De uitdagingen van de Koninklijke....

Vandaag werden de resultaten over de eerste 6 maanden bekend:

http://www.airfranceklm.com/sites/default/files/communiques/2016-q2_press_release_en_def.pdf

Enkele, voor deze discussie, relevante zaken:

Omzet daalt 5,2% bij 3,4% meer passagiers. Er is, gelukkig, wel weer winst: €41 miljoen (ook al is het een druppel op een gloeiende plaat).

Meer details over voorziening in verband met indexatie pensioenen KLM-vliegers:

18. PENSION ASSETS AND PROVISIONS
As of June 30, 2016, the discount rates used by companies to calculate the defined benefit obligations are the
following:
June 30, 2016 December 31, 2015
Euro zone – duration 10 to 15 years 1.05% 1.80%
Euro zone – duration 15 years and more 1.55% 2.35%
Within the context of the decrease of discount rates, long term inflation rates of the euro zone have been
reviewed as of June 30, 2016 using the methodology described in note 31.2 of the annual financial statements as
of December 31, 2015:
June 30, 2016 December 31, 2015
Euro zone – duration 10 to 15 years 1.15% 1.50%
Euro zone – duration 15 years and more 1.30% 1.65%
The impact in variations of discount and inflation rates on the defined benefit obligation has been calculated
using sensitivity analysis of the pension defined benefit obligation. The sensitivity analysis is mentioned in note
31.2 of the annual financial statements as of December 31, 2015.
Over the same period, the fair value of the plan assets of the pension funds increased.
All these items have a cumulative impact resulting in:
 A decrease of €1,569 million of the “pension assets” and
 An increase of €260 million of the “pension provisions”.
The new Dutch Financial Assessment Framework applicable as per January 1, 2015 resulted in higher required
solvency levels. Pension funds have more time to recover from immediate and material shortages through a
rolling 10 year recovery plan. The existing recovery plan for the KLM Cabin Crew and KLM Ground Staff plan
was updated per April 1, 2016. For the KLM Flight Deck Crew plan, a recovery plan was prepared and issued to
the Dutch Central Bank for the first time at April 1, 2016. It is not expected that the current low interest rate
environment will have an impact on future contributions for the KLM Cabin Crew and KLM Ground Staff
schemes.
Air France-KLM Group
- 27 - 26/07/2016
The current funding agreement of the KLM Flight Deck Crew pension plan provides that pilots will be
guaranteed for pensions indexation. With the further decrease of interest rates and the new Financial Assessment
Framework applicable as per January 1, 2015, the Group could need, if there is no change in market conditions,
to make an additional contribution by the end of the year in order to reach the required coverage ratio for the
Plan to grant indexation. As this contribution could be significant, the Group is currently in discussion with the
KLM Flight Deck Crew Union to renegotiate the funding agreement. Should these discussions not be conclusive
in the short term, the Group may decide to terminate the funding agreement promptly and to start negotiations on
a new agreement. In that case, the Group could have to derecognize the net pension assets associated to the KLM
Flight Deck Crew plan with an estimated on the income statement (based on June 30, 2016 figures) of € (553)
million after tax.

Bron: pagina 26,27 van:
http://www.airfranceklm.com/sites/default/files/communiques/2016-q2_unaudited_interim_condensed_consolidated_financial_statements.pdf
 
Laatst bewerkt:
@FlyingViking

Buiten de door jouw geciteerde passage uit het halfjaarverslag, rapporteert ook 'Up in the Sky" inmiddels over de pensioenfonds vliegend problematiek.

https://www.upinthesky.nl/2016/07/27/klm-wil-tornen-aan-pensioenafspraken-piloten/

Dank voor de aanvulling Orange.

Wat ik dan vreemd vind is dat de, door KLM genoemde, argumenten bekend moeten zijn geweest toen VNV en KLM een deal sloten. Blijkbaar is dit bij de behandeling niet meegenomen, anders hoeft men lopende afspraken niet open te breken. Dat is hier ook al meerdere malen door forumleden gezegd en die versie wordt m.i. nu door KLM min of meer bevestigd.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.....
 
