De uitdagingen van de Koninklijke....

De uitdagingen van de Koninklijke....

Als je het indexeren niet meer onvoorwaardelijk maar voorwaardelijk maakt, ben je van die onzinnige 122% af.

Het pensioenfonds was wel aanwezig vandaag, maar was geen partij, zoals de rechter aan het begin toelichtte. Het pensioenfonds daagt KLM binnenkort zelf voor de rechter overigens.

Het pensioenfonds blijkt ook nog een eigen voorziening / potje te hebben (2,5%) waaruit de indexatie betaald kan worden.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Artikel Roger Cohen van het FD

Pilotenvakbond maakt principekwestie van pensioenconflict met KLM
Pilotenvakbond VNV wil pas weer met KLM onderhandelen als de luchtvaartmaatschappij een eenzijdige opzegging van de pensioenafspraken van tafel haalt. Dat is de de voorlopige uitkomst van het kort geding tussen de twee partijen dat dinsdag diende bij de rechtbank Amsterdam. Een verzoek van de rechter om via mediation weer met KLM te gaan praten slaat de VNV af.
'Hek moet dicht'
Volgens de vakbond heeft KLM zich een onbetrouwbare partner getoond door eind juli de uitvoeringsovereenkomst met het pensioenfonds van de piloten per 1 december 2016 op te zeggen. 'Praten in deze situatie is het accepteren van een sociale partner die eenzijdig de spelregels wijzigt', zo stelde de advocaat van de VNV, Albert van Marwijk Kooy. 'KLM heeft het hek opengezet naar een manier van doen die je niet moet willen. Dat hek moet eerst dicht.'
KLM zegt dat het door de gedaalde dekkingsgraad van het pilotenpensioenfonds en strengere regels van de Nederlandsche Bank dit jaar €600 mln zal moeten bijstorten om te kunnen voldoen aan de verplichting om de pilotenpensioenen te indexeren. Hierdoor dreigt volgens KLM de bedrijfsvoering in gevaar te komen.
'Stemmingmakerij'
De piloten en het bestuur van het pensioenfonds betwisten deze conclusie. Volgens een berekening van het pensioenfonds, die gevalideerd is door de externe actuaris Mercer, bedraagt de bijstoring in het eerste jaar maximaal €115 mln. Bovendien zegt het pensioenfonds geld over te hebben omdat het als een van de weinige pensioenfondsen jaarlijks geld opzij heeft gezet om tot 2,5% loonstijging te kunnen indexeren.
Volgens de piloten schept KLM chaos, zodat het makkelijker de bestaande spelregels kan veranderen. 'KLM’s verwijzing naar €600 mln is in essentie stemmingmakerij. Je creëert eerst een monster, daarna wijs je een schuldige aan', zo stelde advocaat Van Marwijk Kooy tijdens de zitting, die door een groot aantal piloten en oud-piloten werd bijgewoond. 'Het klinkt inderdaad als het zwaard van Damocles. Maar het is onduidelijk of er wel sprake is van een zwaard, een keukenmes of een peulenschil.'
CAO
KLM legt op zijn beurt de verantwoordelijkheid voor de opzegging bij de VNV. 'KLM heeft deze opzegging niet gewild en alles gedaan om dat te voorkomen. De VNV heeft KLM gedwongen om deze stap te zetten', zo stelde advocaat Jaap van Slooten. Hij onderstreepte herhaaldelijk dat de pilotenvakbond de afgelopen anderhalf jaar niet bereid is geweest om te onderhandelen over de pensioenafspraken.
De rechter, die op 27 september uitspraak doet, benadrukte dat de belangrijkste vraag is of de pensioenafspraken die de piloten en KLM hebben vastgelegd in het zogeheten STROT-protocol deel uitmaakt van de CAO. Is dat het geval, dan is opzegging door de KLM lastig.
Kunnen de afspraken los worden gezien van de arbeidsovereenkomst, dan is opzegging mogelijk. Wel moeten daarvoor zwaarwegende gronden zijn en moet de juiste opzegtermijn in acht worden genomen, zo blijkt uit eerdere uitspraken van de Hoge Raad. Ook moet de opzegging gepaard gaan met een schadevergoeding.
Juridische strijd
Niet alleen de VNV voert een juridische strijd met KLM. De kans is groot dat ook het pensioenfonds naar de rechter stapt. Volgens het pensioenfonds heeft KLM geen dringende reden voor de opzegging en is het bedrijf veel te laat gekomen met de mededeling. KLM heeft het pensioenfonds gevraagd te wachten met een rechtsgang tot na het kort geding tussen KLM en VNV.
 
