De uitdagingen van de Koninklijke....

Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers


KLM | 29/07/2016

KLM zegt pensioenovereenkomst op

Door de vliegdienst bent u vandaag op de hoogte gesteld van het besluit van de directie om de pensioenovereenkomst per 1 december aanstaande op te zeggen. Ondanks verwoede pogingen in de afgelopen weken om dit probleem via goed overleg structureel op te lossen is het ons niet gelukt om de directie op andere gedachten te brengen.

Het bestuur betreurt deze stap omdat dit een structurele oplossing niet dichterbij brengt. Het heeft bovendien veel weg van paniekvoetbal. Naast het feit dat het reeds turbulente tijden zijn, had de VNV gehoopt dat met de majeure cao-aanpassingen van vorig jaar het voor de vliegers rustig zou blijven gedurende de looptijd van de cao. Deze aanslag op onze pensioenvoorzieningen is bij het bestuur volledig verkeerd gevallen. De VNV heeft nota bene dit probleem reeds tijdens het cao overleg van vorig jaar aangekaart. KLM vond het toen niet urgent genoeg om het onderdeel van het toenmalige cao-traject te maken en koos voor andere afspraken.

Wij begrijpen dat ook u verbaasd of wellicht boos bent. Een dergelijke actie van de directie brengt onzekerheid met zich mee en roept op zijn zachtst gezegd vragen op. De VNV stelt zich op het standpunt samen met haar externe adviseurs dat deze overeenkomst niet per 1 december 2016 kan worden opgezegd. Desondanks heeft de VNV, ook nu weer, haar bereidheid getoond te zoeken naar een structurele oplossing met KLM.

Uiteraard willen wij u op een dergelijk onverwacht bericht op vrijdagmiddag een gedegen en inhoudelijke reactie geven. Komende week zullen we u dan ook tot in detail op de hoogte brengen. Wij vertrouwen op uw geduld en begrip in dezen.
 
Nee, maar het staat een ander vrij om ermee te doen wat hij wilt. Behalve als de afzender aangeeft dit niet te wensen. Zover ik het zie is het gewoon een nieuwsflits. Geen publiek geheim.
 
Ik zie het niet als vertrouwelijke informatie PaBlauw.

Het geeft echter wel wat achtergrond informatie over hoe de vlag tussen VNV en KLM er nu ineens bij hangt.

Ik ben erg voor openheid. Heb er natuurlijk na jouw post nog wel even over nagedacht, maar ik laat het staan.
 
Ik begrijp iets niet. Gaarne uitleg van iemand
die hier meer van weet. Eind vorig jaar stond
expliciet in de pers dat toen dit thema op
tafel kwam vanuit de KLM dat Verhagen weggelopen
is uit het overleg omdat het voor hem onbespreekbaar was.

Nu meldt de VNV dat de KLM zelf het niet urgent genoeg vond
en dat het toen niet op de agenda stond.

What's going on? Staak haaks op elkaar. Zie:

https://www.ftm.nl/artikelen/hoe-de-pilotenvakbond-klm-om-zeep-helpt
 
Dat niet alleen, ook de realiteit zegt iets anders.

KLM wil niet bijstorten.
Bijstorten is nodig door de lage dekkingsgraad.
Lage dekkingsgraad komt door hoge verplichtingen voor PF.
Hoge verplichtingen worden lager door hogere rente. Gaat voorlopig niet gebeuren.
Hoge verplichtingen worden ook lager door veel minder pensioneringen.
Veel minder pensioneringen door langer werken.
Langer werken door hogere pensioenleeftijd.
VNV wil lage pensioenleeftijd. KLM wil hoge pensioenleeftijd.

Hoge pensioenleeftijd betekent niet bijstorten.

Zal VNV dit probleem aangekaart hebben of zal KLM dit probleem aangekaart hebben?
 
Mooi verwoord checkerboard. Het lijkt er op
dat het bestuur dit al aan zag komen sinds eind
vorig jaar. Dan vind ik het wel bijzonder dat er in
de tussenliggende periode gecompenseerd wordt
voor de juniore vlieger.
 
Geen flauw idee hoe dit schaakspel gespeeld is tot nu toe en vanaf hier gespeeld gaat worden. Dit zal afhankelijk van hoe de relatie tussen VNV en KLM zich ontwikkelt binnenskamers blijven. Als de relatie verslechtert, zal er door beide partijen strategisch 'gelekt' worden naar de pers. Dit vanuit KLM op een vrijdagmiddag naar buiten brengen getuigt in elk geval niet van een goede verstandhouding.

