De uitdagingen van de Koninklijke....

Orange,

Ten eerste mis je nog een paar namen, ten tweede hebben zij niet hun mond gehouden en hebben er nooit een geheim van gemaakt dat KLM weerstand bood tegen de bestaande afspraken uit het STROT-akkoord. Ten tijde van het overeenkomen van het nieuwe toetsingskader werden de problemen omtrent de onderhandelingen al openlijk met LR leden besproken.

Als je de bovenstaande hoofdpersonen én LR leden al iets kunt verwijten is dat zij blind zijn blijven varen op de jarenlange goede verstandhouding tussen VNV en KLM en naïef zijn geweest door te geloven dat gemaakte afspraken hard waren en slechts door wederzijdse instemming gewijzigd konden worden. Het bestuur heeft idd nagelaten om deze problematiek openlijk op de agenda te zetten in de LR ten tijde van het afsluiten van het cao akkoord in 2015. Wellicht hadden we dan minder losse eindjes geaccepteerd, hoewel de roep om inleveren en het afsluiten van deze cao vanuit de achterban zeer nadrukkelijk aanwezig was.

De voornaamste redenen waarom het VNV bestuur later zelf de hakken in het zand heeft gezet en KLM niet tegemoet wilde komen in aanpassing van het STROT akkoord was het in eerste instantie afwijzen van het meenemen hiervan in de cao onderhandelingen, het achterblijven van resultaten in andere domeinen en vooral het NIET nakomen van afspraken (aandelen en commissaris) die gemaakt waren in de cao; nota bene konden alle besparende maatregelen wel in recordtempo door KLM worden doorgevoerd! De druk en de irritatie vanuit de achterban hierover werd steeds groter en logisch dat het bestuur niet zomaar een 'free pass' aan KLM wilde geven zonder dat bovenstaande zaken eerst geregeld zouden worden.

Het is dan helemaal zuur om te moeten constateren dat de grondbonden wel op hun wenken worden bediend en er nog steeds geen werk wordt gemaakt van het oplossen van boventalligheid en saneren van inefficiëntie op het HK. De publieke éen-tweetjes tussen Elbers en vd Wal (VHKP) zijn te gênant voor woorden en werken inmiddels door tot in de OR.

Opdrachtgever: Smits (RvC), uitvoerder: Elbers, architect: de Groot.

De relatie VNV en KLM is hiermee opgeblazen door de drie heren en zal zeer negatieve gevolgen hebben voor het verdere herstel van KLM. Elbers zal nu tegen een volledig dichte deur aanlopen in Badhoevedorp en heeft elke vorm van goodwill bij de meerderheid van de LR verspeeld. Het motto: we gaan samen KLM hervormen is verleden tijd. Geen nieuwe akkoorden dus, maar enkel weerstand net zolang tot de balans hersteld is en andere domeinen hebben geleverd. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de vliegers de loonruimte en inefficiëntie bij andere domeinen gaan financieren. Daarnaast zal de juridische afdeling en communicatie van KLM het heel erg druk gaan krijgen...

Tot op heden begrijp ik nog steeds niet wat KLM heeft bezield om deze confrontatie te zoeken ipv gebruik te maken van de goede verstandhouding tussen vliegers en KLM. Ik kan namelijk niet zeggen dat de reorganisatie (bij andere domeinen) binnen KLM vlot verloopt, integendeel! De mensen die overigens geloven dat het uitblijven van een afspraak omtrent het STROT akkoord had geleid tot de ondergang van KLM geloven in sprookjes. Maar dat zal wel blijken als het pensioenfondsbestuur komt met haar definitieve afrekening aan het einde van het jaar. Overigens al wel eens stil gestaan bij de kosten die alleen al gemaakt moeten gaan worden voor het opzetten van een nieuw (DB) pensioenfonds?

Er is inmiddels zeer grote krapte op de arbeidsmarkt voor ervaren vliegers en de banen met zeer goede salarissen liggen dan ook voor het oprapen. KLM is echt niet meer het walhalla, helemaal niet als ons pensioen om zeep wordt geholpen en de ICA WRR nog verder wordt versoberd. Ex collega's/vrienden bijv bij RYR draaien minder duty-uren dan ik op Europa en krijgen al jaren vele malen malen meer Euro's op hun rekening gestort; times are changing. Als VHKP lid zou ik me dus meer zorgen maken over een kwakkelend KLM met een in het harnas gejaagd VNV.

