De uitdagingen van de Koninklijke....

Tsja, dat van die transfers niet aanbieden gaat nergens over. Ook Vueling biedt al transfers aan. Slechts een kwetie van tijd en een paar muisklikken voordat anderen dat ook gaan doen.
Daarbij. Wat is er mis met het kopen van 2 losse tickets? Je bagage moet je in de VS op je POE toch al ophalen...

76-er, dat van die BMI, reden voor mij om met Arke te vliegen ;-). Helaas vliegt die niet overal naar toe ;-)
 
Simpel. Als je 2 (goedkope) losse tickets koopt en je mist je aansluiting heb je dus gewoon pech. Foetsie tweede ticket.

Daar heb je toch de EU verordening 261/2004 nu juist voor?
Vertraging meer dan 3 uur is schadevergoeding betalen.. Kan je mooi nieuw ticket van kopen voor je 2e stuk :biertje: (wel even vooruit betalen). Overstapje van 3 uur aanhouden....
 
Daar heb je toch de EU verordening 261/2004 nu juist voor?
Vertraging meer dan 3 uur is schadevergoeding betalen.. Kan je mooi nieuw ticket van kopen voor je 2e stuk :biertje: (wel even vooruit betalen). Overstapje van 3 uur aanhouden....

Als je vertraging lang genoeg is, kun je vergoeding eisen voor het 1e gedeelte van de reis. Dat je de 2e vlucht gemist hebt is dan nog steeds je eigen schuld en (volgens de wet) buiten de schuld van beide luchtvaartmaatschappij om (correct me if I'm wrong, montreal en de EU law is zo'n droge stof... :biertje: )

En aangezien je het niet op 1 ticket geboekt hebt zal de 1e luchtvaartmaatschappij ook niks vergoeden tav die 2e vlucht.
Ik betwijfel of op korte termijn een vlucht goedkoper is dan de vergoeding die je voor de 1e vlucht krijgt ;)

Maargoed, dit gaat wel heel erg offtopic haha
 
Laatst bewerkt:
Daar heb je helemaal gelijk in -ER, maar de vraag is of daarmee de extra kosten (plus heel veel ergernis) gedekt zijn. Ik ben bang van niet.

Indeed, btt.
 
Momenteel de planning (zoals gecommuniceerd door Flight Technical in jun2014):
"in het najaar van 2015 staan de BFM, de BFC en de BFO op de rol om uitgefaseerd te worden. Dat zijn dus drie combi’s. En korte tijd later, in de eerst helft van 2016, worden de volgende combi’s BFK, BFP, BFD en de all-pax BFA uitgefaseerd."

Maar ja...niets is zo veranderlijk als luchtvaart...en zolang de olie goedkoop blijft...

As of 10NOV14, KLM has made adjustments on selected long-haul routes for Winter 2015/16 season, effective 25OCT15. Planned changes so far as follow.

Amsterdam – Bogota – Cali – Amsterdam 3 weekly service operated by Boeing 747-400COMBI, replacing 777-200ER
KL745 AMS1300 – 1750BOG1910 – 2010CLO2150 – 1410+1CLO 74E 246

(De Narita vluchten worden vanaf die periode daarentegen wel een aantal keer per week door een 777 ipv 747Combi uitgevoerd).
 
Als je vertraging lang genoeg is, kun je vergoeding eisen voor het 1e gedeelte van de reis. Dat je de 2e vlucht gemist hebt is dan nog steeds je eigen schuld en (volgens de wet) buiten de schuld van beide luchtvaartmaatschappij om (correct me if I'm wrong, montreal en de EU law is zo'n droge stof... :biertje: )

En aangezien je het niet op 1 ticket geboekt hebt zal de 1e luchtvaartmaatschappij ook niks vergoeden tav die 2e vlucht.
Ik betwijfel of op korte termijn een vlucht goedkoper is dan de vergoeding die je voor de 1e vlucht krijgt ;)

Maargoed, dit gaat wel heel erg offtopic haha

Nu ben ik wellicht erg dom hoor. Maar van die vergoeding van de eerste vllucht kan je toch een nieuw 2e ticket voor het tweede deel kopen? (Ik had er tenslotte al bijgezey dat je die dan wel even moet voorschieten)

Naja ik zal wel te simpel denken.

