De uitdagingen van de Koninklijke....

Terwijl de uitdagingen van de Koninklijke zich op blijven stapelen lijkt het bestuur van de VNV zich drukker te maken over een originele tweet van Ryanair dan over de toekomst van de KLM.....

https://twitter.com/VNVPresident/status/793456940462505984

Noem ze eens flying viking? We zijn nu inmiddels twee jaar verder sinds de start van dit topic; we laten weer voorzichtige zwarte cijfers zien, breiden nog steeds uit en vlootvernieuwing blijft doorgaan. Ik weet dat dat voor sommigen hier moeilijk verkroppen is, maar volgens mij gaan we de 100 wel halen.

We zijn bovendien niet de enige maatschappij met uitdagingen, blijft bijzonder dat bijvoorbeeld niemand hier geïnteresseerd is in de uitdagingen van Turkish...
 
Noem ze eens flying viking? We zijn nu inmiddels twee jaar verder sinds de start van dit topic; we laten weer voorzichtige zwarte cijfers zien, breiden nog steeds uit en vlootvernieuwing blijft doorgaan. Ik weet dat dat voor sommigen hier moeilijk verkroppen is, maar volgens mij gaan we de 100 wel halen.

We zijn bovendien niet de enige maatschappij met uitdagingen, blijft bijzonder dat bijvoorbeeld niemand hier geïnteresseerd is in de uitdagingen van Turkish...

Ere wie ere toekomt vwb de lichtpuntjes. Ik maak mij ook geen zorgen dat KLM de 100 niet haalt. En ja, ook ik vind het positief dat er vlootvernieuwing plaatsvindt, het netwerk fors wordt uitgebreid etc..Ook positief voor KLM dat het bedrijf het, wederom, veel beter doet dan AF.

Ik denk echter dat de uitdagingen van 2 jaar geleden niet minder zijn geworden, integendeel; Alleen al het feit dat er een project met de naam "trust together" (als directie schaam je toch de ogen uit je kop) moet worden opgetuigd in een wanhopige poging om het vertrouwen tussen bedrijven en werknemers, werknemers onderling en de relatie holding versus dochterpartijen te herstellen spreekt boekdelen. De verhouding directie versus personeel bij KLM lijkt mij nou niet echt optimaal om het maar voorzichtig uit te drukken. En die was 2 jaar geleden (start van topic) echt een voorbeeld voor anderen.

Wellicht 3 (nieuwe) uitdagingen:

1. De grotere rol van HV als feeder voor AF en KLM (in hoeverre is dat voornemen verenigbaar met lopende afspraken)?

2. De rol van de nieuwe long haul carrier die in Parijs gaat zetelen. Valt de productie daarvan binnen de productieafspraken "ja of nee"?

3. Beperkte slottijden op Schiphol die over 2-3 jaar de groeimogelijkheden van Schiphol (KLM) in de weg gaan staan.

Ik heb, zoals eerder aangegeven, niets tegen KLM. Ik hoop dat KLM over 25 jaar "staat als een huis".

Waarom o.a. ik mij niet zo met de uitdagingen van Turkish bezighoud? Waarom zou ik? Ik heb niets met Turkije en al helemaal niets met het staatsbedrijf onder controle van Erdogan......Ik ben Nederlander en heb wel wat met KLM. Dat is toch niet zo vreemd op een Nederlands forum?
 
Laatst bewerkt:
Het is goed nieuws dat er door gepakt gaat worden en verder bezuinigd om die grote schuldenlast verder te kunnen verkleinen.

Zoals flyingviking al aangeeft, is het nog nooit zo slecht gegaan met KLM zelf met alle bonden. Onder andere De staking van de cabine hangt als een onweerswolk in de lucht.

De nieuws franse longhaul maatschappij moet vrijwillig met Air France vliegers opgevuld gaan worden.... Lijkt me dat er niet heel veel staan te popelen om meer te vliegen voor minder salaris, zie het Franse Transavia debacle.

Gaat het wederom een zeer spannend tijd worden met een hoop gestampvoet aan beide kanten vrees ik.

Wel goed nieuws om te horen dat ze gelukkig verder gaan uitbreiden en doorgaan met vlootvernieuwing.
 
KLM heeft aan cabine het volledig gevraagde pensioengeld beloofd plus 1 procent loonsverhoging. Staat niet in verhouding met hetgeen de vliegers geleverd hebben, maar goed, we zouden niet over de schutting kijken. Ik begrijp dus niet waarom de cabinebonden doorgaan met actievoeren.

