De uitdagingen van de Koninklijke....

Hebben ze die rechten niet al? In het pre-T7 tijdperk vlogen o.a. PIA, RJ en SQ van AMS naar de VS met hier opstappende passagiers. Nederlandse clubs mogen ook al decennia pax en vracht in de UAE oppikken en naar het Verre Oosten vervoeren.


Een link naar de "Freedoms of the Air":


http://www.icao.int/Pages/freedomsAir.aspx

Ik vermoed dat foohke "Seventh Freedom of The Air" bedoelt (onbeperkt vluchten uitvoeren tussen EU en USA, zonder dat de vlucht eindigt of begint in het thuisland van de airline). Dat i.t.t. de voorbeelden waar 76-er naar verwijst.

Ik bedoelde wel degelijk 5th freedom. In zoverre dat ik weet, heeft EK deze alleen voor de Milaan-JFK, en een route ri. Malta. That is, binnen Europa dan. Op routes richting Azie / Australie heeft EK er een heel aantal en maken ze er ook grondig gebruik van.

Kan ook zijn dat mijn informatie verouderd is ondertussen overigens... So please correct me if I'm wrong :) Het zou ook zo kunnen zijn dat Emirates die rechten wel heeft in de EU, maar ze niet gebruikt... In dat geval zou je namelijk helemaal gelijk hebben flyingviking!
 
Ik bedoelde wel degelijk 5th freedom. In zoverre dat ik weet, heeft EK deze alleen voor de Milaan-JFK, en een route ri. Malta. That is, binnen Europa dan. Op routes richting Azie / Australie heeft EK er een heel aantal en maken ze er ook grondig gebruik van.

Kan ook zijn dat mijn informatie verouderd is ondertussen overigens... So please correct me if I'm wrong :) Het zou ook zo kunnen zijn dat Emirates die rechten wel heeft in de EU, maar ze niet gebruikt... In dat geval zou je namelijk helemaal gelijk hebben flyingviking!

Je hebt helemaal gelijk, ik had je bijdrage alleen anders geïnterpreteerd.
 
Je kan wel stampvoeten en huilen hoe oneerlijk het allemaal is, maar je zal er toch mee moeten concureren.

30% salaris verhoging voor pensionerings leeftijd verandering? Succee ermee
 
Zover ik weet heeft in ieder geval EK de rechten al voor DXB-AMS-JFK en is het doel om de middagvlucht welke vanaf DXB komt door te trekken naar JFK (en de 77W avondvlucht te vervangen door de 388 en een nieue 77L ochtendvlucht te introduceren) (tijden AMS)
 
Vakbond CNV mengt zich in discussie over salarissen KLM-personeel


UTRECHT - Als KLM verder wil bezuinigen op arbeidsvoorwaarden zal de luchtvaartmaatschappij eerst moeten aantonen dat het personeel meer betaald krijgt dan bij de concurrentie. Dat stelde vakbond CNV Vakmensen vrijdag.

KLM gaat volgende maand met de bonden in overleg over nieuwe cao's. Daarbij zal gezocht worden naar manieren om de kosten verder omlaag te brengen, liet het bedrijf de afgelopen tijd herhaaldelijk weten.

Onderhandelaar Dolf Polders van CNV vindt dat KLM eerst duidelijk moet maken waar in de organisatie het probleem precies zit. "Wij gaan niet alle 30.000 medewerkers over één kam scheren", zei hij. Ook wil Polders weten hoe de kosten bij KLM zich verhouden tot die van concurrenten als IAG en Lufthansa.

(c) AFN

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieu...ch-in-discussie-over-salarissen-klm-personeel


De CNV kijkt m.i. op de verkeerde plek. Salarissen an sich lijken niet het probleem, wel de productiviteit en eventueel onnodige managements lagen. Maar goed, dat wisten we hier al lang. ;)

Welk deel van het grondpersoneel wordt eigenlijk vertegenwoordigd door de CNV?
 
over ik weet heeft in ieder geval EK de rechten al voor DXB-AMS-JFK en is het doel om de middagvlucht welke vanaf DXB komt door te trekken naar JFK (en de 77W avondvlucht te vervangen door de 388 en een nieue 77L ochtendvlucht te introduceren) (tijden AMS)

Mag ik vragen waar je dit gehoord hebt? Zou het persoonlijk jammer vinden de ochtendvlucht te verliezen, toch fijner dan een nachtvlucht terug.....

"Source: Emirates 2012"

En dan "blah".... Pareer de cijfers dan eens?

Kan best zijn dat veel van die 5 star maatschappijen uit het Midden Oosten geen directe staatssteun krijgen, maar het is natuurlijk wel verdomd handig dat de lokale Emir/Sheikh effe een gigantische infrastructuur door wat Bengaalse en Nepalese slaven uit de grond laat stampen en tegelijkertijd iedere vorm van vakbonden verbiedt. Hoeveel betalen die maatschappijen daar in handling fees voor al die goedkoop gebouwde infrastructuur? Hoeveel betaald men voor catering? Wat kost brandstof? Hoeveel van die bedrijven (bouw, handling, catering, luchthavens) zijn, direct or indirect, in eigendom van de staat?

