De uitdagingen van de Koninklijke....

Dit is te kort door de bocht . Je komt op basis van senioriteit IN AANMERKING voor promotie. Je zult echter wel de cursus moeten halen , waarbij behalve naar technische vaardigheden ook naar niet-technische vaardigheden wordt gekeken. Die moeten voldoen aan een bepaalde standaard . Zo niet volgt er een bezoek aan de beoordelingscommissie. Het gebeurt gelukkig niet zo vaak, maar laat hier niet de indruk ontstaan dat men automatisch promoveert, ongeacht zijn/ haar functioneren.

Aanvulling:
Bovendien moeten er vacatures voor de best betaalde functies beschikbaar zijn. Indien AF/KLM ergens tussen 2025 en 2030 tot de conclusie komt dat ICA niet meer rendabel uitgevoerd kan worden dan wordt die tak flink ingekrompen of, in het worst case scenario, geheel afgestoten. Wie had 15 jaar gelden gedacht dat de full freighter cargo-operatie op Schiphol vrijwel uitsluitend door o.a Chinezen, Russen, Emirates, Amerikanen en Qatar uitgevoerd zou worden?

De "belofte" dat men doorstroomt naar baas-ICA is een worst die wordt voorgehouden met 0,0 garantie. Door globalisering, en niet te vergeten het CO2 verdrag van Parijs en afgewezen geluidsberekeningen voor Schiphol, denk ik dat ICA wel eens de volgende "cargo" problematiek van de Nederlandse luchtvaart kan gaan worden; de mondiale vraag naar het product is aanwezig maar door politieke besluitvorming en slechte bedrijfsvoering is een onderneming als KLM niet meer in staat om met de grote jongens mee te doen. Je loopbaan, met deze onzekerheden in het achterhoofd, afhankelijk laten zijn van een "regeling vlieger loopbaan" die letterlijk tientallen jaren vooruit kijkt getuigt niet echt van realiteitszin en is m.i. dan ook achterhaald. Het is met een jaren '70 bril kijken naar de de ontwikkelingen anno 2020+. Get real.
 
De betaling van diverse functies zou aangepast kunnen worden.

Toepassing van senioriteit wil niet zeggen dat er een belofte is dat je ooit op een bepaalde functie terecht zou moeten komen.

Het is exact hetzelfde principe als nummertje trekken bij de bakker. Zo voorkom je onderling ellebogenwerk en aan elkaars stoelpoten zagen. Zo hou je de boel enigszins bij elkaar en krijg je niet al te scheve gezichten in de cockpit.
 
Die houden we erin, die uitspraak komend
vanuit de VNV is een klassieker. Nog nooit
zoveel haat en nijd gezien als in de Nederlandse
luchtvaart laat staan het zagen aan elkaars poten.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Jij bedoelt de pogingen uit het verleden om tot een nationale lijst te komen?

Er is bij KLM 20 jaar geleden eens geknoeid met senioriteit en daar is inderdaad nog steeds haat en nijd over.
 
Toepassing van senioriteit wil niet zeggen dat er een belofte is dat je ooit op een bepaalde functie terecht zou moeten komen.

Mee eens en dat is precies de reden dat ik het woord "belofte" tussen "" zette.

Tegelijkertijd constateer ik dat de loopbaanregeling bijna wel als belofte wordt toegepast. Zie o.a. de argumenten voor pensioenleeftijd (doorstroming naar hoogste salarisschaal) en compensatieregeling omdat jonge vliegers "vertraagd" in die hoogste schalen terechtkomen. Ik ben het voorbehoud "als die schalen tzt nog bestaan" nog niet tegengekomen.

Binnen 5-10 jaar starten zowel Norwegian (B737 max en A321 neo) en Jetblue (A321neo) met een uitgebreid netwerk aan transatlantische vluchten met vliegtuigen die nu nog hoofdzakelijk op Europa in worden gezet. Wat zal het antwoord van KLM daar op zijn? Ook met de 737 de plas over? Wel zuur als je als juniore vlieger rekening hebt gehouden om je loopbaan op de 777/787 af te sluiten en je op de 737 blijft steken omdat de marktomstandigheden gewijzigd zijn en de widebodyvloot niet uit 80 maar nog maar uit 25 kisten bestaat.
 
Mijn voorstel een halfjaar geleden aan het bestuur was om de RVL drastisch te versimpelen en de steile salarisstap aan het eind uit te smeren over de hele carrière. Het komt er op neer om alleen nog maar te betalen op basis van dienstjaren en strepen op de mouw. Tevens strippenkaart introduceren voor wat betreft aantal omscholingen.