It's all going to get very ugly...
 
Laatst bewerkt:
@Flash2002, blijkbaar ben je erg pro huidig VNV bestuur en is Rene de Groot de enige die een omissie heeft begaan de afgelopen jaren. Daarmee is jouw beeld niet compleet.

Je trekt een hoop conclusies uit de paar regels tekst die ik heb gepost en het zal je dan ook niet verbazen dat er niets van klopt!

Ik weet alleen hoe CAO's binnen VNV worden opgebouwd. Er is een gedeelte met algemene regels, en de details zijn verwerkt in bijlages. Over het algemeen vinden de meeste veranderingen bij een nieuwe CAO plaats in de bijlages.

De details van de nieuwe pensioenregels, kunnen door het bestuur volgens de gewoonte, uitgewerkt zijn in een nieuwe/bijgewerkte bijlage. De koppeling van hoofdtekst naar bijlage hoeft dan niet te veranderen.

Kortom het kan zo zijn dat de koppeling tussen CAO en protocol 2007 al jaren geleden is gemaakt, bijvoorbeeld in de tijd van René de Groot (hoeft niet kan wel). En dat deze koppeling in de nieuwste CAO helemaal niet aangepast is.
En dat zou betekenen dat er heel wat meer besturen en ledenraden verantwoordelijkheid hebben in deze problematiek.

Maar goed blijkbaar wil jij alleen maar vitten op dit bestuur orange! Dus ga lekker je gang!

Ik werk niet eens bij KLM dus het kan mij werkelijk worst zijn of de schuld bij Verhagen of René de Groot ligt. Maar bij die laatste ligt iig vanuit de kant van KLM manager een gedeelte van de verantwoordelijkheid, maar het zou dieper kunnen gaan.
 
Het is dan helemaal zuur om te moeten constateren dat de grondbonden wel op hun wenken worden bediend en er nog steeds geen werk wordt gemaakt van het oplossen van boventalligheid en saneren van inefficiëntie op het HK. De publieke éen-tweetjes tussen Elbers en vd Wal (VHKP) zijn te gênant voor woorden en werken inmiddels door tot in de OR.


De relatie VNV en KLM is hiermee opgeblazen door de drie heren en zal zeer negatieve gevolgen hebben voor het verdere herstel van KLM. Elbers zal nu tegen een volledig dichte deur aanlopen in Badhoevedorp en heeft elke vorm van goodwill bij de meerderheid van de LR verspeeld. Het motto: we gaan samen KLM hervormen is verleden tijd. Geen nieuwe akkoorden dus, maar enkel weerstand net zolang tot de balans hersteld is en andere domeinen hebben geleverd. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de vliegers de loonruimte en inefficiëntie bij andere domeinen gaan financieren. Daarnaast zal de juridische afdeling en communicatie van KLM het heel erg druk gaan krijgen...

Even los van de discussie omtrent pensioenen, waarop baseer je dat er nog niks wordt gedaan binnen grond?

Ik vang andere signalen op. Een aantal kennissen binnen grond-KLM hebben ófwel gehoord dat ze boventallig zijn, of hebben collega's zien vertrekken... Ook daar wordt dus wel degelijk gewerkt aan het verlagen van de kosten...
 
Er is inmiddels zeer grote krapte op de arbeidsmarkt voor ervaren vliegers en de banen met zeer goede salarissen liggen dan ook voor het oprapen. KLM is echt niet meer het walhalla, helemaal niet als ons pensioen om zeep wordt geholpen en de ICA WRR nog verder wordt versoberd. Ex collega's/vrienden bijv bij RYR draaien minder duty-uren dan ik op Europa en krijgen al jaren vele malen malen meer Euro's op hun rekening gestort; times are changing. Als VHKP lid zou ik me dus meer zorgen maken over een kwakkelend KLM met een in het harnas gejaagd VNV.

