over ik weet heeft in ieder geval EK de rechten al voor DXB-AMS-JFK en is het doel om de middagvlucht welke vanaf DXB komt door te trekken naar JFK (en de 77W avondvlucht te vervangen door de 388 en een nieue 77L ochtendvlucht te introduceren) (tijden AMS)
Mag ik vragen waar je dit gehoord hebt? Zou het persoonlijk jammer vinden de ochtendvlucht te verliezen, toch fijner dan een nachtvlucht terug.....
En dan "blah".... Pareer de cijfers dan eens?
Kan best zijn dat veel van die 5 star maatschappijen uit het Midden Oosten geen directe staatssteun krijgen, maar het is natuurlijk wel verdomd handig dat de lokale Emir/Sheikh effe een gigantische infrastructuur door wat Bengaalse en Nepalese slaven uit de grond laat stampen en tegelijkertijd iedere vorm van vakbonden verbiedt. Hoeveel betalen die maatschappijen daar in handling fees voor al die goedkoop gebouwde infrastructuur? Hoeveel betaald men voor catering? Wat kost brandstof? Hoeveel van die bedrijven (bouw, handling, catering, luchthavens) zijn, direct or indirect, in eigendom van de staat?
Klopt, inderdaad handig. Wel gek dat ik je niet hoor over PIA, Air India, Malaysian, Singapore, Chinese Airlines en niet te vergeten Kenya Airways waar KLM de grootste aandeelhouder van is. Hoeveel laaggeschoold personeel denk je dat daar van in Kibera woont? Plukt KLM ook niet gewoon de vruchten van die goedkope arbeid? En betaald KLM niet op alle outstations ook gewoon de waarschijnlijk lagere afhandelingskosten dan die op Schiphol?
Ik ben het met je eens dat de mensen die in de golf regio in de bouw werken niet de beste arbeidsomstandigheden genieten, alhoewel er wel langzaam schot in de zaak lijkt te zitten om dit te verbeteren. Het is alleen wat flauw om zodra het een bedreiging wordt hier tegen van kant te trekken, terwijl ik durf te wedden dat als de maatschappijen hier niet zo gegroeid waren door een actief overheidsbeleid ik je er nooit over gehoord zou hebben.
Ik heb in een ander topic deze link ook al eens gepost:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Foxconn . Betekent dit dat iedereen die een iPhone heeft hem volgens jou in moet leveren omdat ook dit luxe product waar wij in het westen veelvuldig gebruik van maken wordt geproduceerd door mensen die eigenlijk keihard worden uitgebuit? Of wat te denken van de kledingfabrieken in Azie? Ik durf te wedden dat jij ook wel iets in de kast hebt hangen wat in Bangladesh gemaakt is, hoe gaat het daar na die rampzalige brand?
Het is een beetje flauw om over goedkope arbeid te klagen zodra een bedrijf wat een te hoge kostenstructuur heeft daar last van begint te krijgen. Wij profiteren namelijk allemaal van goedkope arbeid, hier kan je niet omheen. Tevens denk ik dat de lage arbeidskosten bij bijvoorbeeld Emirates je nog wel eens tegen zouden kunnen vallen. Cabin crew en piloten krijgen hier relatief erg goed betaald, het middle en senior management helemaal. Het feit dat wij 70-80 uur per maand draaien en de cabin crew nog wat meer levert echter een veel hogere productiviteit op wat de kosten natuurlijk wel drukt. Persoonlijk ervaar ik mijn werkdruk overigens als een stuk lager dan bij de grote Oranje low cost carrier waar ik hiervoor vloog, maar dit komt omdat de eerder genoemde 70-80 uur met een 2 ULR vluchten snel gemaakt is.
Voor fuel betaald EK hetzelfde als iedereen, in Dubai zelfs nog iets meer dan op sommige andere plekken. Dubai heeft amper olie meer en de UAE bezit geen raffinaderijen. De olie gaat naar Singapore en komt geraffineerd terug wat de kosten omhoog jaagt. Dit verklaart waarom wij brandstof naar Dubai tankeren vanaf bepaalde bestemmingen.
Afhandelingskosten heb ik geen inzage in en aangezien ik google en een paar andere zoekmachines dankzij "The great firewall of China" momenteel niet kan bereiken heb ik niet de mogelijkheid dit nu uit te zoeken. Is KLM overigens al niet flink geholpen door bedrijven als easyJet met een veel hogere belasting op te zadelen voor point - to - point passagiers dan KLM voor hun transfer pax op AMS? Is dat dan ook verkapte staatssteun? De overheid is grootaandeelhouder op Schiphol en dat heeft ongetwijfeld met dat besluit te maken gehad.
Als ik je goed begrijp ambieer je een level playing field, waarbij bedrijven die op wat voor manier gesteund worden buiten de deur worden gehouden? In mijn optiek niks mis mee, maar dan moet Schiphol de deur wel wagenwijd opzetten voor alle bedrijven met een Europees AOC zoals easyJet, Ryanair, Norwegian en ongetwijfeld de bedrijven die dan een AOC in Europa gaan proberen te bemachtigen puur om die markt te kunnen bedienen. Ik denk nog steeds dat AF-KLM in zo'n situatie het onderspit gaat delven gezien het feit er simpelweg te veel bedrijven zijn die veel efficiënter opereren. Klagen over concurrentie is natuurlijk gemakkelijk, maar uiteindelijk denk ik dat de AF-KLM groep de schuld toch echt bij zichzelf moet gaan zoeken in het huidige marktklimaat.