De uitdagingen van de Koninklijke....

De uitdagingen van de Koninklijke....

Begrijp ik Paella. Waar het mij om gaat is dat we eigenlijk nooit een keuze hebben omdat er te weinig leden zijn die zowel voldoende expertise hebben en ook nog bereid zijn gedurende langere tijd hun privéleven op te offeren. De spoeling is dun en daarmee de keuze ook. We zullen het moeten doen met dit bestuur en het bestuur dat klaar staat om in mei het stokje over te nemen.

Het is zo makkelijk afgeven op de zittende macht. En dat gebeurt vervolgens ook altijd. Het heeft in de tweede kamer altijd voordelen om in de oppositie te zitten.

Juist nu moeten we intern VNV de neuzen even goed dezelfde kant op hebben. VNV heeft geleverd, KLM nog totaal niet. Ik vermoed dat VNV allang de oplossing heeft voor de pensioen-onzekerheid voor KLM (in een brief van de vliegdienst vandaag wordt trouwens benadrukt dat het puur om de onzekerheid gaat; Pensioenfonds kan naar eigen zeggen gedeeltelijk indexeren, waardoor er nul bijstorting nodig is), maar nu even de duimschroeven wil aandraaien om te laten zien dat we geen 'Gekke Henkie' zijn. Wat dat betreft spreekt het boekdelen dat de COO zich onlangs in de simulator liet ontvallen dat hij zich 'genaaid' voelt door de VNV president.

Laten we dus nog even wachten met conclusies trekken en zien waar dit schaakspel toe leidt. Ook richting Air France, omdat we al geruime tijd boven de bandbreedte van Pilots Protocol 2 zitten.
 
Dat zijn wel ineens heel veel zaken tegelijk in 1 bericht.
Over dat gedeeltelijk indexeren heb ik al eerder mijn mening gegeven : dat is ruim voldoende en geen conflict waard.
Dan: wie wie genaaid heeft is nauwelijks te beoordelen. Dan moet je er echt bijgezeten hebben. Wel is het zo dat René als ex president alle kennis in huis heeft. Dat wist dit bestuur dus ook. Dan moet je geen dikke maatjes willen zijn en boterzachte afspraken maken, maar keiharde garanties verlangen. René doet ook maar waarvoor hij ingehuurd is. Dat valt hem niet kwalijk te nemen. Ik neem het bestuur wel kwalijk dat ze hem al te zeer op zijn blauwe ogen vertrouwd hebben en 3 jaar arbeidsvoorwaarden hebben weggegeven zonder keiharde conditionaliteit naar andere bonden. Het is op dit punt dat ik vind dat de aap uit de mouw komt!
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Ik denk dat het juist een zwaktebod is om conditionaliteit af te dwingen. Het is juist sinds jaar en dag irritator no.1 van VNV dat de andere bonden altijd met het vingertje naar de vliegers staan te wijzen. Dan moet je het zelf ook niet doen.

Als je leden voorafgaand en tijdens de onderhandelingen massaal mailen dat er ingeleverd moet worden; als uit je eigen analyses blijkt dat KLM er financieel belabberd voor staat, dan kun je weinig anders dan over de brug komen en iets terug vragen dat KLM geen geld kost.

Ja, René doet gewoon z'n werk, maar is net als Elbers sterk afhankelijk van RvC en de holding. Net zoals het bestuur afhankelijk is van de leden en de ledenraad.
 
Ja, en dat laatste punt zie ik met betrekking tot de LR dus anders. Die heeft het bestuur volledig in de zak zitten. Dan wel door informatie voorsprong of de geamendeerde waarheid ( laat ik het netjes zeggen) en - ook weer vriendelijk gezegd- het geven van financiële prikkels ( omkopen staat zo bot, vind je niet?) en t.a.v. de leden door geen openbaarheid te geven over wat die communiceren. Ooit inzage gehad in de feedback van leden?
Lees net de brief namens Bart- of is het toch de communicatie mevrouw ? Ik kan daar zeker mbt tot het pensioendossier maar moeilijk een gat inschieten.
 
