De uitdagingen van de Koninklijke....

Je moet het me maar vergeven Catweazle. Door mijn maniakale obsessie met het netto pensioen, de compensatieregeling en Plan Vector ben ik helemaal van het padje af. Ik lijd aan tunnelvisie, groupthink, plan continuation bias, target fixation en struisvogelpolitiek tegelijk.

Mea Culpa.

Jammer dat je met deze reactie komt. Op deze manier is de discussie niet inhoudelijk te voeren. Ik vraag je slechts informatie te vergaren die bij het bestuur aanwezig is maar die ze niet wil delen met de ledenraad. De reden dat die informatie wel eens in een rechtszaak gebruikt zou kunnen worden is niet valide omdat die informatie daar juist vandaan komt. Dat het bestuur die informatie niet wil delen is om de ledenraad/leden niet wijzer te maken. Zie ik parallellen met een nFTK-protocol?

Ik ben natuurlijk de beroerdste niet, dus ik geef je nog een paar hints:

KLM schrijft:
'Eisers betogen dat de pensioenpremietoelagen 1 en 2 moeten worden aangemerkt als een bruto looncomponent. KLM onderschrijft die gedachte. Het gaat hier immers niet (langer) om pensioenpremie, maar om een betaling aan eisers die voorheen als pensioenpremie namens hen aan het pensioenfonds werd betaald.'

Oftewel, KLM geeft aan dat pensioenpremievrijval salaris is, dat beweren niet alleen een paar vliegers.

VNV schrijft:

'Omdat de pensioenopbouw bij het pensioenfonds door moet lopen, wordt de verlaging van het pensioenpremiebudget feitelijk gehaald uit een verlaging van de pensioenpremietoelage (dat onderdeel van het loon vormt).'

VNV schrijft ook:

'VNV sluit zich voor het overige aan bij de feiten zoals beschreven door de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V.'

Nogmaals, het staat je vrij een andere mening dan ik te hebben, maar om de discussie inhoudelijk op zo'n manier aan de kant te schuiven siert je niet.
 
Dat heb ik meteen gedaan. Bij het bestuur. En toen was het orgel vals hier, want je praat niet met de duivel. Ik vertrouw het bestuur als ze zeggen dat we slechts vier jaar netto pensioen inleveren en dat we daarna weer op het oude niveau zitten. Ondanks dat KLM het oude niveau naar beneden zal willen onderhandelen. Alleen is er voorlopig geen mogelijkheid om te onderhandelen. Want er is geen vertrouwen. Omdat KLM geen nieuwe afspraken na komt. En oude afspraken éénzijdig opzegt.

Met andere woorden: Ik vertrouw het bestuur en neem jouw stellingnames met een grote korrel zout. En ik heb grote moeite met de huidige opstelling van KLM.

Dat wij de pensioenpremievrijval niet terugkrijgen is een angst van mij die ik krijg uit de officiële stukken. Dat wij salaris hebben ingeleverd is een feit. Ik zou niets anders willen dan dat ik verkeerd zit met mijn angst. Maar hoe het bestuur jou informeert haalt die angst nog niet weg.
 
Een uitspraak van mijn oudste zoon (heeft hij niet van mij) toen hij weer eens een gesprek had bij de schooldirecteur: "Alles wat op angst is gebaseerd, is gedoemd te mislukken".
 
Dacht het niet. Elbers begint er achter te komen dat een nieuw pensioenfonds oprichten extreem duur is en dat de financiële markt niet staat te springen om daarbij te helpen.

Ik denk niet dat dat de reden is, om een nieuwe regeling naast de DB (Bruto) en DC (Netto) op te zetten lijkt mij niet zo moeilijk en/of duur. Een nieuw pensioenfonds kan door dezelfde mensen gedaan worden die nu al de andere regelingen uitvoeren bij de BSG. Als deze mensen toestemming nodig hebben om een nieuw pensioenfonds op te richten werkt bij mijn weten iedereen (DNB en AFM) gewoon mee.

