De uitdagingen van de Koninklijke....

Tjonge jonge Murphy, weer lekker met stemmingmakerij bezig?

Allereerst, het goedkoopste M class ticket AMS-JRO kost momenteel 1005 euro. Het duurste 1256 euro en niet 1700 euro. Het M class ticket BRU-AMS kost 675 euro.

Het verschil is dus minimaal 430 euro en maximaal 581 euro en niet 1100 euro per persoon. Al klinkt 2200 euro natuurlijk lekkerder. Daarbij klopt je vergelijking tussen de verschillende boekingsklassen in zijn geheel niet.

.
Had een iets sterkere reactie van je verwacht MAX

M-Class BRU-AMS doet niet ter zake in deze discussie. snap niet waarom je dat erbij haalt.

Ooit gehoord van dag-prijzen en dat prijzen dus best per dag kunnen verschillen.
Op moment van boeking van de vrienden van Murphy (??) zou AMS-JRO best 1700 euro gekost kunnen hebben. Dat dat vandaag niet zo is, wil niet zeggen dat het niet zo geweest is. Idem inderdaad voor BRU-JRO.

Je moet eens zijn dat de prijsverschillen soms echt absurd zijn, ten nadele van de eigen Nederlandse passagiers.

Ik snap dat het businessmodel gericht is op transfers en niet op op en afstappers op AMS. Maar als dat echt zo is, waarom is KLM dan zo bang voor Emirates op Amsterdam en schreeuwt KLM moord en brand dat typische op/afstap maatschappijen op Amsterdam (zoals EZY) toegelaten worden? Emirates pax op Schiphol zijn allemaal op en afstappers, geen doorreizigers, dan doen ze namelijk vanaf Dubai wel. Waarom jaag je als KLM je eigen NL volk zo hard weg met die prijzen, zo in armen van bv een Emirates?? 35% van je pax is op en afstappers geef je aan, maar met deze tariefstructuur ben je wel bezig dit percentage nog rapper naar beneden te krijgen. Uiteraard gaat dan het andere percentage dan omhoog van de transfers, maar daalt de bezettingsgraad dan niet gewoon mee? Slechts een kwestie van tijd dat Emirates de 77W op haar avond vlucht vervangt door een 380 en vervolgens een 3e dienst gaat starten met een 77L.
Om over de doorverbinding van de middagvlucht DXB-AMS naar JFK nog maar niet te spreken ;-)
 
De Juniac is niet concreet maar bevestigt dat het probleem bij KL (net als bij AF) aan de kostenkant ligt. Hij noemt het:
een heet hangijzer

Bron:http://www.telegraaf.nl/dft/23347724/__Monsterklus_voor_Air_France_KLM__.html

Professor Jaap de Wit (UvA) stelt, in het uitgebreide artikel dat voor abonnees van De Telegraaf toegangkelijk is, dat er overcapaciteit dreigt op het ICA-netwerk . Als gevolg van die ontwikkeling verwacht hij een groeiend aantal faillisementen en overnamen. Hij waagt zich niet aan een uitspraak over de overlevingskansen van AF/KLM:
 
767, excuus. Bedoel natuurlijk de C class in de vergelijking die Murphy trekt.

Gezien de trafiefstructuur geloof ik niet dat een ticket enkele maanden of weken geleden 1700 euro was en dan een week voor vertrek 1000 euro kost. Murphy zijn anekdote is er een die in kroegen of bij verjaardagen de revue passeren waar meermaals de waarheid een beetje aangedikt wordt om het verhaal mooier te maken.

Verder kent niemand hier 100% de ins en outs van van de tariefstructuur die KLM hanteert dus zulke boude uitspraken als die van Murphy typeren hem.
 
