De uitdagingen van de Koninklijke....

Buzzer, uit pure interesse, wat is het top salaris bij BA?

Bij KLM is het start salaris wel behoorlijk lager dan LH, AF of BA. Bij KL haal je momenteel pas na een jaar of 7-8 een Transavia F/O in. Ook het salaris van baas regio bij KLC valt behoorlijk mee. Dat is het gevolg van betaling naar senioriteit. De salarispiramide bij KLM is onderin breed en stijgt dan uiteindelijker steiler dan bij andere legacys. Maar het gemiddelde salaris zal elkaar niet veel ontwijken.

Lang leve de Regeling Vlieger Loopbaan waarbij een F/O ICA met 3 trips per maand -en weinig verantwoording- meer verdient dan een gezagvoerder KLC die 4 vluchten per dag doet.
 
Het blijft heel moeilijk om te vergelijken.
Op de eerste plaats, WAT moet je met WIE vergelijken.
De salarissen van vliegers met managment, cabine, onderhoudspersoneel? Wat heeft dat voor nut?
Of salarissen van vliegers van verschillende (wel of niet vergelijkbare) maatschappijen?

En dan is de uitkomst van een spreadsheet met een salaris veel te karig. Wat zijn de overige, of secundaire, arbeidsvoorwaarden? Die kunnen ook behoorlijk aantikken.

Ik weet dat in ieder geval in het verleden de vergelijking met BA mank ging wat dat laatste betreft, omdat er bij BA een structurele overwerkvergoeding in de CAO stond.
Dus, je laat je voor bijvoorbeeld 80% uitbetalen, dat salaris vind je terug in een spreadsheet/website. Maar je vliegt 100%. Die extra 20% wordt via een "overwerk-vergoeding" bovenop hun salaris uitbetaald, en is niet zichtbaar voor "ons" in de algemene/vrij beschikbaar te vinden informatie. En dit was niet incidenteel, maar structureel!

Gelukkig zit de VNV bovenop dit soort zaken, en laat zich inderdaad niet (alleen) leiden door krantekoppen, uitspraken van het managment en/of de publieke opinie.
Ik vertrouw er op dat zij alle ins en outs weten en als ze op grond van al die informatie tot de conclusie komen dat er iets moet veranderen, zullen de vliegers daar zeker niet te beroerd voor zijn...

PaBlauw
 
Daarnaast, wat is het salaris van een net aangenomen piloot? (uitgaande van net afgestudeerd vd KLS met 200 hours?) puur om het even te kunnen vergelijken met het salaris van een net afgestudeerde wo- student (postgraduate) bij de KLM.
Ik probeer me een beeld te vormen van de verschillen in salaris en in hoeverre de vooroordelen in dit topic "management verdient te veel" of "piloten verdienen te veel" in dit topic kloppen.

Kun jij me uitleggen wat het salaris van een piloot met het salaris van een wo werknemer te maken heeft?
Andere functie, andere cao, andere opleiding, ander alles! Het dient geen enkel doel (en zo ja, welk doel dan?)
 
Kun jij me uitleggen wat het salaris van een piloot met het salaris van een wo werknemer te maken heeft?
Andere functie, andere cao, andere opleiding, ander alles! Het dient geen enkel doel (en zo ja, welk doel dan?)

Hoi Hector,
Heb je ook mijn daaropvolgend bericht gelezen?

Zonee, dan snap ik waar je reactie vandaan komt, en heb ik voor het gemak mijn vorig bericht nog even gecopy-pasted...

Ik probeer slechts inzicht te krijgen in de argumenten die er in deze thread gebruikt worden. Er is al veelvuldig gezegd dat KLM moet snijden in overhead / management / piloten etc.
Vandaar dat ik het wel degelijk belangrijk vind om het verschil in salaris (+ totale kosten hiervan) te weten. Er worden in deze thread veel argumenten gebruikt. De twee die het meest naar boven komen zijn "De T&C van KL piloten zijn niet meer van deze tijd en moeten aangepast worden" en "overhead is het probleem, we moeten daar snijden".
Om een juist inzicht te krijgen in hoe accuraat beide argumenten zijn, is het juist nodig om een diepere understanding te hebben van hoe hoog deze salarissen dan precies zijn en wat de kosten hiervoor zijn voor KL. Daarom dat ik ook vroeg naar het startsalaris.

