De uitdagingen van de Koninklijke....

Tijd voor een resumé. Welke onderdelen van de cao 2015-2017 liggen onder vuur of komen onder vuur te liggen bij de rechter?

STROT akkoord
Pensioenovereenkomst
Stapsgewijze verhoging van de pensioenleeftijd
Inhouding op het loon
Aandelen
Stoeltje RvC
Compensatieregeling
Pensioenreglement

En dan nog de uitvoeringsovereenkomst met pensioenfonds als derde partij.

Ik ben benieuwd of het kaartenhuis in elkaar stort.
 
Ach ..

In amerika is er inmiddels een schrijnend tekort aan piloten.. Dus als KLM haar rekeningen niet meer kan betalen kan de VNV daar toch gaan lobbyen voor banen? 38k USD bij de regionals is toch een mooi salaris voor een ervaren piloot onderaan de senioriteitslijst?

Ik snap best dat je als VNV moet strijden voor de rechten van je leden. Ik snap alleen niet hoe het heeft kunnen gebeuren dat een vliegtuigmaatschappij jarenlang een vakbond haar beleid heeft laten bepalen.

En ik snap niet dat VNV niet zelf proactief dit probleem heeft getackeld. Daar moeten toch ook mensen zoals orange zitten, of anders adviseurs, met een zakjappanner uit china die met een simpel sommetje kunnen bedenken dat het niet meer uit kan? Je primaire verantwoordelijkheid is voor je leden, maar als je daarmee de werkgever de afgrond induwt dien je echt niemands belang.

Het rekensommetje kan gewoon niet meer uit. Het loslaten van de indexering is ook niet zo een ramp. Met deze lage rente is er nauwelijks sprake van inflatie en dat gaat ook nog wel een tijdje duren. Als die inflatie er wel komt, zal de rente (mogelijk vertraagd) weer gaan stijgen en lost het dekkings probleem zich ook op.

Pensioenen zoals we ze kenden, 70% van je eindloon, is al jaren niet meer te betalen. We moeten allemaal inleveren, zelf bijsparen en langer doorwerken. Dat geldt ook voor alle piloten.

En dat hebben jullie het echt niet slecht hoor.
 
Ik vind dat alle KLM piloten vanaf nu ook maar gewoon moeten kijken wanneer ze zin hebben om hun verplichtingen na te komen jegens hun werkgever. Zonder overleg, hè.

Je trekt toch niet zomaar eenzijdig ergens de stekker uit zonder in gesprek te gaan met de andere partij? Als het werkelijk niet te doen was om dat STROT akkoord te behouden had de VNV echt wel toe gegeven, niemand wil zijn baan kwijtraken uiteindelijk. Om dat te bereiken moet je wel eerst in overleg. Ik zou me als KLM vlieger nu echt wel in de aap gelogeerd voelen wetende dat het bedrijf 3 a 4 honderd miljoen niet heeft gestort, daardoor nu een tekort is ontstaan en vervolgens weigert bij te storten. Ik bedoel maar, het een of het ander.

Zou er ook even bij stil staan wat die Fransen zouden flikken als iemand ze zoiets voor zou schotelen. Kunnen met z'n allen tot in den treure redelijk willen zijn, maar op den duur word je wel genaaid als je niet uitkijkt.
 
Het conflict model is kennelijk helemaal in de mode. Prima, weten we waar we aan toe zijn.

Ik blijf erbij: Als blijkt dat Delta KLM van AF overneemt, dan gaat de vlag uit bij VNV en nemen ze dit gedoe op de koop toe. Ik gok op €400M in het pensioenfonds omdat dat moet van de rechter, €80M terug op de bankrekening van de vliegers, omdat de aandelen niet doorgaan en gegarandeerd indexeren is passé. (Dat was toch al niet meer van deze tijd)

VNV heeft dan voor de bühne de rug recht gehouden en er werkelijk alles aan gedaan. En voor Delta zijn alvast de lijken uit de kast gehaald.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Marktkapitalisatie van AF/KLM was in 2014 2,4 miljard. AF is groter dan KLM. Laten we zeggen dat KLM toen 1 miljard waard was. En dan zijn er nog de schulden.

Pensioenfonds van de vliegers krijgt naar alle waarschijnlijkheid een paar honderd miljoen toegewezen van de rechter. En het fonds heeft een vermogen van rond de 8 miljard.

Misschien wil de overheid ook nog (tijdelijk) de helpende hand reiken. (De overheid heeft onlangs nogal wat financieel voordeel gehad van de KLM (vliegers) middels de nieuwe pensioenwetgeving en de compensatieregeling.)

Voor alle duidelijkheid: dit is allemaal maar luchtfietserij van mij, ik loop ongetwijfeld veel te hard van stapel.
 
Voor alle duidelijkheid: dit is allemaal maar luchtfietserij van mij, ik loop ongetwijfeld veel te hard van stapel.
Op zich niet zo'n gek idee en natuurlijk is iedereen blij als Delta KLM overneemt.
Het is dichterbij dan je denkt (zie adres en telefoonnummer).
Ik ben bang dat het (groeiend) negatief eigen vermogen en conflicten met zo'n beetje alle bonden voorlopig de deur dicht houdt.
Overigens, behalve de routes, landingsrechten en Schiphol, waarom zou Delta KLM willen overnemen?
Overname betekent verdwijnen arbeidsplaatsen met duur sociaal plan, te duur personeel met te lage productiviteit, en veel verouderde vliegtuigen.
Inderdaad, de brand staat ergens voor. Maar is die een slordige 3 miljard dollar waard?
1 miljard aandelen, 1 miljard herstructurering, 1 miljard negatief eigen vermogen.
Speculatie, dat wel.
 