76-er. Klopt vwb de ergernis. Zal ook slechts een kwestie van tijd zijn voordat er meer mogelijkheden zijn. Dus om bij voorbaat te gaan zeggen dat het wel losloopt....
 
Uitfaseringen KLM 744:

PHBFM - 02-11-15
PHBFC - 07-12-15
PHBFO - 28-12-15
PHBFK - 08-08-16
PHBFP - 05-09-16
PHBFD - 12-09-16
PHBFA - 10-10-16
PHBFN - 20-03-17
PHBFE - 01-04-17
PHBFR - 23-10-17
PHBFB - 01-11-17
 
State support: a history lesson

State support: a history lesson

Is een beleid wat gericht is op stimulering van de luchtvaart overheidssteun of slechts beleid?

Ik ben benieuwd hoeveel subsidie AF-KLM in zijn bestaansgeschiedenis eigenlijk heeft ontvangen, zijn daar cijfers van?


Helaas geen KLM, maar wel een mooi overzichtje (door Emirates):

jic4zm.png

Source: Emirates 2012
 
Laatst bewerkt:
Helaas geen KLM, maar wel een mooi overzichtje:

jic4zm.png

Source: Emirates 2012
"Source: Emirates 2012" :blabla:

Kan best zijn dat veel van die 5 star maatschappijen uit het Midden Oosten geen directe staatssteun krijgen, maar het is natuurlijk wel verdomd handig dat de lokale Emir/Sheikh effe een gigantische infrastructuur door wat Bengaalse en Nepalese slaven uit de grond laat stampen en tegelijkertijd iedere vorm van vakbonden verbiedt. Hoeveel betalen die maatschappijen daar in handling fees voor al die goedkoop gebouwde infrastructuur? Hoeveel betaald men voor catering? Wat kost brandstof? Hoeveel van die bedrijven (bouw, handling, catering, luchthavens) zijn, direct or indirect, in eigendom van de staat?

Het is natuurlijk makkelijk 'concurreren' als je massaal Pakistani hun paspoort afneemt en ze voor peanuts bagage laat in- en uitladen uit een enorme vloot van A380's, Indiërs hun paspoort afneemt en ze maaltijden laat bereiden, mooie (Oost-)Europese en Aziatische vrouwen in de cabine laat werken (en als ze te dik/oud/lelijk worden dan trap je ze gewoon weer het land uit...) en Nepalezen hun paspoort afneemt en ze autobanen, hotels, luchthavens en start- en landingsbanen laat bouwen.

Amnesty slams UAE as 'deeply repressive state beneath facade of glamour.’

Conditions for Abu Dhabi's migrant workers 'shame the west'

The truth about the luxury of Qatar Airways.
 
Momenteel de planning (zoals gecommuniceerd door Flight Technical in jun2014):
"in het najaar van 2015 staan de BFM, de BFC en de BFO op de rol om uitgefaseerd te worden. Dat zijn dus drie combi’s. En korte tijd later, in de eerst helft van 2016, worden de volgende combi’s BFK, BFP, BFD en de all-pax BFA uitgefaseerd."

Maar ja...niets is zo veranderlijk als luchtvaart...en zolang de olie goedkoop blijft...

As of 10NOV14, KLM has made adjustments on selected long-haul routes for Winter 2015/16 season, effective 25OCT15. Planned changes so far as follow.

Amsterdam – Bogota – Cali – Amsterdam 3 weekly service operated by Boeing 747-400COMBI, replacing 777-200ER
KL745 AMS1300 – 1750BOG1910 – 2010CLO2150 – 1410+1CLO 74E 246

(De Narita vluchten worden vanaf die periode daarentegen wel een aantal keer per week door een 777 ipv 747Combi uitgevoerd).

En nog geen woord over de eerste 2 dreamliners die dan al operationeel zijn. Waarschijnlijk gaan die wel een aantal 74M routes overnemen...
 
Nog zo'n leuke manier om goedkoper te vliegen en daarmee elke normale vorm van bedrijfsvoering onmogelijk te maken ...of zou goedkoop uiteindelijk toch weer duurkoop blijken...

https://m.youtube.com/watch?v=IJCjHS0KQdc

Leuk flimpje maar er zitten 2 kanten aan dit verhaal.

Noorwegen wordt, als EFTA land, beschouwd als zijnde deel van de interne (arbeids)markt van de EU. Het feit dat Norwegian een vestiging in Ierland opent geheel in lijn met de vrije markt binnen de EU/EFTA.

