De uitdagingen van de Koninklijke....

Dat de pleuris is uitgebroken tussen de VNV en KLM mag duidelijk zijn. Ik verbaas me een beetje over de stelligheid waarmee hier wordt beweerd dat de VNV en/of het pensioenfonds de aangespannen rechtzaak wel eventjes gaat winnen met het argument 'afspraak is afspraak'. Als het onverkort verbindend verklaren van het STROT-akkoord de facto betekent dat de KLM in acute financiële nood wordt gedrukt denk ik niet dat er een vonnis van die strekking komt. De rechter dient de belangen van beide partijen af te wegen en dat gaat in Nederland maar vrij zelden volledig één kant op. Als dit de nieuwe stijl van onderhandelen wordt dan is het makkelijk: de rechter beslist, en dat onderhandelen kan geskipt worden...
 
De huidige gepensioneerden hebben destijds betaald voor een waardevast pensioen, maar ze hebben niet betaald voor de drie jaar dat ze inmiddels langer leven dan voorzien. Dus ik ben niet van mening dat in de huidige dynamiek de gepensioneerden helemaal buiten schot hoeven te blijven.


En dat is dus het solidariteitsprincipe (of noem het collectief) waar ons pensioensysteem op gebouwd is.

Vandaar ook de verhoogde eisen van het nFTK, om dat principe in stand te kunnen laten zodat jongeren niet aan de haal gaan met de middelen om de toezeggingen aan en verwachtingen van de gepensioneerden teniet te doen.

Moet je weer een labeltje plakken? ;)
 
Vandaar ook de verhoogde eisen van het nFTK, om dat principe in stand te kunnen laten zodat jongeren niet aan de haal gaan met de middelen om de toezeggingen aan en verwachtingen van de gepensioneerden teniet te doen.
In het kader van knuppel en hoenderhok:
Brengt me tot een prognose wat de rechter wel eens zou kunnen vonnissen.
CAO nietig.
Terug naar de tekentafel met in achterhoofd dat nieuwe CAO moet voldoen nieuwe pensioenwet, inleveren vrije dagen geschrapt, compensateiregeling geschrapt, WGBLA-proof (dus inclusief 'fatsoenlijk' [lees: onafhankelijk geïndexeerd]) pensioenopbouw, en/of afschaffen vroegpensioenregeling (omdat dat de enige manier is om dekkingsgraad op niveau van onafhankelijk indexeren te krijgen en te houden) en van daaruit opbouwen en kijken wat er binnen dat kader financieel mogelijk is in de vorm van compensatie regeling.
Alle vliegers die onder deze CAO met pensioen zijn gegaan krijgen de keuze om terug te keren (voor zover ze hun pensioen nog niet hebben laten ingaan, je kunt immers een ingegaan pensioen niet stopzetten) en als er boventalligheid ontstaat wordt boventalligheid regel toegepast en afgespiegeld.
Schieten maar.
 
Voor de zekerheid heb ik bij beide citaten de bronvermelding nog even verduidelijkt, dus zowel 'Airwork' als 'Checkerboard'.
Fair Enough.

Inhoudelijk is alle informatie beschikbaar, je moet er alleen naar zoeken en correct met elkaar in verband brengen.

Ik blijf het vreemd vinden dat dit niet als zodanig door het bestuur is gedaan.
En dan de oorlogstaal op de 18e, waarbij nog steeds het beeld van de situatie, dat door bestuur geschetst wordt, op z'n minst incompleet genoemd mag worden, die draagt beslist niet bij tot verhoging van de feestvreugde.
Wat moet er met deze escalatie in de gelederen als de rechter de 13e VNV in het ongelijk stelt? Er dreigt een situatie waarin VNV en KLM niet meer verder kunnen met elkaar en dat de rechter ook nog een kader oplegt waarin partijen zich slechts mogen bewegen. Lijkt me een vrij uitzichtloze situatie om tot een nieuw akkoord te komen.
En dan, stel dat VNV in het gelijk wordt gesteld en KLM moet dokken. Ontaardt dat dan niet in een slepend gevecht langs meerdere rechtbanken in beroepsprocedures? Wantrouwen is dan onherstelbaar.

Tijd voor een mediator!
 
Het is als buitenstaander triest om te zien hoe er hier met modder wordt gegooid. Helemaal omdat het allemaal bijna identiek is aan waar wij doorheen zijn gegaan jaren geleden als BALPA zijnde met onze werkgever (zoals ik al eerder vermelde in post #736 ,pagina 19 van deze thread).

