De uitdagingen van de Koninklijke....

Dat zou zeker een gevaar kunnen zijn. De afgelopen 25 jaar heb ik diverse nevenfuncties bij KLM gehad, met vele weken op 'kantoor'. Van nevenfunctionarissen en zeker managementpilots wordt een hoge mate van loyaliteit verwacht. Die structuur wordt ook gebruikt door het bedrijf om 'de boodschap' er bij de rest van de vliegers in te krijgen. Er speelt op kantoor bij KLM net zo hard 'politiek' als bij VNV.

Ondanks het huidige gedoe draag ik KLM uiteraard een warm hart toe. Eind vorig jaar ben ik gestopt met nevenfuncties en ook met de ledenraad. Ik heb wat meer afstand genomen, maar blijf nog steeds erg betrokken, zoals je merkt.

Je zou kunnen zeggen dat ik zowel voor de boodschap van VNV als voor de boodschap van KLM nogal gevoelig ben. Daarom stel ik de discussies hier op prijs, met mensen die weliswaar betrokken zijn, maar wat meer op afstand staan en daardoor door een andere bril kijken.

En de (financiële) expertise die wordt ingebracht wordt ook gewaardeerd.
 
NfS, dat we een fundamentele andere visie hebben
aangaande het bestuur lijkt me duidelijk. Enkele
bestuursleden kwalificeer ik als tuig en de reden
daarvoor is dat er in het verleden aantoonbaar gelogen
is (ook naar mij toe) en dat men zich niet aan
gemaakte afspraken hield. Maar daar gaat het
hier niet om nu.

Het gaat idd om de discussie en ik raad aan voor
de zuiverheid van die discussie dat men kritisch
kijkt naar zowel de informatie vanuit de VNV als
vanuit de KLM. Blind vertrouwen in het bestuur is
dodelijk.

Er is in het verleden een rapport gemaakt door een onafhankelijk bureau
aangaande de financiële situatie van KLM. Die is geheim gehouden voor
de LR door het bestuur, wellicht is het tijd voor een openbaring en ook
update van dat rapport?

Met andere woorden, laat je eens professioneel informeren door een derde.
De belangen lijken me duidelijk groot genoeg omdat te doen.

Even als een primer aangaande de urgentie voor de club: credit rating
AFKL is nu BB-. Dat betekent Non-investment grade, speculative,
Junk Bond.
 
Laatst bewerkt:
Daarom stel ik de discussies hier op prijs, met mensen die weliswaar betrokken zijn, maar wat meer op afstand staan en daardoor door een andere bril kijken.
En de (financiële) expertise die wordt ingebracht wordt ook gewaardeerd.
Dat apprecieer ik Need. Ik probeer niemand de schuld van ook maar iets in de schoenen te schuiven, maar de waarheid boven tafel te krijgen.
Sinds ik deelneem aan deze discussie lijkt het erop alsof alle partijen zich ingraven.
En dat lijkt me niet redelijk tegenover de vliegers, de andere collega's, de beleggers, de gepensioneerden en de passagiers. Hoe heeft het zover kunnen komen?
Dat beide partijen een CAO afsluiten met pensioenparagraaf waarvan op voorhand al bekend is dat deze het bedrijf omver zal trekken. Ja, de chronologie is versneld door dalende rente, maar niemand had in 2014 een hard stijgende rente kunnen en mogen verwachten.
Pensioen is onderdeel van CAO. Net zo goed dat de vliegers een vrijval annex compensatieregeling ontvangen vanuit middelen die ooit voor pensioenbijdrage was bedoeld.
En allen hebben een opbouw met een geldelijke waarde en dus last van het ontbreken van indexatie of korten.
In deze discussie zeg ik niet dat een pensioenleeftijd van 56 of 58 (on)redelijk is. Maar wel dat het handhaven van vroegpensioen in elk geval bijdraagt aan de stijging van de verplichtingen van pensioenfonds en dus de dekkingsgraad drukt.
Dat wist VNV bij het tekenen van deze CAO, dat wist KLM ook.
Het lijkt erop dat de wetgever het dossier vergrijzing en arbeidsparticipatie ouderen erg goed heeft dichtgetimmerd. De nieuwe pensioenwet en nFTK laten geen spaan heel van pensioenen als je vervroegd wil stoppen met werken.
Ik heb me suf gepiekerd of er een andere manier was geweest om het gat in dekkingsgraad te dichten anders dan met loslaten vervroegd pensioen. Ik zie dat niet binnen de huidige kaders van de wetgeving. De bijstort van 600 miljoen is ongeveer even groot als wat alle vliegers de KLM per jaar kosten. Probeer dat maar eens met elkaar binnen een half jaar op te hoesten.
En daar zie je meteen de uitdaging voor beide partijen.
 