DOT kan, wat ik begrepen heb, NAI geen toegang tot de Amerikaanse markt weigeren. Er is namelijk geen juridische grond voor. Een teken aan de wand is de zeer lange duur alvorens DOT een besluit neemt; Onder druk van politici en lobby wil DOT niet maar weigeren zou een gang naar de rechter betekenen daar er geen rechtsgrond voor dat besluit is (NAI is een EU-maatschappij en dankzij het open-skies verdrag tussen USA en EU kan de vergunning niet geweigerd worden). Vandaar ook dat DOT geen "NO" zegt maar het besluit om "YES" te zeggen zo lang mogelijk blijft uitstellen. E.e.a. ligt politiek namelijk gevoelig.

Norwegian heeft inmiddels 2 bases in de USA geopend waar Amerikaanse vliegers en CA's in vaste dienst zijn tegen arbeidsvoorwaarden die kunnen concurreren met die bij Amerikaanse airlines. Er zijn niet voor niets mensen van o.a. United naar Norwegian overgestapt.

Wat Norwegian doet, is een vuist maken tegen de gevestigde airlines (de alliantiemaatschappijen). Voor hen is Norwegian een doorn in het oog.

Let wel: Ik ga hier niet elk beleid van Norwegian verdedigen maar heb wel "de andere kant van het verhaal" gehoord van de oprichter en CEO van Norwegian Bjørn Kjos.
 
Nog zo'n leuke manier om goedkoper te vliegen en daarmee elke normale vorm van bedrijfsvoering onmogelijk te maken ...of zou goedkoop uiteindelijk toch weer duurkoop blijken...

https://m.youtube.com/watch?v=IJCjHS0KQdc

Ach, er zijn ook zat grote Amerikaanse kantoren die hier in NL/EU hun hoofdkantoren hebben zitten ivm belastingvoordelen. Het mes snijdt aan 2 kanten zeg maar..

Wat ik denk dat hier feitelijk speelt, is dat de 4 grootste Amerikaanse airlines (die 80% van de Amerikaanse markt in handen hebben) bang zijn om marketshare aan Norwegian af te moeten staan.... Op deze manier proberen ze consumers ervan te overtuigen dat Norwegian slecht en niet veilig is. Norwegian vliegt met modernere kisten en zit onder het prijsniveau van de US airlines..

Waar zij (en wij) eerder bang voor moeten worden is de dag dat EK en EY fifth freedom rights krijgen om vanaf de EU ook mensen te transporteren naar de USA...

Anyway, om het gesprek weer op KLM terug te laten komen, dit plaatje (uit een presentatie), laat zien wat de ontwikkeling de afgelopen jaren is geweest.

Schermafbeelding2014-11-21om181805_zps72579f47.png


Het laat eens mooi zien waarom AF/KLM (en nog wel een paar carriers) flink achter de feiten aanlopen. Actie is nodig, en liever gisteren dan vandaag. Wat wordt KL's volgende stap?
 
Laatst bewerkt:
Waar zij (en wij) eerder bang voor moeten worden is de dag dat EK en EY fifth freedom rights krijgen om vanaf de EU ook mensen te transporteren naar de USA...

Hebben ze die rechten niet al? In het pre-T7 tijdperk vlogen o.a. PIA, RJ en SQ van AMS naar de VS met hier opstappende passagiers. Nederlandse clubs mogen ook al decennia pax en vracht in de UAE oppikken en naar het Verre Oosten vervoeren.
 
Hebben ze die rechten niet al? In het pre-T7 tijdperk vlogen o.a. PIA, RJ en SQ van AMS naar de VS met hier opstappende passagiers. Nederlandse clubs mogen ook al decennia pax en vracht in de UAE oppikken en naar het Verre Oosten vervoeren.

Een link naar de "Freedoms of the Air":

http://www.icao.int/Pages/freedomsAir.aspx

Ik vermoed dat foohke "Seventh Freedom of The Air" bedoelt (onbeperkt vluchten uitvoeren tussen EU en USA, zonder dat de vlucht eindigt of begint in het thuisland van de airline). Dat i.t.t. de voorbeelden waar 76-er naar verwijst.
 
Foohke benoemde specifiek EK en EY, waarvan de eerste al eens heeft aangegeven tzt graag DXB-AMS-JFK te gaan vliegen. Fifth Freedom dus. ;)
 
Terug
Bovenaan