Pas als je de details weet, kun je voor jezelf een fatsoenlijke mening opstellen, en dat probeer ik hier te bereiken. Hoe KL er voor staat weten we allemaal, maar om goede argumenten te geven mbt hoe het bedrijf er weer bovenop kan komen moet je meer de details in duiken.

Ik kan wel roepen dat ik vind dat de salarissen omlaag/omhoog moeten, maar als ik niet weet wat deze salarissen zijn roep ik dingen zonder dat ik ze voor mijzelf onderbouwd heb.
 
Laatst bewerkt:
Kun jij me uitleggen wat het salaris van een piloot met het salaris van een wo werknemer te maken heeft?
Andere functie, andere cao, andere opleiding, ander alles! Het dient geen enkel doel (en zo ja, welk doel dan?)

Ik denk omdat Foohke voor een WO opleiding heeft gekozen ipv een vliegersopleiding... En hij wilt weten of het wel eerlijk is dat hij waarschijnlijk minder gaat verdienen dan een beginnend vlieger....
 
Zij... Foohke is een zij.... (Althans, de laatste keer dat ik dr zag)
Denk zelf dat een beginnend vlieger juist minder verdient, maar daar later dubbel en dwars overheen gaat..

Als ii denk aan salarisvergelijking voor vliegers, denk ik dat je salarissen moet vergelijken met LH BA IB etc en dat af moet zetten tegen de hoeveelheid uren die men vliegt....
 
Zij... Foohke is een zij.... (Althans, de laatste keer dat ik dr zag)

Nog steeds hoor.
Was niet van plan dat te veranderen :biertje:

Ik denk omdat Foohke voor een WO opleiding heeft gekozen ipv een vliegersopleiding... En hij wilt weten of het wel eerlijk is dat hij waarschijnlijk minder gaat verdienen dan een beginnend vlieger....

Leuk dat je mij lijkt te kennen. Ook leuk dat je het nu op de man(vrouw) gaat spelen... Ik dacht dat we hier met een stel volwassenen een goede discussie aan het voeren waren... Natuurlijk zijn de meningen flink verschillend, maar laten we het aub leuk houden.

Of ik daar bang voor ben? Natuurlijk niet. Ik woon niet in NL, werk niet voor de KLM en ga dit de komende jaren ook niet doen.. Maak je om mij en mijn salaris maar niet zo druk.

Terug naar de discussie... :)
 
Laatst bewerkt:
PaBlauw & Foohke,

De overwerkvergoeding regeling waar PaBlauw naar verwijst is eind jaren '90 verdwenen. Daarbij is onze salaris opbouw in 2008 wederom aangepast na invoering van nieuwe (hogere) pensioenen leeftijd en vorig jaar weer...Er zijn nu 34 payscales (voorheen 24) en daarbovenop een vaste maandelijkse vergoeding per type operatie (long haul/mid haul/short haul).
 
Ten strijde tegen NAI!

Ten strijde tegen NAI!

Natuurlijk kunnen EU Jurassics niet concurreren met LoCo's. Er zit vet in de CAO's die je er niet zomaar afsnijdt. Onmogelijk.

Daarom is de strijd tegen LoCo's, zoals NAI zonder onnodig vet aan de contracten, niet terecht.

De reacties hier, die meteen op de man (vrouw) worden gespeeld, nog minder.
Het is een agressieve manier om de eigen rechten te verdedigen die vastliggen in veel te dure CAO's. Inderdaad NvS geen persoonlijke verdienste (want hoeveel opleiding heeft een vlieger nou helemaal), maar voortdurend strategisch druk zetten op directies door VNV.
Daarvoor maakt VNV gebruik van zeer lage methoden. En het vliegerkorps maar juichen.
Tot nu toe.

Zolang KLM vliegers vinden beter betaald te moeten worden dan een WO opgeleide professioneel dan is het eind zoek. Er is geen enkele rechtvaardiging voor. De kwalificaties zijn voor een WO pro veel hoger dan die van een vlieger. Zelfs een gezagvoerder met ervaring is -en dat weten de jongeren maar al te goed- zo te vervangen.
En dan nog de productiviteit. KLM klaagt al jaren over de te lage productiviteit van haar vliegers. Ze krijgen niet alleen een vele te hoog salaris, maar ze doen er bar weinig voor, vindt men in het management. Datzelfde geldt ook voor de cabinemedewerkers.

Maar het is op zich allemaal niet zo extreem als je kijkt hoe de EU markt in elkaar zit: hoge belastingen en vastgeroeste CAO's. Dat maakt arbeid zo duur.

