180backtrack
New member
Orange,
Ten eerste mis je nog een paar namen, ten tweede hebben zij niet hun mond gehouden en hebben er nooit een geheim van gemaakt dat KLM weerstand bood tegen de bestaande afspraken uit het STROT-akkoord. Ten tijde van het overeenkomen van het nieuwe toetsingskader werden de problemen omtrent de onderhandelingen al openlijk met LR leden besproken.
Als je de bovenstaande hoofdpersonen én LR leden al iets kunt verwijten is dat zij blind zijn blijven varen op de jarenlange goede verstandhouding tussen VNV en KLM en naïef zijn geweest door te geloven dat gemaakte afspraken hard waren en slechts door wederzijdse instemming gewijzigd konden worden. Het bestuur heeft idd nagelaten om deze problematiek openlijk op de agenda te zetten in de LR ten tijde van het afsluiten van het cao akkoord in 2015. Wellicht hadden we dan minder losse eindjes geaccepteerd, hoewel de roep om inleveren en het afsluiten van deze cao vanuit de achterban zeer nadrukkelijk aanwezig was.
De voornaamste redenen waarom het VNV bestuur later zelf de hakken in het zand heeft gezet en KLM niet tegemoet wilde komen in aanpassing van het STROT akkoord was het in eerste instantie afwijzen van het meenemen hiervan in de cao onderhandelingen, het achterblijven van resultaten in andere domeinen en vooral het NIET nakomen van afspraken (aandelen en commissaris) die gemaakt waren in de cao; nota bene konden alle besparende maatregelen wel in recordtempo door KLM worden doorgevoerd! De druk en de irritatie vanuit de achterban hierover werd steeds groter en logisch dat het bestuur niet zomaar een 'free pass' aan KLM wilde geven zonder dat bovenstaande zaken eerst geregeld zouden worden.
Het is dan helemaal zuur om te moeten constateren dat de grondbonden wel op hun wenken worden bediend en er nog steeds geen werk wordt gemaakt van het oplossen van boventalligheid en saneren van inefficiëntie op het HK. De publieke éen-tweetjes tussen Elbers en vd Wal (VHKP) zijn te gênant voor woorden en werken inmiddels door tot in de OR.
Opdrachtgever: Smits (RvC), uitvoerder: Elbers, architect: de Groot.
De relatie VNV en KLM is hiermee opgeblazen door de drie heren en zal zeer negatieve gevolgen hebben voor het verdere herstel van KLM. Elbers zal nu tegen een volledig dichte deur aanlopen in Badhoevedorp en heeft elke vorm van goodwill bij de meerderheid van de LR verspeeld. Het motto: we gaan samen KLM hervormen is verleden tijd. Geen nieuwe akkoorden dus, maar enkel weerstand net zolang tot de balans hersteld is en andere domeinen hebben geleverd. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de vliegers de loonruimte en inefficiëntie bij andere domeinen gaan financieren. Daarnaast zal de juridische afdeling en communicatie van KLM het heel erg druk gaan krijgen...
Tot op heden begrijp ik nog steeds niet wat KLM heeft bezield om deze confrontatie te zoeken ipv gebruik te maken van de goede verstandhouding tussen vliegers en KLM. Ik kan namelijk niet zeggen dat de reorganisatie (bij andere domeinen) binnen KLM vlot verloopt, integendeel! De mensen die overigens geloven dat het uitblijven van een afspraak omtrent het STROT akkoord had geleid tot de ondergang van KLM geloven in sprookjes. Maar dat zal wel blijken als het pensioenfondsbestuur komt met haar definitieve afrekening aan het einde van het jaar. Overigens al wel eens stil gestaan bij de kosten die alleen al gemaakt moeten gaan worden voor het opzetten van een nieuw (DB) pensioenfonds?
Er is inmiddels zeer grote krapte op de arbeidsmarkt voor ervaren vliegers en de banen met zeer goede salarissen liggen dan ook voor het oprapen. KLM is echt niet meer het walhalla, helemaal niet als ons pensioen om zeep wordt geholpen en de ICA WRR nog verder wordt versoberd. Ex collega's/vrienden bijv bij RYR draaien minder duty-uren dan ik op Europa en krijgen al jaren vele malen malen meer Euro's op hun rekening gestort; times are changing. Als VHKP lid zou ik me dus meer zorgen maken over een kwakkelend KLM met een in het harnas gejaagd VNV.
It's all going to get very ugly...