Er lopen twee zaken door elkaar heen waardoor het heel ingewikkeld (gemaakt) wordt. Er is de juridische, wettelijke kant en er is een praktische kant aan de indexatie.

In de reglementen staat dat het bestuur van het PF géén besluit (meer) hoeft te nemen over indexatie, dit maakt de indexatie onvoorwaardelijk en daarmee wordt een beleidsdekkingsgraad van minimaal ca. 122% vereist. Daarnaast zijn oude aanspraken tot maximaal 2,5% gegarandeerd, een ander aspect van de onvoorwaardelijke indexatie.

Als je het indexeren niet meer onvoorwaardelijk maar voorwaardelijk maakt, ben je van die onzinnige 122% af.

Wie zou die indexatie voorwaardelijk moeten maken?
KLM, VNV en PF zouden kunnen overeenkomen dat het bestuur van het PF wél een besluit moet nemen over de indexatie, dat maakt het voor dat deel voorwaardelijk. Hiermee wordt de wijziging van als gevolg van het aangepaste strot-akkoord uit 2007 teruggedraaid. Vervolgens blijft het andere aspect over. Die afspraak is tussen PF en (gewezen) deelnemer en zowel KLM als VNV zijn daarin geen partij. Het PF zou dus met iedere deelnemer en iedere gepensioneerde individueel tot overeenstemming moeten komen over deze afspraak. Dat lijkt me een onmogelijke opgave, de eis t.a.v. onvoorwaardelijke indexatie uit het nFTK blijft dus van kracht.

Dan de praktische kant, uitgaande van wat nu bekend is. Het bestuur van het PF is uiteraard bevoegd om als de omstandigheden dat vragen, wél een besluit t.a.v. indexatie te nemen. Dat besluit gaat dan in december genomen worden als alle gegevens bekend zijn.
Volgens de laatste gegevens is de loonindexatie, wat dus de gewenste indexatie voor de pensioenen is, 1,7%. Het PF zegt hiervan 1,44% te kunnen indexeren. De verwachte beleidsdekkingsgraad per eind november geeft hiertoe kennelijk de ruimte. Om het verschil tussen 1,7% en 1,44% te overbruggen is volgens opgave PF een storting van 135 miljoen euro nodig. Door deze bijstorting zal naar verwachting de beleidsdekkingsgraad voldoende zijn om volledig te kunnen indexeren.
Dit staat dus volledig los van het hierboven genoemde wettelijk kader t.a.v. de onvoorwaardelijk indexatie maar is wel een nFTK vereiste t.a.v. de indexatie in het algemeen.

Het pensioenfonds blijkt ook nog een eigen voorziening / potje te hebben (2,5%) waaruit de indexatie betaald kan worden.

Kijken we dan nog even verder. Het PF heeft inderdaad een voorziening, een reserve, van waaruit de indexatie betaald wordt. Die reserve is groot genoeg om de volledige indexatie te betalen, echter uit het strot-akkoord en uit de uitvoeringsovereenkomst blijkt dat deze reserve op een bepaald niveau gehouden moet worden. De bedragen van 20-30 miljoen die worden genoemd hebben betrekking op deze bijstorting en wellicht heeft Mercer berekend dat deze bijstorting voor dit jaar wel achterwege kan blijven.

De 135 miljoen volgt dus uit het nFTK om komend jaar volledig te mogen indexeren, de 20-30 miljoen is de bijstorting om de reserves van het PF op peil te houden.

Waar komt nu die 600 miljoen vandaan? Simpel gezegd volgens de uitlatingen van KLM is het het verschil tussen de (enige tijd geleden) verwachte dekkingsgraad per eind november van 113,3% en de vereiste dekkingsgraad van 121,8% keer 70 miljoen euro. Groot vraagteken blijft waarom de KLM kijkt naar de dekkingsgraad en niet naar de beleidsdekkingsgraad.