Ik besef me ten degen dat ik niet alle ins & outs ken van de afspraken als niet VNV lid maar toch hoop ik dat de VNV eens te raden gaat bij hun engelse collega vakbond BALPA om navraag te doen over onze mislukte rechtszaak tegen BA toentertijd, de verhoging van onze pensioenleeftijd en de strijd en provocaties tussen verschillende afdelingen (flight / cabin / grond) en de afspraak die met ons twee jaar terug werd gemaakt om aandelen te krijgen als vliegers in ruil voor verhoging van de productiviteit. De ervaring leert dat een maatschappij in een rechtszaak heel ver kan gaan onder de noemer "moeilijke marktomstandigheden". Bij ons heeft het buiten frustratie en een nog steeds moeilijke relatie met grond en cabine personeel, het plots niet erkennen van de afspraak omtrent aandelen en zo nog meer, genoeg bewezen dat hier iets van te leren valt, ook voor de VNV. Helemaal gelet op het feit dat bekend is dat Elbers graag met Willie Walsh praat en mijns inzien de manier hoe Walsh de veranderingen en opzeggen van afspraken er doorheen kreeg, wil imiteren.

Ik denk dat het onoverkomelijk is dat AFKL hardere wijzigingen moet doorvoeren maar de manier waarop en hoe dit bij andere vergelijkbare carriers is bewerkstelligd is de moeite waard om navraag over te doen. Zeker omdat KLM nog een stuk achterloopt met de hervormingen o.a. vergeleken met een BA.
 
[...]Het CBS heeft berekend dat de lonen per eind 1e kwartaal 2016 met een kleine 2% zijn gestegen (https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2016/21/lonen-cao-lonen-stijgen-verder). Op de peildatum voor de indexatie van 31 juli zal dat niet veel verschillen. Kijken we dan naar een bereikt pensioen voor de gepensioneerde vlieger van zo'n 13.000 euro per maand, dan loopt hij een bedrag van zo'n 220 euro per maand mis. Voor de rest van zijn leven. Plus de indexatie voor de daarop volgende jaren over het bij elkaar opgetelde bedrag.
Dat was het moment dat ik moest grinniken.

Laten we wel zijn, het merendeel van de mensen in ons land moet het doen met één tiende van zo'n bedrag. Één tiende van het pensioenbedrag. Effectieve kortingen van 220 euro per maand zien ze wél gewoon, denk aan uitblijven AOW voor mensen die al jaren geleden vervroegd zijn gepensioneerd.

Zelfs wanneer jij bij de 1% best verdienende werknemers zit dan zal je waarschijnlijk zo rond 1/3e van dat pensioenbedrag zitten.

Kortom, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat (sommigen van) de heren verkeersvliegers enigszins zijn losgezongen van de economische realiteit. In of buiten de luchtvaart, geen enkele werknemer heeft het zo riant. Wat de KLM doormaakt of nog gaat doormaken - mocht de boel niet voortijdig op de fles gaan - is simpelweg een teruggang naar de (economische) realiteit.
 
het merendeel van de mensen in ons land moet het doen met één tiende van zo'n bedrag...

MBO is het gemiddelde (!) opleidingsniveau van het merendeel van de mensen in ons land ( door de staat betaald , geen €100k geleend op eigen risico ) en er wordt door het merendeel van de mensen in ons land dolgraag naar Geer & Goor en The Beste Hobbykok-Voice on Ice gekeken.
Verder vindt het merendeel van de mensen in ons land de Primark , Mc Donalds , Mountain Dew en Pokémon Go het toppunt van ontwikkeling.
 
Laatst bewerkt:
Desalniettemin lijkt het me verstandig nu even toe te geven omdat, laten we eerlijk zijn, AirFrance-KLM er gewoon erg beroerd voor staat. In betere tijden kun je het terugvragen en dat ook afspreken.

Beter nu even slikken als straks allemaal solliciteren. Plus dat je zo een heel sterk signaal naar de Franse collega's afgeeft.
 
Beter nu even slikken als straks allemaal solliciteren. Plus dat je zo een heel sterk signaal naar de Franse collega's afgeeft

In het eerste deel van de quote kan ik me vinden, met de opmerkingen dat er 'dan' moet staan in plaats van 'als' en dat het niet zo moet zijn dat alle besparingen bij de cockpit worden gehaald (er zit genoeg ander dood hout in de blauwe organisatie). Voor wat betreft het 'signaal naar de Franse collega's': die zullen zich meer aantrekken van een stukje kurk in hun glas wijn... Bij wat de Franse vliegervakbonden doen ten opzichte van AF zal het ze aan de derrière oxideren wat de VNV allemaal doet en daarvan vindt. Die zien KLM als een melkkoe en hun filiaaltje in Nederland dat teveel werk krijgt toegeschoven naar hun zin.
 