Ja, en dat laatste punt zie ik met betrekking tot de LR dus anders. Die heeft het bestuur volledig in de zak zitten. Dan wel door informatie voorsprong of de geamendeerde waarheid ( laat ik het netjes zeggen) en - ook weer vriendelijk gezegd- het geven van financiële prikkels ( omkopen staat zo bot, vind je niet?) en t.a.v. de leden door geen openbaarheid te geven over wat die communiceren. Ooit inzage gehad in de feedback van leden?
Lees net de brief namens Bart- of is het toch de communicatie mevrouw ? Ik kan daar zeker mbt tot het pensioendossier maar moeilijk een gat inschieten.

NfS: ik Paella in bovenstaande alleen maar 100% gelijk geven. Dit bestuur doet gewoon wat ze zelf wilt en brengt het zo naar de ledenraad dat die braaf overal ja op zegt.

Ik heb de indruk dat het bestuur zich vorig jaar behoorlijk vergaloppeerd heeft en nu begint te merken hoezeer ze de plank hebben misgeslagen. Daarom ook de gespierde taal nu m.b.t. de pensioenproblematiek. Om de aandacht af te leiden van hun eigen falen. En dat doen ze dan weer erg goed gezien de bijval van de ledenraad...
 
Eerlijk gezegd denk ik dat het balletje nog alle kanten kan oprollen en wacht even af met mijn eindoordeel.

Degenen die destijds hebben aangedrongen op inleveren hoor je niet, degenen die het er niet mee eens zijn (achteraf) hoor je des te meer.

We zullen zien. Uit de brief van de vliegdienst maak ik in elk geval op dat de nood niet zo heel hoog is.

Spannend wat de rechter gaat oordelen.
 
Eerlijk gezegd denk ik dat het balletje nog alle kanten kan oprollen en wacht even af met mijn eindoordeel.

Degenen die destijds hebben aangedrongen op inleveren hoor je niet, degenen die het er niet mee eens zijn (achteraf) hoor je des te meer.


Voelde jij niet ook een enorme druk om in te leveren in september?

Al vóór het besluit in september zijn er de nodige waarschuwingen richting bestuur gestuurd, ook zonder de kennis van wat we nu weten. Tijdens de vergaderingen in september werd het voorstel gedaan de pensioenkwestie even los te koppelen van de inleveractie. Onder druk van het bestuur weggestemd. In juni werd nog een voorstel ingediend de materie eens goed te gaan bekijken voordat we domme dingen gingen doen. Indiener aangevallen door het bestuur en uitgejouwd door de ledenraad. Kom me nu dus niet aan met dat degenen die het er niet mee eens zijn zich 'achteraf' pas laten horen! Zoals Paella al aangaf koos het bestuur ervoor de input van de leden níet te delen met de ledenraad waardoor er een heel gekleurde discussie ontstond. Waardoor ook jij een 'grote druk' ervoer om in te leveren...


Natuurlijk is dit allemaal achteraf, maar om nog steeds dit bestuur een hand boven het hoofd te houden...
 
Eerlijk gezegd voelde ik destijds geen sterke druk om in te leveren. Maar ik had en heb wel vertrouwen in het bestuur. Wetende dat zij niet het achterste van hun tong kunnen laten zien, omdat ze daarmee hun onderhandelingspositie verspelen.

De tegenstanders hoor je altijd, de voorstanders houden zich altijd rustig. Ik kies ervoor om me als voorstander te laten horen. En dat levert me het predikaat 'bestuursknuffelaar' op. Neem ik op de koop toe.
 