Wat ik dan vreemd vind is dat de door KLM genoemde, argumenten bekend moeten zijn geweest toen VNV en KLM een deal sloten. Blijkbaar is dit bij de behandeling niet meegenomen, anders hoeft men lopende afspraken niet open te breken. Dat is hier ook al meerdere malen door forumleden gezegd en die versie wordt m.i. nu door KLM min of meer bevestigd.
Ik vraag me oprecht af wat het openbreken van pensioenafspraken voor gevolgen heeft voor de hele CAO. Het lijkt erop dat als en deel van CAO sneuvelt de hele CAO sneuvelt.
Geen 3% aandeel, geen zetel RvC, geen indexatie, etc. Nog een bouwsteen valt weg onder deze CAO en het hele huis stort in elkaar? Hoe werkt dat? Kan iemand dat invullen?
De vraag is nu wie er in dit complexe schaakspel aan het kortste eind gaat trekken. Meestal is dat KLM en dat zal nu ook wel weer zo zijn.
Wel een geruststellende gedachte is dat alle rechtszaken waar velen het hier over hebben ineens van tafel zijn. Ze zijn immers ingediend tegen de lopende CAO. En als die er niet meer is dan is er ook geen rechtszaak meer.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

STROT staat los van CAO. Als de pensioenen niet meer geïndexeerd kunnen worden is dat natuurlijk zeer jammer. KLM kon ten tijde van de CAO deal die E300M goed gebruiken om het huishoudboekje op te poetsen. Dat was nodig richting de financiers van de B787.

Als door lage rente en door nieuwe regels de pensioenen niet meer geïndexeerd kunnen worden, dan zie ik niet in waarom meteen de actieven ervoor moeten zorgen dat er alsnog geïndexeerd kan worden. KLM staat op dat punt wel in de schijnwerpers, omdat KLM jarenlang fors geprofiteerd heeft van datzelfde STROT akkoord. Onder luid protest van de gepensioneerden overigens.

VNV houdt zich even op de vlakte natuurlijk: De vliegers hebben alle punten van het CAO akkoord ingevuld, KLM moet van die CAO nog wat punten regelen voor de vliegers.

Als KLM graag een goed gesprek wil: Prima. Maar dan komt er dus nog een onderwerp op de agenda.
 
Laatst bewerkt:
In de huidige uitvoeringsovereenkomst is net als in de voorgaande overeenkomsten als uitvloeisel van het STROT akkoord, een bepaling overeengekomen die de financiering (door KLM) van de onvoorwaardelijke indexatie garandeert. Ten aanzien van die bepaling maakt de KLM thans een voorbehoud aangezien die leidt tot de verplichting om een significant bedrag in het PF te storten om de beleidsdekkingsgraad eind november op 121,6% te brengen. Dat significante bedrag is nu ca 1,4 miljard euro en loopt iedere nog komende maand fors op door de 12-maanden middeling.
KLM onderhandelt nu met VNV over aanpassing van de uitvoeringsovereenkomst. Als dat niet OP KORTE TERMIJN tot resultaat leidt, wordt de overeenkomst opgezegd en wordt de cao opengebroken. KLM voorziet in dat geval een verplichting om 553M euro (after tax) dus ruim 700M euro in het PF te storten (dit is niet voldoende voor volledige indexatie). Deze post zal zichtbaar zijn in de winst- en verliesrekening, ofwel we beginnen voor heel 2016 met een bedrag van 700M verlies.

Met deze 553M euro kan KLM dus niets, geen vliegtuig kopen of de leasemaatschappij tevreden houden, niet ondernemen. Het wordt geparkeerd bij het PF om op lange termijn, als er ooit weer een overschot in het fonds ontstaat, in kleine porties terug naar KLM te vloeien. Daar gaat dus de E300M van de inhouding op het loon, rechtstreeks het pensioenfonds in.

