De uitdagingen van de Koninklijke....

Low Cost ICA dochter voor KLM heeft geen zin, want de operationele kostenstructuur van KLM ICA is al op orde. Dat zei zelfs O'Leary tien jaar geleden al over KLM ICA.

Met die operationele kostenstructuur gaat Boost het heel wat moeilijker krijgen zij beginnen immers met een A340 operatie. Dat is op de longhaul niet echt een zuinige kist.

Verder het Pensioenfonds KLM Vliegend, heeft gisteren een update gegeven die wat vaag is en zeker niet volledig.

update-pensioensituatie-uitvoeringsovereenkomst

- Het DNB herstelplan wordt niet genoemd, en dat zal bijgesteld moeten worden.
- Ondanks eenzijdige opzegging van KLM kan volgens mij het Pensioenfonds nog steeds een indexatie nota indienen, hoe hoog wordt die en volgend jaar?
- Arbeidsongeschiktheid wat zijn de gevolgen voor Pensioenfonds als iemand op 2 december a.s. Arbeidsongeschikt wordt?
 
Vreemd gedrag van KLM.

Wat mij betreft gaan ze gewoon van start met het nieuwe fonds, KLM moet dan veel meer premie storten dan bij het huidige fonds, omdat KLM de eerste jaren geen gebruik mag maken van "demping" van de kostendekkende premie. En als het huidige fonds de bodemprocedure vervolgens wint, moet al deze premie teruggestort worden in het huidige fonds.

Ik begrijp dat KLM graag van de onzekerheid af wil die is geïntroduceerd met de nieuwe wetgeving. Gegarandeerd indexeren is niet meer van deze tijd en de wetgeving maakt dit ook zo goed als onmogelijk. KLM heeft eerder al aangeboden om nog steeds bij te willen storten tot aan 105%, zoals bij het tekenen van het STROT akkoord ook het geval was. (En begrijpelijkerwijs dus niet tot 122%)
Ik denk dat VNV dat kan accepteren. Maar het VNV bestuur gelooft niet dat KLM zal betalen, als de dekkingsgraad daadwerkelijk onder de 105% mocht komen. Dan is een andere optie om het STROT akkoord maar helemaal van tafel te halen, tegen een bepaalde afkoopsom. Ik vermoed dat men daarover nu hard aan het onderhandelen is.
 
De AF vliegers willen aan de ene kant totaal niets inleveren en tegelijkertijd piepen ze dat KLM wel groeit en AF niet. Dat is natuurlijk krom.

KLM heeft z'n kosten beter op orde en in de hand dan AF. (Ook al is KLM er nog lang niet). Bovendien hebben de KLM vliegers fors geleverd. Dat ziet de holding ook wel. Dat KLM nu meer produceert is, zeker richting de vliegers, terecht. En dat AF niet uitbreidt ook.

Daarom vind ik het wel een slimme constructie op deze manier: De AF vliegers hebben de keuze: Vast blijven zitten tegen de huidige arbeidsvoorwaarden of promotie maken bij wat mindere arbeidsvoorwaarden. Maar nog wel steeds bij de eigen holding. Op deze manier kunnen de (juniore) AF vliegers individueel kiezen of delen. En SNPL kan niet tegen zijn, omdat ze al zo lang lopen te piepen over meer productie.

Low Cost ICA dochter voor KLM heeft geen zin, want de operationele kostenstructuur van KLM ICA is al op orde. Dat zei zelfs O'Leary tien jaar geleden al over KLM ICA.

Dank voor je reactie NfS; uit jouw antwoord maak ik op dat jij de productie van "boost" als zijnde onderdeel van de productieafspraken tussen KLM en AF beschouwt. Klopt dat?
 
Dank voor je reactie NfS; uit jouw antwoord maak ik op dat jij de productie van "boost" als zijnde onderdeel van de productieafspraken tussen KLM en AF beschouwt. Klopt dat?



Niet helemaal. Ik zie het meer als een slimme oplossing om uit de impasse te komen die wordt veroorzaakt door de starheid van de AF vliegers enerzijds en het recht van spreken dat ze wel een beetje hebben over de productie afspraken anderzijds.
 
@ nfs dacht dat ze voor ern Embraer gingen.

Denk alleen wel dat er weinig to geen AF piloten vrijwillig voor Boost gaan vliegen met meer productie en minder Salaris. AF. Al dit toch op een manier aantrekkelijk moeten maken lijkt me...
 
Niet helemaal. Ik zie het meer als een slimme oplossing om uit de impasse te komen die wordt veroorzaakt door de starheid van de AF vliegers enerzijds en het recht van spreken dat ze wel een beetje hebben over de productie afspraken anderzijds.

OK, dan zijn er 2 opties:

Optie 1:
Boost-productie wordt binnen de productieafspraken betrokken en er verandert feitelijk niets in de verdeling Amsterdam - Parijs.

Optie 2:
Boost-productie wordt niet binnen de productieafspraken betrokken. Dan wordt het echt interessant. Want in dat geval kunnen AF-vliegers op de productieafspraak terugvallen en tegelijkertijd productie in Frankrijk uitbreiden (met AF-vliegers, weleenswaar tegen minde goede arbeidsvoorwaarden maar extra groei vindt dan in Parijs plaats).