Even off the record maar deze alinea verbaasde mij zeer:
Er zou toch helemaal nooit meer een krapte op de arbeidsmarkt komen?
Zeer goede salarissen liggen voor het oprapen? volgens een aantal figuren op dit forum is er in de vliegerij geen droog brood te verdienen en werk je je leven lang als slaaf en dan vooral bij clubs als RYR waar je doodvermoeid neervalt.
Is het werkelijk zo dat het bij KLM al jaren nog veel slechter is op Europa?
 
Even los van de discussie omtrent pensioenen, waarop baseer je dat er nog niks wordt gedaan binnen grond?

Ik vang andere signalen op. Een aantal kennissen binnen grond-KLM hebben ófwel gehoord dat ze boventallig zijn, of hebben collega's zien vertrekken... Ook daar wordt dus wel degelijk gewerkt aan het verlagen van de kosten...

Voorlopig gaat iedereen nog naar het transitiecentrum en wordt door VHKP vooral ingezet op natuurlijk verloop, blijven ouderendagen tot 2023 onaangetast, is de nullijn gesneuveld en wordt er nog onvoldoende haast gemaakt om het aantal managementlagen nu eens echt te verkleinen.

Ongetwijfeld zullen ook op de grond de kosten zijn verlaagd, het is alleen heel anders dan Elbers in 2015 het VNV bestuur heeft voorgespiegeld.

VHKP over het STROT akkoord: Het onverkort nakomen door KLM van deze afspraken zou voor KLM betekenen dat zij haar investeringsagenda drastisch moet inperken en dat iedere vorm van loonruimte voor grond en cabine teniet wordt gedaan.

Hoezo loonruimte?? Volgens mij zouden we kosten gaan verlagen!
 
Als je met minder mensen gaat werken kan er nog steeds aanleiding zijn om wel iets aan het salaris te doen.. (hoe tegenstrijdig dit ook klinkt).

Bij (lagere?) grond en groot deel van de cabine is het echt geen vetpot.

Bij de vliegers is ook geen loonoffer gevraagd? de ruimte wordt gezocht en gevonden in andere dingen.. maar niet in het salaris.

... even een heel andere opmerking ... was het niet VNV dat een publieke campagne begon om te zeggen dat er de komende jaren geen werk was voor mensen die als piloot wilde worden opgeleid en dat het schandalig is dat banken dit nog financieren?

Ik heb nooit begrepen waarom VNV hier überhaupt een broek aantrok in deze cyclische wereld..

<<dit betekent niet dat ik niet ook een mening heb over het aantal en een aantal opleiders>>.

@180backtrack ... ik begrijp echt werkelijk niet waarom je zo denkt .. echt waar niet..

Uit alle informatie blijkt toch dat KLM meermaals heeft aangegeven dat het simpelweg niet langer haalbaar was? Als alle overleggen niet vruchtbaar zijn en de uiterste termijn (hier 4 maanden?) dat je dit redelijkerwijs nog kan doen voor een bepaalde verstrijkingsdatum (hier 1 december?) daar is, dan zal je iets moeten doen.

Dan sta je letterlijk met je rug tegen de muur en heb je geen keuze. Ook in jouw belang.

Over het wel of niet nakomen van bepaalde afspraken die bovendien boterzacht bleken, kan je van alles vinden.. ook dat KLM onbetrouwbaar is gebleken maar ook dat VNV wellicht wel dingen vroegen die helemaal niet reëel waren en er ook helemaal niet toe doen. En dat ze dat wellicht zelf wel beseften en daarom akkoord zijn gegaan met een inspanningsverplichting in plaats van een overeenkomst.

Je kan je ook afvragen of .. stel dat VNV veel verder was meegegaan .. deze dingen niet wel in een harde afspraak hadden kunnen worden vastgelegd.

Jullie bestuur kiest welke dingen zij belangrijk vinden en waar zij voor strijden. Dit KLM heeft geen keuzes en zal bepaalde besparingen keihard nodig hebben. Dan kan je Smits, Elbers en De Groot dat hoogst persoonlijk kwalijk nemen.. Je kan ze ook bedanken dat zij voor jouw toekomst strijden.

En in China, de zandbak of bij Ryanair gaan werken omdat daar de omstandigheden beter zijn. Die keuze is altijd aan jou... De jongere garde waar VNV zo voor opkomt zal je daar heel erg dankbaar voor zijn.