Het belang van KLM staat wat mij betreft voorop. De open deur is dat een vakbond de belangen van de leden zo goed mogelijk verdedigt, zonder de werkgever in gevaar te brengen. KLM heeft in dit schaakspel een groot voordeel dat ze een slimme strateeg, tevens ex-president van VNV, als COO heeft.

Junioren, senioren en gepensioneerden hebben gelijke, maar ook verschillende belangen. VNV moet dat allemaal maar zien te managen, al dan niet met de nodige rechtszaken ertussendoor. Ga er maar aan staan.

In de nieuwste Elsevier een groot artikel over de problemen met de Nederlandse pensioenen. Ga ik nu maar eens lezen.

Ik vind het persoonlijk erg spannend worden nu...
 
Even een reality check:VNV gaat naar de rechter, stel
VNV wint. KLM moet €600m ophoesten wat ze niet hebben.
Wat denk je dat er dan gebeurd met de KLM?
 
Ik denk dat zowel KLM als VNV allang en exact weten wat het probleem is en wat er voor oplossingen mogelijk zijn. Alle scenario's hebben beide partijen ongetwijfeld al helemaal doorgerekend. Dat gaat niemand op dit forum beter doen.

Het gaat er om hoe het spel gespeeld wordt, wie de eerstvolgende zet doet en hoeveel punten er van elkaars verlanglijstje afgevinkt kunnen worden.

VNV onderkent het probleem van KLM natuurlijk ook, maar wil aan het eind niet met lege handen naar de leden terug.

Het spel wordt nu gespeeld en wij (forumlezers en VNV leden) kunnen niets anders doen dan afwachten en zullen het moeten doen met de fragmenten die ongetwijfeld in het heetst van de strijd af en toe naar buiten gaan komen.

Je kunt stellen dat dat geen open communicatie is naar de leden toe en dat is ook zo. Ik heb zelf nooit op dit hoge niveau onderhandelingen gevoerd, maar ik kan me goed voorstellen dat het niet bevorderlijk is voor je onderhandelingspositie om alle informatie die je hebt als partij tussentijds meteen te delen met de leden en dus openbaar te maken. Ditzelfde geldt ook voor het geval er nog rechtszaken lopen.

En aan het eind van het liedje (hopelijk voor het eind van dit jaar) zal de ledenraad er iets van moeten vinden. Tenminste, als blijkt dat de CAO deal nu alweer moet worden opengebroken.
 
Beste P. Ik waardeer je neutrale toon. Ik zie het wat
anders aangaande het "afvinken van verlanglijstjes".
Die tijd ligt echt achter jullie want iedereen is het over
1 ding snel eens: het geld is echt op binnen de groep.

Dan heb je weinig meer te willen.

De vrije kasstroom voor de hele groep in het eerste half jaar
was onder de €400m. Daar kan je bar weinig mee als je wilt
investeren en verder de schuld wilt aflossen. Laat staan
grote bedragen storten in pensioen fondsen. Staar je
dan svp ook niet blind op mooie uitspraken over netto
winsten etc. Dat is geen cash in.

De KLM vlieger komt nu op onbekend terrein waar
helaas voor jullie er een grote kans op echt inleveren
zit aan te komen. De huidige CAO valt dan daarbij in
het niet.

De groep beweegt zich richting een perfect storm
waar er meerdere conflicten tussen bloedgroepen
dreigen te ontstaan (grond versus cockpit, oud
versus jong, actieven versus niet-actieven, AF
versus KLM) en nu vinden er ook al stakingen
plaats bij KLM zelf.

De concurrentie eet jullie van boven en onder op,
omzet daalt en yields ook (zie laatste cijfers). Het
business model van de groep is om het zacht uit te
drukken onduidelijk en Parijs lijkt nog steeds
helemaal de weg kwijt. En de beurskoers gaat nu echt
Down South. Dit zeg ik niet om jullie af te zeiken maar
dit is realiteit.

Dus zoals de NRC omschreef:nostalgie naar het verleden
omtrent KLM is misplaatst op het moment. De nieuwe norm
in de luchtvaart is allang realiteit en het is aan jullie welke
afwegingen jullie bereid zijn te maken om in deze nieuwe
realiteit te kunnen overleven. Ik wens jullie oprecht veel
wijsheid toe richting het einde van het jaar. Maar pijnlijke
keuzes zullen door jullie gemaakt moeten worden anders
worden ze knalhard voor jullie gemaakt.

Succes en ik kijk nu vanaf de zijlijn toe.
 
Het valt dus helemaal niet mee.
Als VNV hiervan schade zou ondervinden zou ik dat erg betreuren. Ik maak me daar ernstige zorgen over. VNV heeft in Nederland een belangrijke functie, niet in de laatste plaats als toezichthouder van de veiligheid bij de luchtvaartmaatschappijen die er bij zijn aangesloten.

