De uitdagingen van de Koninklijke....

Dat kan er ook nog wel bij. In ruim twee weken tijd van 6 naar 5 euro, als dat in hetzelfde tempo doorgaat wat niet onmogelijk is met terreur- en stakingsdreigingen...
 
Misschien is er opzet in het spel en staat er in de coulissen een partij klaar om KLM 'uit de klauwen van AF' te redden?

Speculanten die "short" gaan doen dat niet uit liefdadigheid of om onderdelen los te weken. Dan breng je een bod op de aandelen uit.

Schrale troost kan zijn dat ook bij Lufthansa bijna 10% van de aandelen aan "shorters" ter beschikking zijn gesteld:

http://shortsell.nl/universes/Duitsland

Daar teken ik wel bij aan dat ik vermoed dat het, recentelijk door Lufthansa gebpubliceerde, persbericht over zware marktomstandigheden een rol speelt:

“At the same time, our industry has to prepare for a difficult second half-year”, Spohr continues. “The terrorist attacks in Europe and also the increasing political and economic uncertainties are having a tangible impact on passenger volumes. The forward bookings, in particular for our long-haul services to Europe have declined significantly. We expect the high pricing pressure to continue. In view of this, and as we recently announced, we expect to report an Adjusted EBIT for the full year which is below the previous year’s. This is why we will push on our efficiency increases even more consistently.”

Bron:
https://www.lufthansagroup.com/en/press/news-releases/singleview/archive/2016/august/02/article/4289.html

De macroeconomische omstandigheden waar Lufthansa naar verwijst zijn minstens net zo relevant voor AF/KLM. Laatstgenoemde heeft bovendien momenteel veel last van arbeidsonrust. Ik zal er daarom niet van opkijken indien AF/KLM binnen nu en een week of 2-3 gedwongen wordt om een winstalarm voor het resterende deel van 2016 te publiceren.

Laten we maar hopen dat het niet zo ver hoeft te komen.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Hoofd vliegdienst KLM heeft een sussende brief aan de vliegers geschreven. Wat mij betreft prima, maar wel vreemd dat de communicatie nu kennelijk rechtstreeks gaat in plaats van via de vakbond.

Aangezien het geen nieuwsflits is, post ik hem hier niet.

Waar het op neer komt is dat KLM aan VNV vier opties heeft aangeboden als oplossing, waarbij in twee van die opties de opzegging door KLM zal worden teruggedraaid.

Verder is KLM zich maximaal aan het inspannen om de beloofde aandelen en zetel te regelen en heeft KLM zelfs een bedrag gereserveerd in het geval dit niet mocht lukken. Dit bedrag komt dan in overleg met VNV de vliegers toe.

Dat laatste verbaast me, er werd door VNV juist om aandelen gevraagd, omdat dat KLM financieel geen pijn zou doen.

Al met al ben ik door deze brief ietsje meer gerustgesteld dat KLM en VNV de dialoog weer weten te vinden voor 1 december.
 
Hoofd vliegdienst KLM heeft een sussende brief aan de vliegers geschreven. Wat mij betreft prima, maar wel vreemd dat de communicatie nu kennelijk rechtstreeks gaat in plaats van via de vakbond.


Op zich is dat toch niet zo erg? Als je al je beschikbare informatie van een enkele bron krijgt, zou dat niet een Pravda gevoel moeten geven?

In ander nieuws vandaag, de vervoercijfers van juli zijn bekend. Prima groei bij KL en HV, krimp bij AF, o.a. door de staking bij de cabinecrew. Dat lezen ze in Frankrijk natuurlijk ook en dat zou wel reden moeten zijn tot zorg. Hoe lang nog tot er bij het Nederlandse smaldeel (gedwongen) aan de handrem wordt getrokken?

Btw, een loadfactor van boven de 90% (KL) is f*cking mindboggling voor een netwerkclub. Hopelijk gecombineerd met een knap staaltje yieldmanagement. IPB'n is in ieder geval niet leuk meer. ;)
 
Laatst bewerkt:
Groei bij KL en Transavia, niet KL en HV. Klein detail, maar wel handig om eea in perspectief te plaatsen :)

He Foohke, blij dat je nog steeds zit op te letten en actief bent:

Vraagje hoe trek jij deze cijfers uit elkaar in HV en Transavia dan?