Klopt, inderdaad handig. Wel gek dat ik je niet hoor over PIA, Air India, Malaysian, Singapore, Chinese Airlines en niet te vergeten Kenya Airways waar KLM de grootste aandeelhouder van is. Hoeveel laaggeschoold personeel denk je dat daar van in Kibera woont? Plukt KLM ook niet gewoon de vruchten van die goedkope arbeid? En betaald KLM niet op alle outstations ook gewoon de waarschijnlijk lagere afhandelingskosten dan die op Schiphol?

Ik ben het met je eens dat de mensen die in de golf regio in de bouw werken niet de beste arbeidsomstandigheden genieten, alhoewel er wel langzaam schot in de zaak lijkt te zitten om dit te verbeteren. Het is alleen wat flauw om zodra het een bedreiging wordt hier tegen van kant te trekken, terwijl ik durf te wedden dat als de maatschappijen hier niet zo gegroeid waren door een actief overheidsbeleid ik je er nooit over gehoord zou hebben.

Ik heb in een ander topic deze link ook al eens gepost: http://nl.wikipedia.org/wiki/Foxconn . Betekent dit dat iedereen die een iPhone heeft hem volgens jou in moet leveren omdat ook dit luxe product waar wij in het westen veelvuldig gebruik van maken wordt geproduceerd door mensen die eigenlijk keihard worden uitgebuit? Of wat te denken van de kledingfabrieken in Azie? Ik durf te wedden dat jij ook wel iets in de kast hebt hangen wat in Bangladesh gemaakt is, hoe gaat het daar na die rampzalige brand?

Het is een beetje flauw om over goedkope arbeid te klagen zodra een bedrijf wat een te hoge kostenstructuur heeft daar last van begint te krijgen. Wij profiteren namelijk allemaal van goedkope arbeid, hier kan je niet omheen. Tevens denk ik dat de lage arbeidskosten bij bijvoorbeeld Emirates je nog wel eens tegen zouden kunnen vallen. Cabin crew en piloten krijgen hier relatief erg goed betaald, het middle en senior management helemaal. Het feit dat wij 70-80 uur per maand draaien en de cabin crew nog wat meer levert echter een veel hogere productiviteit op wat de kosten natuurlijk wel drukt. Persoonlijk ervaar ik mijn werkdruk overigens als een stuk lager dan bij de grote Oranje low cost carrier waar ik hiervoor vloog, maar dit komt omdat de eerder genoemde 70-80 uur met een 2 ULR vluchten snel gemaakt is.

Voor fuel betaald EK hetzelfde als iedereen, in Dubai zelfs nog iets meer dan op sommige andere plekken. Dubai heeft amper olie meer en de UAE bezit geen raffinaderijen. De olie gaat naar Singapore en komt geraffineerd terug wat de kosten omhoog jaagt. Dit verklaart waarom wij brandstof naar Dubai tankeren vanaf bepaalde bestemmingen.

Afhandelingskosten heb ik geen inzage in en aangezien ik google en een paar andere zoekmachines dankzij "The great firewall of China" momenteel niet kan bereiken heb ik niet de mogelijkheid dit nu uit te zoeken. Is KLM overigens al niet flink geholpen door bedrijven als easyJet met een veel hogere belasting op te zadelen voor point - to - point passagiers dan KLM voor hun transfer pax op AMS? Is dat dan ook verkapte staatssteun? De overheid is grootaandeelhouder op Schiphol en dat heeft ongetwijfeld met dat besluit te maken gehad.

Als ik je goed begrijp ambieer je een level playing field, waarbij bedrijven die op wat voor manier gesteund worden buiten de deur worden gehouden? In mijn optiek niks mis mee, maar dan moet Schiphol de deur wel wagenwijd opzetten voor alle bedrijven met een Europees AOC zoals easyJet, Ryanair, Norwegian en ongetwijfeld de bedrijven die dan een AOC in Europa gaan proberen te bemachtigen puur om die markt te kunnen bedienen. Ik denk nog steeds dat AF-KLM in zo'n situatie het onderspit gaat delven gezien het feit er simpelweg te veel bedrijven zijn die veel efficiënter opereren. Klagen over concurrentie is natuurlijk gemakkelijk, maar uiteindelijk denk ik dat de AF-KLM groep de schuld toch echt bij zichzelf moet gaan zoeken in het huidige marktklimaat.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, ik bedoelde dat wij als 380 crew de ochtendvlucht verruilen voor de middagvlucht vanuit Dubai en dan door de nacht terug vliegen naar Dubai. .
 
Niet vanwege leeftijd, wel ter reparatie van nieuwe wetgeving.

De pensioenpremie mag niet meer bruto in het fonds gestort worden. Dus dan maar laten uitbetalen als bruto salaris.

RIP KLM

We kunnen altijd nog over een paar jaar over de KLM zeggen wat er in een Nederlands televisie programma (als het nog steeds op de tv is) altijd gezegd werd:

Gelukkig hebben we de foto's nog...
 
