De uitdagingen van de Koninklijke....

Maar als je jezelf continu programmeert dat de premie vrijval salaris is, dan krijg je vanzelf dit soort waanbeelden.

Ik adviseer je eens je licht op te steken bij het bestuur en te vragen naar hun verweer in betreffende rechtszaak. En vraag het verweer van de KLM er gelijk bij. Zijn allebeide aanwezig in Badhoevedorp.

Ik zal een tipje van de sluier oplichten. KLM zegt:

'In 2015 is het cao-akkoord tot stand gekomen. Dit voorziet in een aantal maatregelen die moeten leiden tot een besparing op de loonkosten van KLM. Dit gebeurt onder meer door dat de pensioenpremietoelagen worden verlaagd. Per saldo komt dit onderdeel van het cao-akkoord dus neer op een loonsverlaging.'

VNV zegt:

'Het staat CAO-partijen vrij een dergelijke loonsverlaging af te spreken. Zij worden daarbij niet gehinderd door artikel 7:631 lid 1 BW, omdat dus geen sprake is van looninhouding, maar van loonsverlaging.'

De rest vraag je maar aan het bestuur van de VNV.
 
We gaan het voor de zoveelste keer wel weer mee maken wat de rechter er van vindt.

Zullen we wel van tevoren afspreken dat de rechter het altijd bij het rechte eind heeft? Dus dat we t.z.t. hier geen verhalen krijgen over partijdige rechters die het niet begrepen hebben of zijn omgekocht?
 
@Need for Speed:

Het is maar wat je wil begrijpen.
Minder verlof met hetzelfde aantal werknemers is geen besparing. Betekent alleen dat de ene helft van de (alle) werknemers harder werkt en de andere helft minder hard. Het wordt pas een besparing als de overtollige werknemers zijn weggemanaged d.m.v. pensioneringen. Dit wegmanagen wordt aangevochten en daarom is de besparing nog niet zeker.


Lees mijn post hierboven nog een keer goed. De bijstorting van 135M heeft niets met de 122% eis te maken. Verdiep je gewoon een keertje in het lijstje met de dekkingsgraden op de site van het PF, het is niet heel ingewikkeld om de dalende trend te zien.


Ook je laatste opmerking is al eens uitgelegd, ook iets dat je niet wil begrijpen. Ik ga het niet nog een keer doen.
 
Trouwens,
Ik ben aardig verbijsterd nu te moeten horen dat VNV en KLM in juni 2015 een Protocol nFTK 2015 hebben gesloten. Dat is in de ledenraad echt niet besproken. En dat het kader voor de cao 2018 e.v. ook al met KLM is besproken. Mails met voorstellen aan het bestuur over een nieuwe cao zijn bij deze overbodig!
 
Ik heb het vage vermoeden dat als ik dat zou doen en hier het antwoord ga geven, dat dat in de rechtszaak gebruikt gaat worden. Iedereen is een beetje achterdochtig de laatste tijd.
 
Ik krijg hier zo'n ongelofelijk vieze smaak van in mijn mond! Hier worden beweringen gedaan, met onderbouwing, die ernstige gevolgen kunnen hebben voor iedereen, met name de slapende meute. Dan wordt dat vervolgens op een vage manier ontkent door need for speed. Laat ik voorop stellen: ik zou willen dat hij gelijk heeft. Maar mijn onderbuik gevoel vraagt om meer bewijs .
In ieder geval dient voorkomen te worden dat Verhagen straks hoog en droog op de door hem zo gedroomde stoel zit in Parijs en wij hier met de brokken zitten.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Ik ga niet naar de bekende weg vragen.

De KLM vliegers hebben twee jaar pensioenpremie aan KLM gegeven. Dat mag niet van de wet. Dus hebben KLM en VNV samen 'plan Vector' opgetuigd om het toch mogelijk te maken. Onder het mom van salaris. Inclusief een andere code op de loonstrook. Goed doordacht verhaal.

De Amerikanen zouden het een 'technicality' noemen.

Maar goed, wat weet ik er ook van? Ik studeer geen rechten in m'n reisverlof. Maar ook al zou ik dat wel doen, dan nog zou ik het niet in m'n hoofd halen om het beter denken te weten dan de juristen van KLM en VNV. En al helemaal niet door op die manier het op te nemen tegen het collectief, door genoemde technicality aan te grijpen om de boel proberen op te blazen.