Ik zou even navraag doen bij onze collega's van Virgin Atlantic hoe zij het ervaren om voor 50% onderdeel te zijn van Delta....

Ik zou eerder inzetten/hopen op een overname door IAG. Ik had het genoegen om een paar weken terug een op een met onze CEO te praten en die gaf aan dat volgens hem IAG er open voor staat. Hij wilde echter niet bevestigen/ontkennen dat IAG met KLM praat enkel dat nu de overnames van BMI en Aer Lingus zo goed als rond zijn er wel gesprekken zijn met "an important major European carrier".

BA heeft voor het laatst een overname bod gedaan op KLM begin 2000 maar dat liep toen net stuk op verdeling aandelen.
 
Hij wilde echter niet bevestigen/ontkennen dat IAG met KLM praat enkel dat nu de overnames van BMI en Aer Lingus zo goed als rond zijn er wel gesprekken zijn met "an important major European carrier".

Ik vermoed dat het om One-world partner Finnair gaat. Een aantal postings terug verwees ik naar mijn kennis die daar werkt. In juni of juli werden alle salarissen met pakweg 30% verlaagd ivm "bezuinigingen" maar het is al lang bekend dat het bedrijf deel van IAG uit wil maken. De boeken worden daar, ivm een mogelijke overname, "opgeleukt".

De gesprekken zijn nog gaand maar het is een logische ontwikkeling; Aer Lingus is sterk op USA, Finnair op het Verre Oosten. Helsinki ligt strategisch goed voor verkeer naar het Verre Oosten, ook als alternatief als LHR niet meer verder kan groeien. Ook qua vloot vullen oa EI, BA en AY elkaar prima aan (Airbus).

KLM is nog veel te veel met zichzelf bezig (oa arbeidsonrust).

Maar goed wie weet zit er een verkering tussen BA en KL aan te komen....
 
Laatst bewerkt:
De uitdagingen van de Koninklijke....

Ondertussen loopt het conflict met VNV verder op. Volgens het bestuur is de genoemde €600M pertinente onzin. In overleg kan dit probleem opgelost worden zonder dat KLM dit soort extreme bedragen hoeft op te hoesten.

Het gaat dus niet om die €600M, maar er spelen andere zaken op de achtergrond. KLM had niet verwacht dat de CAO deal met VNV zo snel rond zou komen. Op deze manier wordt toch weer de aanval gekozen. De aanval op de pensioenregeling van de vliegers. Juristen zijn het er over eens dat opzeggen niet kan. De eerstvolgende mogelijkheid is het opzeggen van de CAO volgend jaar.

Dus waarom deze bizarre actie van KLM? Het zou kunnen dat het uit de RvC komt, Smits had een jaar geleden al eens geroepen dat het maar eens afgelopen moest zijn met de pensioen regeling van de vliegers.

Het lijkt er op dat Elbers gestuurd wordt en gedwongen wordt om de relatie met VNV overboord te gooien.

Lang leve het conflict model. Perform 2020 ging er om dat iedereen een aantal jaren zou inleveren en 4% productie verhoging per jaar zou inleveren.

VNV heeft daar braaf aan voldaan: KLM hoeft twee jaar lang geen pensioenpremie te betalen, ICA vliegers werken 17 dagen per jaar meer, EUR vliegers 13 dagen per jaar. En ondertussen wil FNV gaan staken om 1% loonsverhoging.

De stemming in de zaal vandaag was nogal fel. De term 'gestrekt been' viel vaak.

Er zit een nogal fors conflict met VNV aan te komen.

De president heeft gisteren een lang gesprek gehad met Elbers. Elbers kon niet goed uitleggen waarom deze riskante weg wordt bewandeld.

De vraag aan Elbers: 'Waarom loop je dit donkere steegje in Pieter? Je weet niet wie je tegen komt en wat je aantreft aan de andere kant'

'Ja maar jullie pensioenregeling kan toch niet meer?'

'Daar hebben we toch harde afspraken over gemaakt? En de afgelopen twintig jaar hebben we toch altijd het overlegmodel gehanteerd als er problemen waren? Ik kan me voorstellen dat je graag 25% winst wilt maken. VNV vindt 7% ook wel genoeg'

'Ja maar de huidige 2% is te weinig'

'Wij hebben ons steentje bijgedragen, die andere 5% ga je maar bij de andere bonden halen'.

Enfin, om wat voor reden dan ook wordt het conflict opgezocht. Ben benieuwd wanneer het AIT bij elkaar geroepen wordt.
 
Dank voor de briefing NfS.

Ik denk zeker dat de RvC een (grote) rol speelt. Wellicht geldt dat ook voor de leiding van het moederbedrijf.

Al met al komt het bij mij over als dat (AF)KLM stuurloos geworden is. Geen regie, geen leiding, geen doortastendheid.

Ik kan mij goed voorstellen dat het pijnlijk is voor al die KLM-ers die wel met de beste intenties naar hun werk gaan en er het beste van willen maken.
 
Terug
Bovenaan