Er is m.i. geen touw meer aan het beleid van KLM vast te knopen. Elbers bevestigde vorige week nog dat er voor loonsverhoging geen ruimte was. In plaats daarvan zou er €2 miljard geinvesteerd worden. Nu is er opeens zowel ruimte voor loonsverhogingen alsmede voor het garanderen van extra vrije dagen voor oudere werknemers. Ik heb ook niet begrepen dat de grondmedewerkers meer productiviteit gaan leveren in ruil voor het verhoogde salaris. Maar waar komt de poen voor deze verbeterde arbeidsvoorwaarden opeens vandaan? Uitstekende winstcijfers? Investeringen verminderen? Een kapitaalinjectie uit Parijs?

Al met al een zeer zorgelijke ontwikkeling.
 
Nu is er opeens zowel ruimte voor loonsverhogingen alsmede voor het garanderen van extra vrije dagen voor oudere werknemers.

Kleine relativering; het zijn geen extra vrije dagen.. Deze dagen bestaan in de huidige setting al, maar zag de KLM graag verdwijnen. Verbaast me overigens dat de FNV dit erdoorheen gekregen heeft. Bij Transavia bijv. heeft het grondpersoneel in de nieuwe CAO (met terugwerkende kracht over 2015) 6 vrije dagen ingeleverd.
 
KLM is met een nadrukkelijk beter cao-bod gekomen: meer geld, meer uitzendkrachten in vaste dienst en iedereen behoudt zijn HV-dagen (ouderendagen) tot 2023.

Van den Brink: ‘Doordat er een bodem van € 50,- in de loonsverhoging is gelegd, gaan veel KLM’ers er meer dan 1% op vooruit. Sterker nog, in de laagste salarisschalen kan dat oplopen tot bijna 3%. En elke grondmedewerker behoud zijn HV-dagen tot 2023. Dit resultaat is een verdienste van al die collega’s die bereid waren de actiedruk op te voeren. Klip en klaar kan worden gesteld dat actievoeren loont!’

Die is toch te zot voor woorden? Triomfantelijk verkondigen dat je 3% loonsverhoging hebt gekregen terwijl tijdens de onderhandelingen deze constatering weg werd gemoffeld door de FNV.

Zoals flyingviking zie ik steeds meer acties van management waar de honden brood van lusten. Ik snap ook niet hoe deze CAO zit verhoudt in het kader van Perform 2020 en waar management op baseert dat de doelstellingen ook voor het grond domein op deze manier gehaald worden.

Ook zorgwekkend is het AF plan voor "Stonger Together". De naam impliceert dat ook het AF vliegerkorps tegemoet gekomen gaat worden terwijl management dit in een vaag persbericht probeert te ontkrachten.

Onze inlever CAO, de aanval op onze pensioenen, merkwaardige communicatie van KLM vliegdienst hieromtrent en inconsequentie naar verschillende domeinen en bedrijfsonderdelen. Wat gebeurt er in hemelsnaam?

Om in FNV woorden te spreken: "actievoeren loont!". Misschien moet de VNV hier ook maar eens over gaan nadenken.
 
Beste heren vliegers,

Die 50 euro gebruiken jullie om tussendoor een bakje verse sushi te halen bij de AH op plaza. Ga nou niet huilen om jullie 'inlever' akkoord. Volgens mij zijn jullie de absurde delta tussen grond salarissen en die van jullie vergeten.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

F22, begin svp even niet over de 'Delta'. Dat is communistische prietpraat waar we de schouders over ophalen. De vliegers hebben geleverd, grond blijkbaar niet. Ik ga ervan uit dat KLM er klaar mee was en dat het outsourcen nu langzamerhand wordt opgestart. Er werken nog steeds veel teveel mensen bij KLM.

En de vliegers leveren de komende jaren verder helemaal niets meer in, dat begrijp je zelf hoop ik ook wel.
 
Hallo F22
Kijk, daarom waardeer ik dit forum zo erg! Af en toe zo'n frisse blik op de zaak van iemand die geen KLM-vlieger is. Kennelijk heb je goed om je heen gekeken en gezien dat de salarissen tussen grond en vliegend bij vrijwel alle Airlines in de wereld nagenoeg gelijk zijn en dat we in een ideale wereld leven waar er geen kapitalistische vraag en aanbod regels gelden! Ik verzoek je dus met klem: hou ons scherp!
 