Ik begrijp nog steeds niet goed wat het probleem is als de dekkingsgraad behoorlijk boven de 100% zit. Ik begrijp ook niet goed wat die 122% als eis in het nieuwe financieel toetsingskader nu behelst. Wat ik ervan begrijp is dat je onder dat percentage geen garantie mag afgeven dat je altijd zult indexeren.

Stel dat je afstapt van dat gegarandeerd indexeren. Dan bepaal je van jaar tot jaar hoeveel er geïndexeerd moet worden en alleen als de dekkingsgraad dat toelaat. Het was altijd 105% en KLM zou geloof ik moeten bijstorten als door uitbetaling van indexatie de dekkingsgraad onder de 105% zou komen.

Ik lees net op het VNV forum dat hoofd vliegdienst tegen een gepensioneerde vlieger heeft gezegd dat KLM een bedrag van tussen de €20M en €35M heeft gereserveerd voor een tijdelijke oplossing. Dat zou dus anticiperen zijn op het indexatie besluit van het pensioenfondsbestuur voor komend jaar.

Wat ik er van begrijp is dat VNV niet hoeft vast te houden aan gegarandeerd indexeren. En KLM wil af van de onzekerheid van hoeveel ze elk jaar moeten bijstorten.

Het lijkt me niet dat je dat met opzeggen van de pensioenovereenkomst voor elkaar gaat krijgen. En ook niet met het oprichten van een AIT.

De rechter zal de drie partijen waarschijnlijk opdragen om de onderhandelingen hierover op een normale manier voort te zetten.

Wat ook mee speelt is dat VNV persé een CAO voor drie jaar wilde en KLM persé een CAO voor één jaar. Het lijkt er op dat KLM op deze manier haar zin heeft gekregen.
 
Stel dat je afstapt van dat gegarandeerd indexeren. Dan bepaal je van jaar tot jaar hoeveel er geïndexeerd moet worden en alleen als de dekkingsgraad dat toelaat. Het was altijd 105% en KLM zou geloof ik moeten bijstorten als door uitbetaling van indexatie de dekkingsgraad onder de 105% zou komen.

Ik lees net op het VNV forum dat hoofd vliegdienst tegen een gepensioneerde vlieger heeft gezegd dat KLM een bedrag van tussen de €20M en €35M heeft gereserveerd voor een tijdelijke oplossing. Dat zou dus anticiperen zijn op het indexatie besluit van het pensioenfondsbestuur voor komend jaar.
Was het maar zo simpel.
Dat is het niet. Als je in de 12 maanden voorafgaand aan het lopend kalenderjaar gemiddeld onder 121,8% zit qua dekkingsgraad dan vervalt indexatie. Dat is de wet. Je kunt niet zeggen: "Hier heb je wat geld, indexeer maar" tegen pensioenfonds, omdat de wet dat niet toestaat. Die kijkt alleen naar beleidsdekkingsgraad om te bepalen of indexatie mag dan wel korten noodzakelijk is.
Je begrijpt dat loslaten van indexatie een precedent schept en dat je dus als deelnemer niet meer uit kunt gaan van indexatie in de toekomst. In slechtste geval zelfs korten. Het pensioen is dus niet meer waardevast.
Dat geldt voor alle geldelijk opgebouwde rechten (zie pensioen overzicht). Dus niet alleen die van de gepensioneerden, maar ook van alle actieven.
Daarbij is er jurisprudentie in een van de vele zaken over doorvliegen waarin is gesteld dat objectieve rechtvaardiging van overtreding Wet Gelijke Behandeling vereist dat er een fatsoenlijk pensioen is. Dus: waardevast. Je kunt dus niet een actieve vlieger op 58 de laan uit sturen met onzekerheid over pensioenuitkering (ik vind dat overigens wel zo redelijk).
Jij schreef ergens dat je met de extra jaren werken jouw pensioen zag oplopen tot +10% van wat je voor deze CAO zou krijgen. Met deze situatie is dat dus niet meer zo en moet je dus vrezen of je inderdaad wel krijgt wat je tijdens de totstandkoming van deze CAO is beloofd.
Aanvankelijk dacht ik dat er wel een deal zou worden gesloten tussen VNV en KLM waarin waardevast pensioen zou worden uitgeruild tegen de aandelen en RvC zetel. Maar het is dus niet zo simpel.
 