Voor de vliegers komt nu dan toch de eerste tranche aandelen, dus de directie houdt zijn CAO belofte.

En eerder dan verwacht kunnen de vliegers eind dit jaar gebruik maken van de fors verbeterde winstdelingsregeling.
 
http://nos.nl/artikel/2141203-donkere-wolk-bij-klm-lijkt-mee-te-vallen.html

Air France-KLM kondigde vandaag een nieuwe dochtermaatschappij aan die goedkopere vluchten op lange afstanden gaat aanbieden. Een budgetmaatschappij wordt het niet; het serviceniveau zal hetzelfde blijven, zegt de topman van het bedrijf.
Zie ook bijvoorbeeld EuroWings, HOP, Transavia Deutschland, Cargolux Italia en Scoot. Altijd handig zo'n "low cost" (qua personeelskosten dan) AOC of dochterbedrijf binnen de eigen groep om permanent als leverage tegen je eigen personeel in te zetten. Die sukkels van de NOS begrijpen trouwens niet dat low cost niet alleen maar gaat over het serviceniveau, maar ook over de personeelskosten. Maar goed, we mogen dan ook niet teveel verwachten van de Nederlandse Lügenpresse.

Ook het kabinet lijkt positief over de nieuwe strategie van Air France-KLM. In de Kamer zei staatssecretaris Dijksma dat het een goede stap kan zijn om de maatschappij concurrerender te maken. "Het is een positieve zaak dat de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie geen beperking oplegt aan de groei van KLM."
Aldus Sharon Dijksma, een carrière politica die sinds ze 18 is (misschien op een studentenbaantje na) nog nooit iets gepresteerd heeft behalve dan dan het vreten uit de staatsruif. (gratis onderwijs, gratis onvoltooide studie, en nu fulll time 'werkzaam' in de politieke baantjescarrousel, allemaal courtecy of the Dutch taxslaves) https://en.wikipedia.org/wiki/Sharon_Dijksma

Dijksma studied law at the University of Groningen and public administration at the University of Twente but did not finish her studies.

When, on 16 May 1994, Dijksma became an MP, her age was 23 and she was the youngest MP ever in Dutch parlementarian history.
:rolleyes:

Waarom o.a. ik mij niet zo met de uitdagingen van Turkish bezighoud? Waarom zou ik? Ik heb niets met Turkije en al helemaal niets met het staatsbedrijf onder controle van Erdogan......Ik ben Nederlander en heb wel wat met KLM. Dat is toch niet zo vreemd op een Nederlands forum?
Slaap maar lekker verder terwijl andere maatschappijen het gras voor je neus wegmaaien, je de kaas van het brood eten en het tapijt onder je vandaan trekken. Zit ie lekker? Die plank voor je harses? :biertje:
 
Nou vooruit dan op dringend verzoek. TK heeft over het eerste halfjaar bijna 600 miljoen verlies gedraaid. Voor deze winter wordt er gigantisch gesneden in het netwerk ( in NL wordt IST-RTM gestopt) en met de grote vliegtuigbouwers is men in onderhandeling over fors latere aflevering van tientallen bestelde kisten. En met de weer recente oproep tot terreur in TK zie ik de passegiers ook niet 1,2,3 terugkeren. Zo genoeg ?
 
Slaap maar lekker verder terwijl andere maatschappijen het gras voor je neus wegmaaien, je de kaas van het brood eten en het tapijt onder je vandaan trekken. Zit ie lekker? Die plank voor je harses? :biertje:

Ik vermoed dat je mijn opmerking anders (tegenovergesteld) interpreteert dan ik bedoelde.

Als ik stel dat ik mij niet druk kan maken over de uitdagingen van Turkish Airlines dan bedoel ik, in het verlengde van de intentie van deze discussie over KLM, dat ik mij niet druk kan maken over mogelijke moeilijkheden voor Turkish Airlines.

In diverse eerdere bijdragen heb ik expliciet verwezen naar de uitdaging die Turkish Airlines, samen met o.a. ME4, ME5 of ME6 en Norwegian voor KLM vormen. De groei van o.a. Turkish Airlines is een grote uitdaging voor KLM, ondanks de economische/geo-politieke tegenwind die Turkish Airlines momenteel ondervindt.
 
De resultaten lijken redelijk maar vergis je niet ..
Het eigen vermogen is nog steeds negatief.
De kosten ex brandstof zijn fors gestegen terwijl de opbrengsten zijn gedaald. Er zal echt nog veel harder bezuinigd moeten worden.

