De uitdagingen van de Koninklijke....

Nope klopt, dus gaat er niet geïndexeerd worden. En als de situatie verslechterd gaat er gekort worden. Net zoals bij ABP etc...
 
O, ok Flash, het komt door de rekenrente. En daar hoeven we niet op te acteren. We gaan gewoon over een paar maanden reageren dat er zoveel onheil over ons is afgestort dat we niet anders kunnen dan....

Wat je dus eigenlijk zegt is, ik heb mijn compensatie binnen, fuck de indexatie en who cares dat het pensioen misschien gekort wordt. Wauw....
 
Checkerboard, het komt door de rekenrente! Daar kan VNV niets aan doen, daar kan BSG niets aan doen en daar kan KLM niets aan doen.

KLM moet eigenlijk bijstorten maar heeft daar het kapitaal niet voor, welkom in de wereld van de rest van de Nederlandse pensioenfondsen. Tegen de rekenrentes die pensioenfondsen nu moeten gebruiken kun je niet tegenop.
Tjonge, Flash, ik hoop niet dat jij een voorbeeld bent van het inzicht van de individuele vlieger bij KLM. Dat zou heel erg zijn.

Zoals nu in alle postings duidelijk is gemaakt (en dank voor de voorzet, zodat ik het nog een keer mag uitleggen) wilde KLM er iets aan doen en heeft VNV gewaarschuwd dat zij met deze CAO de uitvoeringsovereenkomst niet zou gaan tekenen.
Het is niet alleen de lage rekenrente -die is al jaren historisch laag- het is de nieuwe pensioenwet. Dekkingsgraad wordt in de nieuwe pensioenwet anders berekend (gemiddelde van afgelopen 12 maanden). En met een vervroegd pensioen is deze dekkingsgraad nu niet meer op onafhankelijke indexatie te houden. De CAO is niet aangepast aan de pensioenwet. En daardoor is deze wet niet uitvoerbaar zonder het enige alternatief: korten.

Jij, als duidelijk niet-F3000 vlieger, zit op een dood spoor, want ook jouw opgebouwde rechten worden dus niet meer geïndexeerd. Daarbij krijg je vrijval van pensioen uitgekeerd en een compensatie, maar de vraag is of jij niet veel beter af zou zijn geweest met een lang carrière potentieel plus een waardevast pensioen (dus hoger carrière inkomen) i.p.v. een buidel geld dat je zelf moet gaan beleggen met alle risico's van dien (en de vraag of KLM de rest van jouw carrière braaf die vrijval blijft uitkeren).

Dus kon VNV er iets aan doen? Ja natuurlijk. Afschaffen vervroegd pensioen: dat is de enige troef in handen van de vliegers om dezelfde problemen bij andere pensioenfondsen te voorkomen. Daardoor -maar ik verval in herhaling- neemt dekkingsgraad inmiddellijk toe (verplichtingen nemen af), hetgeen direct een gunstig effect heeft op kaspositie (en dus groeimogelijkheden) van KLM, die, ondanks de slechte kaspositie en ondanks dat ze de uitvoeringsovereenkomst niet hebben getekend, alsnog zal moeten gaan bijstorten (500+ miljoen) zoals te lezen is in het herstelplan dat BSG bij DNB indiende zo is de verwachting (zie eerste kwartaalverslag 2016 KLM).

Een CAO met vroegpensioen neemt in deze tijd voor de werkenden een voorschot op de pensioenuitkering (daardoor is namelijk deze niet meer waardevast) en het dupeert vele seniore vliegers die nu aanstonds uit moeten treden. Als ze al een redelijk gevulde pensioenpot hebben (en velen hebben dat niet omdat ze simpelweg weinig dienstjaren hebben) dan slinkt die en kunnen ze er niets meer aan doen. De jongere F3000 vliegers hebben nog het profijt van oprenten van opgebouwde rechten, maar ook zij verliezen met deze CAO hun waardevast pensioen. Dit heeft niets met democratie te maken: het benadeelt een groep collega's.

En dan is dit probleem precies de reden van de keuze voor een opt-out.
KLM stort niet meer (voldoende) bij, het geplande pensioen wordt niet gehaald en op 58 is de 100% vlieger simpelweg te oud voor de arbeidsmarkt. Nee, ik heb het niet over vliegers met 3 alimentaties, 2 boten of anderszins financiële problemen. De planning klopt gewoon niet meer als het pensioen niet meer waardevast is.
Dus vandaar de reden waarom er geroepen wordt om een opt-out met -uiteraard- behoud van eigen vrijval.

De enige reden dat deze optie niet is gegeven -terwijl juist deze optie de gehate doorstromingsvertraging had kunnen verzachten- is dat er dan te weinig geld zou zijn om de jongeren te matsen en KLM een pensioen holiday te geven.
Hoe stom is dat?! En hoe controversieel?
 
Laatst bewerkt:
Ok guys. Sterkte met jullie pensioenissues. Onderwerp? KLM.
FNV gaat voor het gaatje. FNV gaat KLM kapot staken en is clueless qua issues. Hoe zo AF staakt meer? Hard werken?? Yeah right. Niets ingeleverd en lui lekkerland roosters. KLM moet mes zetten in grond, catering, tankdienst, catering en cabine. Lees mes als in afscheid nemen en de laan uit. Idd een uitdaging, maar deze groepen hebben echt geen idee van wat er gebeurt om hen heen.
 