Max Rate, B767-300ER, Murphy;
jullie vergelijken appels met peren;
een ticket AMS-JRO is niet het zelfde product als BRU-JRO.
A: AMS-JRO is direct, BRU-JRO met een overstap.
Op AMS-JRO concurreert KLM dus met maatschappijen die AMS-JRO met een overstap aanbieden, je betaalt dus een premium om direct met een kortere vliegtijd te reizen. Op BRU-JRO biedt KLM net als alle anderen een product met een overstap aan, dus het lokken van de passagier naar KLM kan niet op reis tijd, dus gebeurt het daar op prijs.
Als de vrienden van Murphy dus een paar honderd euro er voor over hebben om met de thalys naar brussel te gaan om daar hun reis te beginnen (als het een BRU-JRO is per vliegtuig wordt wél gecheckt of ze vliegen, doen ze dat niet dan vervalt het AMS-JRO gedeelte van hun reis, als het een ticket is per thalys bru-ams dan moeten ze nog steeds op het juiste moment voor vertrek van hun trein daar hun ticket ophalen anders vervalt het ook daar).
Vanuit luchtvaartmaatschappij zijn AMS-JRO en BRU-JRO geen concurrentie van elkaar. Dat sommige klanten van die mogelijkheid gebruik maken, dat is nou eenmaal zo, blijkbaar is de tijd van de vrienden van Murphy niet zo kostbaar dat ze de reistijd kunnen verlengen door eerst naar Bru te reizen.
 
Lars,

Ik snap je punt, maar als je dat wilt bereiken zouden verschillen van een 100 euro meer rechtvaardig zijn lijkt me.

Ik heb bv geen 500 euro extra over voor een non-stop vlucht tgv een vlucht met een overstap
 
Max Rate, B767-300ER, Murphy;
jullie vergelijken appels met peren;
een ticket AMS-JRO is niet het zelfde product als BRU-JRO.
A: AMS-JRO is direct, BRU-JRO met een overstap.
Op AMS-JRO concurreert KLM dus met maatschappijen die AMS-JRO met een overstap aanbieden, je betaalt dus een premium om direct met een kortere vliegtijd te reizen. Op BRU-JRO biedt KLM net als alle anderen een product met een overstap aan, dus het lokken van de passagier naar KLM kan niet op reis tijd, dus gebeurt het daar op prijs.
Als de vrienden van Murphy dus een paar honderd euro er voor over hebben om met de thalys naar brussel te gaan om daar hun reis te beginnen (als het een BRU-JRO is per vliegtuig wordt wél gecheckt of ze vliegen, doen ze dat niet dan vervalt het AMS-JRO gedeelte van hun reis, als het een ticket is per thalys bru-ams dan moeten ze nog steeds op het juiste moment voor vertrek van hun trein daar hun ticket ophalen anders vervalt het ook daar).
Vanuit luchtvaartmaatschappij zijn AMS-JRO en BRU-JRO geen concurrentie van elkaar. Dat sommige klanten van die mogelijkheid gebruik maken, dat is nou eenmaal zo, blijkbaar is de tijd van de vrienden van Murphy niet zo kostbaar dat ze de reistijd kunnen verlengen door eerst naar Bru te reizen.
Precies, dat 'spelletje' van goedkopere tickets kopen via DUS/BRU-AMS-JRO is al zo oud als de Wright Brothers. Iedereen die in de grensregio's Noord Brabant/Limburg woont, die checkt al decennia lang of het misschien goedkoper (en zelfs makkelijker en sneller) is om via DUS of BRU te vliegen. Tja, en als het dan ook werkelijk alleen maar de sector AMS-JRO betreft en je moet daarvoor met de Thalys naar BRU om je ticket af te halen en al die rompslomp om geld te besparen, nou prima dan. Gefelici-fu*cking-teerd! :yeehaa: Misschien zijn BA tickets ex-LHR/LGW ook wel goedkoper in Nederland, dan moet je dus alleen nog maar effe het Kanaal overzwemmen! :D

