De uitdagingen van de Koninklijke....

Puur uit nieuwsgierigheid Chester: Wat verdiend een capt KLM 738 dan meer tov een capt HV 738?
Zeg even met 16 dienstjaren? (Weet niet hoe lang het duurt bij KLM voordat je capt EUR bent, maar gok zomaar dat ik met die 16 wel een beetje in de buurt kom) en een leeftijd van 38 jaar?
(Volgens mij is men zon beetje begin 40 als men capt ICA wordt)
 
Laatst bewerkt:
@B767-300ER

Hier heb je de CAO van Transavia vliegers:

CAO-Transavia-Vliegers-2013-2016.pdf

Page 12 (van de 17)

Als die Trans captain elk jaar een trede gehad heeft (16) en in 2000 in dienst is gekomen dan praten we over maandelijks ongeveer Euro 11.120

Is hij/zij na 1 januari 2006 in dienst getreden dan verandert dat iets.

Wat ik niet weet en dan moet je me even helpen als iemand van FO naar CPT gaat wat gebeurt er dan met zijn trede?


Max. salaris FO bij trans is 7.757
 
Toch is het verschil bij KLM fors groter dan bij andere maatschappijen, zoals eerder in dit topic al eerder uitgebreid betoogd. Hij heeft dus wel degelijk een punt. En dan hebben we het dus niet over Aeroflot, maar over BA of LH. Moet je toch tientallen procenten inleveren om dezelfde vlieguren per euro als hun te halen.

Weet je hoe een piramide eruit ziet?
Juist een brede basis waarbij de coco en co europa minder verdient dan die van alle concurrenten en een smalle top met een topsalaris waar je niet lang in zit.
Ergo, exact zelfde salaris als bij LH, AF, BA etc etc.
Overigens voor t geld moet je naar china of emiraten daar verdien je netto toch echt t meest.
 
Orange

11520. Je moet in de tweede kolom kijken. Trede 16 wordt trede 22 miv deze CAO. Maar evengoed bedankt. Top.
Bij KLM ligt dit inderdaad iets hoger. (In geschetst voorbeeld van 38 jaar/16 dienstjaren rond de 13000)

Maar is die 38 jaar /16 dienstjaren reeel?
 
Weet je hoe een piramide eruit ziet?
Juist een brede basis waarbij de coco en co europa minder verdient dan die van alle concurrenten en een smalle top met een topsalaris waar je niet lang in zit.
Ergo, exact zelfde salaris als bij LH, AF, BA etc etc.
Overigens voor t geld moet je naar china of emiraten daar verdien je netto toch echt t meest.

Die topsalarissen zit je bij KLM toch echter wel een jaar of 10/15 in.
 
Die topsalarissen zit je bij KLM toch echter wel een jaar of 10/15 in.

Hmmm, dat blijkt allemaal iets genuanceerder te liggen.

Van de huidige groep 50+ is een klein gedeelte afkomstig van KLM Noordzeehelikopters, ook zijn er mensen die eerst BWK zijn geweest en er zijn ook mensen vanuit Martinair en Transavia in dienst getreden.

Deze mensen konden als vlieger onderaan de senioriteitslijst beginnen.

Er zijn zelfs vliegers die als Co ICA met pensioen gaan.

Niet voor iedereen geldt dat RVL vlekkeloos verlopen is tegen de tijd dat het vroegpensioen eraan komt.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Om in F3000 terecht te komen moet je tegenwoordig 25+ jaar rekenen. (En dat is nog zonder eventuele verhoging pensioenleeftijd).

Ondergetekende heeft nog het laatste stuk van de gouden jaren meegepikt met na 18 dienstjaren op F3000.

Das war einmal.
 
Need. Hoe lang tegenwoordig voordat je capt 73 bent?

Orange. Dacht dat rond 2013 het gemiddelde tussen start en F3000 op 21 jaar lag. Vandaar. need spreekt nu over 25 jaar. Bij start op je 22e ben je dan 47. Toch weer een jaartje of 10 dan
 
Puur uit nieuwsgierigheid Chester: Wat verdiend een capt KLM 738 dan meer tov een capt HV 738?
Zeg even met 16 dienstjaren? (Weet niet hoe lang het duurt bij KLM voordat je capt EUR bent, maar gok zomaar dat ik met die 16 wel een beetje in de buurt kom) en een leeftijd van 38 jaar?
(Volgens mij is men zon beetje begin 40 als men capt ICA wordt)
De laatste keer dat ik dat bekeek (een paar jaar geleden) zat het zo over de hele linie op zo'n 15% verschil. Dat lijkt aardig te stroken met de eerder genoemde getallen voor een captain.
Weet je hoe een piramide eruit ziet?
Juist een brede basis waarbij de coco en co europa minder verdient dan die van alle concurrenten en een smalle top met een topsalaris waar je niet lang in zit.
Ergo, exact zelfde salaris als bij LH, AF, BA etc etc.
Overigens voor t geld moet je naar china of emiraten daar verdien je netto toch echt t meest.
Quatsch. Zowel de gemiddelde loonkosten als de kosten per vlieguren liggen fors hoger, zoals eerder ook uitgebreid betoogd.

Die laatste opmerking; zeker. Daarom vergelijk ik ook met airlines die ook in dat opzicht met vergelijkbare belastingdruk en verzorgingsstaat te maken hebben en - belangrijker - wel gezond zijn...
 
Hoogste salaris schaal bij HV als Cpt is dus € 14.500 bruto per maand? Komen daar nog toeslagen bij?

Wat is top schaal Cpt 737 KLM dan?
 
Hoogste salaris schaal bij HV als Cpt is dus € 14.500 bruto per maand? Komen daar nog toeslagen bij?

Wat is top schaal Cpt 737 KLM dan?

Na trede 17 verandert hij niet meer, dit is dan zijn bruto salarisschets.
Dat beeld is niet compleet, dit is ex het pensioengedeelte wat hem/haar toekomt en nog bovenop het salaris wordt uitgekeerd.

KLmaxsalarycapt737.gif


Ook de geschetste piramide van Reverse T behoeft enige bijschafing.

  • SO (Second Officer) aantal ~ 350
  • FO (First Officer) aantal ~ 1.225
  • CPT (Captain) aantal ~ 1.285

Interessant om nog te vermelden is dat deze 2.860 poppetjes tezamen 2.625 FTE invullen.

Het is natuurlijk in NL met onze wet en regelgeving dat voor een Cpt het erg aantrekkelijk is om Part Time te gaan vliegen i.p.v. Full Time. Dit effect vind je ook al onder de FO's en zelfs SO's weten de weg naar Part Time te vinden. In essentie is er geen sprake van een piramide logisch met minimaal 2 vliegers in dezelfde cockpit.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat Max Rate de piramide iets anders bedoeld.

btw. Tussen capt Embryo/ capt 73 en capt ICA zitten nog behoorlijke verschillen...

Ik begrijp je punt.

De waarheid is echter er zijn meer Captains ICA dan Captains F70 - E190 - B737 bij elkaar die piramide vorm in de opbouw is er gewoon niet.

In simpel NL er zijn meer F3000 posities dan er CAPT posities zijn voor F70 - E190 - B737 bij elkaar.

Overigens wees ik ten onrechte naar Max Rate het was Reverse T die met de piramide vorm aan kwam zetten.
 
Terug
Bovenaan