Het gaat hier niet om de hoogte van de pensioenen, die in vele gevallen hoger liggen dan de door Checkerboard geschetste €13.000, noch om het gegeven dat de gemiddelde KLM vlieger aan salaris €180.000 opstrijkt, dat 2.000 van de KLM piloten dit jaar met compensatieregeling boven de Balkenende-norm uitkomen. En het gaat zeker niet om het gegeven dat KLM vliegers 1 ton moeten lenen voor hun opleiding, want dat is recentelijk verheven tot norm voor iedereen die studeert.
Het is ook niet van belang wat gemiddeld Nederland voor TV programma’s kijkt, of waar ze uit eten gaan.
Het gaat hier om het principe dat er een CAO is afgesloten door sociale partners die vergaande consequenties heeft voor de betaalbaarheid van de vliegers en hun gepensioneerde collega’s.
Een van de belangrijkste kostenposten is het vroegpensioen dat een aanslag is op de dekkingsgraad en dus de betaalbaarheid van indexatie voor de gepensioneerden. Op een kolossale en onbetaalbare bijstort na, zou ik echt geen enkele andere manier weten om de dekkingsgraad te verbeteren.
Het gaat hier dan ook om deze ‘Uitdaging van de Koninklijke’ nu directie met zo’n beetje alle bonden overhoop liggen.
VNV tuigt Actie Informatie Team (AIT) op om de leden met propaganda aan boord te houden, KLM stuurt eenzijdige berichten de wereld in waarin ze haar kant van de zaak belicht. Kortom, de harmonie tussen de sociale partners (het ‘poldermodel’) is verdwenen en dat op het moment dat KLM (en AFKL) juist als collectief met alle medewerkers alle zeilen bij moeten zetten om het hoofd boven water te houden.
Wat dat betreft vind ik dat VNV kortzichtig bezig is met het kort geding op de 13e. En ook met het opzwepen van haar leden om actie te gaan voeren.
Kom op zeg! Dat is het laatste wat KLM op dit moment kan gebruiken.
Het is misschien wel het moment voor het VNV bestuur om plaats te maken voor bruggenbouwers, die constructief met KLM tot oplossingen komen i.p.v. het conflictmodel opzoeken.
Het feit dat er buiten VNV forum op een openbaar medium zoveel wordt geschreven over deze materie, inclusief broodnodige achtergrond informatie, geeft ook aan dat er onder (een deel van) de leden onvrede heerst over de volstrekt eenzijdige en incomplete informatievoorziening van het bestuur. Hier is in elk geval aangetoond dat er door bestuur informatie is achtergehouden of dat leden(raad) verkeerd is voorgelicht.
Dat gegeven verzwakt de positie van VNV veel meer dan die van KLM, die weigert een uitvoeringsovereenkomst te ondertekenen.