Er is wél wat aan de hand. Wat dat betreft is de steeds relativerende en ontkennende toon van NFS als spreekbuis van het VNV bestuur misplaatst.
Ik denk dat zowel KLM als VNV allang en exact weten wat het probleem is en wat er voor oplossingen mogelijk zijn. Alle scenario's hebben beide partijen ongetwijfeld al helemaal doorgerekend. Dat gaat niemand op dit forum beter doen.

Het gaat er om hoe het spel gespeeld wordt, wie de eerstvolgende zet doet en hoeveel punten er van elkaars verlanglijstje afgevinkt kunnen worden.

VNV onderkent het probleem van KLM natuurlijk ook, maar wil aan het eind niet met lege handen naar de leden terug.

Het spel wordt nu gespeeld en wij (forumlezers en VNV leden) kunnen niets anders doen dan afwachten en zullen het moeten doen met de fragmenten die ongetwijfeld in het heetst van de strijd af en toe naar buiten gaan komen.

Je kunt stellen dat dat geen open communicatie is naar de leden toe en dat is ook zo. Ik heb zelf nooit op dit hoge niveau onderhandelingen gevoerd, maar ik kan me goed voorstellen dat het niet bevorderlijk is voor je onderhandelingspositie om alle informatie die je hebt als partij tussentijds meteen te delen met de leden en dus openbaar te maken. Ditzelfde geldt ook voor het geval er nog rechtszaken lopen.

En aan het eind van het liedje (hopelijk voor het eind van dit jaar) zal de ledenraad er iets van moeten vinden. Tenminste, als blijkt dat de CAO deal nu alweer moet worden opengebroken.
Als partijen dit allang wisten waarom hebben ze het zo ver laten komen?! De schade is behoorlijk te noemen. Wat is de reden dan dat het VNV bestuur niet proactief heeft gehandeld?

Het is geen wens op een 'verlanglijstje' van KLM om een verplichting van een vorige uitvoeringsovereenkomst niet uit te voeren (bijstort van 600 miljoen), het kán niet zonder directe consequenties voor de overleving van KLM (met nu al een negatief eigen vermogen van driekwart miljard euro). En het is maar de vraag of DNB KLM laat wegkomen met deze weigering of dat DNB KLM dwingt tot een veel hogere storting, die op basis van nFTK nodig zou zijn.
In het laatste geval zijn de gevolgen niet te overzien.

Op dit forum hebben de afgelopen weken alarmbellen geklonken en vooral Orange zat er in zijn observaties en predicties hooguit enkele procenten naast. De 'scenario's', Need, die jij weg hebt gewimpeld, zijn allemaal hier gepubliceerd voor wat het waard is.
Dat daarvoor een extern forum nodig was geeft aan dat de controle van informatie door het bestuur heeft gefaald. Er is geen transparant leiderschap. Je kunt je afvragen of het gebrek aan transparantie, terwijl alle info openbaar en makkelijk op te vragen is, enig doel heeft gediend.

CAO is nu al open gebroken. KLM kon niet anders. De vraag is wanneer partijen wisten dat dit onvermijdelijk was. Gelukkig zal dat duidelijk worden als VNV KLM gaat dagen. Chronologie is in dit soort zaken zeer belangrijk.

Zo'n beetje de hele CAO gaat over pensioen en pensioengelden. Het is stuitend dat de ouderen en gepensioneerden volstrekt buitenspel zijn gezet in de besprekingen van de CAO terwijl het hun direct raakt en zij geen tijd en mogelijkheid hebben om aan het waardeverlies van hun pensioen nog iets te doen. De onderlinge solidariteit is ver te zoeken.

Doel van VNV bestuur had moeten zijn om polarisatie op alle fronten te voorkomen. Polarisatie tussen VNV en KLM, andere personeelsgroepen, ouderen/jongeren, werkenden/gepensioneerden, en niet te vergeten het voltallig bestuur van KLM en AFKL.

Op korte termijn gaat de pensioenleeftijd verplicht omhoog. De ouderen van nu, die zich de afgelopen jaren niet gehoord hebben gevoeld over dit dossier, of ze nou langer willen werken of juist niet, moeten samenwerken met de jongeren die een riante schadevergoeding aan hun neus zien voorbij gaan.

De vraag is of dit VNV bestuur nog over voldoende geloofwaardigheid beschikt om intern de neuzen weer dezelfde kant op te krijgen.
 
Mooi verwoord checkerboard. Het lijkt er op
dat het bestuur dit al aan zag komen sinds eind
vorig jaar. Dan vind ik het wel bijzonder dat er in
de tussenliggende periode gecompenseerd wordt
voor de juniore vlieger.

