De uitdagingen van de Koninklijke....

De uitdagingen van de Koninklijke....

Rechtszaak starten tegen het collectief in, onder je eigen naam, is wat mij betreft niet OK, maar ergens kan ik nog wel bewondering opbrengen voor het open vizier.

Waar ik echt niet tegen kan, is in het geniep steunen van deze rechtszaken. En misschien tegelijkertijd ook nog vrolijk in de LR zitten. Altijd handig om meteen informatie door te spelen aan de indieners.

Snap je waarom het bestuur zo'n moeite heeft om vrijuit informatie te delen met de LR? KLM gebruikte dinsdag ook al LR notulen in de rechtszaak.

Door al deze rechtszaken (ja, ik weet het, de laatste is door VNV zelf aangespannen) houdt het bestuur steeds vaker de kaarten tegen de borst in LR vergaderingen. Iets wat het vertrouwen zeker niet ten goede komt.

Maar goed. 'Kip en ei' zullen we maar zeggen.
 
Rechtszaak starten tegen het collectief in, onder je eigen naam, is wat mij betreft niet OK, maar ergens kan ik nog wel bewondering opbrengen voor het open vizier.

Waar ik echt niet tegen kan, is in het geniep steunen van deze rechtszaken. En misschien tegelijkertijd ook nog vrolijk in de LR zitten. Altijd handig om meteen informatie door te spelen aan de indieners.

Snap je waarom het bestuur zo'n moeite heeft om vrijuit informatie te delen met de LR? KLM gebruikte dinsdag ook al LR notulen in de rechtszaak.

Door al deze rechtszaken (ja, ik weet het, de laatste is door VNV zelf aangespannen) houdt het bestuur steeds vaker de kaarten tegen de borst in LR vergaderingen. Iets wat het vertrouwen zeker niet ten goede komt.

Maar goed. 'Kip en ei' zullen we maar zeggen.

En daar gaan we weer...
 
Over de beurskoers. Die is erg laag. Wordt steeds interessanter voor een partij die een gedeelte van de inboedel wil overnemen.

Dat zie ik toch anders; de koers is niet voor niets zo laag. Het betekent dat vrijwel niemand in het bedrijf wil investeren. Dat is ook wel logisch als je ziet dat elk initiatief om meer inkomsten te genereren door de vakbonden worden afgeserveerd (groei HV), de vakbonden veel macht hebben zowel wettelijk (Frankrijk) als via aandelenbezit (Frankrijk) en het bovendien structureel vrijwel onmogelijk is om kosten te reduceren (CAO met FNV).

Vooral omdat er structureel geen uitzicht is op betere resultaten is AF/KLM niet interessant als overnamekandidaat. Dat gaat pas gebeuren als bovenstaande problemen zijn opgelost, de kasstroom gezond is en er weer wat eigen vermogen in de toko zit. Dan zul je zien dat de koers op gaat lopen (harder dan bij directe concurrenten) en staan de investeerders (inclusief overnamekandidaten) in de rij.

En vergeet niet: De Franse staat heeft uiteindelijk het laatste woord en de belangen van Frankrijk als land zijn voor die aandeelhouder van groter belang dan het economisch belang van de onderneming AF/KLM. Politiek is bij dit bedrijf doorslaggevend, niet de vrije marktkrachten. En dat is m.i. het grootste obstakel voor een gezonde bedrijfsvoering.
 
Rechtszaak starten tegen het collectief in, onder je eigen naam, is wat mij betreft niet OK, maar ergens kan ik nog wel bewondering opbrengen voor het open vizier.

Waar ik echt niet tegen kan, is in het geniep steunen van deze rechtszaken. En misschien tegelijkertijd ook nog vrolijk in de LR zitten. Altijd handig om meteen informatie door te spelen aan de indieners.

Snap je waarom het bestuur zo'n moeite heeft om vrijuit informatie te delen met de LR? KLM gebruikte dinsdag ook al LR notulen in de rechtszaak.

Door al deze rechtszaken (ja, ik weet het, de laatste is door VNV zelf aangespannen) houdt het bestuur steeds vaker de kaarten tegen de borst in LR vergaderingen. Iets wat het vertrouwen zeker niet ten goede komt.

Maar goed. 'Kip en ei' zullen we maar zeggen.


Daar gaan we weer, naming and shaming. Stop de persoon in een hokje en iedereen kan er overheen spugen. Geweldige instelling Need for Speed. Ten ene male uiterst onbeschoft om iemand te beschuldigen en vervolgens te eisen dat hij zich distantieert van iets of iemand.

Het grappige is, het bestuur van de VNV valt niet zo heel veel te verwijten, ze weten dat ze onschendbaar zijn (zoek maar op in de statuten en in het huishoudelijk reglement) en ze weten dat de eventuele kritiek en vragen uit de LR gemakkelijk te pareren zijn. Zet een jurist aan de bestuurstafel en iedereen is zo onder de indruk dat er geen fatsoenlijke vraag meer gesteld wordt. En als de jurist desondanks dreigt uit te glijden neemt een bestuurslid wel het woord. De LR laat zich gewoon overdonderen en neemt gewoon genoegen met een korte voorbereidingstijd voor een uiterst complex cao akkoord. Uitstellen? Wel nee joh, we weten toch wat goed voor je is.

Geen kip en ei. Er is gewoon geen noodzaak om de LR juist en volledig te informeren, er zijn toch geen consequenties voor het bestuur. Alle informatie is beschikbaar, het ene ligt voor je neus, voor het andere moet je iets - of misschien wel veel - dieper graven, maar alles is te vinden. Als je maar wil zoeken. Het is simpelweg veel gemakkelijker om het bestuur aan te horen en daarop je mening te baseren.
Het probleem voor het bestuur is nu dat er op zoveel borden geschaakt moet worden, dat er geen eenduidig verhaal meer te vertellen is. Nu gaat uitkomen dat het zogenaamde collectief niet gebaat is bij de afspraken die gemaakt zijn. Er komen steeds meer stukjes van de inconvenient truth boven tafel.