Voor de goede orde.. dit is geen persoonlijke afzeik bericht.. Ik ben er echt heilig van overtuigd dat jouw beleving volstrekt onterecht is. Ik vind het zelfs bijna eng om te lezen..

Maar ja .. dat vind ik ook van "The Donald" en na 10 dagen in de USA te zijn geweest waar dit het enige topic naast American Football is, ben ik er ook achter dat er heleboel mensen zijn die denken dat "The Donald" de rest van de wereld gaat laten zien hoe het eruit hoort te zien en dat hij hun banen gaat terughalen....
Dit zijn vooral laaggeschoolde mensen, vaak fabrieksarbeiders, die überhaupt het begrip export niet kennen en niet snappen dat zelfs als Trump dit zou afdwingen dat automatisch ook effect heeft op de export van de USA .. en dus op dezelfde arbeidsplaatsen.

Mijn persoonlijke mening: deze man is ook echt doodeng ..

Mijn boodschap: niet emotioneel nadenken maar vooral rationeel... en dan aan een oplossing werken. Je praat hier niet over de werkgever van vroeger die de fabrieksarbeider uitbuitte.. Je praat hier over een hoogwaardige luchtvaartmaatschappij met heel veel werknemers waarvan een zeer groot deel het bedrijf een warm hart toedraagt en die allemaal een toekomst willen hebben bij dit bedrijf .. je praat over bonden die proberen het meeste voor hen leden te regelen en je praat over een keiharde economische realiteit.

Proactief en realistisch met de economische werkelijkheid omgaan, dan kan je samen een goede toekomst hebben en in goede dialoog.

Waar denk je dat je nu had gestaan als jullie vorige bestuurder er nog had gezeten? Of was het dan al over en uit geweest?
 
Apart, de VNC daagt nu naast de KLM ook het eigen pensioenfondsbestuur:


VNC dagvaardt ook het bestuur van het Pensioenfonds

Half september heeft de VNC de directie van KLM gedagvaard. De VNC is van mening dat KLM eenzijdig de herstel systematiek van het pensioenfonds voor cabinepersoneel heeft gewijzigd.KLM was voorheen verplicht herstelpremies te betalen, maar is een overeenkomst het bestuur van het fonds aangegaan waarin alles wordt overgelaten aan natuurlijk herstel. VNC heeft daarom nu ook het bestuur van het fonds een
dagvaarding gestuurd.

Het bestuur van het pensioenfonds heeft de opdracht om de afspraken die door arbeidsvoorwaardelijke partijen worden gemaakt te vertalen naar een uitvoeringsovereenkomst. De VNC is van mening dat het bestuur dat niet correct gedaan heeft. In het afgesproken scenario wordt met geen woord gerept over
natuurlijk herstel, sterker nog, het betalen van herstelpremies staat letterlijk in de tekst.

De dagvaarding aan KLM en het bestuur van het fonds wordt uitgebracht op naam van de VNC en een collega van het cabinepersoneel. De VNC heeft ervoor gekozen om dit zo te doen omdat niet alleen de afspraken met de VNC geschonden zijn, maar ook de arbeidsvoorwaarden van deindividuele leden van het cabinepersoneel zijn verslechterd.

Vandaag, dinsdag 4 oktober, vindt er een regiezitting plaats waarin besloten wordt hoe het nu verder gaat. Hoeveel tijd KLM en het fonds krijgen om te reageren en wanneer er een inhoudelijke behandeling zal plaatsvinden. Wij zijn erg teleurgesteld dat het zo ver moet komen, maar kunnen het niet over onze kant laten gaan dat er over een paar jaar misschien gekort moet worden op onze pensioenen en KLM nu 50 miljoen aan premies in haar zak steekt zonder dat daar met
de VNC een afspraak over gemaakt is.


----
Aldus de VNC in een brief aan haar leden.



