Kleine update vanuit het Pensioenfonds Vliegend Personeel KLM, inzake de pensioenissue. Vandaag uitgegeven:
laatste-nieuws-opzegging-uitvoeringsovereenkomst
VNV doet het meermaals voorkomen alsof de 600 Mln indexatienota volledig uit de lucht is gegrepen, echter iedereen kan hem narekenen.
Neem het laatste kwartaalverslag:
2016Q3_Kwartaalbericht_Vliegendfonds
7,4 Miljard zijn de verplichtingen Maal de benodigde (beleids)dekkingsgraad:
7,4 Mld X 1,218 = 9,0 Mld
Huidig vermogen per eind september 8,3 Mld.
9,0 Mld -/- 8,3 Mld = 700 Mln tekort.
Dat is geen 600 Mln, nee dat klopt echter in oktober stijgt de (nominale) dekkingsgraad naar 117,1% en dus neemt het tekort af, tevens zit er een onnauwkeurigheid in de opstelling omdat de exacte cijfers niet gegeven zijn. Ter volledigheid het kort geding waarin de 600 Mln op tafel werd gelegd door KLM was in oktober niet september.
Tevens blijkt dat het Pensioenfonds Vliegend Personeel KLM 2 jaar geleden bewust de premie heeft verlaagd, het effect daarvan is een verhoging van het operationeel resultaat van KLM. En dat is precies wat KLM nodig had de afgelopen tijd om een redelijke performance te laten zien.
De premie is voor KLM met deze nieuwe afspraak verlaagd. Gezien de bijstortverplichting was dit ook te rechtvaardigen.
nieuws/bestuur-zet-juridische-stappen-tegen-klm-door
Zowel het Pensioenfonds alswel de VNV hebben dus bewust de gok genomen een beroep te moeten doen op de bijstortingsverplichting vanuit KLM. Dat is nogal een rare beslissing omdat voor een KLM vlieger geldt dat zijn inactieve periode steeds groter wordt (vergrijzing) ten opzichte van zijn actieve periode en derhalve niet goedkoop.
De bestreden 600 Mln door VNV en Pensioenfonds en waarvoor zij met 95 Mln komen, is gelegen in het feit dat er een herstelplan bij DNB is ingediend. Dat maakt het gat van 600 Mln helemaal niet kleiner slechts de termijn waarover dit gat moet worden gedicht wordt gerekt naar 10 jaar.
Als je het gat van 600 Mln bij de 'inlever' CAO optelt is er nimmer sprake geweest van inleveren door VNV, ondanks dat men dat graag aan iedereen die het wil horen vertelt.