Of het gehele cao akkoord 2015-2017 wordt opgezegd is uiteraard onderwerp van de onderhandelingen die dan opnieuw gevoerd worden. Zoals zelfs "buitenstaander" Flying Viking nu terecht opmerkt, moesten KLM en VNV op de hoogte zijn geweest van de gevolgen voor de pensioenvoorziening. KLM is de onderhandelingen ingegaan met een onmiddellijke verhoging van de pensioenleeftijd naar 60 jaar. Goed voorstelbaar is dat 60 jaar op dat moment voldoende zou zijn om het tij te keren of in ieder geval de schade voor KLM flink te beperken.
Zoals ik eerder opmerkte, stapsgewijs naar 58 is te weinig, te langzaam en te laat. En niet alleen op persoonlijk vlieger-niveau voor de indexatie, maar nog meer voor de toekomst van de KLM.

Naast dit financieringsprobleem is er ook nog een balans-probleem. Ik kan het helaas niet copy-pasten maar lees bladzijde 26 van het verslag. Er wordt een bedrag van 1,829 miljard euro op de balans van KLM afgeboekt op de bezittingen van de (3) pensioenfondsen. Bijna 2 miljard verdampt in een half jaar tijd.

En dit alles is zichtbaar in de koers van het aandeel dat inmiddels tot net boven 5 euro is gedaald. Zie eerder aangehaalde http://www.adnbeursanalyse.nl/Aandelen/2016/jul/33AFR220716.html
 
Laatst bewerkt:
KLM onderhandelt nu met VNV over aanpassing van de uitvoeringsovereenkomst. Als dat niet OP KORTE TERMIJN tot resultaat leidt, wordt de overeenkomst opgezegd en wordt de cao opengebroken. KLM voorziet in dat geval een verplichting om 553M euro (after tax) dus ruim 700M euro in het PF te storten (dit is niet voldoende voor volledige indexatie). Deze post zal zichtbaar zijn in de winst- en verliesrekening, ofwel we beginnen voor heel 2016 met een bedrag van 700M verlies.

Als je die €700 miljoen over de uitstaande, afgerond, 300 miljoen aandelen http://www.airfranceklm.com/en/finance/financial-information/capital-structure gaat verrekenen dan heeft dat een effect van, afgerond, €2,30 per aandeel AF/KLM.

Huidige koers (afgerond) €5,20 - 2,30 geeft een nieuwe koers van €2,90. Dat betekent een koersdaling van pakweg 40-45%.

Als we dit effect verder gaan specificeren naar 2 invloedrijke (Franse) aandeelhouders dan ziet het plaatje er als volgt uit:

Van de aandelen is 17,6% in het bezit van de Franse staat en 6,4% in bezit van de werknemers van AF. De "bijdrage" van €700 miljoen "vertalen" naar verlies voor genoemde aandeelhouders geeft het volgende resultaat.

Bijdrage Franse staat: 300.000.000 * 0,176 * €2,30 = 121.000.000 (afgerond)
Bijdrage Franse werknemers: 300.000.000 * 0,064 * €2,30 = € 44.000.000 (afgerond).

Mijn punt is dat indien KLM en VNV het eens zouden worden over de storting van €700 miljoen, je de aandeelhouders van AF/KLM tegenkomt; een bijdrage van ruim €150 miljoen van de Franse staat en Franse werknemers verwachten teneinde de pensioenpot van KLM-vliegers aan te vullen is natuurlijk onrealistisch.
 
Laatst bewerkt:
Mijn punt is dat indien KLM en VNV het eens zouden worden over de storting van €700 miljoen, je de aandeelhouders van AF/KLM tegenkomt; een bijdrage van ruim €150 miljoen van de Franse staat en Franse werknemers verwachten teneinde de pensioenpot van KLM-vliegers aan te vullen is natuurlijk onrealistisch.

Goed punt. Hoe realistisch is het dan om überhaupt te rekenen op het nemen van verlies door deze aandeelhouders als het is om de KLM vliegers langzaam te laten wennen aan een pensioenleeftijd van 58?
 
KLM is de onderhandelingen ingegaan met een onmiddellijke verhoging van de pensioenleeftijd naar 60 jaar. Goed voorstelbaar is dat 60 jaar op dat moment voldoende zou zijn om het tij te keren of in ieder geval de schade voor KLM flink te beperken.
Zoals ik eerder opmerkte, stapsgewijs naar 58 is te weinig, te langzaam en te laat. En niet alleen op persoonlijk vlieger-niveau voor de indexatie, maar nog meer voor de toekomst van de KLM.

Leuk en aardig maar in één klap tot 60 of hoger doorvliegen om het pensioenfonds te redden gaat sowieso niet de ledenraad doorkomen.
Voor de juniore vliegers maakt het namelijk toch niet uit of er geïndexeerd ja of nee omdat zij, door overheidsregels, toch al bijna volledig zelf voor hun oude dag voorziening moeten zorgen. En of het strot akkoord opgezegd wordt ja of nee is dan ook vooral in het belang van de F3000 mannen en pensionado's.
 
Laatst bewerkt:
De uitdagingen van de Koninklijke....

Stel dat het STROT akkoord wordt opgezegd en dat er in de toekomst ook geen harde garantie meer is dat er geïndexeerd gaat worden. Dan zal KLM in de toekomst ook geen gebruik meer kunnen maken van eventuele overschotten. Al dan niet indexeren zal dan afhangen van die overschotten.

Blijft over eventueel korten op de pensioenen. Ik heb er te weinig verstand van, maar is dat niet pas aan de orde als de dekkingsgraad onder de 100% zakt?

Ik verwacht overigens dat doorvliegen tot 60 bij de volgende CAO onderhandelingen op de agenda staat en de kans groot is dat dat ook, wederom stapsgewijs, gaat gebeuren.
 
Goed punt. Hoe realistisch is het dan om überhaupt te rekenen op het nemen van verlies door deze aandeelhouders als het is om de KLM vliegers langzaam te laten wennen aan een pensioenleeftijd van 58?

Dat weet ik niet. Maar wat ik wel weet dat al zou KLM "slechts" 25% van de €700 miljoen storten dit al een effect heeft van pakweg €40 miljoen voor de, door mij genoemde, aandeelhouders.

Er zal best wel een basis zijn om, met aandeelhouders, over een bijstorting te gaan onderhandelen. De grote vraag is echter: Welke eisen leggen met name de Franse staat en de werknemers van AF op tafel alvorens met een dergelijke bijdrage akkoord te gaan? Eisen ze wellicht (herziene) productieafspraken, werkgelegenheidsgaranties, ontslagbescherming etc. etc.?

Als AF/KLM zou draaien als een tierelier was het wellicht zo gepiept. Feit is echter dat AF/KLM helemaal niet goed draait en het land Frankrijk aan de rand van een economische recessie staat (vanmorgen is een groeicijfer van 0% bekend geworden). Ik denk dan ook niet dat "Parijs", zonder slag of stoot, een bijstorting toe zal laten.
 
Stel dat het STROT akkoord wordt opgezegd en dat er in de toekomst ook geen harde garantie meer is dat er geïndexeerd gaat worden. Dan zal KLM in de toekomst ook geen gebruik meer kunnen maken van eventuele overschotten. Al dan niet indexeren zal dan afhangen van die overschotten.

Ik schat in dat KLM er nu al rekening mee houdt dat er de komende 10-25 jaar helemaal geen overschot zal zijn. Mocht dat zo zijn, dan heeft KLM tot pakweg 2035 niets te verliezen. Ik baseer mijn inschatting op uitlatingen van o.a. ECB-president Draghi die duidelijk heeft aangegeven dat er nog vele jaren sprake zal zijn van extreem lage rentestanden. Door die lage rentestand zal de dekkingsgraad van het pensioenfonds alleen maar lager worden. Wat er feitelijk in gang is gezet, is een ongekende kapitaalstroom van Noord naar Zuid. Dat is eigenlijk het fundamentele probleem (de essentie van het verhaal) achter de lage dekkingsgraden.
 