Ten eerste mis je nog een paar namen, ten tweede hebben zij niet hun mond gehouden en hebben er nooit een geheim van gemaakt dat KLM weerstand bood tegen de bestaande afspraken uit het STROT-akkoord. Ten tijde van het overeenkomen van het nieuwe toetsingskader werden de problemen omtrent de onderhandelingen al openlijk met LR leden besproken.
Als je de bovenstaande hoofdpersonen én LR leden al iets kunt verwijten is dat zij blind zijn blijven varen op de jarenlange goede verstandhouding tussen VNV en KLM en naïef zijn geweest door te geloven dat gemaakte afspraken hard waren en slechts door wederzijdse instemming gewijzigd konden worden. Het bestuur heeft idd nagelaten om deze problematiek openlijk op de agenda te zetten in de LR ten tijde van het afsluiten van het cao akkoord in 2015. Wellicht hadden we dan minder losse eindjes geaccepteerd, hoewel de roep om inleveren en het afsluiten van deze cao vanuit de achterban zeer nadrukkelijk aanwezig was.
De voornaamste redenen waarom het VNV bestuur later zelf de hakken in het zand heeft gezet en KLM niet tegemoet wilde komen in aanpassing van het STROT akkoord was het in eerste instantie afwijzen van het meenemen hiervan in de cao onderhandelingen, het achterblijven van resultaten in andere domeinen en vooral het NIET nakomen van afspraken (aandelen en commissaris) die gemaakt waren in de cao; nota bene konden alle besparende maatregelen wel in recordtempo door KLM worden doorgevoerd! De druk en de irritatie vanuit de achterban hierover werd steeds groter en logisch dat het bestuur niet zomaar een 'free pass' aan KLM wilde geven zonder dat bovenstaande zaken eerst geregeld zouden worden.
Het is dan helemaal zuur om te moeten constateren dat de grondbonden wel op hun wenken worden bediend en er nog steeds geen werk wordt gemaakt van het oplossen van boventalligheid en saneren van inefficiëntie op het HK. De publieke éen-tweetjes tussen Elbers en vd Wal (VHKP) zijn te gênant voor woorden en werken inmiddels door tot in de OR.
Opdrachtgever: Smits (RvC), uitvoerder: Elbers, architect: de Groot.
De relatie VNV en KLM is hiermee opgeblazen door de drie heren en zal zeer negatieve gevolgen hebben voor het verdere herstel van KLM. Elbers zal nu tegen een volledig dichte deur aanlopen in Badhoevedorp en heeft elke vorm van goodwill bij de meerderheid van de LR verspeeld. Het motto: we gaan samen KLM hervormen is verleden tijd. Geen nieuwe akkoorden dus, maar enkel weerstand net zolang tot de balans hersteld is en andere domeinen hebben geleverd. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de vliegers de loonruimte en inefficiëntie bij andere domeinen gaan financieren. Daarnaast zal de juridische afdeling en communicatie van KLM het heel erg druk gaan krijgen...
Tot op heden begrijp ik nog steeds niet wat KLM heeft bezield om deze confrontatie te zoeken ipv gebruik te maken van de goede verstandhouding tussen vliegers en KLM. Ik kan namelijk niet zeggen dat de reorganisatie (bij andere domeinen) binnen KLM vlot verloopt, integendeel! De mensen die overigens geloven dat het uitblijven van een afspraak omtrent het STROT akkoord had geleid tot de ondergang van KLM geloven in sprookjes. Maar dat zal wel blijken als het pensioenfondsbestuur komt met haar definitieve afrekening aan het einde van het jaar. Overigens al wel eens stil gestaan bij de kosten die alleen al gemaakt moeten gaan worden voor het opzetten van een nieuw (DB) pensioenfonds?
Er is inmiddels zeer grote krapte op de arbeidsmarkt voor ervaren vliegers en de banen met zeer goede salarissen liggen dan ook voor het oprapen. KLM is echt niet meer het walhalla, helemaal niet als ons pensioen om zeep wordt geholpen en de ICA WRR nog verder wordt versoberd. Ex collega's/vrienden bijv bij RYR draaien minder duty-uren dan ik op Europa en krijgen al jaren vele malen malen meer Euro's op hun rekening gestort; times are changing. Als VHKP lid zou ik me dus meer zorgen maken over een kwakkelend KLM met een in het harnas gejaagd VNV.
It's all going to get very ugly...
Laatst bewerkt: