
Ik denk dat de reden waarom de het pensioenfonds zich nu al zo lang beraad op de te nemen stappen en wacht met het aanspannen van een bodemprocedure vrij eenvoudig is: blijkbaar is de verwachting ondanks alles toch dat er binnen afzienbare tijd een deal komt. Morgen horen we meer in BHD. Ik ben er helaas niet.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Weinig nieuws.

Definitieve berekening voor bijstorting volgens het pensioenfonds is uitgekomen op 94M.

Verder veel toelichting over het grijze gebied waar we nu in zitten. Uitvoeringsovereenkomst is door KLM opgezegd, rechter wilde in eerste instantie niet op het verzoek van VNV ingaan om een voorziening te treffen zodat verschuldigde bijstorting alsnog gedaan zou worden. De rechter heeft dit geweigerd, zonder zich uit te spreken over de rechtsgeldigheid van deze opzegging. Echter hebben andere rechters geen vervangende toestemming gegeven voor een nieuw pensioenfonds met uitdrukkelijke opmerking dat bestaande pensioenfonds in CAO staat en dat voor wijzigingen in het pensioen met VNV dient te worden overlegd.

KLM overtreedt nu de wet, het is immers niet duidelijk in hoeverre KLM van plan is te betalen aan het pensioenfonds, daarmee bijvoorbeeld de collega met het medische incident in Glasgow in grote onzekerheid latend voor wat betreft een eventueel invaliditeits pensioen.

Wie roept KLM tot de orde? Dat zou op korte termijn de DNB kunnen zijn. En anders de vliegers zelf middels een AIT. Dat AIT is gisteren formeel van start gegaan. Grote actiebereidheid in de zaal. "Graag morgen" en "a.u.b. geen ludieke acties".

De directie lijkt zich niet te realiseren wat de opzegging heeft losgemaakt bij de vliegers.

Verder nog wat info over de aandelen en de bijbehorende stichting, maar het verzoek daarbij was dit niet op internet te zetten vanwege beursgevoeligheid.

Tot slot hoorde ik nog in de wandelgangen dat de pensioen-audit op 2 december bij KLM door de RvC gedaan is. Het schijnt dat de huidige harde lijn op pensioengebied van Smits afkomstig is. Hopelijk ziet hij met de resultaten van de audit in dat het op deze manier in de soep loopt en geeft hij de directie opdracht om de opzegging ongedaan te maken. Dan kan er weer normaal onderhandeld worden tenminste.
 
Dank voor de update NfS.

Hebben jullie het nog over een mogelijk belang van Etihad in AF/KLM gehad?

Hoewel de toenadering tussen Etihad en Air France KLM op een laag pitje stond, wordt er volgens bronnen weer onderhandeld over een belang van de Arabieren in Air France KLM.

Hoewel de toenadering tussen Etihad en Air France KLM op een laag pitje stond, wordt er volgens bronnen weer onderhandeld over een belang van de Arabieren in Air France KLM.

Dat nieuws zou, voor een deel, de totaal onverwachte koersstijgingen van AF/KLM van de afgelopen maanden kunnen verklaren. Niet dat het aandeel "hoog" bleef staan overigens maar de sprongen waren wel erg opvallend.

Gezien de "niet optimale" verhoudingen tussen Delta en Etihad zal een mogelijk belang van Etihad in AF/KLM wellicht ook gevolgen krijgen voor de samenwerking met Delta.
 
Weinig nieuws.

Definitieve berekening voor bijstorting volgens het pensioenfonds is uitgekomen op 94M.

Bovenstaand is het standpunt en de voorlopige rekening nu richting eind 2016 volgens het Pensioenfonds en VNV.

Onderstaande Quote komt van KLM Flight Operations en is van 30 november jongstleden:

Na de opzeggingen, is door het pensioenfonds nog een alternatief aangedragen. Door andere aannames te doen, is het wellicht mogelijk om de extra premiebetaling voor volledige indexatie per 1 januari 2017 te reduceren tot ongeveer €95 miljoen. Echter, bij onveranderde economische omstandigheden zijn hier bovenop ook in de jaren 2017 tot en met 2020 forse extra premiebetalingen (oplopend naar potentieel honderden miljoenen) voor indexatie vereist.

De stelling van Flight Operations lijkt mij juist.
 
Die stelling komt uit een 1 van de 4 infobulletins. Hoewel die worden verstuurd door Flight Ops zoals jij zegt worden ze om en om geschreven door Dhr de Groot, danwel iemand van directie communicatie. Dat kan je zien door ze op te slaan al Ibook bijvoorbeeld. Zolang mensen brieven sturen maar ze met een heel andere naam ondertekenen vind ik het moeilijk deze serieus te nemen.
 
Terug
Bovenaan