@150:
Ik denk dan ook dat KLM al die ondersteunende taken moet afstoten en zich moet richten op de core-business:

Passagiers en vracht veilig, betrouwbaar en economisch van A naar B vervoeren. De rest kan men het beste outsourcen.
 
Voor wat het waard is,bij deze nog een technische analyse van het aandeel AF/KLM van vorige week:

http://www.adnbeursanalyse.nl/Aandelen/2016/jul/33AFR220716.html

De uitdaging die hierin schuilt is het aantrekkelijk houden van het concern voor (nieuwe) investeerders. Om uitsluitend van een technische analyse uit te gaan lijkt mij niet verstandig maar het technisch beeld wordt wel vaak meegewogen in de uiteindelijke beslissing om wel/niet in te stappen of aandelen te verkopen.
 
De (luchtvaart)maatschappij, dat ben je zelf.

De (luchtvaart)maatschappij, dat ben je zelf.

Bij deze nog wat informatie over AF-KLM vergeleken met de concurrentie:http://www.nrc.nl/nieuws/2016/07/25/de-tijd-dringt-voor-air-france-klm-3383722-a1513297
Leuke statistiek, FlyingViking. Goed om het ook eens in een breder perspectief te zien -tenminste voor wie het wil zien.
Wat kunnen we uit deze statistieken halen?
Een personeelslid kost IAG bijna evenveel als bij AFKL.
Nou ja, 4% minder. Maar er zijn bij dezelfde vlootomvang wel 53% (!) minder personeelsleden bij IAG.
Als er lager personeel wordt ge-out-sourced -hetgeen vele KLM vliegers hier al adverteren- dan gaan de gemiddelde personeelskosten van AFKL alleen nog maar verder omhoog.
Daarbij gaat out-sourcen niet zonder slag of stoot: verzet (stakingen) staan bij mindere maatregelen al voor de deur (vanavond 18:00 deadline FNV).
Het mag duidelijk zijn dat vooral de kosten per vlieger bij KLM de personeelskosten mega optillen. Een aanvangssalaris ligt al boven het gemiddelde, de rest 'way off-scale'.
Nee, de directeuren die dragen niet veel bij aan het gemiddelde. KLM directie ontvangt een vergoeding die ver onder de industrie-norm ligt voor managment van dit soort multinationals.
De waarde van AFKL loopt met 1,6 miljard duidelijk uit de pas. De overname prijs die door Feniks Ventures wordt genoemd -1 miljard- lijkt dus zelfs aan de hoge kant. Bij de totale waarde van AFKL speelt duidelijk het negatief eigen vermogen een rol.
Easy jet -met vakbondsvertegenwoordiging- opereert duidelijk duurder dan Ryanair.
Lufthansa heeft 29% meer personeel in dienst dan AFKL voor een vloot die 12% groter is. De gemiddelde personeelskosten zijn met €67.135 dan wel 24% lager dan die van AFKL. De personeelskosten per vliegtuig zijn met €14.600.000 bij AFKL ruim 8% hoger dan die bij LH. En we weten allemaal dat LH ook in de gevarenzone zit.
Leuke statistiek:
Personeelskosten per vliegtuig AFKL versus Ryanair: 900% hoger.
Personeelskosten per vliegtuig AFKL versus Easyjet: 587% hoger.
Personeelskosten per vliegtuig AFKL versus BA (IAG): 58% hoger.
Personeelskosten per vliegtuig AFKL versus LH: 8% hoger.

In elk geval kan de KLM vlieger niet zeggen dat ze de dramatische toestand van KLM niet hebben gezien. De huidige CAO reflecteert in elk geval niet de urgentie die hierbij past. De KLM vlieger is in alle opzichten veel te duur. Hij blijft in zijn eigen comfort zone zitten.
De houding van de KLM vliegers is dus alleen maar als extreem kortzichtig te omschrijven.
Je kunt ME3 de schuld geven, de lage rentestand, de FNV, CNV, VNC, etc, of de stand van de sterren, maar het begint écht bij jezelf.
De (luchtvaart)maatschappij, dat ben je zelf.
 
Bij deze nog wat informatie over AF-KLM vergeleken met de concurrentie:

http://www.nrc.nl/nieuws/2016/07/25/de-tijd-dringt-voor-air-france-klm-3383722-a1513297

Hmmmm, flyingviking

Het NRC vermeld nog een Eigen Vermogen:

Het incasseringsvermogen van Air France-KLM is gering, het eigen vermogen een schamele 273 miljoen euro,

Dat was ook zo op 31 december 2015, in het eerste kwartaalverslag staat al iets anders:

2016afkl_Equity.gif


In feite dringt de tijd nog iets harder dan NRC het nu vermeld.
510 Miljoen Euro Negatief er is in een kwartaal 783 Miljoen aan vermogen pleitte.
 