Uit het jaarverslag 2015 van het pensioenfonds:

Uitvoeringsovereenkomst
Als gevolg van een dalende dekkingsgraad en een dalende beleidsdekkingsgraad kan er, uitgaande van de balanspositie eind eerste kwartaal 2016 (eind maart 2016) en verondersteld ongewijzigde omstandigheden tot en met eind november 2016, niet volledig worden geïndexeerd per 1 januari 2017. Mocht deze situatie zich voordoen, dan dient het pensioenfonds, conform de bestaande uitvoeringsovereenkomst, bij KLM een extra storting in rekening te brengen, teneinde wel volledig te kunnen indexeren. Uitgaande van de balanspositie eind maart 2016 (deelnemersbestand, rentestand) kan er bij een beleidsdekkingsgraad van 121,6% volledig worden geïndexeerd.

De geprognoticeerde beleidsdekkingsgraad – uitgaande van ongewijzigde omstandigheden – per eind november 2016 bedraagt 113,3%.

In 2015 hebben arbeidsvoorwaardelijke partijen afspraken gemaakt over aanpassing van de financiering. Op grond daarvan heeft het bestuur in december 2015 een gewijzigde uitvoeringsovereenkomst opgesteld en voorgelegd aan partijen. In februari 2016 heeft KLM bij het pensioenfonds echter een voorbehoud gemaakt ten aanzien van de bestaande bijstortverplichting, die gericht is op waarborging van volledige indexatie. Motivering van KLM is dat de indexatiespelregels met de invoering van het nFTK in 2015 een stuk strenger zijn geworden. Concreet houdt het voorbehoud in dat KLM, totdat met de VNV andere afspraken zijn gemaakt, zich slechts gebonden geacht voor zover en in de mate zij onder het oude FTK tot extra stortingen ten behoeve van de indexatie verplicht zou zijn geweest.

Het pensioenfonds heeft dit voorbehoud verworpen, mede omdat hieraan geen arbeidsvoorwaardelijke afspraak ten grondslag ligt. Het pensioenfonds is geïnformeerd dat de VNV, als arbeidsvoorwaardelijke partner, KLM erop gewezen heeft dat de financiering van de indexatie onderdeel is van de overeengekomen pensioenregeling. Nu het voorbehoud geen onderdeel uitmaakte van de in 2015 gemaakte financierings- afspraken, stelt de VNV dat enkel nieuwe afspraken tot wijziging kunnen leiden.

KLM wijst het standpunt van het pensioenfonds af en heeft aangegeven de aangepaste uitvoeringsovereenkomst niet te zullen ondertekenen. Dit betekent dat het pensioenfonds zich met betrekking tot de uitvoeringsovereenkomst zal beraden op de ontstane situatie.



https://klmvliegendfonds.nl/sites/www.klmvliegendfonds.nl/files/Jaarverslag_vliegend_2015.pdf

https://www.klmvliegendfonds.nl/nie...ijdige-aanpassing-uitvoeringsovereenkomst-klm
 
Ik lees net op het VNV forum dat hoofd vliegdienst tegen een gepensioneerde vlieger heeft gezegd dat KLM een bedrag van tussen de €20M en €35M heeft gereserveerd voor een tijdelijke oplossing. Dat zou dus anticiperen zijn op het indexatie besluit van het pensioenfondsbestuur voor komend jaar.