Geen idee of zoiets dergelijks op termijn wordt ingevoerd. Voordeel is goedkopere ICA vliegers, nadeel duurdere EUR vliegers.
 
Mijn voorstel een halfjaar geleden aan het bestuur was om de RVL drastisch te versimpelen en de steile salarisstap aan het eind uit te smeren over de hele carrière. Het komt er op neer om alleen nog maar te betalen op basis van dienstjaren en strepen op de mouw. Tevens strippenkaart introduceren voor wat betreft aantal omscholingen.

Geen idee of zoiets dergelijks op termijn wordt ingevoerd. Voordeel is goedkopere ICA vliegers, nadeel duurdere EUR vliegers.

Ik denk inderdaad dat versimpeling noodzakelijk is. Zie alleen niet waarom EUR vliegers duurder zouden worden mocht KLM ooit het besluit nemen om de 737 ook ICA in te zetten. De 737/A321 benchmarkt ziet er dan heel anders uit. Bovendien als betaling aan aantal zitplaatsen gekoppeld is dan is er geen correlatie met het netwerk.

NLM Cityhopper vloog indertijd met de F28 niet naar bijvoorbeeld Barcelona, dat was gereserveerd voor DC9 en later 737/A310 (mainline). Volgens mij vliegt KLC daar nu wel naar toe. Ik zie een dergelijke ontwkkeling in de toekomst ook op ICA gebeuren maar we zullen zien.
 
Het is als buitenstaander triest om te zien hoe er hier met modder wordt gegooid. Helemaal omdat het allemaal bijna identiek is aan waar wij doorheen zijn gegaan jaren geleden als BALPA zijnde met onze werkgever (zoals ik al eerder vermelde in post #736 ,pagina 19 van deze thread).

Ik besef me ten degen dat ik niet alle ins & outs ken van de afspraken als niet VNV lid maar toch hoop ik dat de VNV eens te raden gaat bij hun engelse collega vakbond BALPA om navraag te doen over onze mislukte rechtszaak tegen BA toentertijd, de verhoging van onze pensioenleeftijd en de strijd en provocaties tussen verschillende afdelingen (flight / cabin / grond) en de afspraak die met ons twee jaar terug werd gemaakt om aandelen te krijgen als vliegers in ruil voor verhoging van de productiviteit. De ervaring leert dat een maatschappij in een rechtszaak heel ver kan gaan onder de noemer "moeilijke marktomstandigheden". Bij ons heeft het buiten frustratie en een nog steeds moeilijke relatie met grond en cabine personeel, het plots niet erkennen van de afspraak omtrent aandelen en zo nog meer, genoeg bewezen dat hier iets van te leren valt, ook voor de VNV. Helemaal gelet op het feit dat bekend is dat Elbers graag met Willie Walsh praat en mijns inzien de manier hoe Walsh de veranderingen en opzeggen van afspraken er doorheen kreeg, wil imiteren.

Ik denk dat het onoverkomelijk is dat AFKL hardere wijzigingen moet doorvoeren maar de manier waarop en hoe dit bij andere vergelijkbare carriers is bewerkstelligd is de moeite waard om navraag over te doen. Zeker omdat KLM nog een stuk achterloopt met de hervormingen o.a. vergeleken met een BA.

Ik denk dat jouw post aan dovemansoren is gericht, BASIC-T.

Intussen dendert de lichtblauwe trein steeds sneller richting de afgrond...
 
Aanvulling:
Bovendien moeten er vacatures voor de best betaalde functies beschikbaar zijn. Indien AF/KLM ergens tussen 2025 en 2030 tot de conclusie komt dat ICA niet meer rendabel uitgevoerd kan worden dan wordt die tak flink ingekrompen of, in het worst case scenario, geheel afgestoten. Wie had 15 jaar gelden gedacht dat de full freighter cargo-operatie op Schiphol vrijwel uitsluitend door o.a Chinezen, Russen, Emirates, Amerikanen en Qatar uitgevoerd zou worden?