Laatst bewerkt:
De uitdagingen van de Koninklijke....

Het mag duidelijk zijn dat vooral de kosten per vlieger bij KLM de personeelskosten mega optillen.


De houding van de KLM vliegers is dus alleen maar als extreem kortzichtig te omschrijven.



Maar natuurlijk, het ligt aan de KLM vliegers. We zijn er weer!

Vreemd dat het uitgebreide rapport over KLM van de Boston Consulting Group, die er bijna net zoveel verstand van heeft als jij en volledig inzage in de boeken heeft gehad, helemaal niet rept over inefficiëntie bij de vliegers.

Des te meer over inefficiëntie op de grond. Er werken iets van 270 mensen per vliegtuig bij AF/KLM. En dat komt zeker niet alleen door AF. Er hoeft helemaal niets ge-outsourced worden, hetzelfde werk moet efficiënter en het middle management moet verdwijnen.

De vliegers hebben voorlopig even genoeg bijgedragen en gaan voorlopig ook niet langer door dan 58.

Jaren geleden heb ik eens een aanvaring gehad met een KLM gezagvoerder die een eigen mediabedrijfje had. Dat ging over een stuk onzin in de Elsevier. Diezelfde inmiddels gepensioneerde ex-collega heeft onlangs een rechtszaak verloren die hij had aangespannen om door te mogen tot 65. Op de vraag van de rechter of hij nog niet genoeg in z'n pensioenpot had en waarom hij niet elders ging vliegen kwam het antwoord dat hij nergens anders werd aangenomen. Dus de rancune zal sinds die rechtszaak alleen maar zijn toegenomen. En diezelfde ex-collega is op dit forum onder meerdere schuilnamen aan het afgeven geweest op KLM en met name de KLM vliegers.

Ik hoop van ganser harte dat jij niet diegene bent. Laat op z'n minst even weten of jij ooit bij KLM hebt gewerkt.
 
NfS, doe es niet zo zielig.

Natuurlijk is er veel inefficiëntie op de grond, maar als een gezagvoerder bij jullie E250.000 verdient met een pensioenkosten van zo'n 48% en hiervoor 3 tripjes per maand doet is dat de definitie van inefficient.

Ik gun het jullie van harte en ik baal net zo van de "race to the bottom" of hoe je het ook wilt noemen, maar onontkoombaar feit is dat je moet concurreren om winst te maken.

Vind je het zelf ook niet schokkend dat jullie onderling aan het bekvechten zijn om 190 miljoen euro te verdelen terwijl de hele club bij elkaar maar 273 miljoen eigen vermogen heeft? En dat terwijl het pensioenfonds een dekkings tekort van meer dan een miljard heeft

Kijk ff buiten de blauwe bubbel, jullie hebben nog een laaaaange weg te gaan
 
Absoluut een lange weg te gaan. Over twee jaar verwacht ik de start van nieuwe CAO onderhandelingen voor de vliegers. Ik ben erg benieuwd hoe de KLM vlag er tegen die tijd bij hangt. Elbers is wat mij betreft nog steeds goed bezig.
 
Vreemd dat het uitgebreide rapport over KLM van de Boston Consulting Group, die er bijna net zoveel verstand van heeft als jij en volledig inzage in de boeken heeft gehad, helemaal niet rept over inefficiëntie bij de vliegers.

Ik lees al een paar jaar, wat is het, 3 jaar - 4 jaar over een rapport van de BCC, ik heb het eigenlijk nooit gelezen. Kun je het hier plaatsen?
 
Absoluut een lange weg te gaan. Over twee jaar verwacht ik de start van nieuwe CAO onderhandelingen voor de vliegers. Ik ben erg benieuwd hoe de KLM vlag er tegen die tijd bij hangt. Elbers is wat mij betreft nog steeds goed bezig.

Ben je het spoor kwijt of zo? Je bent een beetje aan het raaskallen, Need. Geen flauw idee wat je hier nu weer mee bedoelt. Verklaar je nader!
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Ben je het spoor kwijt of zo? Je bent een beetje aan het raaskallen, Need. Geen flauw idee wat je hier nu weer mee bedoelt. Verklaar je nader!



Nou, daar komt'ie dan.

De vliegers hebben een CAO afgesproken voor drie jaar. Ik kan me niet voorstellen dat jij daar niet van op de hoogte bent. De grond- en cabine-bonden spreken telkens een CAO af voor een jaar. Dus vandaar dat de vliegers voorlopig vanaf de zijlijn toekijken.

Voor de zoveelste keer: Het heeft niet zoveel zin ergens geld in te pompen of om productie te gaan uitbreiden als de (personeels)kosten te hoog zijn, als er verborgen werkloosheid is en de processen te complex en te duur zijn. Dus als dat over twee jaar hopelijk verbeterd is, is het misschien verstandig dat VNV wederom een duit in de KLM zak doet, die keer wellicht om daadwerkelijk uit te breiden.

En ik vind dat Elbers goed bezig is met de reorganisatie. Ik weet niet hoe ik dat nog verder moet uitleggen.

Ik heb een collega gesproken die inzage heeft gehad in genoemd rapport. Heb zelf geen copie.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan