Need for Speed
Active member
Klopt. En de lopende CAO kun je niet eenzijdig opzeggen. Pas aan het eind van de looptijd. En dan loopt de oude CAO voor het individu door, totdat er een nieuwe CAO is.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben.Klopt. En de lopende CAO kun je niet eenzijdig opzeggen. Pas aan het eind van de looptijd. En dan loopt de oude CAO voor het individu door, totdat er een nieuwe CAO is.
Orange heeft ons voorgerekend dat onder oude FTK (oude uitvoeringsovereenkomst) al meer dan €600m moet worden bijgestort. Onder de nieuwe FTK (nFTK) ligt dat bedrag nu al op 1,3 miljard en per december -afhankelijk van de renteontwikkelingen- een veelvoud hoger dan dat. Daar kun je niet over marchanderen, dat is de wet. Hou je je niet aan nFTK volgt automatisch korten op opgebouwde pensioenrechten -ook van werkenden.Dat zien we dan volgend jaar wel weer. Volgens VNV is het genoemde bedrag van €600M bizar en totaal niet nodig. Het is aan het bestuur van het pensioenfonds (waar ook KLMers in zitten) op 1 december om te bepalen of en zoja, hoeveel er geïndexeerd moet worden. En als er al bijgestort moet worden, dan zal het eerder in de orde van grootte van €20M zijn, dan €600M.
Iedereen z'n mening, prima. De mening van de vliegers is dat ze ruim hebben ingeleverd. €100M per jaar en structureel 5% minder pensioenkosten.
Dat het altijd meer kan en dat het nooit genoeg is en dat KLM vliegers verwende prinsjes zijn, dat weten we allemaal wel.
Daar halen we voor de zoveelste keer de schouders over op. En de hakken gaan nu in het zand. De andere domeinen zijn nu echt aan de beurt en er werken ondanks HPO nog veel teveel mensen bij KLM.
Ik heb weer even genoeg m'n best gedaan om de visie van VNV duidelijk te maken. We gaan het zien.
A/P, het is misschien flauw, maar ik heb geen innige band met het bestuur. Ik ben wel erg pro VNV, daar heb ik mijn arbeidsvoorwaarden aan te danken. Het bestuur is niet VNV, de leden wel. Alleen heeft het bestuur een enorme informatie voorsprong op de leden. En al die informatie geven ze maar mondjesmaat, helemaal als er rechtszaken of onderhandelingen lopen. Dus zoals ik al eerder zei; zowel KLM als VNV zullen niet het achterste van de tong laten zien. Op het forum wordt dat door een enkeling liegen genoemd.