NAI doet daar wat aan. Daarvoor maken ze onder andere gebruik van ex-KLM piloten en instructeurs. Die werken daar -sommigen zelfs in deeltijd- met een door KLM betaald pensioen voor een laag salaris en lachen zich een ongeluk!

Daarom vind ik de insteek van Elbers beneden alle peil. Hij werkt zelf mee met het in stand houden van de markt zo. In elk geval op kleine schaal. Dat maakt zijn mening in deze hypocriet.
 
Nog steeds hoor.
Was niet van plan dat te veranderen :biertje:



Leuk dat je mij lijkt te kennen. Ook leuk dat je het nu op de man(vrouw) gaat spelen... Ik dacht dat we hier met een stel volwassenen een goede discussie aan het voeren waren... Natuurlijk zijn de meningen flink verschillend, maar laten we het aub leuk houden.

Of ik daar bang voor ben? Natuurlijk niet. Ik woon niet in NL, werk niet voor de KLM en ga dit de komende jaren ook niet doen.. Maak je om mij en mijn salaris maar niet zo druk.

Terug naar de discussie... :)


Ik ken jou helemaal niet. Maar je wekte zelf die impressie bij mij om telkens terug te komen op het verschil afgestudeerde WOer en afgestudeerde vlieger. Excuus in ieder geval.

Maar terugkomend op een hbo/wo salaris. Ik weet uit eigen ervaring dat dat niet veel onder doet aan start bij KLM. In de sector waar ik werkte in ieder geval.

Laten we indd maar weer terug naar de "discussie".




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Zolang KLM vliegers vinden beter betaald te moeten worden dan een WO opgeleide professioneel dan is het eind zoek. Er is geen enkele rechtvaardiging voor. De kwalificaties zijn voor een WO pro veel hoger dan die van een vlieger. Zelfs een gezagvoerder met ervaring is -en dat weten de jongeren maar al te goed- zo te vervangen.

Murphy, ik zou zeggen, zet alle filosofie- en sociologie afgestudeerden dan maar in de cockpit! Als we de salarissen gaan afstemmen op hoeveel boeken iemand gelezen heeft tussen zijn 18e en 23e, dan is het einde zoek.

Je kunt de verschillende functies en beroepen binnen de klm gewoon niet met elkaar vergelijken op basis van hoeveel iemand met zijn neus in de boeken heeft gezeten. Je hebt voor iedere functie mensen met bepaalde capaciteiten nodig, en als er een beroep is waarbij de uitvoering daarvan enorme gevolgen kan hebben voor een luchtvaartbedrijf, dan wordt daar nou eenmaal meer salaris voor betaald.
Als iemand met een wo opleiding klaagt dat een piloot te veel verdient, had ie gewoon lekker zelf alsnog een vliegopleiding moeten volgen.

Er zijn vele niet zo snuggere voetballers die een hoop geld verdienen. Terwijl hun baas, de clubvoorzitter, met een wo opleiding een fractie van hun verdient. Maar hun baas mist nou eenmaal de capaciteiten die zijn minder snuggere voetballers wel hebben, en die zij nodig hebben om hun functie uit te voeren. Zo simpel is het.
 
Laatst bewerkt:
Foohke, zelfs met jou redenering waarom deze vergelijking, is het volledig nutteloos. Vliegers/wo werknemers, management/hogere technici, administratie/planning..zo kunnen we nog wel effe doorgaan. Een groot bedrijf als de klm heeft fucties en functieomschrijvingen. Daar horen vastgelegde salarissen bij. Het is een feit dat er in de toekomst eea veranderd moet gaan worden vwb kosten. Deze kosten komen voor rekening van iedereen!! Hierin is het dus absurd om te zeggen dat men moet gaan nivileren. Dit lost namelijk niets op. Productiviteit, daar gaat het om. In iedere functiegroep.
Een vergelijking van salarissen met studieniveau of studieduur slaat nergens op.
 
Murphy, ik zou zeggen, zet alle filosofie- en sociologie afgestudeerden dan maar in de cockpit! Als we de salarissen gaan afstemmen op hoeveel boeken iemand gelezen heeft tussen zijn 18e en 23e, dan is het einde zoek.

Zwaktebod. En dat weet je best als hoogopgeleide en intelligente vlieger, die je bent.