Ik durf wel te zeggen dat men dit een jaar daarvoor al heeft kunnen zien aankomen, dus eind 2014. Misschien is het allemaal wat sneller gegaan dan verwacht, dat men rekening hield met zichtbaar worden van het probleem in 2017 om daarmee een acceptabele reden voor de volgende verhoging van de pensioenleeftijd te hebben.
 
Dit probleem is allang gaande bij alle pensioenfondsen. De realiteit is dat ons pensioensysteem gebaseerd is op een volledige spaarpot. Nu de rente is gedaald tot ongeveer 0 zijn gemaakte toezeggingen simpelweg niet meer haalbaar. Het voordeel is wel.. Veel lager dan 0 kan niet.

In de afgelopen jaren heeft KLM al diverse miljarden moet bijplempen (@orange .. Hoeveel exact?).

Dit is volgens mij uberhaupt de reden waarom het eigen vermogen negatief is.
Nog eens 700mln is niet realistisch.

Je kan hier van alles van vinden maar het is wat het is.

In veel (vaak zuidelijke?) landen is de pensioenpot vele malen kleiner en is het een soort lopende rekening waarbij de dotaties rechtstreeks worden uitgekeerd. Kijk maar eens hoe groot de totale pensioenspaarpot van AF is (met veel meer mensen).
Nog geen kwart van de totale KLM pot? Het nederlandse systeem is in mijn ogen dan echt prudenter en dus beter.

KLM is bezig zich te herpakken en Elbers doet goede dingen.. Er zal toch echt een echte grote bezuinigingsstap moet komen voor alle gelederen.. Niet in geld maar in het fors verhogen van productiviteit.kk

En .. Men moet de vracht oplossen.

Als ik het goed zag was het weer 100+ miljoen verlies.. Zorgwekkender vond ik het bericht dat slechts 12 mln van dit verlies van de fullfreighters was.(of heb ik dit niet goed gelezen?).

Dat zou betekenen dat nu het echte lek boven water komt.. En dat was dan niet MP.
 
In de afgelopen jaren heeft KLM al diverse miljarden moet bijplempen (@orange .. Hoeveel exact?).

Dit is volgens mij uberhaupt de reden waarom het eigen vermogen negatief is.
Nog eens 700mln is niet realistisch.

KLM heeft de afgelopen jaren geen cent bijgestort wat men heeft gedaan is de Pension Assets afgewaardeerd, fysiek is er geen cent naar het pensioenfonds Vliegend gegaan behalve de verschuldigde premie. Er was immer sprake van een ruim voldoende overschot in het pensioenfonds Vliegend tot vorig jaar november.

Vermeldingswaardig is dat de BSG gerekend vanaf 2010 enkele zeer goede jaren met hun beleggingen heeft gehad en derhalve het vermogen omhoog hielp, ook een paar jaar met teleurstellende maar nog altijd winstgevende beleggingen heeft men daar gehad.

Als ik het goed zag was het weer 100+ miljoen verlies.. Zorgwekkender vond ik het bericht dat slechts 12 mln van dit verlies van de fullfreighters was.(of heb ik dit niet goed gelezen?).

Dat heb je goed gelezen en dat staat in dit document let wel dat is inclusief de 2 freighters 777 op CDG:

http://www.airfranceklm.com/sites/default/files/communiques/2016-q2_press_release_en_def.pdf

Dit is de passage:
2016_AFKLfreighter.gif


Laatste noot:
De genoemde 600 Mln is zoals KLM de bijstortingsplicht benaderd (en de media zoals het NOS journaal hedenavond) dat is op basis van de FTK (Dekkingsgraad), DNB en pensioenfonds stellen dat de nFTK van toepassing is (Beleidsdekkingsgraad).

Derhalve is het goed om je te realiseren dat zelfs al zou KLM 600 Mln bijstorten het pensioenfonds Vliegend onder de nFTK niet tot Onvoorwaardelijke Indexatie kan overgaan. Tot afgelopen november zat er genoeg geld in het fonds en was indexatie nimmer een probleem. Het laatste besluit tot indexatie werd op 10 december genomen op basis van de cijfers van november. In december 2015 kwam het fonds onder het wettelijk verplicht eigen vermogen.
 
Laatst bewerkt:
Tx Orange.

Al is er geen extra geld is overgemaakt. Er is toch wel een fors deel van het eigen vermogen afgeboekt ivm de pensioenvoorzieningen? Om hoeveel gaat dat dan totaal. Ik heb de optelsom nooit gemaakt maar ik dacht ergens boven de 3 miljard?
 
Terug
Bovenaan