Wat ik er van begrijp is dat VNV niet hoeft vast te houden aan gegarandeerd indexeren. En KLM wil af van de onzekerheid van hoeveel ze elk jaar moeten bijstorten.

Hoofd vliegdienst kan geen afspraken maken met een gepensioneerde KLM vlieger er is immers geen sprake van een arbeidscontract tussen deze gepensioneerde en de KLM. De broodheer van de gepensioneerde is het pensioenfonds KLM vliegend en niemand anders.

Wat men denk ik bedoelt op de achtergrond vanuit KLM is om de gegarandeerde indexatie tot 65 op te lossen door de huidige nog werkzame vliegers die nog met pensioen moeten gaan bij uittreding een compensatie aan te bieden voor het verliezen van toekomstige indexaties tot 65. Gestort vanuit de KLM kas en gestort binnen een arbeidsverhouding.

Echter de groep die dan gedupeerd gaat worden zijn diegene die nu al +56 en -65 zijn en nu reeds vroegpensioen genieten, die worden dan niet gecompenseerd en raken sowieso voor 2017 hun gegarandeerde indexatie kwijt.
 
Je moet niet alles geloven wat gepensioneerde vliegers beweren Need for Speed; en al helemaal niet wat hoofden van vliegdienst via gepensioneerde vliegers beweren. Laat staan dat we dat we diezelfde beweringen op een openbaar forum vervolgens als waarheid gaan presenteren...

Wat wil je op dit forum btw hiermee bereiken?
 
Wat ik probeer te doen 180bt, is om in het openbaar die €600M te ontkrachtten. Vooral als dat met 'inside information' kan. Want ik zie de krantenkoppen met 'De KLM piloten willen €600M' alweer helemaal voor me.
 
Maar NfS, maakt het uit wat de buitenwereld hierover denkt? Er zijn een klein aantal partijen die hier iets over te denken/vinden heeft.
Zolang we intern maar weten hoe de vork in de steel zit en om welke bedragen het gaat, is het niet?
Dit leidt tot discussies zoals je ziet en met name omdat er teveel aannames gedaan worden.
 
Klopt. Toch kan hetgeen er in de media verschijnt (ik heb begrepen dat journalisten hier ook mee lezen) wel degelijk impact hebben op de dynamiek van dit soort processen.

Maar laten we inderdaad dit proces nu maar even voor wat het is. Waarschijnlijk wordt de soep niet zo heet gegeten als hij opgediend wordt. Ik zat vannacht op de terugweg wat te lezen in 'Leven van de Lucht' deel 1. Er zijn zeer veel overeenkomsten met de jaren '70, niet alleen met de jaren '90.
 
Ik begrijp nog steeds niet goed wat het probleem is als de dekkingsgraad behoorlijk boven de 100% zit. Ik begrijp ook niet goed wat die 122% als eis in het nieuwe financieel toetsingskader nu behelst. Wat ik ervan begrijp is dat je onder dat percentage geen garantie mag afgeven dat je altijd zult indexeren.

Stel dat je afstapt van dat gegarandeerd indexeren. Dan bepaal je van jaar tot jaar hoeveel er geïndexeerd moet worden en alleen als de dekkingsgraad dat toelaat. Het was altijd 105% en KLM zou geloof ik moeten bijstorten als door uitbetaling van indexatie de dekkingsgraad onder de 105% zou komen.


Het is toch echt al een paar keer uitgelegd NfS, misschien dat als je eens wat minder op zenden staat en ook eens ontvangt dat het een keer gaat pakken.

Je draait het om. Het is niet zoals jij zegt, als je op 122% uitkomt mag je volledig indexeren. Nee, ALS in de pensioenovereenkomsten is vastgelegd dat een ONVOORWAARDELIJKE indexatie van toepassing is, DAN is volgens het nFTK een beleidsdekkingsgraad van minimaal 121,6% verplicht.
En in de overeenkomsten tussen KLM, VNV, PF en de al dan niet gepensioneerde vlieger, is die onvoorwaardelijke indexatie afgesproken. Nu kun je voor de actieve vlieger stellen dat de VNV zijn belangen zou moeten behartigen, maar de gepensioneerde vlieger heeft een individuele overeenkomst (dus buiten VNV om) met het PF waarbij hij mag verwachten dat er onvoorwaardelijke (dus volledige) indexatie plaatsvindt. Het PF kan dus niets anders dan naleving van de uitvoeringsovereenkomst bij de KLM afdwingen om aan de gerechtvaardigde verwachtingen van de al dan niet gepensioneerde vlieger te kunnen voldoen.

