Need for Speed
Active member
Oftewel KLM heeft VNV op afzienbare termijn weer heel hard nodig. Vreemd dat de relatie dan op deze manier langdurig verstoord is.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dat heeft de VNV geheel aan zichzelf te danken.Oftewel KLM heeft VNV op afzienbare termijn weer heel hard nodig. Vreemd dat de relatie dan op deze manier langdurig verstoord is.
WSH, als KLM geld heeft voor een loonsverhoging van 1% voor grondpersoneel (waarvan er teveel zijn) is de zandbak voor mij klaarblijkelijk nog heel ver weg.
VNV heeft inderdaad al heel lang geleden dit probleem aan KLM duidelijk gemaakt. Maar KLM wilde dit niet in CAO verband bespreken met VNV. Dat heb ik de KLM advocaat horen zeggen. KLM ziet het los van de CAO en heeft daarin gelijk gekregen.
Dus het pensioenfonds moet het nu zelf oplossen en VNV kan dit niet meer gebruiken als pressie-middel.
En KLM heeft nog steeds helemaal niets geleverd van haar kant van de CAO deal.
Voorlopig heeft VNV genoeg geleverd.
Flash2002, je hebt gelijk.
Neem even het volgende mee in je betoog.
Het vroegpensioen van een KLM vlieger kost om en nabij 1,2 Miljoen euro met een rekenrente van 1,1%. Dat pensioen koopt de Blue Sky group namelijk in 1 keer extern in.
Die 1,2 Mln Euro moet je dus extra sparen voor die vlieger in zijn korte loopbaan. Dan stuur je een vlieger de deur uit met prima papieren/type rating die je nog 9 jaar (65-56) gaat betalen om tijdens zijn actieve periode thuis op de bank te gaan zitten.
Vind jij het gek dat er een (kost)prijsverschil ontstaat tussen enerzijds Easyjet en anderzijds KLM, op dezelfde route?
Wie is er hier in paniek dan?
Aangetoond is dat het bestuur de leden(raad) verkeerd heeft voorgelicht en relevante informatie heeft achtergebouden. De LR heeft gestemd over... ja waarover eigenlijk? Niet over CAO met pensioen hoofdstuk in elk geval. Die waren middels geheim protocol gescheiden van elkaar, maar dat wist LR niet.
Wakker worden!
AIT optuigen? Waarom dat dan eigenlijk?
Omdat er geen zetel in RvC komt? VNV gaf KLM een inspaningsverplichting, geen resultaatverplichting over deze zetel.
Omdat er geen bijstort gaat plaatsvinden die gelijk staat aan totale loonkosten van alle vliegers per jaar? Hetgeen ook nog eens door de rechter is bevestigd?
Omdat KLM de strategie duidelijk veel beter voor elkaar had dan VNV?
Actie voeren doe je nu tegen het VNV bestuur. Het bestuur heeft gelogen en bedrogen. En ze hebben aantoonbare fouten gemaakt. Dat mag zo langzamerhand duidelijlk zijn.....
Is de tekst die het Strot akkoord aan de CAO zou verbinden überhaupt wel aangepast in de laatste CAO?
Voor de beoordeling van de vraag of het Protocol 2007 dient te worden aangemerkt als onderdeel van de cao geldt het volgende. In artikel 4 van de Wet op de loonvorming is bepaald dat van het sluiten, wijzigen en/of opzeggen van een collectieve arbeidsovereenkomst partijen mededeling doen aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. In deze zaak is niet gebleken dat het Protocol 2007 in de zin van artikel 4 van de Wet op de loonvorming is aangemeld. Voorts zijn partijen in het Protocol 2007 geen bepaling over de looptijd van het Protocol overeengekomen, zodat ervan kan worden uitgegaan dat het Protocol voor onbepaalde tijd geldt. Het is nu juist gebruikelijk dat cao’s voor een bepaalde tijd worden aangegaan. Ook in de tekst van het Protocol 2007 zijn geen aanknopingspunten te vinden om aan te nemen dat het Protocol 2007 deel uitmaakt van de cao. Integendeel, artikel 2 van het Protocol 2007 waarin is bepaald wat er in de cao moet worden geregeld, wijst in een andere richting. Ook het incorporatiebeding van het cao-akkoord waarin is geregeld dat de bepalingen van het Protocol prevaleren boven afwijkende bepalingen in de cao, duidt erop dat het Protocol 2007 geen onderdeel is van de cao. Gezien al deze omstandigheden is voorshands niet aannemelijk dat het Protocol 2007 dient te worden aangemerkt als onderdeel van de cao. Het argument van VNV dat het Protocol niet tussentijds kan worden opgezegd omdat sprake is van een cao, wordt dan ook verworpen.
Dacht het niet: het huidige VNV is het LAATSTE wat de KLM nodig heeft. Het enige goede nieuws uit dit drama is dat er nu eindelijk een nieuwe pilotenvakbond aan zit te komen en de namen die ik vernomen heb zijn van mensen met echte luchtvaart ervaring (lees: ook buiten de KLM) en met de wens om KLM op een realistische manier te kunnen laten overleven... Lukt dit niet dan is alleen nog een sterfhuis constructie met doorstart met hulp van DL en VS een optie of er is helemaal geen KLM meer. De politiek is waarschijnlijk te langzaam en te netjes om te steunen en het VNV is zo in haar eigen onzin gaan geloven dat er geen doorkomen aan is..Oftewel KLM heeft VNV op afzienbare termijn weer heel hard nodig.
Hoe meer vakbonden (cabine had er drie, nu twee, grond heeft er vijf), hoe minder je voor elkaar krijgt.
Maar veel succes ermee!
(Ik heb het vage vermoeden dat het een verzuurd F3000 clubje gaat worden. Reken niet op mij.)
(Ik heb het vage vermoeden dat het een verzuurd F3000 clubje gaat worden. Reken niet op mij.)
@Flash2002, even afgezien van de verdere discussie die wij hebben. Inzake STROT zitten de zaken zo in elkaar. Wederom bron is: VNV versus KLM
Het STROT akkoord zelf is van 3 april 2001
Dat wordt opgevolgd door:
Het Protocol 2007 van 23 april 2007.
In 4.6 wordt beargumenteerd waarom het Protocol 2007 geen deel uitmaakt van de CAO, er is dus geen verbinding:
@Flash: AIT? Nog maar een keer de vraag dan. Om 600M te eisen van KLM die vervolgens nutteloos in een potje bij het pensioenfonds gestopt wordt?
Denk je dat daar nog grote steun voor te krijgen is? Ja, van de junioren misschien die 190M mochten verdelen van dit bestuur. Voor de rest hoor ik veel weerstand tegen cao en bestuur.
Kortom het kan best zijn dat er tav STROT niets gewijzigd is in de afgelopen CAO, en dat het artikel wat volgens VNV strot aan de CAO zou koppelen al ergens in 2007 of nog eerder is opgeschreven. Kortom, het kan zijn dat bijvoorbeeld Rene de Groot verantwoordelijk is voor deze omissie!