Wat ik wel denk is dit: Het Pensioenfonds KLM Vliegend heeft bewust de premie te laag vastgesteld. Dat blijkt uit deze zin van het Pensioenfonds:

De premie is voor KLM met deze nieuwe afspraak verlaagd. Gezien de bijstortverplichting was dit ook te rechtvaardigen.

bestuur-zet-juridische-stappen-tegen-klm-door

Men is 2 jaar geleden al op het STROT akkoord gaan hangen, men was verzekerd op 2 manieren toen.
  • Bijstort verplichting vanuit het STROT akkoord
  • Premie verhoging om een tekort in te halen

Medio september 2014 waren de contouren van de nFTK al helder en de daaraan hangende eisen. Door het opzeggen van de Uitvoeringsovereenkomst nu is er geen verzekering meer en (inhaal) premie verhoging is onmogelijk gemaakt. Door deze premievaststelling 2 jaar geleden is het tekort hoger dan nodig.

2 jaar geleden is exact het moment dat de rente volledig instort, en juist op dat moment gaat het Pensioenfonds KLM Vliegend een verlaagde premie in rekening brengen. Hier is helemaal niet gehandeld in het belang van een pensioenfonds?
 
Wat ik als niet-KLM'er observeer (en vervolgens interpreteer) is het volgende (en nee, ik denk niet aan complottheorieën waarbij duistere machten aan de touwtjes trekken) :

KLM is een onderneming waarbij een ieder tegen elkaar uitgespeeld wordt als gevolg van een politiek proces binnen het moederbedrijf. Dat politieke proces wordt, door de aandeelhouder, te pas en te onpas uit de kast getrokken om het Franse deel van het concern zo veel mogelijk te ontzien. Dat zie je o.a. aan:

1. De houding van de RvC die de directie aanstuurt als het gaat om de pensioenen van de vliegers. Smits (RvC) wil ervan af en neemt geen halve maatregelen. Elbers volgt de bevelen op, zegt STROT op (wat ongetwijfeld juridisch uitstekend voorbereid is maar we wachten het hoger beroep af).

2. De leegloop van managers bij met name KLM (en dochters o.a. HV). Dat is een teken aan de wand!

3. Uitstel van de nieuwe CEO bij AF/KLM om impopulaire maatregelen te treffen bij Air France en het proces tot na de verkiezingen uit te stellen.

4. Vakbonden die tegen elkaar worden uitgespeeld (FNV tegen vliegers en andersom).

5. De scherpe randjes van bezuinigingen aan Franse zijde wegnemen uit angst voor onrust op de werkvloer (stakingen).

5. Etc. etc.

Het is m.i. van groot belang dat de werknemers (vakbonden) bij KLM dat proces in gaan zien en de grote tegenstellingen tussen onderneming en vakbond als onderdeel van dat proces te zien.

Op zich denk ik dat Elbers prima werk verricht; hij neemt de maatregelen die in zijn optiek het beste zijn voor KLM rekening houdend met de speelruimte die hij van moederbedrijf AF/KLM krijgt.

Ik volg uit interesse ook de prestaties van het concern op de beurs en moet zeggen dat er geen haar op mijn hoofd is die eraan denkt om geld in dat bedrijf te stoppen; 5 jaar geen dividend, slechte economische prestaties en een speelbal van Franse politieke spelletjes.

Wat dat betreft is het dweilen met de kraan open......
 
Laatst bewerkt:
De uitdagingen van de Koninklijke....

Maar er is ook bijna geen droog brood IN de luchtvaart te verdienen Flyingviking. Nooit zo geweest ook.

Er is wel veel geld AAN te verdienen.
 
Maar er is ook bijna geen droog brood IN de luchtvaart te verdienen Flyingviking. Nooit zo geweest ook.

Er is wel veel geld AAN te verdienen.

Beste Need for Speed,

Natuurlijk is er geld te verdienen in de luchtvaart, ook in Nederland.

Maar stel nu dat je bewering juist is...............Dan heeft een bedrijf als KLM, economisch gezien, nauwelijks bestaansrecht. Ik wil zeker geen "vliegertje pesten" maar in het verlengde van je opmerking is er dan ook, economisch gezien, geen enkele reden om KLM-vliegers een salaris van 2-7 keer modaal te betalen. Dat heeft dan ook geen economische meerwaarde waarmee de argumenten voor een dergelijk salaris in 1 klap zijn weggeslagen.

Ik meen mij echter te herinneren dat een Nederlands vliegbedrijf als Transavia ruim 20 opeenvolgende jaren winstgevend wist te opereren. Ondanks oliecrisis, economische crisis, SARS, 9/11 en nog een hoop gebeurtenissen. Maar er zijn ook andere voorbeelden van "eendagsvliegen" zoals Air Holland.

Ik denk dat het zeer wel mogelijk moet zijn om, ook in Nederland, luchtvaart te bedrijven en er een goede boterham aan over te houden.
 
Laatst bewerkt:
Transavia kon(mocht) toen autonoom opereren en eigen keuzes maken..

De laatste jaren (al een tijdje) moet hv strategien vanuit af/kl uitvoeren.
 
Uit het beschermde gedeelte van De Telegraaf van vandaag begrijp ik dat er plannen zijn om Air France-vliegers bij KLM te laten vliegen om zo de scheefgroei in productie aan te pakken. Bij deze de link naar het artiekel maar je moet wel een abonnement bij de Telegraaf hebben om dit te mogen lezen. Om problemen voor Airwork over auteursrecht te voorkomen kopieer ik niet de letterlijke tekst. Wie het lezen wil moet inloggen bij de krant van wakker Nederland.:

http://www.telegraaf.nl/dft/dftavond/26764527/___Gegarandeerde_KLM-banen_weg___.html

Mocht het ooit daadwerkelijk zo ver komen, dan raadt ik KLM-vliegers aan om het boek "Allemaal andersdenkenden" van Geert Hofstede te lezen. Ik raad dat ook de Franse vliegers aan maar omdat dit boek niet door een Franse maar door een Nederlandse hoogleraar geschreven is verwacht ik niet dat zij er veel waarde aan hechten:

https://www.bol.com/nl/p/allemaal-andersdenkenden/9200000057065402/?country=BE&Referrer=ADVNLGOO002008N-GT6SFSF45XUMO-138178081854

http://www.hetbegintmettaal.nl/wp-content/uploads/2013/10/Geert-Hofstede_Uittreksel.pdf
 
Het kan natuurlijk ook gewoon gaan over de 787 introductie bij AF. Misschien komen ze alleen wat ervaring op doen.

Dat was eigenlijk ook mijn eerste reactie maar gezien de context van het artiekel, in combinatie met de reactie van VNV-voorzitter Verhagen, lijkt mij dat hier niet het geval.

Ik citeer, ter verduidelijking, een stuk uit het artiekel van De Telegraaf (ik ga ervan uit dat dit beperkte stukje geen probleem is ivm auteursrechten):

VERFRANSEN
„Op de lagere niveaus is KLM steeds nadrukkelijker aan het verfransen, waarbij de balans aan het verwateren is”, stelt een andere bron. In 2004 is afgesproken dat de ontwikkeling van KLM en Air France ’eerlijk en evenwichtig’ moet plaatsvinden.

Een recent voorbeeld is de benoeming van Christophe Boucher, als aanspreekpunt voor de Nederlandse vrachtklanten als opvolger van Eelco van Asch. Het is ook nog niet duidelijk wie de hoogste vrachtbaas, de Nederlander Bram Gräber, gaat opvolgen. Mogelijk wordt dit ook een Fransman.

Er wordt in Parijs ook gekeken naar de 'oplossing' om Franse piloten bij KLM te werk te stellen. „Ik wil eerst weten wat het probleem is, voordat ik daar iets over zeg”, aldus de Nederlandse piloten-voorman Steven Verhagen. Hij gaat met zijn Franse collega’s in gesprek.

Indien het om, "normale trainingsactiviteiten" zou gaan ivm introductie nieuw vliegtuigtype, dan had Verhagen dat waarschijnlijk gelijk gezegd. Hij heeft het erover dat hij niet weet wat "het probleem" is. Die woordkeuze wijst m.i. in een andere richting dan "opleiding ivm introductie nieuw vliegtuigtype".
 