Wat je wel ziet is dat het beleid van Elbers wel werkt. De consequentie is dat hij ook ruzie met de bonden moet maken. Dat is niet anders. De broodnodige flexibiliteit is ver te zoeken en dat is jammer. KLM zou zoveel krachtiger zijn als de bonden zelf meedenken en significante besparingen mogelijk maken.

Liever nu hard doorpakken en dan snel uitbreiden op ica.

Overigens .. wat je ook ziet is dat het resultaat van vracht totaal niet veranderd. Ondanks dat mp is gedecimeerd. Dit bevestigd het verhaal dat de pijn helemaal niet bij mp zat maar bij de wijze hoe afkl vracht is ingericht .. en vermoedelijk ook een te forse doorbelasting van de pax divisie voor de belly freight.
 
Even wat humor tussendoor... De vnv (het twitteraccount vd president in dit geval), lijkt beledigd.. Want jeetje, wat een schande dat er niet met de KLM gevlogen is :biertje:

@VNVPresident Sterke geruchten dat Koningspaar niet met de #Koninklijke maar met staatsgesubsidieerd #Emirates naar Down Under is gevlogen. Onbestaanbaar!
 
@NFS: je weet toch dat de VNC zich nooit gecommiteerd heeft aan die 4%? Mevrouw Groeneveld heeft het afgelopen jaar geen mogelijkheid onbenut gelaten om dat te benadrukken. Of doe je op KL-crew FB maar alsof? :biertje:
Volgens de cabinebonden gaat het toch juist hartstikke goed? ;)
 
Is het zo raar dat er vraagtekens worden gezet bij het feit dat het koninklijk paar niet met de 'eigen' maarschappij vliegt? Normaal gesproken gebeurt dit namelijk wel. Daarbij kan met KLM tot aan ZO Azië (SIN, KUL bijv.) worden gevlogen, om vervolgens met een van de partners door te vliegen. Onze koning is nota bene gastvlieger bij KLM en vertegenwoordigt Nederland op een dergelijk bezoek. Het staat dan nogal raar om met Emirates aan te komen...
 
Mag de Koning wel in een auto rondtuffen die buiten Nederland is geproduceerd?

Mag hij een vakantiehuisje buiten Nederland hebben of moet hij zijn huisje in Nederland kopen? Gezellig bij De Roompot of Centre Parcs.

Mag hij kleding aan hebben die buiten Nederland is geproduceerd?

Mag hij een mobiel abbonement bij Vodafone hebben als hij dat wil ipv KPN?

Mag hij een Cubaanse sigaar roken ipv een Oud Kampen?

Indien het antwoord op bovenstaande vragen "ja" is, waarom zou hij dan niet met Emirates mogen vliegen?

Nederland op zijn smalst.
 
Zondag uit Canada teruggekomen.

De Senior Purser vroeg mij of ik gemerkt had dat er iemand af was en wat ik er überhaupt van vond.

Aangezien ik C zat heb ik er niets van gemerkt (en ook geen klachten van vrienden achterin). Ik gaf wel aan er een mening over te hebben. Niet specifiek over iemand eraf .. maar wel over dat er wel degelijk iets moet gebeuren en dat de vakbonden vooral tegenwerken ipv meedenken en dat dat een grote fout was.

Ja maar ze had al zoveel ingeleverd en KLM had toch veel winst gemaakt.

Ze had werkelijk geen clue dat:

AF/KLM een negatief vermogen heeft en dat dit mede dankzij het nederlandse systeem is.

Dat de vracht divisie nog net zo veel verlies maakt als voor het decimeren van MP.
 
Mag de Koning wel in een auto rondtuffen die buiten Nederland is geproduceerd?

Mag hij een vakantiehuisje buiten Nederland hebben of moet hij zijn huisje in Nederland kopen? Gezellig bij De Roompot of Centre Parcs.

Mag hij kleding aan hebben die buiten Nederland is geproduceerd?

Mag hij een mobiel abbonement bij Vodafone hebben als hij dat wil ipv KPN?

Mag hij een Cubaanse sigaar roken ipv een Oud Kampen?

Indien het antwoord op bovenstaande vragen "ja" is, waarom zou hij dan niet met Emirates mogen vliegen?

Nederland op zijn smalst.