Dan over het ontkrachten van de 600M euro. Die 600M is NIET de bijstortverplichting om op de 121,6% beleidsdekkingsgraad uit te komen, ook BdV draait je een rad voor de ogen. Ongetwijfeld omdat ook hij niet exact weet hoe het allemaal zit. Die 600M komt overeen met de voorziening van 574M euro die in het halfjaar verslag van KLM wordt genoemd. Het is goed voor te stellen dat dit het bedrag is, waar KLM rekening mee houdt om van de huidige overeenkomsten en CAO af te komen.

De bijstortverplichting om onvoorwaardelijke volledige indexatie te kunnen toepassen is veel hoger dan 600M. Dit staat volledig los van de hoogte van de volledige indexering, of dat 0,3% of 3,0% gaat worden is niet relevant. Per 30 november is een beleidsdekkingsgraad van 121,6% verplicht. De beleidsdekkingsgraad is een gemiddelde van de voorgaande 12 maanden. Vanaf januari 2016 ligt de nominale dekkingsgraad onder die 121,6%, dus voor vrijwel de gehele periode van 12 maanden moet gecompenseerd worden d.m.v. een dekkingsgraad ver boven de 121,6%. Om eind november op 121,6% uit te komen is (uitgaande van een vanaf augustus gelijkblijvende nominale dekkingsgraad) eind augustus een nominale dekkingsgraad van 136,2% nodig.
De verplichtingen van het PF bedroegen eind juni 7,2 miljard euro. Wil je aan een dekkingsgraad van 136,2% komen, dient het vermogen van het PF 7,2 miljard x 136,2% = 9,8 miljard euro te bedragen. Het vermogen einde juni bedroeg 8,2 miljard euro, d.w.z. er is een tekort, dus een bijstortverplichting, van 1,6 miljard euro.
Als KLM nog een maand wacht met bijstorten, is een nominale dekkingsgraad van 144% nodig om aan een beleidsdekkingsgraad van 121,6% te komen. 7,2 miljard x 144% = 10,4 miljard minimaal vermogen ofwel een bijstortverplichting van 10,4 - 8,2 = 2,2 miljard euro.

Je ziet, de huidige overeenkomsten zijn niet houdbaar, niet op korte termijn en niet op lange termijn.

Het alternatief is het verlagen van de verplichtingen. Met een vermogen van 8,2 miljard euro is 8,2 miljard / 136,2 * 100 = 6,0 miljard euro aan verplichtingen het maximum. Die verplichtingen van het PF zijn onder de huidige economische realiteit maar op een manier te verlagen, namelijk d.m.v. het verhogen van de pensioenleeftijd.
De keuze die nu voorligt is duidelijk, (veel) hogere pensioenleeftijd met behoud van pensioenfonds, pensioenovereenkomsten en indexatie.
Of behoud van pensioenleeftijd met sterk gewijzigde, dus verslechterde, pensioenovereenkomsten, vervallen STROT akkoord en afzien van indexatie en dit al dan niet in overleg, dan met behoud van PF of anders met een nieuw PF en nieuwe DC pensioenregeling.
 
Zoals ik al zei: als er geen manier wordt gevonden de dekkingsgraad te verbeteren zijn de eerste slachtoffers van de nieuwe pensioenwet de gepensioneerden.
Hebben de actieven gelukkig niets mee te maken.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Dat is nogal overdreven Sand Pitter, het pensioen gaat ons allen aan en is net zo belangrijk voor de actieven als het salaris is.
 
Zoals ik al zei: als er geen manier wordt gevonden de dekkingsgraad te verbeteren zijn de eerste slachtoffers van de nieuwe pensioenwet de gepensioneerden.
Hebben de actieven gelukkig niets mee te maken.

