Ach ..
In amerika is er inmiddels een schrijnend tekort aan piloten.. Dus als KLM haar rekeningen niet meer kan betalen kan de VNV daar toch gaan lobbyen voor banen? 38k USD bij de regionals is toch een mooi salaris voor een ervaren piloot onderaan de senioriteitslijst?
Ik snap best dat je als VNV moet strijden voor de rechten van je leden. Ik snap alleen niet hoe het heeft kunnen gebeuren dat een vliegtuigmaatschappij jarenlang een vakbond haar beleid heeft laten bepalen.
En ik snap niet dat VNV niet zelf proactief dit probleem heeft getackeld. Daar moeten toch ook mensen zoals orange zitten, of anders adviseurs, met een zakjappanner uit china die met een simpel sommetje kunnen bedenken dat het niet meer uit kan? Je primaire verantwoordelijkheid is voor je leden, maar als je daarmee de werkgever de afgrond induwt dien je echt niemands belang.
Het rekensommetje kan gewoon niet meer uit. Het loslaten van de indexering is ook niet zo een ramp. Met deze lage rente is er nauwelijks sprake van inflatie en dat gaat ook nog wel een tijdje duren. Als die inflatie er wel komt, zal de rente (mogelijk vertraagd) weer gaan stijgen en lost het dekkings probleem zich ook op.
Pensioenen zoals we ze kenden, 70% van je eindloon, is al jaren niet meer te betalen. We moeten allemaal inleveren, zelf bijsparen en langer doorwerken. Dat geldt ook voor alle piloten.
En dat hebben jullie het echt niet slecht hoor.