Stel dat het STROT akkoord wordt opgezegd en dat er in de toekomst ook geen harde garantie meer is dat er geïndexeerd gaat worden. Dan zal KLM in de toekomst ook geen gebruik meer kunnen maken van eventuele overschotten. Al dan niet indexeren zal dan afhangen van die overschotten.

Blijft over eventueel korten op de pensioenen. Ik heb er te weinig verstand van, maar is dat niet pas aan de orde als de dekkingsgraad onder de 100% zakt?

Ik verwacht overigens dat doorvliegen tot 60 bij de volgende CAO onderhandelingen op de agenda staat en de kans groot is dat dat ook, wederom stapsgewijs, gaat gebeuren.

Het STROT akkoord heeft feitelijk zijn functie verloren, zowel bij het aanvullen van tekorten omdat het praktisch onmogelijk is geworden met de huidige bedragen, als bij het verdelen van een overschot door de methodiek van de premiebetaling.

De afgesproken methodiek voorziet in een gestaffelde afdracht van de WERKGEVERSBIJDRAGE aan het PF al naar gelang de hoogte van de beleidsdekkingsgraad. Echter, de WERKNEMERSBIJDRAGE van 14% van het salaris voorziet volledig in de premie voor het bruto pensioen. Op een heel klein deel na is de werkgeversbijdrage pensioenpremievrijval geworden (vooruit ik zal het een keer geen salaris noemen). Een toekomstig overschot zal dus in het PF blijven tot er een nieuwe afspraak is gemaakt, of waarschijnlijker, niet meer terugkomen doordat KLM van de huidige middelloonregeling af wil.

Korten op het pensioen zal niet zomaar gebeuren, daar is een crisisplan voor opgesteld, te vinden op de site van het PF. De daling van de dekkingsgraad is voorlopig niet gestopt, niet zolang de rente daalt of in ieder geval nog niet gaat stijgen. Nogmaals, in een jaar tijd is het vermogen met 0,1 miljard gegroeid en de verplichtingen zijn met 1,0 miljard gestegen.

Voor wat betreft je laatste opmerking, 'it's not me' die schrijft dat KLM dreigt de cao open te breken, dat staat in het halfjaarverslag en in het artikel. Volgende cao onderhandelingen kunnen er eerder zijn dan je verwacht.
 
Leuk en aardig maar in één klap tot 60 of hoger doorvliegen om het pensioenfonds te redden gaat sowieso niet de ledenraad doorkomen.

Ik heb het niet over het redden van het pensioenfonds, daar hebben seniore collega's en gepensioneerden inderdaad een groter belang bij. Ik heb het over de gezonde toekomst van de KLM, daar heeft iedereen een belang bij.
 
Leuk en aardig maar in één klap tot 60 of hoger doorvliegen om het pensioenfonds te redden gaat sowieso niet de ledenraad doorkomen.
Voor de juniore vliegers maakt het namelijk toch niet uit of er geïndexeerd ja of nee omdat zij, door overheidsregels, toch al bijna volledig zelf voor hun oude dag voorziening moeten zorgen. En of het strot akkoord opgezegd wordt ja of nee is dan ook vooral in het belang van de F3000 mannen en pensionado's.

Volgens mij steek je met deze stellingname de (brandende) lont in het kruidvat.

Namelijk van de +50 (F3000 pay) vliegers is een loonoffer gevraagd (solidariteitsheffing) ten behoeve van de jongere garde vliegers. Hier voldoen zij ook aan.

Voor een +50 vlieger verandert nu plots zijn toekomstig voorgespiegeld pensioen immers onderstaande pensioenvoorwaarde verdwijnt. De afgelopen 25 jaar is hem/haar iets anders voorgeschoteld, dat is een nasty suprise als jij één of twee jaar voor je verplichte maar onnodige pensioenneringsdatum zit.