Je kunt de verschillende functies en beroepen....niet met elkaar vergelijken..... Je hebt voor iedere functie mensen met bepaalde capaciteiten nodig, en als er een beroep is waarbij de uitvoering daarvan enorme gevolgen kan hebben voor een luchtvaartbedrijf, dan wordt daar nou eenmaal meer salaris voor betaald.
Waarom kosten dan Ryanair of Easyjet of Norwegian vliegers minder en werken ze harder? Heeft hun uitvoering van het edele ambt van vlieger minder gevolgen voor hun luchtvaartbedrijf?

Het is hier niet arbeidsvoorwaarden bashen, Hector. De uitdaging van de Koninklijke staat hier ter discussie. Daarbij horen de kosten van haar personeel. En daar ben jij er kennelijk één van.
Duidelijk is dat jij elke euro van jouw arbeidsvoorwaarden waard bent voor het harde werken dat jij er voor doet.
 
Het is een feit dat er in de toekomst eea veranderd moet gaan worden vwb kosten.....Productiviteit, daar gaat het om.
Als ik me niet vergis hebben de vliegers dit jaar vrije dagen ingeleverd.
En nu praat je over productiviteitsverbetering.

Wat was ook alweer het basisargument tegen alle vliegers die graag willen doorvliegen? Oh ja: promotievertraging!

En waar pleit jij voor, slimmerik? Inleveren vrije dagen en productiviteitsverbetering. Beiden geven een permanente promitievertraging.
Een doorvliegreling maar enkele jaren.

Geweldig zo'n vakbond! Links lullen, rechts vullen, heet dat ook wel.
Komt op hetzelfde neer. En jij trapt daar in.....
 
Foohke, zelfs met jou redenering waarom deze vergelijking, is het volledig nutteloos. Vliegers/wo werknemers, management/hogere technici, administratie/planning..zo kunnen we nog wel effe doorgaan. Een groot bedrijf als de klm heeft fucties en functieomschrijvingen. Daar horen vastgelegde salarissen bij. Het is een feit dat er in de toekomst eea veranderd moet gaan worden vwb kosten. Deze kosten komen voor rekening van iedereen!! Hierin is het dus absurd om te zeggen dat men moet gaan nivileren. Dit lost namelijk niets op. Productiviteit, daar gaat het om. In iedere functiegroep.
Een vergelijking van salarissen met studieniveau of studieduur slaat nergens op.

Omdat ik blijkbaar niet helemaal helder ben geweest:
Het was nooit mijn plan om bepaalde banen of de waardes daarvan 1 op 1 te vergelijken met anderen. Mede door een paar (piloot) vrienden zit ik waar ik nu zit. Ik zou niet anders willen ;) Ook over nivelleren heb je mij niet gehoord. Het lijkt me logisch dat een schoonmaker niet hetzelfde verdient als een cabin crew, die weer niet hetzelfde verdient als een piloot. Over studieduur en/of -niveau heb je mij nooit gehoord. Ik nam 'postgradute' slechts als voorbeeld (omdat ik daar wel de startsalaris cijfers bij de KL van heb) en heb dit nergens vergeleken met het niveau van een piloot.

In post #324 maakte ik een kleine berekening over hoeveel procent van de loonkosten van kL richting de vliegers gaat. Ik verbaas me hier duidelijk over..
De reden dat ik ook dat van managers wil weten, was om te kijken of ook managers een dermate groot aandeel in de loonkosten hebben. Dat het startsalaris hier geen goede indicator voor kan zijn ben ik mij van bewust.. Maar het was voor mij bedoeld als een goed 1e inzicht.

Daarom ook mijn zin:
Ik probeer me een beeld te vormen van de verschillen in salaris en in hoeverre de vooroordelen in dit topic "management verdient te veel" of "piloten verdienen te veel" in dit topic kloppen.

Ik zie dat het woord 'verschillen' op verscheidene manier opgevat kan worden.. Laat het duidelijk zijn dat ik nooit 1 op 1 een piloot op manager wil vergelijken.
Verder: Beide argumenten zoals hier benoemd worden door verschillende partijen veelvuldig gebruikt in dit topic, en ik ben voor mezelf opzoek naar de juistheid hiervan. Verdienen piloten bij KL meer (dan bij andere airlines)? Heeft KLM inderdaad een (te) grote overhead? Wat is het kostenplaatje van beide groepen op jaarbasis?
We zijn het er ondertussen allemaal mee eens dat er wat moet veranderen. KLM is operationeel gezien dan wel profitable, het bedrijf heeft een dermate grote schuldenlast dat de cijfers telkens in het rood duiken. Geef mijn finance achtergrond maar de schuld; Ik probeer aan de hand van de cijfers te kijken waar het verschil hem in zit. Waarom is LH wel profitable? Ligt het aan een lagere schuldenlast of heeft LH een andere kostenopbouw?