Orange, help! WTF? Wat is hier anders dan in de zaak VNV/Pensioenfonds vs KLM, waarbij vliegers en fonds beide tegen de KLM procederen?
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

De strategie van KLM is voor cabine en vliegers gelijk:

1. Eerst proberen of je het samen met het pensioenfonds op een akkoordje kan gooien, om zo de vakbond buitenspel te zetten.
2. Als dat niet lukt: Proberen om het samen met de vakbond op een akkoordje te gooien, om zo het pensioenfonds buitenspel te zetten.
3. Als dat ook niet lukt: pensioen-uitvoeringsovereenkomst opzeggen en zo lang mogelijk buiten de CAO proberen te houden.

Bij cabine was het al meteen bij stap 1 voor elkaar, dankzij de slappe knieën van hun fondsbestuur.
 
Apart, de VNC daagt nu naast de KLM ook het eigen pensioenfondsbestuur:


VNC dagvaardt ook het bestuur van het Pensioenfonds

Half september heeft de VNC de directie van KLM gedagvaard. De VNC is van mening dat KLM eenzijdig de herstel systematiek van het pensioenfonds voor cabinepersoneel heeft gewijzigd.KLM was voorheen verplicht herstelpremies te betalen, maar is een overeenkomst het bestuur van het fonds aangegaan waarin alles wordt overgelaten aan natuurlijk herstel. VNC heeft daarom nu ook het bestuur van het fonds een
dagvaarding gestuurd.

Het bestuur van het pensioenfonds heeft de opdracht om de afspraken die door arbeidsvoorwaardelijke partijen worden gemaakt te vertalen naar een uitvoeringsovereenkomst. De VNC is van mening dat het bestuur dat niet correct gedaan heeft. In het afgesproken scenario wordt met geen woord gerept over
natuurlijk herstel, sterker nog, het betalen van herstelpremies staat letterlijk in de tekst.

De dagvaarding aan KLM en het bestuur van het fonds wordt uitgebracht op naam van de VNC en een collega van het cabinepersoneel. De VNC heeft ervoor gekozen om dit zo te doen omdat niet alleen de afspraken met de VNC geschonden zijn, maar ook de arbeidsvoorwaarden van deindividuele leden van het cabinepersoneel zijn verslechterd.

Vandaag, dinsdag 4 oktober, vindt er een regiezitting plaats waarin besloten wordt hoe het nu verder gaat. Hoeveel tijd KLM en het fonds krijgen om te reageren en wanneer er een inhoudelijke behandeling zal plaatsvinden. Wij zijn erg teleurgesteld dat het zo ver moet komen, maar kunnen het niet over onze kant laten gaan dat er over een paar jaar misschien gekort moet worden op onze pensioenen en KLM nu 50 miljoen aan premies in haar zak steekt zonder dat daar met
de VNC een afspraak over gemaakt is.


----
Aldus de VNC in een brief aan haar leden.



Orange, help! WTF? Wat is hier anders dan in de zaak VNV/Pensioenfonds vs KLM, waarbij vliegers en fonds beide tegen de KLM procederen?

@76-er

Grote verschil is dit:

KLM Pensioenfonds Vliegend:

Bij het tot stand komen van de Uitvoeringsovereenkomst is naast het Pensioenfonds en KLM, VNV gesprekspartner. Indien er dus iets niet helemaal naar de wens van de VNV gaat zit zij erbij aan tafel en kan wat zeggen. Of KLM en Pensioenfonds dat overnemen is een 2e.

Het heeft er een beetje de schijn van als je naar het bestuur PF kijkt dat als ex-voorzitter VNV je daarna een plaatsje bij het PF 'kreeg'.

KLM Pensioenfonds Cabine

Bij het tot stand komen van de Uitvoeringsovereenkomst is niet de VNC aanwezig naast KLM en Pensioenfonds. Dat is voor de VNC wel degelijk een andere uitgangs positie.

VNC is geen gesprekspartner en kan derhalve pas achteraf aan de bel trekken.

Aangezien de eerste eis van de VNV in de rechtszaak jongstleden werd afgewezen: te weten.