Beste flyingviking,

Een groot deel van je opsomming kan ik volgen en je hebt ook zeker een punt. Het gaat hier echter om beeldvorming. Naast een staatsbezoek is dit ook een handelsmissie. Het grootste gedeelte van de punten die jij noemt zijn geen zaken waarin Nederland een grote rol speelt en die tot de verbeelding spreken. We hebben met Schiphol echter een luchthaven die ontzettend groot is voor een klein land als Nederland en met KLM een nationale luchtvaartmaatschappij die na 97 jaar nog steeds onder haar eigen naamt opereert. Best gaaf toch! Daarbij vliegt onze koning zelf als gastvlieger bij KLM. Denk je bijv dat Hollande bijv. niet met Air France zou gaan in een dergelijk geval? Of Merkel niet met Lufthansa? Even los van het feit of zij dit met regeringsvliegtuigen zouden doen..
Onze koning is ook een luchtvaartman met sterke banden met KLM, daarom is het jammer dat juist hij met Emirates vliegt. Een van de maatschappijen die het KLM (al dan niet oneerlijk) moeilijk maakt.
Absoluut niet het belangrijkste in dit topic, slechts beeldvorming. Wat mij betreft dus back on topic.
 
Beste flyingviking,

Een groot deel van je opsomming kan ik volgen en je hebt ook zeker een punt. Het gaat hier echter om beeldvorming. Naast een staatsbezoek is dit ook een handelsmissie. Het grootste gedeelte van de punten die jij noemt zijn geen zaken waarin Nederland een grote rol speelt en die tot de verbeelding spreken. We hebben met Schiphol echter een luchthaven die ontzettend groot is voor een klein land als Nederland en met KLM een nationale luchtvaartmaatschappij die na 97 jaar nog steeds onder haar eigen naamt opereert. Best gaaf toch! Daarbij vliegt onze koning zelf als gastvlieger bij KLM. Denk je bijv dat Hollande bijv. niet met Air France zou gaan in een dergelijk geval? Of Merkel niet met Lufthansa? Even los van het feit of zij dit met regeringsvliegtuigen zouden doen..
Onze koning is ook een luchtvaartman met sterke banden met KLM, daarom is het jammer dat juist hij met Emirates vliegt. Een van de maatschappijen die het KLM (al dan niet oneerlijk) moeilijk maakt.
Absoluut niet het belangrijkste in dit topic, slechts beeldvorming. Wat mij betreft dus back on topic.

Beste Master Chief,

De koning heeft zich inmiddels persoonlijk over de keuze voor Emirates uitgelaten; Emirates was zowel qua kosten als qua schema een betere optie dan AF/KLM.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationale-politiek/10313595/koning-vindt-klm-te-duur

Als we als samenleving verwachten dat ook het staatshoofd op de kleintjes let (zie eindeloze discussies over kosten Koningshuis, tot kamervragen aan toe) en hij met de "te dure" KLM op pad zou zijn gegaan, dan was de wereld te klein geweest indien er voor KLM was gekozen.

Ik begrijp best dat er een wenkbrouw gefronst wordt maar waar ik primair op reageer is het populistische statement van de president van de VNV die alleen maar olie op het vuur gooit door in de media een beetje te gaan stoken en om de hete brei heen draait.

Wellicht dat de president van de VNV, via zijn netwerk, druk uit kan oefenen op de directie van KLM om het prijsniveau van KLM naar beneden bij te stellen nu blijkt dat KLM zelfs voor de koning te duur is en er betere vliegschema's bij concurrenten verkrijgbaar zijn voor zijn reis vanuit Nederland naar "Downunder". Dat is toch de essentie van de keuze voor Emirates.

Dat gegeven alleen al lijkt mij een uitdaging voor KLM en daarmee ben ik weer "back on topic".

Mvg,

FV
 
Laatst bewerkt:
De Koning heeft mede bestaansrecht vw het feit dat hij altijd mee gaat bij export deals.
Grote bedrijven sluiten altijd meer en betere contracten als het koningshuis er bij is.

Dan is het onverkoopbaar dat het gezicht van Nederland met de concurrent reist.
Zijn taak is juist om de KLM te promoten!.
Prijs en reistijd zijn totaal irrelevant, dat is zijn werk.

Een mega grote flater die door zijn uitlatingen nog erger zijn geworden.
Zijn begeleiding had hem hier tegen moeten beschermen!.
 
Het is zeker aan een hoop mensen hun aandacht ontsnapt dat KLM (en partner AF) helemaal niet naar Australië en Nieuw Zeeland vliegen? Het zal allemaal wel aan mij liggen, maar hebben we in nederland echt niets beters te doen.

Wat WA en de rest van de ornajes ook doet, goed is het nooit.
Schandalig dat we de Fokker leeg naar Australie laten vliegen.... Kost veel te veel geld.
Apart, die fokker is toch een Puur Hollands product of niet?

Het is net hoe het uitkomt, als we maar kunnen zeiken.
 
Terug
Bovenaan