Vast staat dat in de rechtszaak dit bedrag niet uitmaakt, het betoog van KLM is erop gericht om de bijstort verplichting terug te brengen naar NUL euro. Dit gaat dan niet meer over de 600 miljoen (hier kan KLM kennelijk al onderuit komen, precedent) maar over de 135 miljoen. Dit bedrag is voor de toekomst de grote onbekende.
De beleidsdekkingsgraad is allesbepalend geworden. Als de beleidsdekkingsgraad eind november 2017 gelijk blijkt te zijn aan de huidige en als het loonindex cijfer weer 1,7% is, dan moet eind 2017 weer circa 135 miljoen bijgestort worden. De kans dat de beleidsdekkingsgraad nog fors daalt is zeer reëel, de mogelijkheid dat het loonindex cijfer hoger is dan 1,7% is (met dank aan FNV :biertje:) ook zeker aanwezig. Dit maakt dat de bijstortverplichting de komende jaren onvoorspelbaar is en een veelvoud van 135 miljoen euro kan zijn. Hier wil de KLM vanaf.

Bedenk dan ook dat van de opbrengst van 340 miljoen euro uit de inhouding op de vrijval (salaris) 190 miljoen richting jongeren terugvloeit via de compensatieregeling en nu een bedrag van 135 miljoen euro terug dreigt te vloeien naar alle vliegers via het pensioenfonds. Er resteert voor KLM 15 miljoen euro met nog drie jaar te gaan.
 
Groot vraagteken blijft waarom de KLM kijkt naar de dekkingsgraad en niet naar de beleidsdekkingsgraad.

@Checkerboard, je zit er zo gloeiend dichtbij!

Zie page 23, Jaarverslag Pensioenfonds Vliegend:

Jaarverslag_vliegend_2015

Concreet houdt het voorbehoud in dat
KLM, totdat met de VNV andere afspraken zijn gemaakt, zich slechts gebonden geacht
voor zover en in de mate zij onder het oude FTK tot extra stortingen ten behoeve van
de indexatie verplicht zou zijn geweest.

In het oude FTK kijkt men naar de maand (nominale dekkingsgraad) in het nieuwe FTK kijkt men naar de beleidsdekkingsgraad. Ook op page 23 staat uitgelegd dat de gerefereerde 113,3% de geprognoticeerde beleidsdekkingsgraad is per november 2016.

Uitgaande van de balanspositie eind maart 2016 (deelnemersbestand, rentestand) kan er bij een beleidsdekkingsgraad van 121,6% volledig worden geïndexeerd.De geprognoticeerde beleidsdekkingsgraad – uitgaande van ongewijzigde omstandigheden– per eind november 2016 bedraagt 113,3%.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Bedenk dan ook dat van de opbrengst van 340 miljoen euro etc.


KLM heeft daarnaast ook opbrengsten gekregen in de vorm van harder werken. Het totaal pakket dat KLM heeft gekregen is €300M, de junioren €190M. Samen €390M. En nog is het niet genoeg.

Wat KLM uiteindelijk jaarlijks kwijt zal zijn aan bijstorten pensioenfonds weten we volgend jaar pas.

Tot die tijd staat dit ingeleverde bedrag in geen verhouding met hetgeen FNV heeft 'opgehoest'.

En laten we de uitspraken van Bob van der Wal (VHKP) maar even helemaal buiten beschouwing laten.

Van meerdere kanten wordt nu de aanval ingezet op de KLM vliegers. Moet kunnen, hoge bomen vangen veel wind. Maar het idee dat je met inleveren op één lijn blijft met je directie en een aanzet geeft aan andere vakbonden om ook over de brug te komen, is een illusie gebleken die naar de prullenbak kan.

Persoonlijk zoek ik nooit het conflict op, maar ga het ook nooit uit de weg. Ik geloof dat VNV er net zo in staat.

Bij de KLM vliegers hoeft men de komende jaren even niet het handje op te houden.

Dus we blijven hopen op langere tijd een lage olieprijs en dat Elbers op één of andere manier de sanering en outsourcing voor elkaar weet te krijgen.

En de publieke opinie, tja, dat moeten we maar even over ons heen laten komen, net als in de jaren '90.
 
Jij bedoelt dat we nog een rondje gaan doen van 58 naar 60? Gaat niet (meer) gebeuren. Zelfs niet met compensatiebetaling.

Eerst fors de bezem door het bedrijf, dan kijken we verder.
 
Jij bedoelt dat we nog een rondje gaan doen van 58 naar 60? Gaat niet (meer) gebeuren. Zelfs niet met compensatiebetaling.