De "belofte" dat men doorstroomt naar baas-ICA is een worst die wordt voorgehouden met 0,0 garantie. Door globalisering, en niet te vergeten het CO2 verdrag van Parijs en afgewezen geluidsberekeningen voor Schiphol, denk ik dat ICA wel eens de volgende "cargo" problematiek van de Nederlandse luchtvaart kan gaan worden; de mondiale vraag naar het product is aanwezig maar door politieke besluitvorming en slechte bedrijfsvoering is een onderneming als KLM niet meer in staat om met de grote jongens mee te doen. Je loopbaan, met deze onzekerheden in het achterhoofd, afhankelijk laten zijn van een "regeling vlieger loopbaan" die letterlijk tientallen jaren vooruit kijkt getuigt niet echt van realiteitszin en is m.i. dan ook achterhaald. Het is met een jaren '70 bril kijken naar de de ontwikkelingen anno 2020+. Get real.
Sorry voor het vele gequote, maar ik wil precies hieop reageren, want er worden inderdaad impliciete loze beloften gedaan. OOK voor de WB captains die 4 jaar lang ongeveer 20% van hun salaris inleveren door de premieroof van dit VNV bestuur in ruil voor 2 jaar doorvliegen. Wie geeft hen de garantie dat ze die tijd nog hebben? Bestaat de KLM dan nog wel en ook bij afkeuring kun je naar de centen fluiten! En de 2 jaar extra die ik moet wachten op die functies hoeven er ook niet te zijn. Kortom, de hele doorvliegregeling naar 58/62 is op drijfzand gebaseerd en er met heel veel haast en vooral enorme druk van het bestuur doorheen gejaagd. Zogenaamd om de andere bonden en de Fransen mee te krijgen. Welnu er beweegt helemaal niets! In Frankrijk wordt alleen maar gestaakt en hier staakt straks de FNV. Ook van cabinezijde beweegt er vooralsnog niets. Een recent door KLM ingediend plan om de korpsstructuur te wijzigen is ingeslagen als een bom. Dat snap ik best, maar mijn vraag is dan wel: waar wil je DAN op bezuinigen? Niet op pensioen ( rechtszaak ) niet op schema's en niet op salaris. Ja, dan wordt het lastig.
Een grote blunder om deze CAO niet conditioneel aan de andere bonden te maken en een nog grotere blunder om alvast voor 3 jaar in te leveren.
 
Dit is toch wel een hele slechte film aan het worden hoor. Nieuwsflits
vandaag vanuit de VNV. President-directeur Pieter?? Nog geen eens
het fatsoen meer om zijn achternaam te noemen?


"Tijdens de informatiebijeenkomst op vrijdag 26 augustus over de problematiek met KLM en het opzeggen van het pensioenprotocol kwam de bijeenkomst bij de Vliegdienst aankomende dinsdag ter sprake. Het idee werd geopperd om daar als statement niet naartoe te gaan om te laten zien dat we grenzen stellen aan het handelen van de directie maar tegelijk werd ook grote zorg en irritatie uitgesproken over de rol van de Vliegdienst in dit conflict. Zij laat zich opzichtig voor het karretje van het hoofdkantoor spannen. Andersom staat het iedereen natuurlijk vrij om te handelen en informatie uit de eerste hand te vernemen. Tijdens de lunch is het volgende idee ontstaan als eerste actie in opmaat naar meer statements.
Webcast CEO Elbers
Komende dinsdag verzorgt president-directeur Pieter een webcast. In zijn laatste CEO-column geeft hij aan hierin nader op onderwerpen als de opzegging van het pensioenprotocol in te gaan. De toon in zijn laatste column is nogal gelaten en onze collectieve verontwaardiging over het opzeggen van dit protocol wordt losjes weggezet als “dat hij begrip heeft voor emoties die dit soms oproept” . De webcast voorspelt daarom niet veel goeds aangezien alles in het werk gezet zal worden om zieltjes te winnen voor deze onbetrouwbare actie van de directie.
Webcast met nabeschouwing en lunch
We menen er goed aan te doen een foutieve lezing van de situatie in de kiem te smoren. Daarom bent u dinsdag 30 augustus van harte welkom om op het kantoor van VNV met elkaar de webcast te bekijken en zo te zien hoe de CEO omgaat met de problematiek en of hij volhardt in zijn visie op weg naar een groot conflict. Na afloop van de webcast gaat het VNV bestuur in op de vragen en antwoorden die leven en zal kritisch de webcast beschouwen en met u bediscussiëren. Hierna sluiten we af met een gezamenlijke lunch.
Signaal: Vliegdienst meng je niet in deze zaak
Het signaal dat we hiermee willen geven is er een naar zowel CEO als Vliegdienst. Voor de CEO geldt: pas op, de vliegergemeenschap is zich in rap tempo aan het verwijderen van de directie. Bij een groot conflict is volgens het bestuur van de VNV niemand gebaat, maar we gaan het wel aan als we daartoe gedwongen worden. Want het pensioenprotocol openbreken is onbetrouwbaar terwijl oplossingen zijn geboden. Alleen voor KLM geldt dat een oplossing niets mag kosten, dat is een onhoudbare randvoorwaarde in deze discussie. Voor de Vliegdienst is het ook een signaal als we daar niet op komen dagen: het gaat om een arbeidsvoorwaardelijke zaak en de discussie daarover wordt tussen VNV en het hoofdkantoor gevoerd, niet tussen vliegdienst management en haar vliegers. Dus vliegdientst, meng je niet in zaken waar je niet over gaat.
Wij rekenen op uw komst aanstaande dinsdag en verwachten met deze opzet ook om eventuele desinformatie van de directie direct te kunnen pareren. Uiteraard zullen we nadien een beknopt verslag uitbrengen."
 