En het gaat niet echt niet over 'beide rechters', inmiddels kijken er vijf rechters naar de afspraken die tussen KLM en VNV zijn gemaakt. Misschien zegt dat iets over de kwaliteit en houdbaarheid van die afspraken.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Ik hoor net uit de KLM kanalen dat Elbers druk bezig is met de aandelen voor VNV, maar dat vanwege de lage aandelenprijs, niet de volledige 80M kan worden gebruikt voor de aanschaf. De AF medewerkers hebben al 6% en er is een Franse wet die verbiedt dat meer dan 10% van de aandelen in handen van het personeel is. Ik ga er van uit dat VNV 4% aandelen van AF/KLM krijgt en dat er nog wat over blijft van die 80M.

Misschien blijft er nog genoeg over voor alsnog een studieschulden fonds.
 
Ik ga er van uit dat VNV 4% aandelen van AF/KLM krijgt en dat er nog wat over blijft van die 80M.

Nou dat rekensommetje is snel gemaakt:

Aantal aandelen AFKL = 300.219.000 * 4% = 12.008.760

Huidige koers 4,80 laten we niet lullig doen 5,00 = Euro 60.043.800

Origineel had ik juist begrepen dat het de bedoeling was deze aandelen te emitteren en niet te kopen. Echter het agenda punt stond niet vermeld bij de afgelopen AvVA.

Grofweg hou je dan 20 Mln over.

De totale beurswaarde van het gehele concern AFKL

4,80 * 300.219.000 = Euro 1,44 Mld
5,00 * 300.219.000 = Euro 1,50 Mld

Dat is niet zoveel meer.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Origineel had ik juist begrepen dat het de bedoeling was deze aandelen te emitteren en niet te kopen. Echter het agenda punt stond niet vermeld bij de afgelopen AvVA.


Dat dacht ik ook. Het was de bedoeling iets terug te vragen dat geen aanslag zou betekenen op de financiele middelen van KLM. Kennelijk heeft KLM bij de holding (Frankrijk?) en de aandeelhouders niet de handen op elkaar kunnen krijgen en doet KLM het nu maar op deze manier. Iets minder verwatering van de aandelen. Maar wel jammer
 
Druk bezig klinkt natuurlijk heel aardig, maar als ik het bestuur mag geloven zijn ze al tijden druk bezig, echter zonder resultaat. De vraag is dus eerder, waarom het nu ineens wél zou gaan gebeuren? Het kan natuurlijk zomaar zijn dat door de lopende rechtzaak het zand toch iets te heet onder de voeten wordt. Per slot van rekening ziet ook de edelachtbare heus wel dat wij wel leveren en de directie niet. Zo er al sprake is van een spannende weging, kan dit de balans doen doorslaan naar onze kant.
Nog 11 dagen te gaan.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Ik denk oprecht dat KLM wel werk heeft gemaakt van de aandelen en de zetel. Maar je moet de Fransen en de aandeelhouders ook meekrijgen in Parijs en dat blijkt zelfs voor Elbers lastig te zijn. Ze hebben het weer teruggeschoven op zijn bordje lijkt het.

Daarnaast is het de bedoeling dat zo'n zetel je wel gegund wordt door de andere commissarissen. Als dat niet het geval is, krijg je formeel die zetel misschien wel, maar de 'echte' besprekingen vinden dan informeel op tijdstippen plaats dat jij er niet bij bent. En dat de kersverse commissaris Hans Smits zich laatst liet ontvallen dat het 'nu wel erg vol begint te worden in de RvC' geeft te denken.
Het lobbyen gaat door.
 
Heel erg interressant, dit. Het is dus niet arbeidsvoorwaardelijk overeengekomen met de cabinebonden, maar eenzijdig door KLM ingevoerd. Of dit zo maar kan wordt nu al betwist, maar op zijn minst juridisch uitgezocht door de bonden. Het zou zomaar kunnen dat de volgende rechtszaak alweer geboren is. De seizoens CA's zijn in ieder geval hun baan kwijt, zoveel lijkt me wel duidelijk.
 
Als de P en SP niet in de sterkte terugwillen/Mogen van de bonden, dan toch gewoon een CA eraf.
Tevredenheids onderzoek toont aan dat pax KLM service als ruim voldoende kwalificeert, dus daar zit dan ruimte in. Legacy carrier pricing en LCC service is de boodschap voor de Koninklijke.
 
De seizoens CA's zijn in ieder geval hun baan kwijt, zoveel lijkt me wel duidelijk.

Tja en omdat juist deze groep (velen zijn jong en/of anderen zijn net in dienst) slecht tot niet vertegenwoordigd is binnen elke vakbond betalen zij de prijs.

VNC en FNV doen wel huillie, huillie echter zij wisten van te voren dat als zij het been stijf hielden KLM sowieso aan zijn 4% produktieverhoging zou komen. Niet goedschiks dan kwaadschiks dat gebeurt dus nu. Voor de volledigheid deze mensen krijgen dus geen traject van werk naar werk aangeboden.

Waaronder VNV en nu ook Pensioenfonds.

https://klmvliegendfonds.nl/nieuws/bestuur-zet-juridische-stappen-tegen-klm-door

Dat is wat Checkerboard bedoelde.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Ja, vandaar dat ik deze link al plaatste. Dit werd al duidelijk in de wandelgangen van de rechtszaak vorige week, waar het pensioenfonds ook rond liep.
 
Terug
Bovenaan