De uitdagingen van de Koninklijke....

Orange, dat heb je scherp gezien. Je zou wel eens best gelijk kunnen hebben.
Jammer, want ik heb er vaak mee gevlogen en het waren stuk voor stuk jonge, zeer goed uitziende en gemotiveerde collega's.
 
In ieder geval kan geen enkele groep (cockpit, cabine of grond) roepen dat KLM alleen maar één partij pakt. Ze gaan op alle fronten de confrontatie aan.

De vraag is wanneer bonden proactief worden en zelf nog veel grotere stappen gaan ondersteunen?

Ik snap dat veel mensen het niet leuk vinden maar er worden stappen genomen die echt nodig zijn.

Ik zou als werknemer stiekem best blij zijn dat er echt stappen gezet worden. 1000x liever dit dan wat er in Frankrijk gebeurt.
 
Ten aanzien van je eerste opmerking zie ik dat anders. Door de laatste overeenkomst met de FNV heeft de KLM directie zijn Sinterklaasmijter weer opgezet. Loonsverhogingen van bijna 3% voor de laagstbetaalden ( ik zet m bewust zo neer, want dat betekent nl een bodem van 50€) en het nu al uitkeren van 1600€ over een nog lopend jaar, achteraf te verrekenen is te zot voor woorden! En dan ook nog beweren dat dit perfect past in de perform doelstelling. Terwijl kort daarvoor vanwege diezelfde doelstelling niet te praten viel en slechts via de rechter een staking voorkomen kon worden. Ik had veel vertrouwen in deze directie. Die is nu echt weg. Hoe dom kun je zijn om vliegend personeel en grondpersoneel op deze manier ongelijk te behandelen?
 
Voor een schijntje naar New York met Air France-KLM

lowbudgetvliegen | Air France-KLM zoekt serieus naar mogelijkheden om intercontinentaal lowbudgetvliegen aan te bieden.

Sander van Mersbergen 21-09-16

179 euro is de bodemprijs naar New York



Dat heeft Jean-Marc Janaillac zich gisteren laten ontvallen tijdens een toerismeconferentie in Parijs. Volgens de nieuwe topman kan het bedrijf de 'groeiende dreiging' van concurrenten op dit gebied niet langer negeren. ,,Het feit is dat we nieuwe concurrenten hebben. De vraag is hoe we daarmee omgaan."

Lange tijd beperkte het lowbudget-verkeer zich tot Europa. RyanAir en EasyJet zaagden daar met succes en zichtbaar plezier aan de stoelpoten van gevestigde bedrijven als Air France-KLM en Lufthansa, die maar moeizaam de omslag wisten te maken. Vervolgens was het vooral de vraag wanneer de Britse prijsvechters de oversteek zouden maken naar Amerika en Azië, om de gevestigde namen ook daar het leven zuur te maken.


Concurrentie


Zover willen die het dit keer niet laten komen. Het Duitse Lufthansa vliegt met dochter Eurowings al naar bestemmingen in de VS, Thailand, de Dominicaanse Republiek, Mauritius en Cuba. Air France KLM wil niet achterblijven, getuige de woorden van Janaillac.

Over concrete bestemmingen liet hij zich niet uit. ,,Ik ga de plannen niet in het openbaar bespreken, omdat we veel opties bestuderen, en we zijn er nog niet uit welke we gaan kiezen.''

Helemaal als een verrassing komt de uitspraak van Janaillac niet. Begin deze maand meldde de Franse krant La Tribune al dat het bedrijf op ideeën voor een langeafstandprijsvechter broedt, en maandag kwam Le Monde met een bericht van soortgelijke strekking.

Janaillac presenteert op 3 november zijn plannen voor de toekomst. Mogelijk zegt hij dan ook meer over de toekomst van Transavia, de maatschappij die binnen Europa als prijsvechter naar voren is geschoven. Transavia bestaat nu nog steeds uit een Nederlands en een Frans deel. Op het hoofdkantoor in Parijs leeft al langer de wens om beide delen, die zeer goed presteren, samen te voegen.

De goede resultaten van Transavia hebben er nog niet voor kunnen zorgen dat het concern als geheel goed draait. Zowel Air France als KLM moeten zware bezuinigingen doorvoeren. Dat gaat vrij moeizaam, onder meer door tegenstribbelende bonden.


435 euro heen en weer


Als de luchtvaartgigant inderdaad besluit om met goedkope vluchten lange afstanden te bestrijken, krijgt Air France niet alleen concurrentie van Lufthansa's Eurowings. Ook bedrijven als Norwegian Air en Scoot (een maatschappij uit Singapore) hebben zich op de markt gestort.

CAPA, een bedrijf dat onderzoek doet naar de luchtvaartmarkt, berekende deze zomer dat er al elf budgetmaatschappijen zijn die vluchten van meer dan 7.000 kilometer uitvoeren. Norwegian Air vliegt van Parijs naar New York, en verkoopt een enkeltje op zo'n vlucht voor prijzen vanaf 179 euro. XL Airways vliegt voor 435 euro heen en weer tussen die steden.

Lowbudgetaspecten aan dit soort vluchten zijn bijvoorbeeld de vliegvelden van aankomst en vertrek. Norwegian vertrekt bijvoorbeeld niet vanaf London Heathrow, maar vanaf Gatwick. Daarnaast is de service aan boord duurder. Voor warme maaltijden moet grof worden betaald. Ook het inchecken van extra bagage gaat gepaard met een forse rekening. Daarnaast betalen lowcostmaatschappijen hun personeel minder vorstelijk dan traditionele bedrijven.

http://www.ad.nl/reizen/voor-een-schijntje-naar-new-york-met-air-france-klm~a9e9800c/



De stupiditeit kent geen grenzen.
 