VNV gaat duidelijk proberen maximaal tegen gas
te geven aan het verhaal vanuit vliegdienst en het
komt mij toch een beetje over dat ze bang zijn voor
de boodschap vanuit die hoek. Zelf een oordeel
vellen of nadenken over zaken is duidelijk niet gewenst
door dit bestuur.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoor ook het verhaal graag van 2 kanten. Wat raar dat het bestuur dat kennelijk niet wil. Zijn ze bang de regie te verliezen? Zo wordt het wel erg ongeloofwaardig uit Badhoevedorp .
 
Eens, wat ik zo raar vind is dat de VNV nu al
afstand neemt van het KLM verhaal VOORDAT
ze überhaupt iets gezegd hebben. En zodra
ze iets gaan zeggen dan wil het bestuur erbij
gaan zitten als de vliegers het aanhoren om vooral
uit te gaan leggen hoe ze het moeten interpreteren.
Ook wil het bestuur liever dat de leden niet komen
opdagen bij vliegdienst meetings.

De KLM vliegers hebben toch gewoon een contract
met KLM zijnde hun werkgever? VNV roept nu expliciet
op dat werknemers alleen mogen communiceren met
hun werkgever via de VNV.

Scary stuff dit hoor.
 
Laatst bewerkt:
En sinds wanneer gaan onderhandelingen buiten de vliegdienst om? Er is toch ook jarenlang met De Nooy en Van Dorst onderhandeld? En iedereen ging graag naar de bijeenkomsten van Van Dorst toe, zonder dat dat door VNV werd tegengewerkt.
 
Amstelveen onderhandelt met VNV een CAO uit.

Vliegdienst onderhandelt met VNV de praktische uitvoering van de CAO uit. Bijvoorbeeld het proces digitalisering. Of het proces nieuw indelingssysteem.

Al dan niet afwijken van de CAO (motiveringen) en bijvoorbeeld afspraken over hotels wordt door de GroepsCommissie vliegers met de vliegdienst onderhandeld.
 
Ik denk dat jouw post aan dovemansoren is gericht, BASIC-T.

Intussen dendert de lichtblauwe trein steeds sneller richting de afgrond...

PH-VAP, geeft niets, ik probeer enkel een wijdere view te brengen aan deze discussie.
Vandaag gesproken met de BALPA Chairman. Hij is een beetje op de hoogte van wat er gaande is tussen KLM & VNV maar vertelde mij dat de VNV geen contact heeft gezocht met BALPA en BALPA zelf een aantal maanden terug informatie deling heeft aangeboden waar niet op gereageerd is. Hij vindt het erg zonde en overweegt weer een poging om contact te zoeken maar het moet eigenlijk vanuit de VNV komen. Er zijn veel meer gelijkenissen dan wij denken.

Wat Nfs hierboven meld is echter niet totaal waar, het doorvliegen tot 65 is er niet doorgeperst....BALPA heeft na het verliezen van een rechtszaak tegen BA ervoor gekozen om de strijdbijl te begraven en "samen" met BA naar oplossingen te zoeken. Bovenstaand probleem is bij ons ondervangen door de salaris schalen aan te passen zoals een aantal posts terug hier werd gesuggereerd. Wij zaten op 24 salarisschalen en deze is nu uitgesmeerd naar 34. Daarnaast mag men nog steeds eerder stoppen met vliegen. Dat is in overleg besloten. Ja, BALPA wordt nu wel eens door een minority van onze vliegers gezien als teveel samenwerkend met BA maar feit is dat wij heel sterk uit de hervormingen zijn gekomen met jaarlijkse bonussen, vele aircraft orders en sinds 2 jaar het aannemen van 400 vliegers per jaar.

Het valt mij wel op dat volgens de leden hier de KLM nooit een "future captain" aanneemt maar een vlieger met een kans op een linkerstoel.

Anyway, ik hoop dat de blauwe trein doordendert maar dan voldoende afgeslankt. Tot dusver raakt de KLM verder achter wat de vliegers, volgens mijn neef op de blauwe A330, zelf ook niet willen.
 
Terug
Bovenaan