p.s. :offtopic: speaking of BA, die BA Business class sucks! Zelf ooit een keertje een nachtvlucht met BA gevlogen, kwam dus 's ochtends helemaal geradbraakt aan. Acht (8!) 'business class' stoelen op een rij in een 777, krap, claustrofobisch, stoel ging weliswaar helemaal plat maar omdat ik 'achteruit' (rearward facing) moest vliegen en een vliegtuig normaal gesproken 2-3 graden pitch up heeft heb je er relatief weinig aan, als je naar het toilet moet dan moet je in het halfdonker over de benen van de passagier die 'vooruit' mag vliegen heenklauteren, nauwelijks plaats om je handbagage te plaatsen en je kunt er ook bijna niet aankomen als je je stoel helemaal 'plat' hebt. Het is natuurlijk persoonlijk, maar ik vond het echt een aanfluiting vergeleken met Emirates, Qatar, Cathay of Singapore Airlines. Het leek meer op een veredelde economy class dan op een echte business class.
 
He Jack,

Iedereen idd z'n persoonlijke mening maar twee weken terug met de A380 van Emirates in Business Class (Stoel 7E)...heb je wel eens geprobeerd dan over 2 (!) mede passagiers heen te stappen? BA heeft flat beds sinds eind jaren 90, jij zat zo te horen in de tweede generatie, alle kisten nu 3e generatie en de 4e wordt vanaf a.s. voorjaar geïnstalleerd wat meer op dat van Virgin lijkt en je niet meer over elkaar heen hoeft te stappen.

PS: Mevr. Basic T haar full time job is managen van een team van 8 man wat zich bezig houd met ticketprijzen/strategie, is niet simpel uit te leggen en speelt een hoop achter de schermen.
 
He Jack,

Iedereen idd z'n persoonlijke mening maar twee weken terug met de A380 van Emirates in Business Class (Stoel 7E)...heb je wel eens geprobeerd dan over 2 (!) mede passagiers heen te stappen?
Stoel 7E en dan over 2 pax heen stappen? Hmm, snap 't niet echt, tenzij de info op deze website achterhaald is.

Maar goed, om min of meer weer on topic te komen, Ongetwijfeld kunnen sommige dingen bij de KLM anders en/of beter, maar hun product is nou ook weer niet zooooo slecht. Ik ben dus absoluut geen 'oranje-boven' en 'de-blauwe-trots' type, maar ik ben de afgelopen jaren een paar keer met KLM gevlogen (1x long haul business class, maar ook 1x economy binnen EU) en eerlijk is eerlijk, het was niks bijzonders (zoals bijvoorbeeld Singapore Girl, ehhh, Airlines :D ), maar wel netjes en correct.
 
p.s. :offtopic: speaking of BA, die BA Business class sucks! Zelf ooit een keertje een nachtvlucht met BA gevlogen, kwam dus 's ochtends helemaal geradbraakt aan. Acht (8!) 'business class' stoelen op een rij in een 777, krap, claustrofobisch, stoel ging weliswaar helemaal plat maar omdat ik 'achteruit' (rearward facing) moest vliegen en een vliegtuig normaal gesproken 2-3 graden pitch up heeft heb je er relatief weinig aan, als je naar het toilet moet dan moet je in het halfdonker over de benen van de passagier die 'vooruit' mag vliegen heenklauteren, nauwelijks plaats om je handbagage te plaatsen en je kunt er ook bijna niet aankomen als je je stoel helemaal 'plat' hebt. Het is natuurlijk persoonlijk, maar ik vond het echt een aanfluiting vergeleken met Emirates, Qatar, Cathay of Singapore Airlines. Het leek meer op een veredelde economy class dan op een echte business class.

Ps, nog ff :offtopic:

Lekker kort door de bocht. Sucks, veredelde economy, claustrofobie.....blabla :blabla:

Economy in welke airline dan ook of BA business... Mmmm ik weet het wel.
Er zijn heus betere business cabines te vinden in de wereld, en ik slaap in die stoelen ook niet top met mn 1m90 maar het maakt de reis zeker aangenamer. Ze leren bij BA langzaam maar ze leren wel. Zoals eerder gemeld, de 4e generatie flatbed voor business class komt alweer aan en wordt ongetwijfeld weer verbeterd.