Wellicht helpt het als ik zeg dat ik betreffende data, die ik van de KL zo 1,2,3 niet kan vinden, wel van een andere maatschappij voorhanden heb... Ik kan dus de piloten met piloten vergelijken vergelijken en management met management. Het probleem dat PaBlauw aandraagt daargelaten natuurlijk, dat je op papier nooit helemaal op de hoogte bent van eventuele secondaire voorwaarden die alles weer kunnen veranderen. Een vergelijking die correct is kan bijna niet, zeker gezien de verschillende samenstellingen binnen een bedrijf (wel/niet maintenance, wel of niet catering outsourcen, en noem maar op) maar je kunt wel een redelijke inschatting maken.


@Konijntje,
Nee je kent mij inderdaad niet :biertje:
Dat ik er op terug kom gebeurt wanneer er vragen over gesteld worden. Dan leg ik graag uit wat ik bedoel / hoop te ontdekken met bepaalde vragen. Even goede vrienden hoor :biertje:
Ik heb geen idee mbt andere sectoren, maar de startsalarissen binnen de luchtvaart (management) lopen sterk uiteen. Logischer wijs verschilt dit per land. Frappant is dan weer dat zelfs tussen bijv. EK,EY en QR een groot verschil zit.
 
Waarom kosten dan Ryanair of Easyjet of Norwegian vliegers minder en werken ze harder? Heeft hun uitvoering van het edele ambt van vlieger minder gevolgen voor hun luchtvaartbedrijf?

Mmm, volgens mij bestaat klm al heel lang, en EasyJet, Norwegian en RyanAir niet zo lang. Heb je enig idee hoe de kosten van een gemiddelde vlieger carriere van pak weg 20 jaar staat tov de kosten van een gemiddelde vliegercarriere van hooguit 10 jaar? Enig idee hoe easyjet en ryanair gegroeid zijn de afgelopen 15 jaar? Enig idee hoe groot het verloop bij deze bedrijven is tov die van klm?

Over slim gesproken Murphy, maar ik wil de personeelskosten van deze bedrijven over 15 jaar nog wel eens zien.
 
Als ik me niet vergis hebben de vliegers dit jaar vrije dagen ingeleverd.
En nu praat je over productiviteitsverbetering.

Wat was ook alweer het basisargument tegen alle vliegers die graag willen doorvliegen? Oh ja: promotievertraging!

En waar pleit jij voor, slimmerik? Inleveren vrije dagen en productiviteitsverbetering. Beiden geven een permanente promitievertraging.
Een doorvliegreling maar enkele jaren.

Geweldig zo'n vakbond! Links lullen, rechts vullen, heet dat ook wel.
Komt op hetzelfde neer. En jij trapt daar in.....

Ohja Murphy, vergelijk ook even de short haul productiviteit van easy en Ryan met die van klm. Slimmerik ;)
 
Ohja Murphy, vergelijk ook even de short haul productiviteit van easy en Ryan met die van klm. Slimmerik ;)

...en daarin zit hem het probleem. Betaald krijgen als ezy? willen we niet. werken als ezy? willen we niet. met pensioen gaan als ezy? willen we niet. Winst maken als ezy? ja dat willen we wel.

Norwegian is een beetje zoals low cost maatschappijen 10 jaar geleden: Onveilig zouden ze zijn, oneerlijk, zouden niet met "echte maatschappijen" kunnen meedoen etc...

Je kan jammeren wat je wilt, maar het is onvermijdelijk dat iemand een nieuwe manier zoekt en daarmee een doorn in het oog van de gevestigde maatschappijen is.

Het gaat mij net zo raken, maar ik sta telkens weer verbaasd van de heren klm

Murphy, de bedrijfskosten van die maatschapijen over 15 jaar zien er niet veel anders uit dan nu, aangezien ze niet een jaarlijks oplopende salarisschaal hebben, maar alleen een "loyalty payment" die met een paar trappen oploopt en dan op inflatiecorrectie na min of meer vlak is.
 
Terug
Bovenaan