Eerst fors de bezem door het bedrijf, dan kijken we verder.

Nee. De vliegers hebben een loonoffer gebracht in deze CAO ter grootte van 340M over 4 jaar. Dat is 85M per jaar. KLM moet daarvan wel 190M teruggeven, 47,5M per jaar, maar dat geld maar voor 4 jaar. Daarna niet meer. Blijft over de besparing van 85M per jaar zónder iets terug te hoeven geven...
 
@Checkerboard, je zit er zo gloeiend dichtbij!

Zie page 23, Jaarverslag Pensioenfonds Vliegend:

Jaarverslag_vliegend_2015



In het oude FTK kijkt men naar de maand (nominale dekkingsgraad) in het nieuwe FTK kijkt men naar de beleidsdekkingsgraad. Ook op page 23 staat uitgelegd dat de gerefereerde 113,3% de geprognoticeerde beleidsdekkingsgraad is per november 2016.

Maar dat verklaart niet het bedrag van 600M euro. Het oude FTK heeft volgens mij als enige eis dat de dekkingsgraad boven 105% moet zijn om te indexeren. Het bedrag van 600M is m.i. alleen te verklaren als uitvloeisel van het nFTK.
 
KLM heeft daarnaast ook opbrengsten gekregen in de vorm van harder werken. Het totaal pakket dat KLM heeft gekregen is €300M, de junioren €190M. Samen €390M. En nog is het niet genoeg.

Ik wilde daar zelf ook nog even op terug komen. Ik haak nu eerst maar even in op jouw opmerking. Misschien maak je een andere rekensom maar bij mij is 390 - 190 gelijk aan 200 miljoen euro.
Bottomline is dat de besparing uit de WRR pas bereikt wordt als alle vliegers die in de overgangsregeling ofwel uitsluitingsregeling gezet zijn met pensioen zijn gestuurd. Tot die tijd werkt de ene helft zich de ballen uit de broek en zit de andere helft niet indeelbaar thuis. Per saldo gaan de salariskosten niet meer dan stapsgewijs omlaag. En zoals je ongetwijfeld weet is die uitsluitingsregeling onderwerp van een klacht bij de commissie voor de mensenrechten en van een rechtszaak. De besparing is dus niet zeker.

Wat KLM uiteindelijk jaarlijks kwijt zal zijn aan bijstorten pensioenfonds weten we volgend jaar pas.

Denk jij dan dat de beleidsdekkinggraad eind november 2017 gestegen is? Zodanig dat een indexatie van bijvoorbeeld 1,7% haalbaar is? Zodanig dat er minder dan 135 miljoen moet worden bijgestort?

Even terugkomend op wat ik eerder schreef. Grosso modo betaalt de seniore helft van de lijst dus én compensatie én extra pensioenpremie aan het PF via de inhouding op de pensioenpremietoeslag terwijl de jongere helft een salarisverhoging krijgt en daardoor niet per saldo meebetaalt aan de extra premie aan het pensioenfonds. Dit zal ongetwijfeld meegenomen gaan worden in de andere rechtszaak over de inhouding.
 
Even terugkomend op wat ik eerder schreef. Grosso modo betaalt de seniore helft van de lijst dus én compensatie én extra pensioenpremie aan het PF via de inhouding op de pensioenpremietoeslag terwijl de jongere helft een salarisverhoging krijgt en daardoor niet per saldo meebetaalt aan de extra premie aan het pensioenfonds. Dit zal ongetwijfeld meegenomen gaan worden in de andere rechtszaak over de inhouding.

Deze laatste rechtszaak zou dan ook wel eens de enige redding kunnen betekenen van het vliegerpensioen. Misschien verstandig van het VNV-bestuur om in deze zaak de kant van de vliegers te kiezen i.p.v. de kant van de KLM. Maakt de positie van de VNV een stuk sterker.
 
En in afwachting van de uitspraak van de Rechter bij de Nederlandse tak van AF/KLM, verliezen beleggers steeds meer vertrouwen in hun investering AF/KLM. Barclays verlaagde vandaag het koersdoel van €9,10 naar €5,00. Het aandeel sloot vandaag op €4,85 (een verlies van ruim 4% op dagbasis). Het concern was daarmee de grootste verliezer op het Damrak van vandaag.