2016_Transavia_July.gif
 
Nieuwsflits VNV:


VNV roept KLM-directie op om opzegging pensioenafspraken in te trekken

09/08/2016

In de communicatie die KLM op 29 juli naar alle vliegers heeft doen uitgaan sorteert zij voor op een juridisch gevecht met de VNV over de opzegging van de pensioenafspraken. Een dergelijk traject heeft voor de VNV absoluut geen voorkeur. De traditie van jarenlang constructief overleg om voor complexe problemen tot goede oplossingen te komen, hebben wij hoog in het vaandel. Daarom hebben wij KLM vandaag een brief gestuurd met de oproep terug naar de overlegtafel te gaan en de opzeggingen in te trekken. Als KLM hier geen gehoor aan geeft, dan rest ons geen andere optie dan via juridische weg dit ongedaan te maken. Het niet nakomen van de afspraken op pensioengebied is namelijk zeer schadelijk voor de vliegers. Een juridische aanvechting is ook logisch omdat de opzegging niet rechtsgeldig is.

Juridische specialisten op dit gebied geven aan dat de opzegging niet kan vanwege de volgende redenen:
KLM kan niet een enkele bepaling uit het Pensioenprotocol opzeggen.
De pensioenregeling in het geheel is als onderdeel van de cao alleen op dezelfde manier als cao-bepalingen op te zeggen, dus op zijn vroegst per 31 december 2017. Uit het jaarverslag van KLM blijkt ook heel duidelijk dat ook zij van mening is dat de pensioenregeling deel uitmaakt van de cao.

Mocht het wettelijk niet onder de cao blijken te vallen, dan zou het getypeerd worden als een zelfstandige duurverplichting en is het niet op te zeggen met een dergelijke korte termijn en/of zonder schadevergoeding.
Er is eigenlijk sprake van onvoorwaardelijke indexering, gezien de financieringsgarantie.
Tot slot kan KLM helemaal niet weg bij het pensioenfonds vliegend personeel, in elk geval niet tot eind 2017. Dit is namelijk verankerd bij het fonds in de cao. KLM zou daarmee wanprestatie plegen, zowel op collectief niveau als individueel ten opzichte van de vliegers.

Los van het juridisch wapengekletter is de opzegging bovendien onnodig. KLM heeft tot december van dit jaar nog de tijd om met de VNV tot een nieuwe afspraak over indexatie van de pensioenen te komen. Lukt dat niet én het pensioenfonds zou een indexatiebesluit nemen dat conform uitvoeringsovereenkomst KLM verplicht tot een in de ogen van KLM buitenproportionele bijstorting, dan biedt de wet KLM de mogelijkheid om verweer te voeren tegen dit indexatiebesluit op grond van redelijkheid en billijkheid.
Wij vinden het dus zeer opmerkelijk dat KLM maar blijft roepen dat KLM geen andere optie dan opzegging had om onverantwoorde risico's te voorkomen. Heeft KLM dan geen enkel vertrouwen in het pensioenfondsbestuur en/of de rechter?
Intussen helpt het niet als KLM doorgaat met het proberen een wig tussen de VNV en haar leden te drijven, zoals in de mailing van het Hoofd Vliegdienst van 5 augustus, waarbij wederom enkel de leden foutief worden geïnformeerd. Bovendien roept dit schrijven bij ons, en vast ook bij u, nog meer vragen op omdat het ook zinspeelt op het niet leveren van de RvC-positie en laat doorschemeren dat ook de aandelen er niet gaan komen met de woorden: “slechts een inspanningsverplichting” en “het niet door kunnen gaan van de aandelentransactie”.

