Ik begrijp nog steeds niet goed wat het probleem is als de dekkingsgraad behoorlijk boven de 100% zit. Ik begrijp ook niet goed wat die 122% als eis in het nieuwe financieel toetsingskader nu behelst. Wat ik ervan begrijp is dat je onder dat percentage geen garantie mag afgeven dat je altijd zult indexeren.
Stel dat je afstapt van dat gegarandeerd indexeren. Dan bepaal je van jaar tot jaar hoeveel er geïndexeerd moet worden en alleen als de dekkingsgraad dat toelaat. Het was altijd 105% en KLM zou geloof ik moeten bijstorten als door uitbetaling van indexatie de dekkingsgraad onder de 105% zou komen.
Het is toch echt al een paar keer uitgelegd NfS, misschien dat als je eens wat minder op zenden staat en ook eens ontvangt dat het een keer gaat pakken.
Je draait het om. Het is niet zoals jij zegt, als je op 122% uitkomt mag je volledig indexeren. Nee, ALS in de pensioenovereenkomsten is vastgelegd dat een ONVOORWAARDELIJKE indexatie van toepassing is, DAN is volgens het nFTK een beleidsdekkingsgraad van minimaal 121,6% verplicht.
En in de overeenkomsten tussen KLM, VNV, PF en de al dan niet gepensioneerde vlieger, is die onvoorwaardelijke indexatie afgesproken. Nu kun je voor de actieve vlieger stellen dat de VNV zijn belangen zou moeten behartigen, maar de gepensioneerde vlieger heeft een individuele overeenkomst (dus buiten VNV om) met het PF waarbij hij mag verwachten dat er onvoorwaardelijke (dus volledige) indexatie plaatsvindt. Het PF kan dus niets anders dan naleving van de uitvoeringsovereenkomst bij de KLM afdwingen om aan de gerechtvaardigde verwachtingen van de al dan niet gepensioneerde vlieger te kunnen voldoen.
Dan over het ontkrachten van de 600M euro. Die 600M is NIET de bijstortverplichting om op de 121,6% beleidsdekkingsgraad uit te komen, ook BdV draait je een rad voor de ogen. Ongetwijfeld omdat ook hij niet exact weet hoe het allemaal zit. Die 600M komt overeen met de voorziening van 574M euro die in het halfjaar verslag van KLM wordt genoemd. Het is goed voor te stellen dat dit het bedrag is, waar KLM rekening mee houdt om van de huidige overeenkomsten en CAO af te komen.
De bijstortverplichting om onvoorwaardelijke volledige indexatie te kunnen toepassen is veel hoger dan 600M. Dit staat volledig los van de hoogte van de volledige indexering, of dat 0,3% of 3,0% gaat worden is niet relevant. Per 30 november is een beleidsdekkingsgraad van 121,6% verplicht. De beleidsdekkingsgraad is een gemiddelde van de voorgaande 12 maanden. Vanaf januari 2016 ligt de nominale dekkingsgraad onder die 121,6%, dus voor vrijwel de gehele periode van 12 maanden moet gecompenseerd worden d.m.v. een dekkingsgraad ver boven de 121,6%. Om eind november op 121,6% uit te komen is (uitgaande van een vanaf augustus gelijkblijvende nominale dekkingsgraad) eind augustus een nominale dekkingsgraad van 136,2% nodig.
De verplichtingen van het PF bedroegen eind juni 7,2 miljard euro. Wil je aan een dekkingsgraad van 136,2% komen, dient het vermogen van het PF 7,2 miljard x 136,2% = 9,8 miljard euro te bedragen. Het vermogen einde juni bedroeg 8,2 miljard euro, d.w.z. er is een tekort, dus een bijstortverplichting, van 1,6 miljard euro.
Als KLM nog een maand wacht met bijstorten, is een nominale dekkingsgraad van 144% nodig om aan een beleidsdekkingsgraad van 121,6% te komen. 7,2 miljard x 144% = 10,4 miljard minimaal vermogen ofwel een bijstortverplichting van 10,4 - 8,2 = 2,2 miljard euro.
Je ziet, de huidige overeenkomsten zijn niet houdbaar, niet op korte termijn en niet op lange termijn.
Het alternatief is het verlagen van de verplichtingen. Met een vermogen van 8,2 miljard euro is 8,2 miljard / 136,2 * 100 = 6,0 miljard euro aan verplichtingen het maximum. Die verplichtingen van het PF zijn onder de huidige economische realiteit maar op een manier te verlagen, namelijk d.m.v. het verhogen van de pensioenleeftijd.
De keuze die nu voorligt is duidelijk, (veel) hogere pensioenleeftijd met behoud van pensioenfonds, pensioenovereenkomsten en indexatie.
Of behoud van pensioenleeftijd met sterk gewijzigde, dus verslechterde, pensioenovereenkomsten, vervallen STROT akkoord en afzien van indexatie en dit al dan niet in overleg, dan met behoud van PF of anders met een nieuw PF en nieuwe DC pensioenregeling.