Barclays verwacht in 2017 een kleiner voordeel als gevolg van lage brandstofprijzen, kostenreducties die de verlaging in opbrengsten uit ticketverkopen niet bij kunnen benen en mogelijke kostenverhogingen als gevolg van de nieuwe strategie die in november bekend gemaakt gaat worden.

Barclays adviseert om te investeren in branchegenoten met een solide marge toename en een solide kasstroom. Voorbeelden zijn IAG en Ryanair. AF/KLM heeft, in de optiek van Barclays, in die groep voorlopig niets te zoeken.

https://slimbeleggen.com/beursblik-barclays-verlaagt-koersdoel-air-france-klm-2/131510/
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Ik wilde daar zelf ook nog even op terug komen. Ik haak nu eerst maar even in op jouw opmerking. Misschien maak je een andere rekensom maar bij mij is 390 - 190 gelijk aan 200 miljoen euro.



Excuus, fout opgeschreven door mij. Ik wilde het nog corrigeren, maar zag dat jij me al geciteerd hebt. Ik laat het dus maar staan. Maar die 390 moet 490 zijn.



Bottomline is dat de besparing uit de WRR pas bereikt wordt als alle vliegers die in de overgangsregeling ofwel uitsluitingsregeling gezet zijn met pensioen zijn gestuurd. Tot die tijd werkt de ene helft zich de ballen uit de broek en zit de andere helft niet indeelbaar thuis. Per saldo gaan de salariskosten niet meer dan stapsgewijs omlaag. En zoals je ongetwijfeld weet is die uitsluitingsregeling onderwerp van een klacht bij de commissie voor de mensenrechten en van een rechtszaak. De besparing is dus niet zeker.



Ik geloof niet dat de vliegers die niet (volledig) door mogen tot 58 als 'helft' gerekend moet worden van het corps. En ik meen dat diezelfde vliegers dan wel niet langer, maar wel degelijk harder werken. Of begrijp ik je hier verkeerd? Het klopt wel dat KLM niet ineens de productie heeft kunnen opschroeven zodat iedereen op de WRR moet werken. Daar zijn nog een aantal pensioneringen voor nodig zonder dat er aannames tegenover staan. Maar dat geldt ook voor de hogere pensioenleeftijd.

Over de 'uitsluitingsregeling': Als de pensioenleeftijd ineens voor iedereen in dienst naar 58 zou zijn gegaan, kun je natuurlijk wachten op rechtszaken die worden aangespannen door gepensioneerde vliegers die nog niet 58 zijn. Kennelijk was de inschatting dat zo'n rechtszaak een redelijke kans van slagen zou hebben. Ik meen dat LH ook nogal wat pensionado's met frisse tegenzin moest terugnemen toen het bij hen 65 werd.

Volgens de VNV jurist is een 'uitsluitingsregeling' op basis van geboortedatum juridisch niet hetzelfde als op basis van leeftijd. Geen idee hoe dat kan, want je zou denken dat dat hetzelfde is, maar dit is dus de reden waarom die tabel zo gemaakt is. (Op het allerlaatst moest die tabel trouwens nog aangepast worden, maar de details en de noodzaak van die aanpassing weet ik niet).

Denk jij dan dat de beleidsdekkinggraad eind november 2017 gestegen is? Zodanig dat een indexatie van bijvoorbeeld 1,7% haalbaar is? Zodanig dat er minder dan 135 miljoen moet worden bijgestort?
Daar heb ik geen flauw idee van. Maar ik geloof nog steeds dat door het maken van nieuwe afspraken die 122% niet meer van toepassing hoeft te zijn. Geen idee hoe het zit met wat jij eerder omschreef als de individuele afspraak die gepensioneerden met het fonds hebben.



Even terugkomend op wat ik eerder schreef. Grosso modo betaalt de seniore helft van de lijst dus én compensatie én extra pensioenpremie aan het PF via de inhouding op de pensioenpremietoeslag terwijl de jongere helft een salarisverhoging krijgt en daardoor niet per saldo meebetaalt aan de extra premie aan het pensioenfonds. Dit zal ongetwijfeld meegenomen gaan worden in de andere rechtszaak over de inhouding.