De uitdagingen van de KLM

De uitdagingen van de KLM

Zoals flyingviking wel eens aanhaalt de shortpositie van het AFKL aandeel stijgt langzaam naar een all time high. Weliswaar zijn deze groep beleggers de hyena's van de markt, echter een grote groep beleggers denkt dat de lage koers (4,94) nog verder zal en kan dalen.

AFKLnettoshorttoelichting.gif

AFKLnettoshort.gif


http://shortsell.nl/short/AirFrance-KLM/all/archived

Ook al is het nog maar de vraag als je de bijstortingsverplichting meerekent (STROT) of de vliegers ook maar iets hebben ingeleverd, dan nog is hun huidige attitude wel te verklaren.

Een deel van het lot zal liggen in onder andere de rechterlijke macht de komende maanden inzake de bijstortingsplicht vanuit KLM gaat de rechter mee met de vakbonden VNV en VNC dan komt de komende maanden de bodem van de cash kas in zicht. Blijft de rechterlijke macht meegaan in een nationale uitzondering op het Pigge arrest dan blijven de huidige vliegers met vroegpensioen erg duur in vergelijking met andere majors.

Er zal iets verkocht moeten worden om het Eigen Vermogen ook weer een shot omhoog te gaan krijgen.
 
Er zal iets verkocht moeten worden om het Eigen Vermogen ook weer een shot omhoog te gaan krijgen.

Wat valt er nog te verkopen?

Sale-leaseback vloot?
Onroerend goed?
HV aan ?
MP aan ?
Spinoff van de Regionals?
Verder nog mogelijkheden?

Zelf kom ik net van de garage sale op -Noord met een paar oude trolly's in de achterbak, dus heb alvast een klein steentje bijgedragen. :grijns:
 
Wat valt er nog te verkopen?

Sale-leaseback vloot?
Onroerend goed?
HV aan ?
MP aan ?
Spinoff van de Regionals?
Verder nog mogelijkheden?

Zelf kom ik net van de garage sale op -Noord met een paar oude trolly's in de achterbak, dus heb alvast een klein steentje bijgedragen. :grijns:

Verder nog mogelijkheden?

Ja, de technische dienst, daar zijn al eens eerder in een ver verleden gesprekken over gevoerd met KLM. Is een zeer stabiele zaak met continu winst door langlopende contracten.

Ja, de cateraar maakt ook stabiel winst, al jaren.

HV, op den duur een serieuze mogelijkheid, het is een goed bedrijf met lagere kosten.
 
Hallo F22
Kijk, daarom waardeer ik dit forum zo erg! Af en toe zo'n frisse blik op de zaak van iemand die geen KLM-vlieger is. Kennelijk heb je goed om je heen gekeken en gezien dat de salarissen tussen grond en vliegend bij vrijwel alle Airlines in de wereld nagenoeg gelijk zijn en dat we in een ideale wereld leven waar er geen kapitalistische vraag en aanbod regels gelden! Ik verzoek je dus met klem: hou ons scherp!
Toch is het verschil bij KLM fors groter dan bij andere maatschappijen, zoals eerder in dit topic al eerder uitgebreid betoogd. Hij heeft dus wel degelijk een punt. En dan hebben we het dus niet over Aeroflot, maar over BA of LH. Moet je toch tientallen procenten inleveren om dezelfde vlieguren per euro als hun te halen.

Als relatieve buitenstaander vind ik het bijvoorbeeld vrij curieus als je naar het verschil tussen Transavia en KLM kijkt. Vlieg je op hetzelfde type, vanaf dezelfde base, voor hetzelfde moederbedrijf in dezelfde functie, zeg captain, zit er nog steeds een aanmerkelijk verschil in salaris.
 
Terug
Bovenaan