Copyright? op teksten, geschreven door anonieme auteurs, op een openbaar forum? jaja... De enige die zich kan evt zou kunnen beroepen op copyright is de eigenaar van dit forum. Daarnaast heeft NFS keurig geciteerd met vermelding van 'checkerboard' als bron.

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/citeren/

Groet,
R.

Ben het niet vaak met je eens. Maar in dit geval 100 procent gelijk.
De copyright ligt in dit geval bij Airwork oftewel Diana en cs.
 
Het gaat hier niet om de hoogte van de pensioenen, die in vele gevallen hoger liggen dan de door Checkerboard geschetste €13.000, noch om het gegeven dat de gemiddelde KLM vlieger aan salaris €180.000 opstrijkt, dat 2.000 van de KLM piloten dit jaar met compensatieregeling boven de Balkenende-norm uitkomen. En het gaat zeker niet om het gegeven dat KLM vliegers 1 ton moeten lenen voor hun opleiding, want dat is recentelijk verheven tot norm voor iedereen die studeert.
Het is ook niet van belang wat gemiddeld Nederland voor TV programma’s kijkt, of waar ze uit eten gaan.
Het gaat hier om het principe dat er een CAO is afgesloten door sociale partners die vergaande consequenties heeft voor de betaalbaarheid van de vliegers en hun gepensioneerde collega’s.
Een van de belangrijkste kostenposten is het vroegpensioen dat een aanslag is op de dekkingsgraad en dus de betaalbaarheid van indexatie voor de gepensioneerden. Op een kolossale en onbetaalbare bijstort na, zou ik echt geen enkele andere manier weten om de dekkingsgraad te verbeteren.
Het gaat hier dan ook om deze ‘Uitdaging van de Koninklijke’ nu directie met zo’n beetje alle bonden overhoop liggen.
VNV tuigt Actie Informatie Team (AIT) op om de leden met propaganda aan boord te houden, KLM stuurt eenzijdige berichten de wereld in waarin ze haar kant van de zaak belicht. Kortom, de harmonie tussen de sociale partners (het ‘poldermodel’) is verdwenen en dat op het moment dat KLM (en AFKL) juist als collectief met alle medewerkers alle zeilen bij moeten zetten om het hoofd boven water te houden.
Wat dat betreft vind ik dat VNV kortzichtig bezig is met het kort geding op de 13e. En ook met het opzwepen van haar leden om actie te gaan voeren.
Kom op zeg! Dat is het laatste wat KLM op dit moment kan gebruiken.
Het is misschien wel het moment voor het VNV bestuur om plaats te maken voor bruggenbouwers, die constructief met KLM tot oplossingen komen i.p.v. het conflictmodel opzoeken.
Het feit dat er buiten VNV forum op een openbaar medium zoveel wordt geschreven over deze materie, inclusief broodnodige achtergrond informatie, geeft ook aan dat er onder (een deel van) de leden onvrede heerst over de volstrekt eenzijdige en incomplete informatievoorziening van het bestuur. Hier is in elk geval aangetoond dat er door bestuur informatie is achtergehouden of dat leden(raad) verkeerd is voorgelicht.
Dat gegeven verzwakt de positie van VNV veel meer dan die van KLM, die weigert een uitvoeringsovereenkomst te ondertekenen.
 
Laatst bewerkt:
MBO is het gemiddelde (!) opleidingsniveau van het merendeel van de mensen in ons land ( door de staat betaald , geen €100k geleend op eigen risico ) en er wordt door het merendeel van de mensen ons land dolgraag naar Geer & Goor en The Beste Hobbykok-Voice on Ice gekeken.
Verder vindt het merendeel van de mensen in ons land de Primark , Mc Donalds , Mountain Dew en Pokémon Go het toppunt van ontwikkeling.



Man man man.... Wat denk je nou? Ja, vliegen vereist een hoger denkniveau dan een gemiddeld persoon op het MBO aan kan, maar doe niet zo uit de hoogte man.
 
Zo kan het ook

Los laten van verworven
rechten en eerst de pijn accepteren, dan later komt het zoet....

Hahaha... J.P. Balkenende? Ben jij 't?

Ja, die kennen we zo langzamerhand wel... ''t Zoet'. Afgescheept worden met een fooi van A$3000. Kun je ook een interview vinden van de man die daadwerkelijk productie draait?
 
Terug
Bovenaan