Ook hier volg ik je niet. KLM is vrijgesteld van twee jaar pensioenpremie betalen. Omdat dat niet mag volgens de wet, is dit uitgesmeerd over vier, ipv. twee jaar, zodat het volledig uit het netto gedeelte komt en dan dus wel mag.
Hetgeen de vlieger hierdoor mist aan netto pensioen-opbouw, kan hij repareren in de twee jaar extra van 56 tot 58.
Ik zie dus niet hoe de (seniore) vliegers extra premie aan het fonds betalen.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Nee. De vliegers hebben een loonoffer gebracht in deze CAO ter grootte van 340M over 4 jaar. Dat is 85M per jaar. KLM moet daarvan wel 190M teruggeven, 47,5M per jaar, maar dat geld maar voor 4 jaar. Daarna niet meer. Blijft over de besparing van 85M per jaar zónder iets terug te hoeven geven...



Dit volg ik niet. Die 85M per jaar is niet structureel. Na vier jaar stopt de compensatie betaling, maar ook de vrijstelling voor KLM vwb de netto pensioen premies. Dus over vier jaar is het bij ongewijzigde afspraken alleen nog maar middels de WRR dat de vliegers inleveren. En er zijn structureel 5% minder pensioenkosten door de hogere pensioenleeftijd.
 
Dit volg ik niet. Die 85M per jaar is niet structureel. Na vier jaar stopt de compensatie betaling, maar ook de vrijstelling voor KLM vwb de netto pensioen premies. Dus over vier jaar is het bij ongewijzigde afspraken alleen nog maar middels de WRR dat de vliegers inleveren. En er zijn structureel 5% minder pensioenkosten door de hogere pensioenleeftijd.

Wat je schrijft is niet waar. Dat was in september misschien nog wel een beetje de bedoeling maar nu niet meer. Die 85M per jaar is ondertussen wel structureel. Heel geniepig in mei 2016 via een Addendum door het bestuur geregeld zonder dat de ledenraad het in de gaten had. Het werd gebracht als was het Addendum bedoeld om de CAO-actualisatie naar voren te halen. De werkelijke reden was om de inhouding (de 85M per jaar) als loonoffer weg te schrijven. Het Addendum is dan ook nog eens met terugwerkende kracht tot 1-1-2015 ingevoerd en geld dus voor de gehelde CAO-periode. Er is daarmee niets tijdelijks meer aan.

Wat is het gevolg. Die 85M per jaar heeft ten eerste helemaal niets te maken met pensioen. Dat is salaris. Overigens werd dit in september 2015 in de ledenraadsvergaderingen al aangegeven door een ledenraadslid (lees de notulen) maar werd genegeerd door het bestuur en de ledenraad zag alleen maar 190M en vroeg niet om opheldering. Ook in latere vergaderingen waarin gevraagd werd naar een verduidelijking wat er nu precies ingeleverd is omzeilde het bestuur deze vragen of gooiden ze het toch weer in de pensioensfeer. Willens en wetens koos (en kiest) het bestuur om de leden en de ledenraad hierover niet juist te informeren. De KLM ziet nu de inleveractie als een loonoffer geldend voor de gehelde looptijd van de CAO. Ook het bestuur van de VNV heeft dit in bepaalde juridische stukken zo aangegeven, waarbij het bestuur nog een poging doet om deze inleveractie een tijdelijk karakter te geven. Dat tijdelijke karakter is waarschijnlijk niet hard te maken. Onderhandelingen over de CAO-2018 zullen moeten gaan uitwijzen in hoeverre KLM dit loonoffer ongedaan wil maken. Maar uit de mail van de vliegdienst van 6 september blijkt dat dat wel eens een probleem zou kunnen worden:

'Als KLM enkele honderden miljoenen aan
extra premie voor indexatie in één of
binnen enkele jaren moet betalen,
schaadt dat de bedrijfsvoering. KLM kan
zich dit risico niet permitteren, ook
gegeven de noodzaak om de komende
jaren te investeren in het bedrijf. Het is
hierbij nadrukkelijk niet de intentie van
KLM te besparen op de bestaande
pensioenpremies
. Het zou wel kunnen
dat de pensioenpremies, net als andere
arbeidsvoorwaarden
, in toekomstige
CAO onderhandeling met VNV onderwerp van gesprek worden.

