Sand Pitter
New member
Artikel FD
Artikel FD
Pilotenvakbond stapt naar rechter als KLM pensioenafspraken schendt
De Vereniging Nederlandse Verkeersvlieger zal juridische stappen nemen als KLM zich niet aan gemaakte pensioenafspraken houdt. Dat schrijft de pilotenvakbond woensdag aan zijn leden.
KLM heeft vrijdagavond per brief aan zijn piloten laten weten dat het niet beschikt over de €600 mln die het nodig heeft om aan zijn verplichting te voldoen om hun pensioen te indexeren. De luchtvaartmaatschappij zegde eenzijdig de uitvoeringsovereenkomst van de pensioenregeling op. Het bedrijf wil vanaf 1 december een nieuwe uitvoerder van de pensioenregeling zoeken.
De piloten zijn woedend op KLM, die volgens de vakbond kiest voor de ‘nucleaire optie'. Volgens de VNV is er sprake van ‘een bewuste strategie om onrust en tweespalt te creëren’. ‘De VNV zal onder meer de opzegging van het pensioenprotocol juridisch aanvechten of nog verdergaande andere stappen ondernemen’, zo schrijft het vakbondsbestuur. 'Dit druist zo tegen onze jarenlange overlegtraditie in, dat je hier gerust kunt spreken van een bewuste kwade opzet.'
Grote overschotten
De vliegers verwijzen naar het zogenoemde Strot-akkoord (Structureel Overschotten en Tekorten) uit 2001. Daarin spraken KLM en de VNV af dat de luchtvaartmaatschappij bij grote overschotten in de pensioenpot geen of minder pensioenpremie hoefde in te leggen. In ruil daarvoor verplichtte KLM zich tot het aanvullen van eventuele tekorten in de pensioenpot. Volgens de vliegers leverde deze regeling KLM in het verleden bijna €400 mln op en geeft de luchtvaartmaatschappij niet thuis nu het op zijn beurt aan de gemaakte afspraken moet houden.
Ook het bestuur van Pensioenfonds Vliegend Personeel KLM is kritisch over het besluit van KLM. ‘Het bestuur is van mening dat de huidige uitvoeringsovereenkomst niet zonder meer - en zeker niet op zo'n korte termijn - kan worden opgezegd. Daarbij is KLM bij een eenzijdige opzegging waarschijnlijk schadeplichtig’, zo schrijft het bestuur in een verklaring op zijn website.
Bijstorten
Nieuwe regels van toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) en de lage rente hebben ertoe geleid dat KLM nu miljoenen moet bijstorten in het pensioenfonds van de vliegers. Het nieuwe Financieel Toetsingskader (FTK) van toezichthouder DNB staat volledige indexatie pas toe als de dekkingsgraad 121,8% bedraagt. Het Pensioenfonds Vliegend Personeel KLM had met €7,2 mrd aan verplichtingen en een beheerd vermogen van €8,2 mrd per 30 juni een dekkingsgraad van 113%. Dat betekent dat KLM minimaal €570 mln zou moeten bijstorten voordat tot indexatie overgegaan zou mogen worden.
Geen commissaris
De KLM-piloten gingen eind vorig jaar akkoord met een verhoging van de pensioenleeftijd van 56 naar 58. In ruil daarvoor kregen de piloten aandelen Air France-KLM en de toezegging dat ze een commissaris mogen benoemen in de raad van commissarissen van Air France-KLM. Volgens de VNV heeft KLM deze beloftes nog niet ingelost.
De ophoging van de pensioenleeftijd met twee jaar leverde € 390 mln op. Dit vrijgekomen bedrag werd verdeeld in € 200 mln aan lastenverlichting voor KLM. De rest ging naar de 2100 jongste piloten. Die krijgen de komende vier jaar € 190 mln uitgekeerd ter compensatie van de promotievertraging die ze oplopen door de verhoging van de pensioenleeftijd.
Forse afkoopsom
De afgelopen jaren hebben verschillende bedrijven net als KLM de bijstortverplichting voor zittende deelnemers afgeschaft. Ze betaalden daarvoor wel forse afkoopsommen. Rabobank stortte in 2013 bijvoorbeeld eenmalig €500 mln in het pensioenfonds van zijn werknemers. ABN Amro maakte in 2014 €500 mln over voor het afkopen van de bijstortverplichting en €200 mln voor een inhaalindexatie van de pensioenen.
Artikel FD
Pilotenvakbond stapt naar rechter als KLM pensioenafspraken schendt
De Vereniging Nederlandse Verkeersvlieger zal juridische stappen nemen als KLM zich niet aan gemaakte pensioenafspraken houdt. Dat schrijft de pilotenvakbond woensdag aan zijn leden.
KLM heeft vrijdagavond per brief aan zijn piloten laten weten dat het niet beschikt over de €600 mln die het nodig heeft om aan zijn verplichting te voldoen om hun pensioen te indexeren. De luchtvaartmaatschappij zegde eenzijdig de uitvoeringsovereenkomst van de pensioenregeling op. Het bedrijf wil vanaf 1 december een nieuwe uitvoerder van de pensioenregeling zoeken.
De piloten zijn woedend op KLM, die volgens de vakbond kiest voor de ‘nucleaire optie'. Volgens de VNV is er sprake van ‘een bewuste strategie om onrust en tweespalt te creëren’. ‘De VNV zal onder meer de opzegging van het pensioenprotocol juridisch aanvechten of nog verdergaande andere stappen ondernemen’, zo schrijft het vakbondsbestuur. 'Dit druist zo tegen onze jarenlange overlegtraditie in, dat je hier gerust kunt spreken van een bewuste kwade opzet.'
Grote overschotten
De vliegers verwijzen naar het zogenoemde Strot-akkoord (Structureel Overschotten en Tekorten) uit 2001. Daarin spraken KLM en de VNV af dat de luchtvaartmaatschappij bij grote overschotten in de pensioenpot geen of minder pensioenpremie hoefde in te leggen. In ruil daarvoor verplichtte KLM zich tot het aanvullen van eventuele tekorten in de pensioenpot. Volgens de vliegers leverde deze regeling KLM in het verleden bijna €400 mln op en geeft de luchtvaartmaatschappij niet thuis nu het op zijn beurt aan de gemaakte afspraken moet houden.
Ook het bestuur van Pensioenfonds Vliegend Personeel KLM is kritisch over het besluit van KLM. ‘Het bestuur is van mening dat de huidige uitvoeringsovereenkomst niet zonder meer - en zeker niet op zo'n korte termijn - kan worden opgezegd. Daarbij is KLM bij een eenzijdige opzegging waarschijnlijk schadeplichtig’, zo schrijft het bestuur in een verklaring op zijn website.
Bijstorten
Nieuwe regels van toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) en de lage rente hebben ertoe geleid dat KLM nu miljoenen moet bijstorten in het pensioenfonds van de vliegers. Het nieuwe Financieel Toetsingskader (FTK) van toezichthouder DNB staat volledige indexatie pas toe als de dekkingsgraad 121,8% bedraagt. Het Pensioenfonds Vliegend Personeel KLM had met €7,2 mrd aan verplichtingen en een beheerd vermogen van €8,2 mrd per 30 juni een dekkingsgraad van 113%. Dat betekent dat KLM minimaal €570 mln zou moeten bijstorten voordat tot indexatie overgegaan zou mogen worden.
Geen commissaris
De KLM-piloten gingen eind vorig jaar akkoord met een verhoging van de pensioenleeftijd van 56 naar 58. In ruil daarvoor kregen de piloten aandelen Air France-KLM en de toezegging dat ze een commissaris mogen benoemen in de raad van commissarissen van Air France-KLM. Volgens de VNV heeft KLM deze beloftes nog niet ingelost.
De ophoging van de pensioenleeftijd met twee jaar leverde € 390 mln op. Dit vrijgekomen bedrag werd verdeeld in € 200 mln aan lastenverlichting voor KLM. De rest ging naar de 2100 jongste piloten. Die krijgen de komende vier jaar € 190 mln uitgekeerd ter compensatie van de promotievertraging die ze oplopen door de verhoging van de pensioenleeftijd.
Forse afkoopsom
De afgelopen jaren hebben verschillende bedrijven net als KLM de bijstortverplichting voor zittende deelnemers afgeschaft. Ze betaalden daarvoor wel forse afkoopsommen. Rabobank stortte in 2013 bijvoorbeeld eenmalig €500 mln in het pensioenfonds van zijn werknemers. ABN Amro maakte in 2014 €500 mln over voor het afkopen van de bijstortverplichting en €200 mln voor een inhaalindexatie van de pensioenen.