Zoals gezegd, we zullen wel zien.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Paella, je moet niet klakkeloos aannemen wat er allemaal op Airwork wordt neergekwakt. Dat geldt dus ook voor mijn bijdragen.

Doe zelf onderzoek. Vraag bijvoorbeeld een gesprek aan met een onafhankelijke actuaris, met het pensioenfonds, of met het bestuur. Men neemt echt de moeite om je te woord te staan. (Tenminste, voor wat betreft het VNV bestuur alleen maar als je lid bent natuurlijk.)
En trek op basis daarvan je eigen conclusies.
 
Paella, je moet niet klakkeloos aannemen wat er allemaal op Airwork wordt neergekwakt. Dat geldt dus ook voor mijn bijdragen.

Het woord neergekwakt ligt bij mij niet voor in de mond. Dit forum komt bij mij juist zeer relevant over, omdat de bijdragen- ook de jouwe- juist zeer veel kennis en betrokkenheid tonen.
Als catweazle dus zo'n goed onderbouwd stuk schrijft, waarbij ik duidelijk aangeef ALS DIT WAAR IS, maak ik mij daar inderdaad grote zorgen om. Die bewering kwam niet op mij over als ware uit de duim gezogen .
Bovendien zie ik niet het nut om jouw gesprek met de actuaris nog eens dunnetjes over te doen. Dat verhaal sneed hout. Het pensioenfonds gaat hier niet over en het bestuur vertrouw ik niet. Zit vol met trukendozen en wordt op het VNV forum van liegen beschuldigd.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Je hebt helemaal gelijk dat het om vertrouwen gaat. Dat gebeurt vaker bij grote veranderingen. Helemaal als het zeer complex is. Er is bij een flink aantal leden geen vertrouwen in het bestuur en zelfs niet in de ledenraad.

Tja, dan zit er toch echt niets anders op dan zelf rond te vragen. Ik begrijp dat het lastig is om op het bestuur af te stappen als je ze niet vertrouwt. Toch zou ik het wel doen en met een gezonde dosis wantrouwen naar Badhoevedorp te gaan. Desnoods met een paar gelijkgestemden.

Ik weet zeker dat ze ondanks alles wat ze op hun bordje hebben liggen, tijd voor je vrij gaan maken. En als jij naar ze wil luisteren, luisteren ze ook naar jou. Dat wil niet zeggen dat jullie het meteen eens zullen worden of hoeven te worden, maar ik ben ervan overtuigd dat het vertrouwen daarna enigszins hersteld zal zijn.

En dat lijkt me beter voor de broodnodige nachtrust.
 
Je hebt helemaal gelijk dat het om vertrouwen gaat. Dat gebeurt vaker bij grote veranderingen. Er is bij een flink aantal leden geen vertrouwen in het bestuur en zelfs niet in de ledenraad.

Tja, dan zit er toch echt niets anders op dan zelf rond te vragen. Ik begrijp dat het lastig is om op het bestuur af te stappen als je ze niet vertrouwt. Toch zou ik het wel doen en met een gezonde dosis wantrouwen naar Badhoevedorp te gaan. Desnoods met een paar gelijkgestemden.

Ik weet zeker dat ze ondanks alles wat ze op hun bordje hebben liggen, tijd voor je vrij gaan maken. En als jij naar ze wil luisteren, luisteren ze ook naar jou. Dat wil niet zeggen dat jullie het meteen eens zullen worden of hoeven te worden, maar ik ben ervan overtuigd dat het vertrouwen daarna enigszins hersteld zal zijn.

En dat lijkt me beter voor de broodnodige nachtrust.

Iets van de slager die zijn eigen vlees keurt?