Wacht even hoor, even een stapje terug; we hebben het hier over de werkgeversbijdrage welke normaal in de pensioenpot wordt gestopt. Deze komt nu vrij door veranderende wetgeving en zal dus rechtstreeks aan de werknemer worden uitgekeerd. De loonkosten voor KLM worden dus niet hoger.

Nu terug naar het begin; waar komt die 30% vandaan?
 
KLM betaalt afhankelijk van leeftijd werknemer (pensioenaanspraken voor oudere werknemers zijn duurder ivm resterende looptijd en dus korte tijd rendementsopbouw) 20-40% bruto pensioenpremie. Als gevolg van nieuwe overheidswetgeving ontstaat er premievrijval en die komt conform afspraken tussen VNV en KLM toe aan de vlieger. Het is iig geen 30% extra salaris, bovendien gaat het om bruto salaris wat nodig is om na IB, middels een nettoregeling, pensioen te sparen. Elke netto regeling is overigens vrijwillig, je kunt er ook een hypotheek mee aflossen, maar van een normaal pensioen zal dan heel weinig overblijven.

Jumbo snapt er wederom weinig van, de loonkosten voor KLM worden er idd niet hoger op.

Zoals vaak gezegd, de VNV en KLM vlieger staan volledig open voor bezuinigingen en versobering op arbeidsvoorwaardelijk gebied om duurzame investeringen te kunnen realiseren. Een visieloze kaasschaaf met halve maatregelen (in bijv. andere domeinen) wordt derhalve niet geaccepteerd.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info 180BT. Die 30% bruto is dus ballpark een middeling tussen alle pensioenpremies. Ik denk dat er een paar ambtenaren in Den haag in hun handen staan te wrijven aangezien ze daar ook weer 52% van kunnen innen. Dan blijft er inderdaad niet veel over.

Ik ben blij dat de CNV alle salarissen en bijbehorende werkdruk tegen de lamp wil houden. Dan komen idd een paar pijnpunten boven water. Ik hoop dan ook dat die worden aangepakt ipv visieloos schreeuwen dat de vliegers maar in moeten leveren.

Ik ben wel optimistisch over wat Elbers tot nu toe van zich heeft laten zien. Ook ben ik blij dat de Groot is gepromoveerd naar COO.
 
idd begrijp ik de KLM vliegers attitude niet. Kan er niet bij dat een groep werknemers van een bedrijf wat zulke grote problemen heeft, alle concurrenten boeken gigantische winsten, Easy gaat concurreren vanuit hun thuisbasis op een shorthaul netwerk wat toch al onder druk staat, toch hun kop in het zand steekt.

Dat gezegd hebbende hebben we het hier op het eiland ook gezien met een groep werknemers, dat was gelijk de geboorte van "Mixed Fleet", met T&C's welke een stuk minder waren voor deze nieuwe group. Terug kijkend op die periode hebben ze veel meer verloren dan nodig was geweest.

Zoals wel duidelijk is ben ik geen KLM-er en hoop dat er intern wel degelijk gekeken word of de vliegers T&C's nog marktconform zijn. Echter afgaand op reacties van de KLM-res op dit forum krijg ik niet die indruk. Nogmaals ik hoop dat ik het fout heb!!
 
Je hebt het niet fout. We gaan niet klakkeloos in blinde paniek inleveren. Dat is ook niet zoals vliegers doorgaans handelen dacht ik. Dan wordt het geld doorgeschoven naar dividend voor aandeelhouders of wordt gebruikt om interne verborgen werkloosheid in stand te houden.

Als er een nieuw plan komt waar Albert Plesman zich in zou kunnen vinden gaan de schouders eronder door de KLM vlieger.

Maar eerst een degelijke analyse + een helder, hard plan van aanpak op tafel in de (bilaterale) onderhandelingen.

Maar 180BT en anderen hebben dit al zo vaak uitgelegd.
 
En laten we wel wezen, de vliegers staan altijd constructief tegenover besparingen als daar de noodzaak voor is, echter het moet degelijk onderbouwd worden. Zo zijn de vliegers de enige groep die in 2014 de helft van hun 13e maand inleveren. Dat levert in een klap dik 20 miljoen op.

@jumbo, je haalt zelf al de flexicontracten aan. Zelfs in Nederland kun je het gewoon niet verkopen als je als werknemer bij een groot Nederlands bedrijf maar een marginaal pensioen opbouwt. Het eenvoudig zonder onderbouwing deze pensioenpremies claimen door KLM is weer die domme kaasschaaf methode die al genoeg is voorgekomen.

Daarom ben ik -nogmaals- blij dat er ook gekeken wordt naar werkdruk. 1 a 2 sectoren per dag vliegen omdat met niet meer mag werken dan een 8 urige werkdag is gewoon niet meer van deze tijd. Ik denk dat het intrekken van het "KLC Europa plan" door Eurlings een grote klap vwb zijn geloofwaardigheid is geweest. Ik denk dat Elbers daar beter mee om kan gaan.
 
Terug
Bovenaan