Overdreven is het niet zozeer maar wel redelijk zwart-wit. En de volgens mij cynisch bedoelde laatste zin is niet nodig want het gaat inderdaad iedereen aan.
Het is wel belangrijk dat iedereen eens gaat beseffen dat die onvoorwaardelijke (volledige) indexatie een wezenlijk onderdeel van het pakket arbeidsvoorwaarden is en voor de gepensioneerde vlieger de enige "loonsverhoging" die hij ooit nog zal zien. Geen F-pay verhoging, geen automatische L+P verhoging, geen loonrondes....

Redelijk zuur dat alle partijen inmiddels hebben toegegeven bij het onderhandelen over en bij het afsluiten van de nieuwe cao op de hoogte te zijn geweest van de naderende problemen, ik kan me de woede van Griffioen goed voorstellen nu dit gevecht tussen KLM en VNV over de ruggen van alle belanghebbenden uitgevochten gaat worden. Dat alles ten faveure van een relatief kleine cashinjectie en een compensatieregeling. En een zetel in de RvC niet te vergeten.
 
Laatst bewerkt:
Nog twee aanvullingen op de voorgaande post over de beleidsdekkingsgraad.

Het is niet zo dat onder een beleidsdekkingsgraad van 121,6% in het geheel niet geïndexeerd mag worden, die grens ligt op grond van het nFTK op 110%. Ruwweg mag er per 1%-punt boven 110% met 0,1% geïndexeerd worden.
Het PF verwacht op basis van de situatie per eind 1e kwartaal 2016 per eind november 2016 een beleidsdekkingsgraad van ongeveer 113%. Dat wil zeggen dat de indexatie op grond van het nFTK maximaal 0,3% mag bedragen.

Het CBS heeft berekend dat de lonen per eind 1e kwartaal 2016 met een kleine 2% zijn gestegen (https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2016/21/lonen-cao-lonen-stijgen-verder). Op de peildatum voor de indexatie van 31 juli zal dat niet veel verschillen. Kijken we dan naar een bereikt pensioen voor de gepensioneerde vlieger van zo'n 13.000 euro per maand, dan loopt hij een bedrag van zo'n 220 euro per maand mis. Voor de rest van zijn leven. Plus de indexatie voor de daarop volgende jaren over het bij elkaar opgetelde bedrag.
 
Beetje vreemd beste Need for Speed dat je zonder toestemming mijn posts op het VNV forum plaatst en er vervolgens hier het zwijgen toe doet. Dat je er überhaupt niet inhoudelijk op ingaat ben ik inmiddels wel gewend maar dat je daar wel toegeeft dat je er geen bal van snapt en niet meer weet wie je moet geloven en dat hier niet doet, is heel merkwaardig.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Checkerboard, het begint me eerlijk gezegd een beetje te vermoeien. Ik begin een post hier met de zin 'Ik begrijp niet goed.... etc.', hetgeen de aanleiding was voor jouw gewaardeerde post.

Inderdaad weet jij er meer vanaf dan ik. Alsjeblieft.
Het blijft van mijn kant stil, omdat ik me er verder in moet verdiepen om nog zinnig mee te kunnen doen aan verdere discussie.

Laat even weten of ik je geciteerde posts weer van het VNV forum af moet halen. Zo te zien heb je zelf ook toegang daar, het zou wel zo flink zijn om het daar dan vervolgens onder je eigen naam te posten.

Afgezien van de complexe inhoud kan ik dit er nog wel aan toevoegen: In het internationale geweld van LCC's, ME carriers, lage rente in Europa en een steeds ouder wordende bevolking, krijgen legacy carriers en zeker KLM klappen. Die klappen worden opgevangen door aandeelhouders en werknemers. De huidige gepensioneerden hebben destijds betaald voor een waardevast pensioen, maar ze hebben niet betaald voor de drie jaar dat ze inmiddels langer leven dan voorzien. Dus ik ben niet van mening dat in de huidige dynamiek de gepensioneerden helemaal buiten schot hoeven te blijven.

Je gaat hier ongetwijfeld niet je identiteit prijsgeven en dat hoeft ook niet. Ik vermoed echter dat je gepensioneerd KLM vlieger bent. Klopt dat?
 
Terug
Bovenaan