De bestaande pensioenpremies die hier genoemd worden zijn de premies van de bruto pensioenregeling, de pensioenpremievrijval valt hier uitdrukkelijk niet onder. De andere arbeidsvoorwaarden waar de vliegdienst het over heeft zijn onder andere de pensioenpremievrijval die via artikel 10.9 lid 7 aan de vlieger vervalt maar waar via het eerder genoemde Addendum in deze CAO van afgeweken wordt. Die pensioenpremievrijval valt deze CAO niet aan de vlieger. En daarmee hebben we een gigantisch loonoffer gebracht. Om deze vrijval terug te krijgen moet er in de nieuwe CAO gesproken worden over het (met terugwerkende kracht tot 1-1-2016) weer in ere herstellen van artikel 10.9 lid 7. Wel, dat gaat uiteraard in een nieuwe CAO niet gebeuren. Wat over blijft is onderhandelen over 20% loonsverhoging. En daar is uiteraard geen loonruimte voor. Die pensioenpremievrijval kunnen we dus op onze buik schrijven. En daarmee is er na afloop van de compensatieregeling 47,5 miljoen extra bezuinigd op kosten van vliegers bovenop de 85M per jaar via het vervallen van de pensioenpremievrijval.

Waarom heeft het bestuur dit gedaan? Dat is giswerk. Waarschijnlijk vond het bestuur het nodig de inleveractie als loonsverlaging vast te leggen nodig om een rechtszaak te kunnen winnen, misschien wel op aangeven van de KLM (waarbij de KLM misschien wel weer een achterliggende agenda had wat het bestuur niet wist). Dat had waarschijnlijk een hogere prioriteit dan eerlijke informatievoorziening naar de leden/ledenraad toe (dat is ook waarom sommigen het een probleem vinden dat de notulen van de vergaderingen openbaar worden, er zouden wel eens onwaarheden in kunnen staan, de woorden van vdH spreken voor zich:'Waar de vicepresident even op aanslaat, is waar het even op leek, het inquisitieverhaal richting de heer Schmid. Het vragenuurtje en dan ook nog het liefste vastgelegd in de notulen en dan ziet het bestuur zich gedagvaard en voor men het weet liggen die stukken daar voor de neus. Wat de vicepresident alleen wilde zeg- gen is dat het bestuur daar niet zoveel trek in heeft.').

Het rookgordijn van het bestuur richting ledenraad/leden heeft goed gewerkt, iedereen is er met open ogen ingestonken. Het bestuur is er nu zelf ook ingestonken en zet daarom keihard de aanval in om de aandacht van het eigen falen af te leiden...
 
Laatst bewerkt:
Daar verschillen we dan nogal van mening, Catweazle. De vrijval is uitdrukkelijk bedoeld om alleen die twee jaar (uitgesmeerd over vier jaar) aan KLM te geven. Daarna houdt het op.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Het is niet waar, net bevestiging van gekregen. Het is wel de insteek van enkele collega's die hierover een rechtszaak hebben aangespannen. Twee van die collega's hebben hun naam boven die zaak staan en hadden alvast maar hun lidmaatschap van VNV opgezegd. Een aantal andere collega's steunen deze rechtszaak, maar maken zich niet bekend.

Als ik me niet vergis zit één van hen nog in de LR en ben ik op dit forum met hen in discussie.

Laat ik het zo zeggen: Als KLM dit kunstje op deze manier zou proberen te flikken, dan ben ik bereid daar langdurig voor te staken.
 
Maar als je jezelf continu programmeert dat de premie vrijval salaris is (omdat er loonbelasting over betaald moet worden), dan krijg je vanzelf dit soort waanbeelden.
 
Laatst bewerkt:
De uitdagingen van de Koninklijke....

"Het is hierbij nadrukkelijk niet de intentie van KLM te besparen op de bestaande pensioenpremies. Het zou wel kunnen dat de pensioenpremies, net als andere arbeidsvoorwaarden, in toekomstige CAO onderhandeling met VNV onderwerp van gesprek worden."

Ik trek dit citaat nog maar even uit je eerdere posting.

Wat hier staat is dat KLM van plan is zich keurig aan de afspraken te houden en de premie vrijval gewoon als pensioenpremie ziet en dus niet als salaris. Wat ze wel zegt is dat ze bij de CAO onderhandelingen voor 2018 aan VNV zal vragen of het iets minder kan met de (netto)pensioenpremies/vrijval. Dat is normaal. Maar door de huidige gang van zaken zal VNV tegen die tijd aardig Oostindisch doof zijn schat ik in.
 
Terug
Bovenaan