Even wat achtergrond info:
1.
Het originele STROT akkoord stamt uit 2001, het is ondertekend door:
- KLM
- Vereniging voor Nederlands Cabinepersoneel VNC
- Vereniging van KLM-Boordwerktuigkundigen
- Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers
Belangrijk om te vermelden is dat er een partij ontbreekt namelijk alle pensioenfondsen van KLM
Van het huidige STROT akkoord is er dit nog terug te vinden op de Balans aan de Activa zijde:
(cijfers AFKL per 30-06-2016)
Door het opzeggen van het STROT akkoord wordt het Eigen Vermogen van KLM geraakt in de Balans voor een netto bedrag van 583 Mln het restant is een vordering op de fiscus van ~139 Mln. Daarmee verdwijnt deze post forever uit de balans. Het betreft hier een non-cash transactie.
2.
In de originele brief van het MT Flight Operations KLM, ziet de goede lezer dat er 2 overeenkomsten worden opgezegd: namelijk enerzijds het STROT akkoord met de vakbond(en) echter anderzijds ook de uitvoeringsovereenkomst met in ieder geval het pensioenfonds KLM vliegend. De VNV doet het nu voorkomen alsof dit MT bij elkaar nog niet eens in het bezit is van een diploma veters strikken, deze mensen hebben echt wel nagedacht alvorens deze gegevens semi openbaar te maken.
Die brief van het MT is hier te vinden, openbaar op het web.
bedrijfsvoering-klm-gevaar-pensioenbom
3.
Naast het opzeggen van het STROT akkoord is dus ook de uitvoeringsovereenkomst met het KLM pensioenfonds Vliegend opgezegd. Echter het pensioenfonds kan dat niet accepteren zij hebben namelijk de nog geldende overeenkomst na te komen.
Het gevolg is dat het pensioenfonds niet anders kan de factuur te gaan sturen zoals vastgelegd en zoals het MT stelt kan die om en nabij de ~600 Mln zijn. KLM ook al bestrijd zij de overeenkomst kan ook niet anders dan die factuur in de boekhouding opnemen, hetzij in de vorm van een betaling hetzij in de vorm van een nog te maken voorziening als zij weigeren direct te betalen. De betalingstermijn bedraagt contractueel vastgelegd 12 maanden.
Dat raakt danwel via de Verlies en Winstrekening nogmaals het Eigen Vermogen met een bedrag (na belasting ~25%) van ongeveer 450 Mln Netto.
4.
Het Eigen Vermogen van de KLM groep zelf bedroeg op 1 januari 2016, 396 Mln Euro.
De optelsom wordt dan dit:
Los van AirFrance of AirFrance/KLM zal de KLM groep dus een stevige winst moeten maken om deze klap in 2016 op te vangen.
Het zou met name de VNV sieren om in plaats van een AIT team op te richten wat staat voor acties en propaganda mee te denken over een eventuele oplossing in de ruimste zin van het woord. Met name doorvliegen richting 65 is een serieuze optie, daarmee wordt het salaris volledig ontzien. De andere stellingname kan ook echter dat dan de werkgelegenheid op SPL en Amstelveen gaat worden aangetast is een serieuze mogelijkheid.
Als men bereid is door te vliegen zoals alle andere grote maatschappijen ter wereld, dan verdwijnt deze regeling uit de pensioenvoorwaarde
Het pensioenfonds valt dan inzake de nFTK onder de regeling Voorwaardelijke Indexatie en zonder dat het iemand iets kost kan er geïndexeerd worden voor iedereen en heeft het pensioenfonds nog steeds een aanzienlijke buffer.