Vertrouwen is een groot goed. Dat had de VNV ook in KLM. Aandelen en zo. Boterzacht in de CAO geschreven maar vanwege vertrouwen zou het wel goed komen. We weten nu hoe we dat vertrouwen moeten inschatten. Al eerder heb ik gemerkt dat vertrouwen in het VNV-bestuur ook wel eens niet gepast was. Vandaar dat ik op dit moment wat moeite heb met vertrouwen. Ik ga liever af op feiten i.p.v. vertrouwen. Eerder hier heb ik een aantal feiten gegeven met daaraan gekoppeld een persoonlijke inschatting. Ik heb nog geen feiten gezien die die persoonlijke inschatting onderuit halen. Maar die zie ik maar wat graag tegemoet! Vertrouwen dat het allemaal wel goed komt is bij mij gezien de ontwikkelingen een beetje weg. Kom maar met feiten...
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Catweazle, als ik even het 'feit' noem dat jij hebt geciteerd uit de KLM brief, dan lezen jij en ik dat 'feit' tegengesteld. Dat heeft voor een groot gedeelte met vertrouwen te maken en met naar jezelf toe redeneren. Ja, dat geldt dus ook voor mezelf.

Op een gegeven ogenblik gaat het zo ver, dat de 'feiten' van de ene partij niet meer gehoord of gezien worden door de andere partij en vice versa. Dan kun je inderdaad gelukkig naar de rechter stappen in NL, maar als je dat doet tegen je eigen collectief in, dan heeft dat m.i. toch een andere lading dan een 'normale' rechtszaak. (Laat ik het maar voorzichtig omschrijven.)

Ik zal niet zeggen dat jij een rechtszaak bent gestart. Maar het volgende wil ik er nog wel over kwijt: Er zijn maar twee collega's die voldoende guts hebben gehad om hun naam boven die zaak te zetten. Het zou eenieder die deze rechtszaak op de achtergrond steunt (rechtsbijstand betaalt toch wel, baat het niet dan schaadt het ook niet) sieren om uit de schaduw te stappen en hetzelfde te doen. Daar riskeer je dan je VNV lidmaatschap mee, maar ja, daar was kennelijk toch al te weinig vertrouwen in.
 
Catweazle, als ik even het 'feit' noem dat jij hebt geciteerd uit de KLM brief, dan lezen jij en ik dat 'feit' tegengesteld. Dat heeft voor een groot gedeelte met vertrouwen te maken en met naar jezelf toe redeneren. Ja, dat geldt dus ook voor mezelf.

Op een gegeven ogenblik gaat het zo ver, dat de 'feiten' van de ene partij niet meer gehoord of gezien worden door de andere partij en vice versa. Dan kun je inderdaad gelukkig naar de rechter stappen in NL, maar als je dat doet tegen je eigen collectief in, dan heeft dat m.i. toch een andere lading dan een 'normale' rechtszaak. (Laat ik het maar voorzichtig omschrijven.)

Ik zal niet zeggen dat jij een rechtszaak bent gestart. Maar het volgende wil ik er nog wel over kwijt: Er zijn maar twee collega's die voldoende guts hebben gehad om hun naam boven die zaak te zetten. Het zou eenieder die deze rechtszaak op de achtergrond steunt (rechtsbijstand betaalt toch wel, baat het niet dan schaadt het ook niet) sieren om uit de schaduw te stappen en hetzelfde te doen. Daar riskeer je dan je VNV lidmaatschap mee, maar ja, daar was kennelijk toch al te weinig vertrouwen in.


Ik weet niet waar je de wijsheid vandaan haalt dat ik tegen het collectief ben. Of de insinuatie dat ik een rechtszaak zou zijn gestart. Ik signaleer slechts. En dan krijg ik zo'n dreigement? Dat schept vertrouwen...

Begrijp me niet verkeerd, ik hoop oprecht dat ik ernaast zit. Maar om de discussie inhoudsloos zo op de persoon te spelen daar ben ik niet van gediend.
 
Als je dan bij deze even wilt stellen dat je je distantieert van deze rechtszaak, dan biedt ik onmiddellijk mijn nederige excuses aan.

Ik distantieer me nergens van. Ik kijk graag met open vizier naar de materie om me een zo objectief mogelijke mening te kunnen vormen.

Iedereen heeft zijn eigen waarheid. Wie ben ik om te oordelen dat een ander zijn waarheid niet de juiste is?

Een discussie voer ik liever op basis van argumenten en feiten i.p.v. emotie.
 
Kanone, wat is dit?
Enerzijds mogen we het recht hebben iets bij de rechter te laten toetsen en nu moet eerst afstand gedaan worden van dit recht om dikke maatjes te worden....
Ik snap er niets meer van!
 
Terug
Bovenaan