De VNC staat weer eens flink in d'r hemd. FNV-Cabine blijkt een stuk sneller en wendbaarder op de recente ontwikkelingen te reageren. Klap op de vuurpijl: De VNC i.t.t. de FNV blijkt niet eens over een stakingskas te beschikken. WTF?
 
Wellicht interessant in aanvulling op de berichtgeveing van 76-er

Lopende leases:

A330-300
AKA 28-02-2020
AKB 20-03-2022
AKD 31-05-2022
AKE 31-10-2022
AKF 04-12-2022

A330-200
AOA 25-09-2018
AOB 28-09-2017
AOC 21-11-2017
AOD 25-04-2018
AOE 31-03-2017
AOF 10-11-2018
AOH 01-12-2015
AOI 25-02-2016
AOK 08-05-2016
AOL 14-02-2016
AOM 30-11-2022
AON 11-04-2019

777-200
BQA 28-02-2019
BQB 31-01-2019
BQC 31-12-2015
BQD 25-09-2019
BQE 12-02-2016
BQF 29-03-2016
BQG 23-04-2016
BQH 18-10-2016
BQI 08-12-2016
BQK 31-01-2017
BQL 28-02-2018
BQM 11-04-2018
BGN 31-05-2016
BQO 13-05-2017
BQP 26-04-2017

777-300ER
BVA 25-09-2021
BVB 19-03-2020
BVC 28-05-2021
BVD 24-08-2021
BVF 31-03-2023
BVG 01-10-2024
BVI 01-10-2027
BVK 25-06-2025
BVN 26-03-2022
BVO 31-05-2026

747-400 FULL PAX
BFA 31-05-2016
BFB 16-11-2015
BFG 16-11-2016
BFL 18-11-2016
BFN 31-08-2015
BFH en BFY zijn in eigendom

Alle 747 combi's welke nog niet in eigendom waren afgelopen jaar zijn overgenomen van de leasemaatschappijen en nu in volledig eigendom gekomen. Het lijkt erop dat dat met de Full pax ook gaat gebeuren. Dit maakt de uitfaseerdata flexibeler.

747 Cargo: CKA en CKB zijn eigendom. CKC nog niet. Onderhandelingen lopen

359XWB staat op losse schroeven.

Is hier nog een update van?

Kennelijk zijn er eind volgend jaar nog maar 12 stuks 747 (van 19 eind dit jaar) en komen er maar 4 toestellen bij.. Dat klinkt als een gaatje?
 
Hi,

Voor het eerst met AF gevlogen.
Op geen manier wordt er in PAs of reclame of
Magazine gerept over KLM.. alleen op de kisten staat airfrance-klm.
Als ik bij de KLM meevlieg wordt ik doodgegooid met de naam Airfrance.
Parijs ziet KLM niet als partner in mijn ogen.
 
Hi,

Voor het eerst met AF gevlogen.
Op geen manier wordt er in PAs of reclame of
Magazine gerept over KLM.. alleen op de kisten staat airfrance-klm.
Als ik bij de KLM meevlieg wordt ik doodgegooid met de naam Airfrance.
Parijs ziet KLM niet als partner in mijn ogen.

Commerciële keuze misschien?
Wat is je punt S?
 
Wat ik bedoel is dat de liefde
In Parijs voor KLM niet diep zit
KLM ziet AF als partner andersom
AF ziet KLM niet als gelijke maar afdeling de lage landen
Frappante DL werd wel genoemd als partner.

Die Fransen willen het blauw weg en heel AMS in AF kleuren
Ik werk voor geen van beide dus dit is een neutrale observatie
 
Wat ik bedoel is dat de liefde
In Parijs voor KLM niet diep zit
KLM ziet AF als partner andersom
AF ziet KLM niet als gelijke maar afdeling de lage landen
Frappante DL werd wel genoemd als partner.

Die Fransen willen het blauw weg en heel AMS in AF kleuren
Ik werk voor geen van beide dus dit is een neutrale observatie

Wat wil je nou? KLM heeft gewoon amper wat te vertellen sinds de ''fusie''. Trouwens, fusie; het was eigenlijk gewoon een verandering van eigenaar. Al dat gezever over air france dit air france dat. KLM is niet Nederlands meer, wanneer accepteren mensen dat nou eens?
 
Terug
Bovenaan