Stel dat AF de lijn naar Beijing niet rendabel blijkt te kunnen onderhouden. Die lijn wordt dan naar "Boost" doorgeschoven (productie geleverd door AF-vliegers). AF kan zich vervolgens op een nieuwe ICA bestemming richten waar men wel geld denkt te verdienen (bijvoorbeeld Singapore). Er gaat dus geen productie bij AF verloren door het doorschuiven van de Beijing-route. Sterker nog, het AF-vliegerkorps gaat meer productie leveren (zowel Beijing als Singapore). Alleen heeft dat voor de productieafspraak met KLM geen gevolgen. In dat geval hebben de Fransen dat prima voor elkaar (inderdaad een heel slimme oplossing): Wel uitbreiden en strikt genomen geen scheefgroei met "Schiphol".

Ik ben benieuwd hoe dit er uiteindelijk uit gaan zien....
 
Ik denk dat het gaat zoals je omschrijft bij optie 2, maar dat het dus WEL onder de productie afspraken valt. Zodoende groeit de productie van AF weer binnen de afgesproken verhouding. Want KLM produceert volgens die afspraak nu teveel.
 
Trump ... en het pensioen van de vliegers

Trump ... en het pensioen van de vliegers

Persoonlijk vind ik het de meest bizarre keuze die een westers land, en dan vooral de VS, ooit heeft kunnen maken...

maar..

De keuze van Trump zou nog wel eens in het voordeel van de vlieger kunnen zijn. De rente is sindsdien aan het stijgen.. Dat kan voordelig zijn voor de pensioen en indexatie discussie....
 
Klopt, maar wel enkel in de US Big Four, die met uitzondering van Southwest allemaal het afgelopen decennium in Ch.11 hebben gezeten. Zo kan ik het ook.
 
Laatst bewerkt:
Als het koningshuis een Amerikaanse kist koopt terwijl er een volwaardig Europees alternatief is (A319 ACJ) vind ik dat bijna net zo erg als dat ze met EK vliegen.
 
Ja! Totally bad-ass, maar dan wel de ACJ319NEO:

ACJ319neo_zpsoaesuwwj.jpg


Wel pas in 2019 leverbaar. Echter, terwijl ieder Afrikaans stamhoofd in met klatergoud beklede splinternieuwe jets rondvliegt, zal het voor krenterig NL wel weer een afgedankt tweedehandsje worden. Net zo'n succes als die GIV.
 
Mooi verhaal, leuk om te lezen natuurlijk.

Toch ben ik er zelf voor wat betreft de lange termijn en voor wat betreft de holding nog niet helemaal gerust op. Er moet nog veel harder gesaneerd worden.

Ik hoop dan ook dat we als VNV hier bij de holding permanent op kunnen gaan hameren middels een zetel in de RvC.
 
Het herstel is duidelijk zichtbaar maar tegelijkertijd ook heel broos.

Als je de cijfers bekijkt zie je dat de winst grotendeels door de brandstofprijzen komt. De omzet is over de 1e 9 maanden 100 miljoen lager!! Dit ondanks de groei.

Als je over de hele groep kijkt is de omzet zelfs 700 miljoen lager. Alleen de brandstof rekening is zelfs 1,3 miljard lager!!!!! Het eindresultaat is ongeveer 600 miljoen hoger.

Simpel gezegd. Op groepsniveau zijn de onderliggende kosten totaal nog niet gedaald. Als de brandstof rekening niet zoveel lager uit was gevallen, was het resultaat dramatisch geweest.

Dus NFS .. je hebt volledig gelijk. Er moet nog hard gesaneerd worden. Je merkt wel dat er wel degelijk echt verbetering is onder Elbers.
 
FNV-Cabine geeft KL nog een week de tijd:


FNV wacht nog een week op nieuw voorstel KLM

21 november 2016


Vakbond FNV wil deze week nog afwachten of er een nieuw, verbeterd voorstel van KLM voor het cabinepersoneel komt. Als dat niet het geval is, dan worden acties vanaf volgende week niet uitgesloten.

Dat laat de FNV maandag aan NU.nl weten.
De vakbond hield een enquête onder leden en niet-leden bij het luchtvaartbedrijf.*Daaruit blijkt volgens de FNV dat een ruime meerderheid de acties wil voortzetten. Onder hoeveel werknemers de enquête is gehouden, maakte de werknemersorganisatie niet bekend.
FNV en KLM liggen al weken met elkaar overhoop en bevechten elkaar tot in de rechtszaal over geplande acties.
Het conflict draait om een bezuinigingsmaatregel van KLM op lange vluchten. Het bedrijf wil minder personeel inzetten en de productiviteit verhogen. Bezuinigen is noodzakelijk vanwege de moordende concurrentie in de sector, claimt KLM.
De vakbond is het niet met die lezing eens en verwierp onlangs ook een nieuw voorstel van KLM om de gesprekken met het cabinepersoneel weer op te pakken.

http://www.nu.nl/economie/4354270/fnv-wacht-nog-week-nieuw-voorstel-klm.html

en:

http://fnvcabine.nl/1220-uitkomst-e...pt-klm-raamwerk-en-bereid-acties-te-hervatten


The ladies still don't get it.


Intussen doen onze oosterburen niet kinderachtig en gooit de VC de boel maar weer eens voor 24 uur plat:

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/27078997/__Stakingen_treffen_Lufthansa_en_Eurowings__.html
 
Terug
Bovenaan