Trouwens, vliegen ze bij Emirates, Singapore of KLM niet met 2-3 graden pitch dan?
Of je nou met je hoofd of met je voeten maar achter ligt, aan die pitch verander je geen reet tenzij je een stoel hebt met een autolevelling systeem. In onze crewbunk liggen we ook met 2-3 graden pitch te slapen. Waardeloos! :biertje:

En ja, als je geen gangpad stoel heb moet je idd over de benen van de pax naast je stappen (als hij of zij plat ligt). Niet ideaal idd maar ook verre van onoverkomelijk tenzij je last van blaasontsteking hebt.
 
Laatst bewerkt:
Naja. Met name de oudere garde van het cabine oersoneel kan bij kLM wel een cursusje klantvriendelijkheid krijgen. En laten die ouderen nou net juist altijd de meest betalende passagiers bedienen....
 
Naja. Met name de oudere garde van het cabine oersoneel kan bij kLM wel een cursusje klantvriendelijkheid krijgen. En laten die ouderen nou net juist altijd de meest betalende passagiers bedienen....

Over de BA cabin crew zullen we het dan maar niet hebben.... ;)

Dan idd maar de Singapore girls. :p:
 
Objectief gezien vallen de blauwe dames best mee, het is de enkeling die het voor de rest verziekt. Jammer dat de KLM niet de wil lijkt te hebben (of te bang is voor de bonden) om daar nou eindelijk eens wat aan te doen. Om te beginnen met het invoeren van een maximum toegestane BMI. ;)
 
Voor mensen die vanaf Amsterdam naar de USA willen reizen, komt er nu een 2e mogelijkheid om via Ijsland te reizen. In aansluiting op Icelandair gaat nu ook Wow air vluchten aanbieden vanaf Amsterdam naar de USA (met overstap in Reykjavik).


Nieuwe uitdaging voor KLM:
Concurrentie van lowcost carriers op de Noordatlantische route is een voldongen feit.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/node/115484
 
BMI onderscheidt mag niet: artikel 1 Grondwet.
C-class stewardessen ook Europa productie laten draaien en alles is opgelost.

Da's nou Jammer. ;)

Tweebanders op Europa is een begin, een deeltijdmaximum voor kaderfuncties wordt ook geopperd om daarmee de betrokkenheid en kwaliteit te verbeteren. Ga je er in de door ouderen gedomineerde VNC-ledenraad alleen niet doorheen krijgen. Die laten alle concessies straks door de jonkies betalen.
 
Voor mensen die vanaf Amsterdam naar de USA willen reizen, komt er nu een 2e mogelijkheid om via Ijsland te reizen. In aansluiting op Icelandair gaat nu ook Wow air vluchten aanbieden vanaf Amsterdam naar de USA (met overstap in Reykjavik).


Nieuwe uitdaging voor KLM:
Concurrentie van lowcost carriers op de Noordatlantische route is een voldongen feit.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/node/115484

Ik denk dat die concurrentie momenteel nog wel mee gaat vallen. WOW bied nog geen transfers aan. Je zou dus zelf 2 aparte tickets moeten boeken. Zo'n beetje hetzelfde idee om eerst easy naar LGW te vliegen en vanaf daar met Norwegian naar de USA.

Dat doet er overigens niks aan af dat je gelijk hebt dat het een grote uitdaging voor KL gaat worden. Momenteel staan ze redelijk sterk door de samenwerking met Delta, maar low-cost trans atlantic kan wel eens een even groot 'probleem' (voor de legacy carriers in EU) gaan vormen in de toekomst. Zeker reizigers die niet gebonden zijn aan een maatschappij door het FF programma zijn hier extra gevoelig voor.

De eerste recensies mbt Norwegian's long-haul product zijn uit, en die zijn verre van negatief, zolang je maar weet wat je kunt verwachten. We gaan zien wat het gaat brengen...
 
Terug
Bovenaan