Mocht dit serieus overwogen worden dan kunnen we weer concluderen dat het management veel en veel te laat is. ''Lufthansa vliegt al met eurowings'', het woordje ''al'' zegt genoeg...

I rest my case
 
FNV-Cabine denkt: wat FNV-Grond kan, kunnen wij ook:




FNV: afslankplan cabine bij KLM van tafel

AMSTELVEEN - FNV Cabine eist dat KLM terugkomt op zijn besluit minder bemanning in te zetten op lange vluchten. De vakbond geeft de luchtvaartmaatschappij tot donderdag de tijd en dreigt anders "de druk op te voeren".

KLM kondigde maandag aan met ingang van oktober het aantal bemanningsleden aan boord van sommige lange vluchten te verminderen als de vakbonden van het cabinepersoneel niet snel over een cao komen praten. De maatregel is volgens KLM noodzakelijk om de eigen doelstellingen voor verbetering van de productiviteit te halen.

De vakbond vreest dat de werkdruk flink zal toenemen als de maatregel doorgaat. Dat zou nadelige gevolgen hebben voor de dienstverlening aan reizigers en voor de veiligheid aan boord. FNV wil niet praten over een cao voordat er een oplossing is voor een conflict over pensioenen.


http://www.telegraaf.nl/feed/26676411/__FNV_eist_dat_KLM_maatregel_inslikt__.html
 
Met dat verschil dat grond het had over een nieuwe CAO en Dit bij Cabine binnen de huidige regels van de CAO kennelijk kan.
 
Laatst bewerkt:
De uitdagingen van de KLM

De uitdagingen van de KLM

Kleine reminder, morgen 27 september 2016 is de uitspraak inzake het kort geding tussen de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) en de KLM.

Aanleiding is dat de KLM-directie het STROT (Structureel Overschotten en Tekorten)-protocol met VNV en de uitvoeringsovereenkomst met het pensioenfonds per 1 december 2016 heeft opgezegd.

Wat er overbleef in de rechtszaal naar aanleiding van de betogen over en weer is of de pensioenafspraken die de piloten en KLM hebben vastgelegd in het zogeheten STROT-protocol deel uitmaken van de CAO..

Ben benieuwd hoe laat de uitspraak bekend wordt gemaakt.

Voor KLM is de zaak bij winst of verlies nog niet ten einde ook het Pensioenfonds KLM vliegend heeft haar gedaagd en de kans is zeer reëel, dat voor KLM dit gevecht eindigt in een te betalen som (Onvoorwaardelijke indexatie danwel schadevergoeding) aan het Pensioenfonds, hetgeen een aanslag betekent op haar liquide middelen.


Oude link: vnv-opzegging-pensioenregeling-prematuur-en-onrechtmatig

Oude link: uitspraak-rechter-pensioengeschil-klm-vnv

Oude link: vnv-maakt-principekwestie-van-pensioenconflict-met-klm
 
Alleen maar verliezers

Alleen maar verliezers

Scenario eis wordt toegewezen:
Tel de bijstort verplichting op bij het negatief vermogen van driekwart miljard euro voor KLM B.V. en er voltrekt zich een nachtmerrie scenario voor KLM en de AFKL holding. De enige moneymaker van het bedrijf gaat ineens ruim de rode cijfers in met alle gevolgen voor credit rating en aandelenkoers. Leveranciers gaan zich zorgen maken om kredietwaardigheid van de klant KLM. Financiers en leasemaatschappijen gaan risico opslag rekenen voor kredieten en leasecontracten. Kosten voor AFKL schieten over de hele linie omhoog. VNV en pensioenfonds vieren een pyrrusoverwinning.
Scenario eis wordt afgewezen:
KLM komt er sterker uit en koers AFKL herstelt zich. De verhouding met VNV en andere bonden verandert ten gunste van KLM. Waar in het verleden de andere bonden konden meeliften op de successen die VNV voor haar leden telkens behaalde zullen de andere bonden nu uit een ander vaatje moeten gaan tappen. VNV bestuur krijgt gevoelige nederlaag te verwerken en heeft haar leden veel uit te leggen.

Wie het weet mag het zeggen. Mijn persoonlijke overtuiging is dat KLM deze zaak niet kan verliezen. Tenzij de rechter pensioenafspraken en STROT akkoord ziet als onderdeel van de CAO. Eenzijdig met instemming van de rechter een lopende CAO opzeggen is voor zover ik weet nog nooit gebeurd in Nederland.
 
Gelukkig is deze uitspraak geheel in de verwachting van NFS .
Wat mij betreft moet het bestuur onmiddellijk opstappen . Miskleun op miskleun . Ook de feeling met de achterban van Tuifly blijkt een volledige mismatch. Was eerder al zo bij de MAC. Toen vond het bestuur het " onbegrijpelijk".
Dit keer gaan ze wel in gesprek om te kijken wat de wensen zijn. Vanwaar deze andere toon?
 
Hate to say: "I told you so", but I told you so... :

Ik verbaas me een beetje over de stelligheid waarmee hier wordt beweerd dat de VNV en/of het pensioenfonds de aangespannen rechtzaak wel eventjes gaat winnen met het argument 'afspraak is afspraak'. Als het onverkort verbindend verklaren van het STROT-akkoord de facto betekent dat de KLM in acute financiële nood wordt gedrukt denk ik niet dat er een vonnis van die strekking komt. De rechter dient de belangen van beide partijen af te wegen en dat gaat in Nederland maar vrij zelden volledig één kant op.
 
Terug
Bovenaan