" Aangezien VNV geen partij is de bij de Uitvoeringsovereenkomst, kan zij in dit kort geding niet van KLM vorderen dat die overeenkomst vooralsnog gestand wordt gedaan. De gevraagde voorziening ten aanzien van de Uitvoeringsovereenkomst (dagvaarding, petitum sub A.1), zal dan ook bij de verdere beoordeling buiten beschouwing worden gelaten. "


Het Pensioenfonds KLM Cabine schrijft in haar uitgangspunten dat men naar aanleiding van de Arbeids Voorwaardelijke afspraken (CAO) de Uitvoeringsovereenkomst op stelt.
Het is dus even de vraag of de VNC/FNV Cabine hier iets hebben laten liggen? Het is zeker niet hun bedoeling geweest dat de Herstelpremie (STROT) nu niet wordt voldaan.

Aangezien de VNC ook geen partij is bij de uitvoeringsovereenkomst, heeft de VNC ervoor gekozen naast haar een werknemer op te voeren in de dagvaarding, die is zeker gebaat bij de uitvoeringsovereenkomst, dat is namelijk zijn/haar pensioen, inclusief de in het verleden toegezegde rechten.

De zaken verschillen wel degelijk, en de VNC laat blijken geleerd te hebben van het eerder kort geding.

Op de achtergrond heeft het er een beetje de schijn van dat KLM bezig is om in navolging van Transavia de pensioenen om te zetten naar een DC regeling in plaats van de huidige DB regeling. Dat betekent in ieder geval voor KLM een vastere premie en het risico van de pensioenuitkering (hoogte) wordt dan verschoven naar de werknemer. Misschien klinkt dat heel onredelijk echter bijna 80%-90% van het Nederlands bedrijfsleven heeft dat reeds gedaan.

DB = Defined Benefit
DC = Defined Contribution
 
Sinds jaar en dag betaalt KLM 48% van het salaris aan pensioenpremie.

En zie daar het grote verschil met bijvoorbeeld BA. BA is een jaar of tien geleden overgestapt op Defined Contribution pensioen voor newjoiners. BA betaalt 12% van het salaris aan pensioen premie.

Zie daar een fijne 36% besparing ten opzichte van KLM

Ruk pensioen, maar das een ander verhaal:huilt:
 
@orange / nfs

Hoe is het nu geregeld met de nieuwe regelgeving met een aftopping van 100k?

Defined contribution is op zich een heel geaccepteerd normaal fenomeen. Maar als je nu 100k als uitgangspunt hebt .. zou je daar wel een garantie op moeten kunnen geven? Zeker als je het afzet van een eindloon van bijna 250k?
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

@wsh

Alles boven de ton is nu idd DC (en netto ipv bruto sparen/beleggen voor pensioen). En de geruchten gaan dat die 100K binnenkort zakt naar 50K.

DB is niet zoveel meer, zeker niet voor de junioren. De indexatie garanties gelden alleen voor DB. Voor alle gepensioneerden nu nog dus over 100% van hun pensioen. Daar staat tegenover dat je met je DC vermogen aan minder regels hoeft te voldoen. Je mag het bijvoorbeeld tijdelijk aan je werkgever geven, zoals de KLM vliegers hebben gedaan, of je mag het risicovoller beleggen. Dus het hoeft niet persé nadeliger te zijn.

Met het bedrag wat er aan het eind over is, moet je pensioenrechten inkopen bij een verzekeraar. Dat mag Pensioenfonds KLM vliegend nu nog niet zelf aanbieden, maar het is de bedoeling dat dat wel gaat gebeuren.

Gezien de eerder genoemde 48% pensioenpremie, is het maximale beloningspakket niet 250K, maar 375K. Dit was ten tijde van DB (en bruto sparen/beleggen voor pensioen) niet zichtbaar. Maar het wordt nu erg verleidelijk voor KLM om te zeggen dat dat bij een volgende CAO wel wat minder kan. En wordt de netto premie door een handjevol collega's voor het gemak meteen maar als salaris gezien.

Tenslotte: Als we er van uit gaan dat STROT verdwijnt, dan heeft KLM geen onzekerheid meer over toekomstige verplichte bijstortingen. (Dat is een goede zaak, laat daar geen misverstand over bestaan.) En dus ook geen voordeel van toekomstige hoge dekkingsgraden. Het gaat er in de huidige strijd over hoeveel KLM moet betalen om het risico van het ene op het andere moment volledig af te wentelen op de deelnemers, na zoveel jaren profijt te hebben gehad van STROT. KLM dreigt met het optuigen van een nieuw pensioenfonds, maar dat is erg duur.
 