Voor de opgebouwde pensioenen tot 1 januari 2007 van alle (actieve en gewezen) deelnemers
en pensioengerechtigden tot de leeftijd van 65 jaar geldt een onvoorwaardelijke
jaarlijkse indexering van maximaal 2,5%.

Zelfs al zou een nu nog actieve (50+) vlieger genoegen nemen met geen onvoorwaardelijke indexatie dan is diegene nu ook aangetast in zijn mogelijkheden in deze leemte te voorzien, door het loonoffer. Als diegene wil praten dan is de VNV zijn grootste opponent geworden doorvliegen => geen sprake van en het loonoffer staat nog niet eens ter discussie.

Die vlieger kan dus niet anders dan heel boos worden en gaan proberen zijn recht te zoeken in een rechtszaal er zijn geen andere mogelijkheden.

Voor de juniore vliegers maakt het namelijk toch niet uit of er geïndexeerd ja of nee omdat zij, door overheidsregels, toch al bijna volledig zelf voor hun oude dag voorziening moeten zorgen.

Voor je financiële planning is het dan een stuk makkelijker en goedkoper als je nu al weet dat je mag doorvliegen, waarschijnlijk in verband met je leeftijd weet je al dat dit toch staat te gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij steek je met deze stellingname de (brandende) lont in het kruidvat.

Namelijk van de +50 (F3000 pay) vliegers is een loonoffer gevraagd (solidariteitsheffing) ten behoeve van de jongere garde vliegers. Hier voldoen zij ook aan.

Voor een +50 vlieger verandert nu plots zijn toekomstig voorgespiegeld pensioen immers onderstaande pensioenvoorwaarde verdwijnt. De afgelopen 25 jaar is hem/haar iets anders voorgeschoteld.



Zelfs al zou een nu nog actieve (50+) vlieger genoegen nemen met geen onvoorwaardelijke indexatie dan is diegene nu ook aangetast in zijn mogelijkheden in deze leemte te voorzien. Als diegene wil praten dan is de VNV zijn grootste opponent geworden doorvliegen => geen sprake van en het loonoffer staat nog niet eens ter discussie.

Die vlieger kan dus niet anders dan heel boos worden en gaan proberen zijn recht te zoeken in een rechtszaal er zijn geen andere mogelijkheden.



Voor je financiële planning is het dan een stuk makkelijker en goedkoper als je nu al weet dat je mag doorvliegen, waarschijnlijk in verband met je leeftijd weet je al dat dit toch staat te gebeuren.

Ik kan niet anders dan je grotendeels gelijk geven. Er is net al een brandend lont in het kruidvat gestoken. KLM zegt het STROT akkoord en het Uitvoeringsprotocol Pensioenen per 1 december 2016 op en maakt zich op voor een strijd met de VNV...
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij steek je met deze stellingname de (brandende) lont in het kruidvat.

Voor je financiële planning is het dan een stuk makkelijker en goedkoper als je nu al weet dat je mag doorvliegen, waarschijnlijk in verband met je leeftijd weet je al dat dit toch staat te gebeuren.

Of de pensioenleeftijd blijft staan op 58, 62! in deeltijd en je zorgt er zelf voor dat je financieel rond kan komen als je met pensioen gaat.
 
Laatst bewerkt:
Het nieuws over de opzegging door KLM heeft nu ook de landelijke media bereikt. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat KLM dit moment af heeft gewacht (o.a. precies in de vakantietijd en vlak na goedkeuring van de CAO door de vliegers). Dat is een beetje te toevallig als je het mij vraagt.

.

Als ik een aantal reacties zo lees dreigt er ook nog een interne tegenstelling binnen de VNV (junior versus senior/gepensioneerde). Ik hoop niet dat het zo ver zal komen want dan worden de leden uiteindelijk tegen elkaar uitgespeeld. In dat geval zijn er aan werknemerskant alleen maar verliezers.
 
Terug
Bovenaan