Voor de VNV is een gang naar de rechter een ‘last resort’. De VNV kiest liever voor het pad van constructief overleg om tot goede inhoudelijke afspraken te komen. Dat is immers de wijze waarop wij dat reeds tientallen jaren op succesvolle wijze samen met KLM, maar ook met andere maatschappijen, doen. Maar als de opzegging in stand blijft, laat KLM ons geen keus. Alleen KLM heeft de mogelijkheid om een dergelijk traject te voorkomen. Met het intrekken van de opzeggingen ontstaat ruimte voor een normaal overleg, en alleen dat kan leiden tot een op inhoud gebalanceerde structurele oplossing voor het pensioenprobleem dat aan deze ellende ten grondslag ligt.
Daartoe is een gezamenlijke doelstelling nodig en de VNV heeft hiervoor een voorstel geformuleerd: KLM en de VNV stellen tot doel om voor 1 december 2016 tot een structurele oplossing te komen, waarbij voorkomen wordt dat honderden miljoenen bijgestort moeten worden onder gelijktijdige invulling van de langetermijn indexatiebelangen van de vliegers waaraan kosten verbonden kunnen en mogen zijn. Het enige wat de VNV nu wil is een vervangende structurele afspraak maken om een waardevast pensioen te borgen zonder een lopende, verlammende rechtszaak.

Om hier invulling aan te kunnen geven, heeft de VNV KLM opgeroepen de opzegging van het protocol Uitvoering Pensioenafspraken 2005-2007 én de uitvoeringsovereenkomst met het pensioenfonds voor vrijdag 12 augustus 2016 om 12.00 uur ’s middags onvoorwaardelijk in te trekken. Deze intrekking is op deze termijn noodzakelijk om te voorkomen dat we juridische procedures moeten starten en zodat we om tafel kunnen om een oplossing te vinden.
 
Van DFT:


KLM piloten stellen ultimatum aan directie

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) wil dat de KLM-directie uiterlijk vrijdag aanstaande terugkomt op de opzegging van het pensioenakkoord.

“Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Wij prefereren geen ruzie. "Ik ben teleurgesteld in de uiterst onredelijke en geradicaliseerde opstelling van de KLM-directie”, zegt president Steven Verhagen van de VNV. Mocht KLM niet reageren op het voorstel van de VNV, dat stapt de pilotenvakbond naar de rechter.

De luchtvaartmaatschappij bevestigt dat ze de eis van de VNV per brief heeft ontvangen. “We zullen deze bestuderen”, zegt een woordvoerder.

Pensioenafspraken

De KLM-directie heeft anderhalve week geleden onverwacht de pensioenafspraken opgezegd. Volgens dat afspraken zou KLM per 1 december €600 miljoen aan indexatiepremie aan de piloten moeten betalen. De luchtvaartmaatschappij zegt dat ze liever vliegtuigen en stoelen koopt voor dit geld.

Vorig jaar nog sloten de piloten een akkoord met de directie voor meer uren werken en het inleveren van premie in ruil voor een aandelenbelang en een zetel in het bestuur van Air France KLM. Tot nu toe is het niet gelukt dit voor elkaar te krijgen. Eerder stelden hoge bronnen in Parijs tegenover De Telegraaf dat dit niet gaat gebeuren. Nu er ook gemorreld wordt aan de pensioenafspraken, is de maat vol, vindt de VNV.

“Wij zijn een verantwoordelijke partij, die duidelijk baat heeft bij een vitale KLM. Laat ze nu niet roeptoeteren dat ze als enige het bedrijfsbelang in de gaten houden. Met wat ze nu doen denk je eerder aan het omgekeerde”, zegt Verhagen. Volgens de VNV zou het de eerste keer zijn dat KLM zou moeten bijstorten in het vliegerpensioenfonds, dat een vermogen heeft van €8 miljard. De afgelopen jaren hoefde de luchtvaartmaatschappij ongeveer €1 miljard aan pensioenpremie niet af te dragen.


Opzegging

KLM gaat uit van een rechtszaak om van de pensioenafspraken af te komen, zo stelde ze in een verklaring op 29 juli. Het bestuur van het pensioenfonds vraagt zich af of KLM met een simpele opzegging de relatie kan verbreken. Daarbij stelde het fondsbestuur ook dat het niet mogelijk is om één onderdeel van de afspraken op te zeggen. KLM heeft heeft ook nog een onbeperkte bijstortingsverplichting, waar het ook vanaf wil.


Link: http://www.telegraaf.nl/dft/26380119/__KLM_piloten_stellen_ultimatum_aan_directie__.html
 
Mijn posting op het VNV forum:

Stel dat er een partij klaar staat die KLM "uit de klauwen van AF" wil kopen. (Wie weet Delta?)
Dan zal die partij waarschijnlijk van de bestaande pensioenafspraken af willen, want dat is een te groot risico voor de toekomst. Hoe groot de afkoopsom dan precies wordt mag de rechter bepalen. En voor de aandelen plus zetel in de RvC is kennelijk ook al een afkoopsom gereserveerd. Afkoopsommen zijn te overzien.
Bovenstaand scenario zou het vreemde gedrag van KLM kunnen verklaren.
 
Mijn posting op het VNV forum:

Stel dat er een partij klaar staat die KLM "uit de klauwen van AF" wil kopen. (Wie weet Delta?)
Dan zal die partij waarschijnlijk van de bestaande pensioenafspraken af willen, want dat is een te groot risico voor de toekomst. Hoe groot de afkoopsom dan precies wordt mag de rechter bepalen. En voor de aandelen plus zetel in de RvC is kennelijk ook al een afkoopsom gereserveerd. Afkoopsommen zijn te overzien.
Bovenstaand scenario zou het vreemde gedrag van KLM kunnen verklaren.
Dacht het niet.
Natuurlijk gaat geen enkele partij geld neerleggen om KLM over te nemen van AFKL. Alleen de suggestie verdubbelt een handelsprijs.
En dan is DELTA opgescheept met een BV met veel te dure CAO's en een dreigend tekort in pensioenfondsen dat volgens de afspraken moet worden aangezuiverd.
Nee hoor, Fenix en/of DELTA wachten tot de boel omvalt en nemen dan de routes en landingsrechten uit de failliete inboedel over. Je kunt dan solliciteren en hopen op een baan. Ik denk dat de grootse schreeuwers van VNV het kunnen shaken bij zo'n nieuwe vennootschap.
 
Laatst bewerkt:
@NfS
Je hebt een nieuwe hobby zie ik: Pokémons vangen. Dan moet je het wel goed doen.
Mij raak je er niet mee (die ander wel misschien).
Al die nieuwsbrieven van VNV die gepost worden slaan qua toon volgens mij de plank mis. Er klinkt een verbazing uit van iets wat al eind 2014 duidelijk was en wat op deze site al maanden inhoudelijk topic is dankzij Orange ea.
Verbazing en verontwaardiging. Ik ben het niet eens met die toon. Het past niet in de constructieve manier waarop decennia lang een goede relatie is gebouwd met KLM. Laten we eerlijk zijn je kunt toch niet verwachten dat KLM eenzelfde bedrag als dat alle vliegers per jaar kosten zomaar bijstort? Die eis is niet realistisch, vind ik. En een juridische procedure al helemaal niet: verlies betekent een verzwakking van de positie van VNV (en wie heeft daar nu wat aan?), winst betekent mogelijk bankroet KLM (nee, dat is dé oplossing).
De opmerking in mijn vorige post over schreeuwers was een beetje flauw en bedoeld met een knipoog.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Nou vooruit dan maar, ik heb de Pokemon verwijderd.

Natuurlijk wil VNV niet dat KLM een extreem bedrag van 600M moet storten. Dat zou belachelijk zijn. Maar om de hele overeenkomst met het pensioenfonds en de VNV op vrijdagmiddag op te zeggen is ook belachelijk.

De gang naar de rechter is zeer onwenselijk, omdat de rechter waarschijnlijk iets gaat uitspreken wat KLM veel teveel zal beschadigen.

Hup KLM, terug naar de onderhandelingstafel en op naar een nieuwe STROT deal.
 
Terug
Bovenaan