Nieuws gezien? Vast wel.... Goede timing om dit te lekken....

VNV zit bij Elbers in de tang.
Verhagen heeft zijn collega's van de Franse bonden duidelijk gemaakt dat de scheefgroei in productie terecht is omdat zij zo nodig moeten staken. Fransen waren 'not amused' en gooien consequent de telefoon op de haak als hij weer eens belt.

Over de pensioen en strot discussie de gematigde toon van de laatste Op de Hoogte opgevallen? Zelfs de auteur schrijft dat als laatste zin. Verhagen staat machteloos. AIT opstarten om te gaan staken? Dan staakt Elbers zijn pogingen om Bootsma te weerhouden van productieverschuiving.

En van KLM zijde op dezelfde dag opnieuw een uitgestoken hand om te praten. Toeval?

De strategie lijkt zijn vruchten af te werpen.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

VNV zit bij Elbers in de tang.

Verhagen heeft zijn collega's van de Franse bonden duidelijk gemaakt dat de scheefgroei in productie terecht is omdat zij zo nodig moeten staken. Fransen waren 'not amused' en gooien consequent de telefoon op de haak als hij weer eens belt.



Dacht het niet. Elbers begint er achter te komen dat een nieuw pensioenfonds oprichten extreem duur is en dat de financiële markt niet staat te springen om daarbij te helpen.



Drie weken geleden heeft het VNV bestuur twee dagen bij SNPL gezeten. Waar heb je het over?
 
Daar staat tegenover dat je met je DC vermogen aan minder regels hoeft te voldoen. Je mag het bijvoorbeeld tijdelijk aan je werkgever geven, zoals de KLM vliegers hebben gedaan, of je mag het risicovoller beleggen. Dus het hoeft niet persé nadeliger te zijn.

Met het bedrag wat er aan het eind over is, moet je pensioenrechten inkopen bij een verzekeraar. Dat mag Pensioenfonds KLM vliegend nu nog niet zelf aanbieden, maar het is de bedoeling dat dat wel gaat gebeuren.

Gezien de eerder genoemde 48% pensioenpremie, is het maximale beloningspakket niet 250K, maar 375K. Dit was ten tijde van DB (en bruto sparen/beleggen voor pensioen) niet zichtbaar. Maar het wordt nu erg verleidelijk voor KLM om te zeggen dat dat bij een volgende CAO wel wat minder kan. En wordt de netto premie door een handjevol collega's voor het gemak meteen maar als salaris gezien.


Ik raad je aan bovenstaande eerst even te controleren voordat je het hier opschrijft. Ik heb je daar al eerder om gevraagd en zelfs hints gegeven. Het moge duidelijk zijn dat je dat tot op heden niet hebt gedaan.

Je mag best een andere mening hebben dan ik, maar waar ík niet tegen kan is het misleiden en foutief inlichten van de leden.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Je moet het me maar vergeven Catweazle. Door mijn maniakale obsessie met het netto pensioen, de compensatieregeling en Plan Vector ben ik helemaal van het padje af. Ik lijd aan tunnelvisie, groupthink, plan continuation bias, target fixation en struisvogelpolitiek tegelijk.

Mea Culpa.
 
Ik heb je daar al eerder om gevraagd en zelfs hints gegeven. Het moge duidelijk zijn dat je dat tot op heden niet hebt gedaan.



Dat heb ik meteen gedaan. Bij het bestuur. En toen was het orgel vals hier, want je praat niet met de duivel. Ik vertrouw het bestuur als ze zeggen dat we slechts vier jaar netto pensioen inleveren en dat we daarna weer op het oude niveau zitten. Ondanks dat KLM het oude niveau naar beneden zal willen onderhandelen. Alleen is er voorlopig geen mogelijkheid om te onderhandelen. Want er is geen vertrouwen. Omdat KLM geen nieuwe afspraken na komt. En oude afspraken éénzijdig opzegt.

Met andere woorden: Ik vertrouw het bestuur en neem jouw stellingnames met een grote korrel zout. En ik heb grote moeite met de huidige opstelling van KLM.
 
Terug
Bovenaan